Illustratie van:

Deutz D3005 - Hef gaat heel langzaam omhoog zonder bak - ontluchten?

De hef van van mijn deutz d3005 gaat alleen nog omhoog als er geen bak aan hangt en dan erg langzaam. Als ik of de hefstang ga staan dan wil de hef al niet meer omhoog.
mei 2020 heb ik het hydrauliek oliefilter gereinigd en olie bijgevuld, omdat een scherp geluid te horen was. Na het bijvullen en reinigen was het geluid verdwenen.
Tot een maand geleden deed de hef het plotseling niet meer. Ik heb het volgende gecontroleerd:
- ik hoor de hydrauliek oliepomp draaien. Dus ik ga ervan uit dat de pomp niet kapot is. Ook mede omdat de hef omhoog gaat als er geen massa aan hangt. Als ik goed gas geef dan gaat de hef sneller omhoog zonder massa.
- Ik heb het hydrauliek oliefilter gereinigd en de hoeveelheid olie gecontroleerd. Dit staat op max,
- Ik heb geprobeerd een paar keer hard op te trekken met de hef omhoog (had ik gelezen op het forum), maar ook dit werkt niet.
- Ik denk dat er misschien lucht in zit (dat zou dan wel plotseling gebeurd zijn), maar volgens het boekje onlucht de hydrauliek in het 'getriebehaus'. Ik vind daar geen ontluchtingsschroef.
- Ik dacht wellicht ook aan alle olie bijvullen, maar de olie ziet er eigenlijk nog helemaal schoon uit.
- Verder denk ik misschien dat er in april 2020 toen ik het filter gereinigd heb en olie heb bijgevuld dat er toen misschie wat vul van de onderste ring (waar het filter op ligt) in de olie is gekomen. Geen idee of dat kan, maar ging door mijn hoofd.

Iemand anders nog tips wat ik zou kunnen doen?

Deel dit topic

Reacties

+1
Ben423
Waarschijnlijk is je filter vuil, hierdoor gaat de hef onbelast omhoog. Probeer het eens even zonder filter. Als het probleem dan weg is, nieuw filter monteren.
tobsie
@Ben423
Dank je Ben. Dat had ik ook al in gedachten, maar in de handleiding staat uitdrukkelijk dat hij niet zonder filter mag lopen. Kan ik dit zonder problemen doen?
tobsie
Ik heb het olieflter van de hydrauliek verwijderd en nogmaals geprobeerd. Geen verschil, dus de hef komt in principe niet omhoog. Iemand een idee wat ik nog kan doen?
+1
Rick V
@tobsie heb je een ventiel aangebouwd zitten? Vaak zit er sowiso een ew ventiel gemonteerd, deze zit rechts op het blok van je hef bediening (oftewel het hef hoogte regel ventiel, maar nu bedoel ik het ventiel ernaast)

van dat ventiel gaat er een leiding/slang naar achter,

als je dit ventiel bediend of naar voor of naar achter, moet tie druk op bouwen, dit kun je soort horen, is lastig uit te leggen, het beste is een druk meter in de koppeling doen, dan weet je hoeveel bar je pomp nog geeft, dit zal rond de 175 moeten zitten, dan moet je het ventiel wel blijven bedienen natuurlijk

Op het hef hoogte regel ventiel, die je bediend als je de hef omhoog doet, zitten ook nog diverse functies, heb je die allemaal wel goed staan?
tobsie
@Rick V
Ik heb nog even gekeken maar er zit alleen een hendeltje voor de snelheid van de hef. Verder geen slangetje of andere regelmogelijkheden. Ook heb ik de druk op hydrauliek gemeten en die was goed.
Als het regelventiel kapot is, hoe kan ik dit zien?
Wil namelijk de hele hydrauliek verwijderen om te kijken of de hefmachette de oorzaak is, maar in mijn ogen is dit nog best een klus en wil dus alles eerst uitsluiten.
Rick V
@tobsie dit is de info uit het handboek, waarin dus ook staat dat de manchetten mogelijk kapot kan zijn, ik zag dat twan2505 heeft gereageerd hoe het beste te doen, dus zou ik het open maken en dan kun je dat ook uitsluiten, en misschien dat nieuwe olie dan ook wel aan te raden is? Er moet sae20 olie in, de zelfde als voorgeschreven motor olie

(klik om te vergroten)

tobsie
@Rick V Zie bijgevoegde foto's.
Ik zie maar 1 metalen leiding naar achter lopen en dat is volgens mij voor de bediening van de hydrauliek. Persoonlijk nog nooit gebruikt, maar als ik die handel bedien dan hoor ik een scherp knerspend geluid. Bedoel je dit? Ik heb geen druk meter die ik op de hydrauliek kan zetten, dus deze zal ik even moeten regelen.
Verder zie ik een bedienmogelijkheden. Alleen een draaihendeltje voor de snelheid van de hef. Ik heb ook volgens mij niets aangepast.

(klik om te vergroten)

Hef bediening voorkant

(klik om te vergroten)

Hendel voor hydrauliek naast hef

(klik om te vergroten)

Hydrauliek + hef achteraanzicht
+1
Rick V
@tobsie die handel met zwarte knop met leiding naar achter is idd het ew ventiel, dat knersend geluid of hoe je het ook schrijft😆 komt uit je persleiding van de hydropomp af, ik zou ook idd kijken wat twan2505 schreef maar ik denk zo maar eens dat je pomp technisch overleden is

Ik zou ook naar de oorzaken kijken waarom deze kapot is gegaan, zonder olie gelopen, en dus daar even de oorzaak van zoeken

Vuil in de tank/hefblok help ook niet aan een lange levensduur van de pomp, dus alles goed schoonmaken! Het hydraulisch systeem heeft geen aanzuig filter, maar een filter in de retour, hierdoor wil ook nog weleens het hef hoogte regel ventiel kapot gaan, maar dat is vaker bij de 06jes heb ik het idee
+2
twand2505
Blijft de olie ook op max? De onderplaat wil wel eens scheuren waardoor je hydrauliek olie in de achterbrug loopt, dus beide olie peilen even controleren, of je bak olie stijgt en je hydrauliek olie zakt. Als dat goed is even je olie druk meten dit zal tussen de 120 en 140 bar zijn als je een orginele pomp in goede conditie hebt. Als ik uit je verhaal opmaak dat je langere tijd zonder genoeg olie hebt gereden en dus lucht in het systeem heb gehad kan het zijn dat je nu cavitatie in de pomp hebt en die dus versleten is. Is dit allemaal in orde, kun je (als je systeem schoon is) het retour filter verwijderen zoals hier boven al genoemd is gaat die dan nog niet werken kan het zijn dat je machette versleten is of je regelventiel blijft hangen. Je machette kun je vrij eenvoudig testen door te kijken of je de hefarmen met je hand eenvoudig omhoog kunt halen, en dan loslaat valt hij snel en eenvoudig naar beneden heb je wss versleten hefmachette
tobsie
@twand2505
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord en stappenplan. Ik heb het volgende geprobeerd:
- oliefilter is schoon. Dus dat is niet het probleem.
- oliepijp versnellingsbak en hydroliek zijn beide prima op pijl.
- oliedruk kan ik niet meten, dus daarvoor moet ik eerst naar .iemand die dit kan.
- De hef stang kan ik makkelijk omhoog trekken (gaat prima met 1 arm). Deze valt ook direct naar beneden.

Volgens jouw stappenplan betekent dit dat de hef machette kapot is. Ik heb in het verleden nooit getest of ik de hefstang makkelijk omhoog kon krijgen.
Hoe kan ik de machette repareren. Is dit zelf te doen? Is het een dure kostenpost?

Overigens vind ik wel vreemd dat de hef een paar weken geleden nog omhoog ging als ik goed gas gaf. Dat doet de hef nu niet meer.
+1
twand2505
@tobsie ik zou toch allereerst even de druk meten, advies om hier iemand voor te laten komen en niet zelf ergens naar toe te rijden met een (indiengeval) versleten pomp. Mocht dit toch goed zijn en het ligt aan je machete het nadeel is dat het hefblok eraf moet om de machette te kunnen vervangen
tobsie
@twand2505
Ok, betekent dit dat ik de trekker niet kan gebruiken met een versleten hydrauliekpomp. Ik gebruik hem namelijk nu wel soms.
tobsie
Het probleem dat de hef niet functioneert is weer een stap verder. Ik heb vandaag een hydrauliek drukmeter kunnen lenen. Ik heb de hydrauliek op mijn deutz d3005 nog nooit gebruikt. Als ik de hydrauliekhendel in druk dan geeft de meter 155bar druk aan op de hydrauliek (bij stationair). Als ik de hydrauliekhendel loslaat dan gaat de loopt de meter vrij snel terug. Als ik de hendel omhoog haal dan valt de druk direct weg op de meter.
Werkt dit naar behoren, want ik kan me voorstellen dat de hydrauliek druk continu moet zijn? Het kan toch niet dat ik constant de hendel naar beneden moet drukken om de hydrauliek te gebruiken? Of hoort dit zo.
Als dit wel zo is dan moet ik volgens het stappenplan van @twand2505 er vanuit gaan dat de manchette of het regelventiel kapot is.
+1
twand2505
@tobsie dit hoort zo, pas bij de latere types kwam de aretering om hem vast te laten staan, in jou geval moet je hem constant vast houden wil je hem gebruiken. Dus ik zou weer een stap verder gaan kijken
tobsie
@twand2505 Dank voor je antwoord. Dan moet het de machette zijn, want het oliefilter heb ik al getest.
Als ik de hydrauliek hendel naar beneden duw dan hoor ik de pomp wel een knerspend geluid maken. Is dat normaal?
tobsie
Alle stappen van @twand2505 zijn ondertussen gedaan. Ook zonder hydrauliekfilter werkt de hef niet. Ook kan ik de hefstang met één hand simpel omhoog tillen en als ik hem loslaat valt hij direct naar beneden. Dus waarschijnlijk een versleten manchette.
Heeft iemand een stappenplan hoe ik deze kan vervangen? Is dit een ingewikkelde klus? Ik ben namelijk best handig, maar dit heb ik nog nooit gedaan.
Mijn plan nu is om eerst alle olie er af te halen en daarna het hydrauliekdeksel verwijderen (als dit kan tenminste). Kan ik dan zien of de manchette versleten is (en hoe kan ik dit zien)?
Hopelijk kan iemand me helpen.
+1
twand2505
@tobsie dat kun je als volgt doen, want ik altijd doe om simpel alle olie te verwijderen zonder te smeren is een slang van een werktuig met snelkoppeling pakken en de andere kant loos in een jerrycan, trekker starten handel bedienen en de pomp alles vanuit de hydrauliek in de jerrycan pompen en wanneer hij gaat sputteren gelijk de trekker uit zetten!! Dan is in principe alle olie eruit. Dan het hefblok demonteren en afnemen als je het hefblok in een heftruck oid hangt zie je dat er een grote pot onder hangt met een leiding na toe, deze leiding los halen en de pot losdraaien. Hier zit je machette in. Heeeel soms wil je aftakas aandrijf as wel eens inslijten op je machette pot waardoor hij lek raakt. Dan werkt de hef ook niet heb dit al 2 keer gehad. Als je de pot eraf hebt dan wijst het zich zelf en zie je snel genoeg of de machette bijvoorbeeld gebroken is oid
tobsie
@twand2505 Dank je! Ga ik proberen.
Ik heb de exploded view van de hydrauliek bijgevoegd. Welk nummer is de manchette?

(klik om te vergroten)

+1
twand2505
@tobsie nummer 35
tobsie
Dag @twand2505 . Ik wilde vandaag beginnen met het demonteren van het hefblok. maar ik begrijp nog niet goed wat ik moet demonteren (voor mij de eerste keer). Klopt het dat de bovenste bak op de foto er helemaal af gaat (zeg maar nummer 122). En dat het onderste deel vast zit aan de trekker?
Dus zijn de stappen als volgt:
- losmaken van de hefarmen (127)
- losmaken van de hydrauliek slangen
- losmaken van de grote schroeven (zoals 114)
- Bovenste deel er af tillen

Of mis ik stappen of zie ik het verkeerd?
tobsie
Quote Reactie van @twand2505:
je regelventiel blijft hangen

Dit gaf je ook nog aan. Is dit nog eerst verstandig om te testen voordat ik de hele hydrauliek er af haal? Hoe kan ik dit doen?
twand2505
@tobsie door de binneste handel van je hef naar achter te halen dan gaat hij na trekkracht regeling, als je dan de stang die naar je topstang veer gaat bediend moet de hef bij regelen. Als je ventiel lek zou zijn zou hij met last iedere keer zakken en weer bij regelen.
TrekkerBoer1
@twand2505

Hallo,

Kun je ook op een andere manier de hydrauliek olie eruit halen ? Zit er 2 een moer net zoals bij de motor?

( wil de olie namelijk vervangen )
tobsie
@TrekkerBoer1 Volgens mij niet. Zie afbeelding voor schroef E.
Ik heb gewoon een oliepompje gekocht bij de lidl. Deze kun je op de accu van de trekker aansluiten en pompt op deze manier vrij eenvoudig de olie er uit.

(klik om te vergroten)

TrekkerBoer1
@tobsie @twand2505

Oke dank, denk ik denk dat olie bij de vuldop ( F ) eruit gehaald moet worden? Of moet dat bij de letter ( E )

Alvast bedankt 🙂
twand2505
@tobsie klopt dat kan met zon pompje maar dan blijft er nog vrij veel olie achter in het circuit, als je het met slang vanaf snelkoppeling doet dan is hij praktisch helemaal leeg.
tobsie
@twand2505 Ok, dank je.
tobsie
Het heeft even geduurd, maar vandaag heb ik de hydrauliek verwijderd. Onderstaand wat foto's. Ondertussen heb ik ook alles weer schoongemaakt, dus in principe kan het geheel weer in elkaar. @twand2505 De manchette (ik neem aan de rubberen ring om de zuiger) ziet er eigenlijk heel goed uit. Hoe kan ik controleren of het wel/niet goed is?

Als de manchette goed is dan weet ik eigenlijk niet meer welke opties ik heb. Iemand nog een idee?

Daarnaast vraag ik me af wat voor pakking ik tussen de hydrauliek en de bak moet doen. Volgens mij zat er een vloeibare pakking tussen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
twand2505
@tobsie machette ziet er redelijk uit maar dat wil niet altijd alles zeggen, mooiste is gewoon nieuw. Controleer goed de cillinder en de persleiding of daar geen gaatje oid in zit. Zo op de foto is je onderbak wel extreem smerig.. als dat vuil in je hef systeem heeft gezeten kan dat ook al de oorzaak zijn geweest. Alles zeer zorgvuldig en grondig reinigen en weer monteren met nieuwe macette ect ook de oring van de cillinder vervangen. Tussen de onderbak en hefblok kun je vloeibare pakking doen.
tobsie
@twand2505 Dank voor je antwoord. De nieuwe manchette heeft een soort van lip, dus waarschijnlijk is de manchette toch niet meer goed. Nog 2 vragen waar je me hopenlijk een antwoord op kunt geven:
- De cilinder kan ik met schroefdraad op het hydrauliek blok draaien. Daar zat geen o-ring tussen en in mijn beleving was het een metaal op metaal verbinding (ook gezien de scherpe rand van de clinder). Maar dit weet ik natuurlijk niet zeker, dus misschien is de rotzooi op de bodem van de hydrauliek wel de resten o-ring en manchette lip. Weet je zeker dat er een o-ring tussen moet?
- Stel dat de manchette toch niet de oorzaak is. Kan ik dan eenvoudig het regelapparaat demonteren zonder de hele hydrauliek weer af te bouwen?

(klik om te vergroten)

+1
lopiker
Heb hetzelfde probleem gehad met D 4005 heeft dezelfde hef
alles geprobeerd manchet . filter .uit eindelijk was het de afdichting in de oliepomp, daar moest een nieuw olie keerringetje in ,het vreemde was hef ging niet omhoog maar het olieventiel gaf wel druk om in mijn geval hout te kloven ,Nieuwe keerring en het was opgelost
tobsie
@lopiker Dank je. Dat is wellicht een goede tip! Beetje aan de late kant nu ik alles open heb liggen 😁
Kon je het zien aan de keerring dat de keerring de oorzaak was? Ik heb nu namelijk alles open liggen en ik wil zeker weten dat het niet aan de manchette ligt. Dus ik hoop dat er nog iemand reageert zodat ik dat zeker weet. Dus als ik het kan zien aan de keerring dat deze niet goed is dan zou dat mooi zijn.
Nu het toch open ligt wil ik ook het regelapparaat controleren. Dus ook hier heb ik nog wat expertise bij nodig.
Diyaha
Lekke manchet misschien in de cilinder ( onder het hefdeksel)
tobsie
@Diyaha Dat is toch de machette om de hydrauliekzuiger op de eerste twee foto's? Ik kan geen andere manchette vinden in de hyrauliek.
tobsie
Alles is ondertussen weer dicht gemaakt. Dus alles gereinigd, nieuwe machette, nieuwe olie in de hydrauliek en ook gelijk versnellingsbak olie ververst.
Maar de hef gaat nog steeds niet omhoog 😞.

Wat me opvalt is dat de hef nog steeds direct omlaag valt als ik deze met de hand op til, zoals eerder ook al het geval was. @twand2505, jij gaf toch aan dat dit normaal alleen gebeurt als de manchette versleten is. Is dit zeker, want er zit een nieuwe manchette in?

Ik de werkplaatshandleiding staat ook nog 'overdrukventiel reinigen'. Waar zit dit ventiel en hoe kan ik dit reinigen?

@lopiker gaf nog de tip om toch bij de oliepomp te kijken. Ik heb een plaatje toegevoegd. Kun je aangeven wat bij jou versleten was?

Verder zou het dus ook nog in het regelapparaat kunnen liggen. Is dit iets wat ik zelf kan checken? Of moet ik dit wegbrengen naar een bedrijf?

Kan ik trouwens de oliepomp verwijderen zonder alle hydrauliekolie er weer af te laten?
En hoe zit dit bij het verwijderen van het regelapparaat? Waarschijnlijk moet ik daarvoor wel een deel verwijderen.

(klik om te vergroten)

+1
Rick V
Als je de hef omhoog tilt met de hand valt hij altijt naar beneden omdat het een ew cilinder is

Als de hef omhoog gaat pompt de pomp olie onder de zuiger, met de handel van de hef bepaal je hoeveel olie, stel je zet de hef op de helft, dan kun je de resterende hoogte met de hand optillen en dat stuk valt tie dus als je hem loslaat
+1
tobsie
@Rick V Thx. Dan is het goed. Zie onder, en de hef blijft hoog als de trekker uit is, dus manchette is weer goed (had ook niet anders verwacht omdat ik een nieuwe heb geinstalleerd).

Vanavond nog even verder getest en even gereden met de trekker, want ik dacht dat de hydrauliek misschien onlucht moest worden.
De hef doet het weer iets. Als ik vol gas geef gaat de hef omhoog en kan deze ook mijn vrouw omhoog drukken. De grondbak omhoog lukt niet.
Stationair doet de hef niets.

Wat kan dit nog betekenen. Kan er vuil zitten in het regelapparaat (immers werkt het regelapparaat wel, anders zou de hef bij volgas niet omhoog gaan? Of zou toch de pomp het niet aan kunnen en wellicht slecht werken (aan de andere kant gaf deze wel voldoende druk op de hydrauliekmeter)?
baeten hubert
@tobsie is het probleem ondertussen opgelost ? en wat wat de oorzaak van het falen? Ik heb identiek hetzelfde probleem met een d4005.
LuftDeutz
@tobsie Ik heb je een PB gedaan.

Is er al iets meer bekend hoe het is afgelopen?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D3005 en hebben de trefwoorden kapot , hydrauliek en hef geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN