Illustratie van:

Fendt 103 - 103 of 103s

Waar kan je aan zien of een fendt een 103 of een 103s is.
Er staat er 1 op marktplaats en heb de eigenaar gebeld die zegt dat het geen s is,maar er zit wel een handkoppeling op,nu is mij verteld met handkoppeling voor de aftakas is altijd een s wat is waar??

Deel dit topic

Reacties

Meneer Kool
De S betekent enkel dat de de trekker een gesynchroniseerde versnellingsbak heeft. Volgens mij heeft vrijwel de gehele 100 serie dat. Ik kan op internet enkel vinden dat er in 1972 nog 105jes zonder S werden gebouwd. Maar ik weet niet welke verschillen in uiterlijke kenmerken daarbij horen.
Wimsumar
Beste Fendtt: Zie hier, bijna de gehele 100-serie is "S", behalve een 105-model.

konedata.net/Traktorit/fendt102a.htm/

@ Meneer Kool: Verschil 105 en 105S:
3 en 4 cylindermotor,
péékaas.
Max. rijsnelheid.
1.000 toeren aftakas.
Fast Eddy
De S staat voor Schnellgang.
Favorit614
Er is ook nog 103N serie nr 138/31/6001 , 138/41/6001.
maar vraag het serie nr op wat op de trekker staat .
begint het met 138/01 of 138/05 of 138/21 of 138/25 is het een S
Wimsumar
Beste Favorit614: Staan dergelijke gegevens op internet?
(Dan een link A.U.B.).
Fendttrisixfan
103 bestaat wel degelijk zonder S, met chasisnummer 138/31 is zonder het verschil hiertussen, is dat een S sneller rijd, andere koppeling heeft, een andere vooras heeft, een 1000 toeren aftakas heeft en mogelijkheid tot rijafhankele aftakas, de hele trekker weegt ook wat meer ( -100kilo), een wat kleinere bodemvrijheid heeft, en hij indertijd ongeveer 2000DM (duitse marken) duurder was.

een gewone 103 is trouwens ook zeldzamer er zijn er maar 605 van gemaakt wat relatief weinig is
fendtt
Ik zal mijn vraag iets anders stellen,want het gaat mij er om dat er een vloeistofkoppeling opzit.
Mij is dus verteld een handkoppeling heeft altijd een vloeistofkoppeling en is dan ook een s.
(een gewone 103 is weinig vraag naar als ie gerestaureerd en dus duur is)
Fendttrisixfan
@fendtt

dat klopt een S heeft een vloeistofkoppeling en een gewone niet
Favorit614
@Wimsumar

Favorit614 - 2 dagen geleden

link werkt niet , dus maar ff zo.
Google > ZF T3404 > [xls] Fend typen > openen.

google.nl/url/…
Fendttrisixfan
@Wimsumar

pk tussen een gewone en een S is niet altijd verschillend
appie1967
Een 103 heeft inderdaad geen handkoppeling voor de aftakas
geen vloeistofkoppeling geen geveerde vooras geen 1000 toeren aftakas
deze was er ook in 102 en 105 variant
er staat op dit ogenblik een fendt farmer 2s op marktplaats waar bij staat dat het een 103 is misschien is dit het probleem een 2s heeft een 208 motor ipv een 225
en geen volledig in hoogte verstelbaare trekhaak achter er zijn wel meer details maar dit springt het meest in het oog
fendtt
Appie 1967 ik had al gehoopt dat je zou reageren,want jij hebt er zeker verstand van.
wil je even op mp kijken voor mij het gaat om de fendt 103 uit veendam is dit een s of een farmer 2s zo als jij zegt.
bvd.
appie1967
Dat is inderdaad de zelfde tractor dat is een farmer2s
bij deze hebben ze de achtertrekhaak contructie aangepast
en van een onderuitlaat op een opmerkelijke manier een bovenuitlaat gemaakt
bij de farmer 2-3-4s zit de vering van de stoel ook op de versnellingsbak vast ipv onder de stoel op het hefdeksel de diepteregeling via de topsang zit ook niet op verenstalenplaten maar gaat via een torsiestaafconstructie
dat er veel onduidelijkheid is met deze type,s komt doordat er een beetje gammel type aanduiding op de motorkap zat met losse letters op een zwart kunstof achtergrond
als dit er af is is voor een leek het al gauw een ander type
fendtt
Hey appie1967 bedankt voor uw antwoord ik ben een beginnend sleutelaar en zo maar met fendt begonnen.
En ik wil liever niet met het verkeerde type thuiskomen vandaar mijn vragen op tractorfan.En ik zoek nog steeds de groene kapjes op het achterspatbord voor de verlichting.Ik ben ook al bij hofstede geweest maar kan ook alleen maar nieuw en dus duur.
BRAMMETJE
@fendtt
zoek je ze voor vlak spatbord of gebogen?
zit nl verschil in. ls cabine of peko.
dalton
@fendtt

Hallo het verschil in de 103 en de 103s is de S van Schnellgang ( al eerder vermeld ) Dit betekent dat er een wegversnelling in je transmissie zit, deze zit tussen de Teruguit en de 2, mits je de tractor in de hoge versnelling hebt staan ( deze tractors hebben nogal een ingewikkelde versnellingsbak)

Kortom de S achter de 103 betekend dus gewoon dat je tractor 40km/h gaat ( ik weet verder niet zeker of dit type een vloeistofkoppeling heeft maar naar mijn weten wel)

hoop dat je iets aan mijn info hebt
fendtt
Brammetje het is een 102s bj 1974 zonder cabine met vlakke spatborden.En dalton alle info is welkom.
SJB533
Is er dan ook een L uitvoering?
appie1967
@daltonnou laten we het gewoon op 30km houden 40km is pas in de jaren 80 gekomen met de 300serie
en dat de 103 geen snelgang heeft zit hem alleen in de 32er achterwielen in plaats van de 36er van de 103s
BRAMMETJE
@appie1967

volgens mij ken je de 100 serie uit je hoofd.
appie1967
@BRAMMETJEgewoon ogen de kost geven en in het goede laatje van je grijse massa opslaan
BRAMMETJE
@appie1967

ja laatje raakt een keer vol,ben laatst nog bij klantje van je geweest,daar sleutel je weleens voor zij die.hebben een deutz ingeruild.
Mengeledriver
Het grote verschil zit em niet zoals eerder genoemd in de uitlaat 😃

Het verschil is de versnellingsbak, de oudere hadden een dubbel patroon met een R1 en R2 en een krakend schakelende S(Schnellgang). Later kwam de R-1-2-3-S.

Ander verschil is de hydrauliektank. Bij de oudere zat deze voorin het versnellingsbakhuis. Later zat de hydrauliektank naast de MWM motor, precies zoals bij de 300 series. Da's heel herkenbaar lijkt me.
Qua remmen heeft volgens mij alleen de 108 hydraulische remmen gehad, de rest had mechanische remmen. Denk dat er ook verschillende uitvoeringen met trommel of schijfremmen waren maar dat weet ik zo niet uit't hoofd.
appie1967
@Mengeledriverdie olie tank zit op de type,s vanaf 75 de 72-75 type,s hebben net als de 2-3-4s de hydrauleikolie in de tussenbak en de dubeel H bak is er pas uitgegaan bij de 3cil met de komst van de 103-104ls in 78a79
appie1967
@BRAMMETJEklopt had ik al een keer begrepen
Mengeledriver
@appie1967

Er is idd een kleine overlap maar de meesten hebben of beide oude kenmerken of beide nieuwere kenmerken.
appie1967
@fendttnou het is weer zo ver nu staat er een farmer 2 s op mp als 102s
fendtt
Welke dan appie ik heb de eerste fendt 102s bijna klaar en ben op zoek naar een 2e.mag ook een 103s of 104s zijn.
appie1967
@fendttdie in werkhoven utrecht met die weilandbloter er achter dat is een 2s
fendtt
Waar zie je dat dan aan appie1967 want deze heeft wel een doorlopend trekpunt en er zit ook wel een originele stikker met 102s op dacht ik.En die 102s uit linde dan.daar wou ik morgen eigenlijk even gaan kijken alleen die heeft de uitlaat naar beneden en wil ik kijken of die ook naar boven kan.
appie1967
Dat doorlopend trekpunt is een aangepaste versie
kijk maar eens goed naar de topstang bevestiging
die is anders en daarboven mis je ook dat groene stuk waar de veren van de stoel in zitten
dan het zo dat dit type frontgewicht alleen een 103 103s 104s of105 of 2s kan zijn in kombinatie met een 3cil
en de bovenste punten vertellen dat het een 2s moet zijn
die in linde is een echte 102 van de leeftijd 72-74 dus uit de eerste serie te zien aan het aparte front(gewicht)en de luchtgekoelde motor
fendtje 103s
@dalton onze 103s rijdt maar 30 hoor

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 103 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
15