Illustratie van:

International 745 XL - schakelmechanisme zit vaak vast

Mijn 745xl zit met regelmaat vast in de versnelling. Met een stang druk ik dan, onder de cabine, de versnelling weer vrij. Het probleem zit dus in het mechanisme van de zijschakeling.
Dit wil ik graag repareren maar vraag me af of de cabine er dan afmoet of dat ik van binnenuit het mechanisme kan repareren. Ik ben vast niet de enige met dit probleem dus vraag me af of er hier mensen zijn met ervaring om dit op te lossen.

Gr. Theo

Deel dit topic

Reacties

joozt
Ik geloof dat TF'er @smeitink of @atlas 1305 mij al eens vertelde dat er dan ergens een kunststof onderdeel versleten of weg was. Dit weet ik niet meer zeker maar zoiets staat me bij, misschien kun je hun eens benaderen?
SJB533
Klopt, je hebt een oud type 745XL, die hebben nylon blokjes die op een gegeven moment versleten zijn. Die moet je dus (laten) vervangen.
joozt
@SJB533

precies, zulke blokjes! Dat hebben ze mij tenminste ook verteld!
SJB533
@joozt

Verhaal is hier op TF ook bekend, Joost. Heb Zelf de ervaring niet met een 745, maar met een 533. (Ey va, kom is, kan niet meer.schakelen 😃 ). Vermoed echter dat de blokken onder de poken zit? Wel allemaal,vervangen!
TheoTrekker
OK bedankt voor de reacties. Maar ik vraag me af of dat vervangen van binnenuit te doen is, want dan kan ik het zelf wel. Als de hele cabine eraf moet laat ik het nog even zitten..
t6010plus
Daar kun je bij als je t wie d'r af haalt 😉
anderhalvemens
Ik heb het ooit gemaakt bij een 845 xl en dat was het kunstuf blokje, we hebben er het wiel afgehaald de cabine op de vier punten los gemaakt en de cabine met een pot kirk een stukje op gekrikt en dan kun je er redelijk bij.
Bij het los schroeven van de cabine wel de bouten er in laten zitten, dat je bij het op krikken de cabine niet verschuift.
TheoTrekker
@anderhalvemens

OK bedankt. Ik ga het proberen tussen Kerst en Oud en nieuw.
tom 53
En is het gelukt?
TheoTrekker
@tom
Wel geprobeerd maar het is niet gelukt. Ik heb het wiel er afgehaald en de bouten van de cabine losgedraaid. Maar het bleek dat de cabine toch wel een behoorlijk stuk omhoog moet (schat meer dan 20 cm)en dat kreeg ik niet voor elkaar.
Ik kan hem vrij eenvoudig met een stang weer loskrijgen als de versnelling vastzit. Daarom laat ik het zitten tot de cabine er een keer af moet.
tom 53
Mijn 745xl heeft ook al een paar keer vast gezeten, dan zal ik mij ook maar niet wagen aan de vervanging.
Fendtpower
Heb ook een 745xl gehad. Hij bleef vast zitten in de 3e versneling. Bij mij is de cabine er volledig af geweest. Een heel werk. Ik heb het dan ook laten doen.
bertkr
Ik heb het zelfde probleem bij mij blijft de hoge geering hangen. Ik heb een vinger (31 )(nieuw 160 euro tweedehands 80 euro) vervangen. Echter geen verbetering. Ik gan nu proberen om de kunstof blokjes van de hoge geering te vervangen (38). Zijn behoorlijk duur 48 euro per stuk.deze blokjes zitten trouwens onder het deksel.
Je moet inderdaad de hele cabine omhoog draaien. Voor geintreseerde neem kontact met mij op. Indien iemand nog aanbevelingen heeft dan graag reageren.De nummers die ik benoem zijn uit het onderdelen boek. ik weet niet hoe ik een tekening kan bijvoegen.
bertkr
Net de cabine weer omhoog gezet de stang voor de hoge geering zit muurvast. is het mogelijk dat in een bepaalde positie van een of ander handel deze hoge geering geblokkeerd wordt???
bertkr
Uiteidelijk lage geering toch los gekregen. Blokjes niet vervangen zitten in ander compartiment en het blijkt dat bij het verwijderen je op moet passen dat de blokjes er niet invallen en dat de afstelling nietverschuifd.
Oorzaak van het vasthangen nog niet achterhaald
Onderkant van de pook nog wel in orde ? Ik heb een keer met iemand gesproken die zei dat hij wel eens poken heeft opgelast,zodat ze weer in de palletjes/busjes vallen zodat de pook als het ware niet meer kan verschieten.
monteurtje
Duidelijker het schakelpatroon volgen dat scheelt al 80% van de ellende.
doordat de bestuurders schuinop schakelen kan ie makkelijker uit z'n patroon schieten.
bertkr
Onderkant pook is prima in orde bedankt voor reaktie
Bij case international hebben ze me ook al gewaarschuwd voor te snel schakelen,het is ook natuurlijk niet bij mij gebeurd maar bij mijn zoon hahaha. Maar het klopt je moet rustig schakelen en in de vrij zelf soms extra koppelen.
Maar wat is nu de oorzaak van het vastlopen?
monteurtje
Dat komt door slijtage op de pennetjes en busjes van het schakel meganisme onder de cabine waardoor de schakelstangetjes ietsjes ruimer uit elkaar komen te liggen en dus je poke er makkelijker tussen kan schieten.
dit verhelpen is best een lastig rotklusje omdat je er nou niet echt geweldig bij kan.
+1
TrekkerBoer1
.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 745 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
19