Ford 8730 - Compleet reviseren, iemand ervaring?

Goedemorgen,

We willen onze ford 8730 eigenlijk reviseren, Het motorgedeelte hebben we wel wat ervaring mee ivm het al een keer gerviseerd en klaargemaakt voor trekkertrek van een ford 8000.

Nu heb ik een vraag over het reviseren van een powershiftbak. Hij slipt soms en de koppeling is niet te doseren.. maar wat kom ik tegen in de powershiftbak en wat zou zoiets kunnen gaan kosten?
Heeft iemand hier een idee van of ervaring mee?

Hoor het graag!

Met vriendelijke groeten,
Stefan Markhorst
stefan_4000

Reacties

+1
RickHensbergen
Wat bedoel je met 'hij slipt soms'? Dat de koppeling niet te doseren is zou wellicht ook een kapotte of slecht functionerende pot. meter kunnen zijn.
Kosten voor een complete revisie van de powershift bak is ook lastig zeggen zonder kennis van de huidige staat. Is het bijvoorbeeld alleen je voor- of achteruit pakket of maakt de rijrichting niet uit voor het probleem wat je ondervind. Ik zou eerst eens proberen je bak te kalibreren en aan de hand daarvan kleppenblok aan de zijkant van de powershift bijstellen.

Complete revisie van je versnellingsbak, er van uit gaande dat je alles laat doen, rond de €7.000 - €9.000,-. Is volledige revisie niet nodig en je durft zelf dat ding los te trekken dan kun je met een beetje geluk uit de voeten met paar nieuwe platen erin en ben je onder de €1.000,- klaar als je eigen uren niet rekent. 't Is maar net wat je wilt..
stefan_4000
@RickHensbergen heb hem al is gekalibreerd, maar nog niks bijgesteld. Uit de kalibratiewaardes is ook niet echt iets bijzonders te zien.. zal de potmeters is gaan nakijken doormeten. dankje voor je goede uitleg en reactie! Het schakelen gaat nogal met stoten en bokken, zo erg dat die inhoud en er dan weer in klapt.. kan dit ook iets met potmeters te maken hebben?
+1
RickHensbergen
@stefan_4000 Gebeurt dat inhouden tijdens het opschakelen van de 9 naar de 10? Dan wisselt hij van groep en zou kunnen zijn dat daar speelt. Kleppenblok goed schoonmaken kan ook wonderen doen. Zitten ook kleine zeefjes in welke verstopt kunnen zitten bijvoorbeeld.
Fendt926Driver
Buurjongen heeft ook een 8630 compleet de bak los gehad en veel vervangen en gereviseerd.
Maar 1 onderdeel was kapot en moest uit amerika komen.
En was duurder dan de trekker waard was.
Gelukkig later uit een sloper kunnen halen voor minder en de trekker weer rijdend gekregen.
Dus het ligt er ook nog maar aan wat er kapot is of vervangen worden moet.
En dat weet je pas als je er in kijkt
huub
@Fendt926Driver De price-as is een heikel punt volgens mij.
+1
wouterdp
@huub
Dit is het geval bij 70 series met veel uren. 30 series hebben eigenlijk geen last van slijtage van Assen en tandwielen.
+1
wouterdp
Ofwel slipt hij ofwel niet, al de rest moet je niet in de bak gaan zoeken maar vervuiling int kleppenblok en connectors van de bekabeling. Delen voor de bak zijn geen enkel probleem er zijn slopers genoeg
+1
edwin-hensbergen
Als hij bokt en zowat steigert is je bak niet versleten👍🏻 Inderdaad in het kleppenblok zoeken, alles eruit schoonmaken etc. Heb nog wel spoelen/kleppen en ander spul van dat kleppenblok liggen.
stefan_4000
@edwin-hensbergen even voor de zekerste zekerheid, dat is het blok voor bij het rechter trappetje rechts onder de cabine toch? 😅😉
+1
edwin-hensbergen
@stefan_4000 jaa met links en rechts spoelen, beste is iniedergeval even een handboek zoeken👍🏻 Of natuurlijk als een “defecte” trekker aan mij verkopen?🤪
+1
stefan_4000
@edwin-hensbergen ben er nog veel te gelukkig mee!😜🥰
+1
bartjuh
Dat de koppeling slecht pakt dat is omdat 't geen koppeling is... Als je in 't boek kijkt staat erin dat je die zo min mogelijk gebruiken moet. Alleen voor Aankoppelen van machines als 't presies komt. Verder gewoon stoppen door vrij te zetten en rijrichting veranderen de pook andere kant op slingeren. Bokken doet de onze van 6naar7 en van 9naar10,maar das groepen wissel
wouterdp
@bartjuh een 30 serie waarvan alles correct is moet perfect doseren op zen koppeling. En 6/7 Is geen groepenwissel enkel 9/10
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8730 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!