Hallo
ik wil misschien een ford 5000 kopen.
maar hoeveel pk is daar uit te halen?
heeft een turbo zin kwa pk's?
wat is de motorinhoud?
dit wil ik graag weten.
gr luc
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
weet jij mischien de literinhoud van het blok?
gr
3,8 l ? Boring en slag 107 mm
gr
106,7x106,7 --> 3,819 liter 6X
111,8 x 106,7 --> 4,195 liter 6Y
ik geef mij over ik weet het niet zeker mor die kleinere boringen en slagen zijn voor de 2000-3000-4000 denk ik, ik zal dat eens vragen aan m'n baas, ik werk enkel aan die ford-plaag
Staat zo op Konedata.net. Vertrouw er op dat dit klopt. Je kunt altijd op @ford5000 wachten. Vergeleken met mij een kenner!
Zoals @SJB533 het heeft gezegd klopt het exact.
Zowel boring x slag als het slagvolume voor beide motoren.
Dit weet ik 100% zeker.
De 111,8 mm X 111,8 mm motoren van 4,4 liter zijn in 1980 leverbaar geworden in de Ford 6600 en 7600, als voorloper op de in 1981 gelanceerde 10 serie die dezelfde inhoud hadden.
De 5600 modellen hadden dezelfde inhoud als de oude 6X 5000 modellen. Dus een boring x slag van 106,7mm x 106,7mm.
De oude 6X 5000 had een vermogen van 65 pk af fabriek, en de jongere 6Y 75 pk.
Ford heeft wel dezelfde onderblokken gebruikt voor de Ford 7000 die wel af fabriek een turbo had, maar die waren inwendig nogal anders, zoals andere zuigers, en ook de krukas en drijstangen waren zwaarder gelagerd.
Het lijkt mij dus niet zonder risico om op een standaard 5000 motor een turbo te plaatsen.
Ik heb echter geen ervaring met het opbouwen van turbo's op deze motoren. Ik ben een man van het originele werk en al helemaal geen trekkertrekexpert.
bedankt voor de info hier heb ik wat aan.
dan denk ik dat ik toch beter voor een 7000of 6600 kan gaan al is de 7000 bijna nergens meer te vinden in goede staat.
gr luc
Graag gedaan!
Goede 7000's zijn erg gewild bij verzamelaars in met name Engeland, dus vind je een goede dan betaal je daar gelijk de hoofdprijs voor, of je moet het stellen met een afgeragd exemplaar die je gelijk van voor tot achter moet reviseren.
Spreekt vanzelf dat je dan ook een klein fortuin kwijt bent.
Succes met het vinden van een geschikte tractor voor jouw doel.
Ik zou trouwens ook mijn ogen open houden naar een 7600 die net als de 7000 af fabriek met een turbo was uitgerust.
Ik kom bij de Ford 5000 gegevens ook nog een motor tegen met een boring en slag van ; 112x107 en 4.2 l ; is dat soms de 75 pk uitvoering ?
Ja, dat is hem.
Die ligt ook in de mijne, en dat is de uitvoering zoals hij in de 6Y 5000 lag die vanaf 1968 tot 1975 is gebouwd.
Deze "overvierkante" motor zat ook in de 6600 en 6700 vanaf 1976 tot 1980 en leverde daarin 78 pk .
In het laatste productiejaar kreeg de 6600/6700 alvast de motor die eigenlijk voor de 6610/6710 bedoeld was en dus 112x112 was.
De maten die jij noemt zijn afgerond naar boven trouwens. Wil je het exact doen dan is het voor de 6y 5000 en oudere 6600/6700 111,8mm x 106,7mm = 4195cc oftewel 256 Cubic inch.
Bij de 111,8mm x 111,8mm kom je dan op 4393cc.
misschien weet hij wat ik het best kan gaan kopen.
gr luc
Op den duur weet ge niemer welke motor waar in ligt he, wat een soep jongens.... Mee ulder kommas, amai merci zu
haha, ja da is, mor ge moet eigelijk in duim maten klappen eh, dan krijgde 4.2 duim en 4.4 duim...