Illustratie van:

Lamborghini 774-80 - Koelvloeistof lekkage lamborgini 744-80

Na wat kleine probleempjes opgelost te hebben dit keer een serieuzer probleem
De tractor werd de afgelopen maanden niet stevig gebruikt, maar toen dat onlangs wel een keer moest liep die snel op richting het rood (temp)
Bij controle bleek de koelvloeistof leeg, deze aangevuld en na goed 10 liter was deze weer vol
Een half uurtje met de trekker bezig was dit peil weer gezakt (lucht ?)

Nogmaals aangevuld met een paar liter en daarna leek het goed te blijven

Vandaag met een groepje zijn we gaan sleeën achter de trekker, na een goed half uur werd de trekker weer erg warm, bij controle bleek de koelvloeistof weer foetsie (hoeveel week ik nog niet)

Toen we de peilstok er uit trokken gutste de olie in een redelijke straal er uit, we hebben toch wel enkele liters opgevangen eer de olie weer op peil was
Het vermoeden bestaat dus dat er koelvloeistof in de carter terecht is gekomen

verder onderzoek moet nog volgen

alle tips en adviezen zijn welkom, heb wel 2 rechterhanden maar sleutelen aan auto's en tractoren is niet bepaald van noemenswaardig niveau

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
wim-same
Waarschijnlijk cavitatie in de cilinder bussen. een kwaaltje bij deze motoren. Hadden vloeistof gekoelde SAME's ook last van. Dan is de motor in het verleden toch een keer veel te warm geweest.
langeslagdiesel
@wim-same op de bij ons gedemonteerde bussen was geen cavitatie spoortje te vinden. En we hadden er op het eind toch 22 verwisseld bij 4 motoren. Allemaal lekke voet ringen. De cilinders waren aan de binnenkant bijna als nieuw. Zelfs na 15000 uur. Zelfs geen stootrandje of verkleuring. Niks aan te zien. Niet na gemeten uiteraard, ten opzichte van nieuw. Bussen staan allemaal naast de werkplaats pers. Altijd makkelijk.
wim-same
@langeslagdiesel Klopt, uiterlijk zag je niets, Maar mijn Rubin 135 had ook een turbo.
langeslagdiesel
@wim-same onze 1306 en ook. De 956 niet en de 90 pk 4 pitter ( weet het type niet meer) had ook een turbo. De 956 had er dan ook geen last van.
+1
joop-same
@langeslagdiesel De 916 en 1000 W motoren hadden er last van, ook bij andere merken vaak een probleem maar daar hoorde je niets van.
langeslagdiesel
@joop-same bij de groene hertjes van voor de 6 en 7000 serie was het inderdaad echt een kwaal. En nog een duur kwaaltje ook qua materiaal kosten.
langeslagdiesel
De kans is vrij groot dat je een lekke afdichting ring hebt van een cilinderbus. Als de motor weer echt koud is, en je hebt mayonaise achtig slijm aan je pijlstok hangen. Dan weet je genoeg. Nu eigenlijk al, gezien je olie pijl. Het was een kwaal destijds van de watergekoelde Same motoren. Er kwam dan ook een modificatie van andere cilinder bussen met een voet ring meer ter afdichting. Het blok moet dus open en verbust woorden. Wij hadden er toen der tijd ook last van. Maar eigenlijk alleen bij de turbo motoren. De kale motoren hadden het niet. Tenminste, niet voor de 12000 uur. Toen ging deze ook van de dam.
wim-same
@langeslagdiesel Ik denk eerder de cilinder bussen. Heb ik met mijn SAME Rubin ook gehad nadat hij een keer veel te warm geworden was.
+1
langeslagdiesel
@wim-same ik heb ze nooit echt te heet gehad. Er ging bijna een melkbus koelvloeistof in die dingen! Als ze warm liepen zaten ze ook echt dicht. Dan had je het aan je eigen te wijten.
wim-same
@langeslagdiesel Bij mij werd hij veel te warm met sto persen. Allemaal kaf in het rooster. na een aantal keren schoon gemaakt te hebben was het toch al te laat.
langeslagdiesel
@wim-same wij zaten eigenlijk nooit in het stro met die dingen. Wel paardenbloemen pluis met inkuilen. Dat kon ook hard gaan. Maar een grootpakpers is een constante top belasting voor 135 pk. Met kuilen ga je geregeld lossen. Dan koelt hij wel weer.
wim-same
@langeslagdiesel ja dat klopt. met 135 pk was dit wel een top prestatie
wim-same
@langeslagdiesel Paarden bloemen pluis is net zo, binnen de kortst mogelijke tijd zit de gehele koeling dicht.
+2
joop-same
Het is wel zeker dat de koelvloeistof langs de onderste O ringen van de cilinder lekt, deze zijn al eens vervangen door ander materiaal iets op siliconen basis, en nog enkele modificaties er waren best wel vaker problemen mee, en ook de koppakkingen niet te vergeten.
Steyr.frl
Bij deze motoren moet je ook speciale koelvloeistof gebruiken is mij ooit eens verteld door een eigenaar van een lambo,hij hamerde er altijd op om daar op te letten bij onderhoud.
Watvoor koelvloestof is mij niet meer bekend
1x met een andere soort bijvullen kon al grote gevolgen hebben
wim-same
@Steyr.frl Ja, klopt, Altijd rode koelvloeistof.
joop-same
@Steyr.frl Dat was meer om de cavitatie tegen te gaan, er zat ook een speciaal filter met een toevoeging tegen cavitatie op.
+1
RPCounty
Klinkt als een Ford allemaal😁🤣🤣
wim-same
@RPCounty Ik denk niet alleen bij Ford hoor, Ook John Deere had daar veel last van bij de oudere typen.
+1
RPCounty
Scheelt dat die groen rode met B motoren het met 6000 uur ook hadden. Die hadden t stokje van Ford overgenomen toen die t koelwaterprobleem opgelost hadden zeg ik altijd🤣🤣🤣🤣
+1
wim-same
@RPCounty Nou begeef je wel op erg glad ijs, met groen rood. Toen ik in het verleden een collega loonbedrijf overnam met groen - geel, kwam de JD dealer kennis maken. Toen zij hij letterlijk, "nou heb je een verkeerd merk, want nou hoef je niet meer te sleutelen zoals aan mijn Same's. Heb je dan lef of niet, en geloof me. Ook JD had vaak dezelfde problemen als mijn SAME's.
+1
langeslagdiesel
@wim-same dat is zeker lef hebben. Misschien wat minder uren sleutelen. Maar wat vervangen moet worden is zeker niet goedkoper bij JD.
Toxiq
Wow, een hoop info... dank
Ik heb inmiddels via Joop-same een werkplaats handboek aangeschaft
Dat ziet er prima verzorgd/kompleet uit, bedankt Joop

Inmiddels een afspraak staan met een monteur, 12maart (helaas niet eerder) kan ik de trekker brengen, dan gaat de boel los en dan plan van aanpak

Ik hoop dat de schade meevalt en de boel redelijke te repareren is
Ik lees zo tussen de regels door A. dat het veel voorkomende kwaal is B. er aanpassingen voor geweest zijn om dit op te lossen

Waar moet ik dan aan denken om dat te doen ?
+2
langeslagdiesel
Als de boel open ligt, kan je pas de schade opmaken. Het scheelt nogal of er vier nieuwe bussen in moeten of 4 setjes afdicht ringen. Ook kan je dan zien of het afdicht vlak waar de afdicht ring op rust niet is aangetast. Verder is het een motor waar je goed bij kan met standaard gereedschap.
Toxiq
Bussen zijn ??

inderdaad de boel moet eerst open.
Aangezien ik geen/weinig kennis heb van motoren probeer ik me zoveel mogelijk voor te bereiden zodat ik in ieder geval weet als me een bepaalde oplossing word aangeboden ik daar heil in zie of niet
+4
roscho
Quote Reactie van @Toxiq:
Bussen zijn

Binnenin de motor, in het gat waar de zuiger in op en neer gaat, zit een bus, te vergelijken met een beschuitblik, maar dan sterker. Daarin gaat dan de zuiger op en neer. Rondom deze bus circuleert koelvloeistof. Aan de onderkant zitten rond de bussen enkele hittebestendige kunststof ringen die ervoor zorgen dat de koelvloeistof niet naar beneden, in de olie kan lopen. De bussen worden op hun plaats gehouden door de koppakking, die op zijn beurt weer vastgeklemd wordt door de cilinderkop (met daarin de kleppen die lucht in de motor laten en uitlaatgassen er weer uit).
Op bijgaand plaatje (bron: ttm.nl/nieuws/reviseren-naar-euro-v/…) zie je het onderblok van de motor (de cilinderkop is er dus af gehaald). Het glimmende aluminiumkleurige rondje is de zuiger, voor een 4-cilindermotor dus 4 stuks. Rond de rechterzuiger kun je de cilinderbus zien zitten. Onderin de motor zitten rond die bus een aantal ringen die ervoor zorgen dat de koelvloeistof niet naar beneden kan. Vermoedelijk heb jij lekkage bij die ringen.
Werkzaamheden die bij jou nodig zullen zijn:
- Demontage van de kleppendeksel en daaronder de tuimelaars (die de kleppen bedienen)
- Demontage van de verstuiverleidingen en de cilinderkop. Nu kun je in de cilinders/bussen kijken en zie je de zuigers zitten.
- Demontage en inspectie van de bussen. Zijn ze onderaan verroest, dan krijg je ze niet meer dicht en zul je ze moeten vervangen.
- Aan de onderkant van de motor: verwijderen van de carterpan (de grote oliebak)
- Demonteren van minstens 1 krukaslager (van de lekke cilinderbus of allemaal, als ze allemaal even slecht zijn). Daarna kunnen zuiger en drijfstang naar boven uit de motor.
- Reparatie van de kunststofringen en eventuele vervanging van de bus(sen).
- Cilinderkop: verwijderen van kleppen en verstuivers. Daarna: cilinderkop laten vlakken (helemaal vlak en glad maken, door motorrevisiebedrijf)

Gaandeweg zul je moeten bepalen welke materialen er allemaal nieuw in moeten, daarna moet het hele zaakje weer in elkaar. Voor de zuigerveren om de zuiger(s) heb je speciaal gereedschap nodig, anders krijg je de zuigers er niet meer in.

Als je geen idee hebt wat het allemaal is en hoe alles moet, raad ik je sterk aan om een "sleutelmaatje" te zoeken met verstand van zaken. Het is allemaal wel zelf te doen, maar als je dingen verkeerd doet, kun je ook grote schade aanrichten.

(klik om te vergroten)

Motorblok met zuiger en cilinderbussen
volvo430
@roscho netjes en heel duidelijk omschreven!
langeslagdiesel
@roscho JAH, duidelijker kan het niet.
Toxiq
@roscho duidelijke taal, ik ben nooit verder gekomen dan brommertijdperk, daar in is cilinder en bus 1, bij een trekker (en auto ?) is dat dus 2 delen
Ik snap het ! dank je

We gaan eerst de boel er maar eens af en zien hoe groot de schade is
Helaas geen sleutelmaatje hier in Venlo, ik zal het dus moeten uitbesteden... Jammer, ik doe dingen graag zoveel mogelijk zelf, ik geef het geld liever uit aan hardware dan aan uren
+1
roscho
Quote Reactie van @Toxiq:
brommertijdperk, daar in is cilinder en bus 1, bij een trekker (en auto ?) is dat dus 2 delen

Niet bij elke trekker, ik meen dat de meeste Fords geen bussen hebben, maar die van jou dus wel, aldus @joop-same

ik geef het geld liever uit aan hardware dan aan uren
Misschien kun je een afspraak maken met een mechanisatiebedrijf dat je zelf een aantal uren komt meehelpen. Als een deskundige jou vertelt wat je kunt doen, scheelt dat in de uren. Voorbeeld: verstuiverleidingen demonteren is een prutswerk, maar je hoeft er niet deskundig voor te zijn. En als ze jou even helpen om een krik onder de carterpan te zetten, kun jij al die kleine boutjes waarmee het ding vast zit, ook wel zelf losdraaien.

Hou er wel rekening mee, dat je er verscheidene uurtjes mee bezig zult zijn, je doet over de meeste dingen 2x zo lang als een geroutineerde monteur.
+2
wim-same
@roscho als je hier geen verstand van heb kun je het beter over laten aan een mechanisatie bedrijf, en zo mogelijk zelf mee sleutelen. Dan leer je nog het meeste ook.
+1
roscho
Quote Reactie van @wim-same:
als je hier geen verstand van heb kun je het beter over laten aan een mechanisatie bedrijf, en zo mogelijk zelf mee sleutelen. Dan leer je nog het meeste ook.

Precies dat advies gaf ik tegelijkertijd met jou. Waarschijnlijk dachten we op dat moment hetzelfde. 😂
wim-same
@roscho met name het afstellen ook van de koppen komt best heel krap. Door verschillende dikte koppackingen moet je dat bij deze motoren per cilinder afstellen.
roscho
@wim-same Heeft deze motor voor elke cilinder een aparte kop met pakkingen?
wim-same
@roscho Ja, klopt. en per cilinder word de hoogte afgesteld.
+1
Toxiq
@wim-same Precies wat ik dacht, meesleutelen of in ieder geval kijken ga ik wel vragen of dat tot de opties behoort
Ik mis gewoon teveel kennis om zomaar aan zoiets als dit te beginnen
Als je al redelijk wat kennis hebt maar niet alles weet kun je met vragen een eind komen, maar ik heb nog wel iemand nodig die mijn handje vast houdt 😄
+1
roscho
Quote Reactie van @Toxiq:
Als je al redelijk wat kennis hebt maar niet alles weet kun je met vragen een eind komen, maar ik heb nog wel iemand nodig die mijn handje vast houdt

Heel verstandig. Als je dingen verkeerd doet, kun je behoorlijk wat schade aanrichten. Een trekker is tenslotte geen brommertje.
+1
Toxiq
Leuk om zoveel tips, adviezen en meedenken te krijgen/lezen
ik zal zeker proberen zoveel mogelijk foto's tijdens de rep te maken en hier te posten
Toxiq
Even het draadje van begin februari weer oppakken:
De trekker staat inmiddels (eindelijk) bij de garage waarmee ik een leuke band heb gekregen en daar nu een soort van meesleutel (ik haal onder toeziend ook de boel uit elkaar, leuk & leerzaam)

Tevens heb ik met een goede kennis van de garagehouder gesproken, die heeft een motorrevisie bedrijf

Deze vond vloeistof in de carter (ca 4 liter) vreemd
Bij een draaiende motor en lekke koppakking zou de koelvloeistof naar buiten geblazen worden
Bij een stilstaande motor zou 1 of meerdere cilinders vollopen met vloeistof en zal de boel of niet rond gaan of kapot slaan

Echter heb ik toen ik bijvulde een paar keer tijdens het gebruik, peil bleef toen gelijk en ineens was het mis en volgens mij is dit tijdens gebruik in het carter terecht gekomen

Kan iemand mij hier iets over zeggen wat er gebeurd/oorzaak kan zijn ??

Bijgaand een paar plaatjes van tijdens de demontage
De carter is er nog niet onderuit en dus de bussen (nog) niet gedemonteerd

Wel zijn er in cilinder één en drie wat vreemde dingen waar te nemen
In cilinder 1 zitten er op twee plekken in de bovenste cm wat rare plekken, het lijkt wel een streepjescode, het is er NIET in gesleten maar ligt er boven op de cilinder wand

In cilinder 3 zijn rare vlekjes te zien, Joop-Same vertelde mij eerder over cavitatie, is dat wat hier aan de hand is
De vlekjes voelen overigens wél glad aan, het is niet ingevreten of de bus (niet voelbaar iig)

Morgen ga ik de bussen demonteren en kunnen we zien hoe de zuigers er uit zien
De meeste bouten van het carter zijn los, als de rest los is, kan dit carter dan rechtstandig naar beneden verwijderd worden of moet de voorkant een stuk los en naar voren getrokken worden om ruimte te maken ?

(klik om te vergroten)

Cilinder 1

(klik om te vergroten)

Cilinder 1

(klik om te vergroten)

Cilinder 1

(klik om te vergroten)

Cilinder 1

(klik om te vergroten)

Cilinder 3

(klik om te vergroten)

Cilinder 3

(klik om te vergroten)

Cilinder 3

(klik om te vergroten)

Tijdens demontage

(klik om te vergroten)

Tijdens demontage

(klik om te vergroten)

Tijdens demontage

(klik om te vergroten)

Tijdens demontage
roscho
Het verschijnsel van cil. 3 lijkt inderdaad op cavitatie. Op onderstaande link vind je een artikel wat daarover gaat (in 't Engels):
constructionequipment.com/cavitation-causes-and-cu…
langeslagdiesel
@roscho cavitatie zit aan de buitenkant van de bus. Zoals de foto laat zien. De littekens bij de lambo motor zitten aan de binnenkant.
wim-same
@langeslagdiesel nee hoor Cavitatie kan je ook aan de binnen kant van de bus zien. Maar het is inderdaad ook de vraag of de koppen nog goed zijn.
+1
langeslagdiesel
@wim-same dat is inderdaad waar dat cavitatie aan de binnenkant zichtbaar kan zijn. Maar dan is de cavitatie in een dusdanig ver gevorderd stadia dat de bus is door geslagen. De randen rond de gaatjes hebben een paars / groene kleur van het plaatselijke enorme temperatuur verschil.
+1
wim-same
@langeslagdiesel dit heb ik met mijn Same Rubin 135 ook gehad, door te warm worden met stro persen omdat de koeling steeds dicht zat.
+1
Toxiq
@wim-same Wat verwacht je dan waar de koppen niet goed meer zijn en hoe is dat uit te vinden/testen ?
+1
wim-same
@Toxiq Je kunt b.v. thinner in de in en uitlaat poort gieten. Als de klepzittingen goed zijn komt er geen vloeistof doorheen. en even goed kijken tussen de kleppen of je geen haarscheurtjes kan zien. en ook bij de koppacking. of er geen brandplekken in zitten.
+1
langeslagdiesel
2 dingen.
1 als ik dit zou onderzoeken, zou ik andersom demonteren. Eerst de carterpan er onder vandaan en vanonder kijken of, en waar er koelvloeistof / water lekt. Daarbij als je niks zie het koelsysteem onder druk zetten met een pomp. Scheelt een hoop werk als blijkt dat hij daar niet lekt. En er maar 1 of 2 koppen af hoeven.
2 nu je toch zover bent met demonteren en deze lichte schade zie op bus 1 en 3 dan denk ik toch dat er haarscheurtjes zitten hier of daar in de koppen. De littekens lijken me verdacht veel op stoom / kalk schade. Het is goed mogelijk dat bij een vorige eigenaar er al problemen waren met zoek geraakt koelwater / vloeistof na oververhitting. En daarbij haar scheurtjes zijn ontstaan in de koppen. Ik lees ook nergens in het verhaal dat er een compressie test is gedaan. Dus bij terug montage van de koppen kan het probleem zich zo weer laten zien. Ik hoop voor je dat het meevalt. Maar je kan nu eigenlijk nog niet zeggen dat je de oorzaak hebt gevonden of ga vinden.
+1
Toxiq
@langeslagdiesel Duidelijk, dat zal dan het grote gebrek aan kennis zijn dat ik die weg niet bewandeld heb
Ik heb flink moeten bijvullen toen ik er achter kwam dat de koelvloeistof zo laag stond (meer dan 10 liter) dus er speelt zeker langs iets

Zijn de koppen te testen en zijn nieuwe koppen verkrijgbaar en aan wat voor kosten moet ik dan ongeveer denken
(motor is een Same 1000.4)
De dag begint in ieder geval toch wel weer met buikpijn, ik had gehoopt op wat positiever nieuws
+1
langeslagdiesel
@Toxiq geen buikpijn!! Dat helpt toch niet! Wat @wim-same aangeeft is een mogelijkheid. Verder zorgen dat al je afdicht zittingen en raakvlakken van pakkingen en O ringen tussen kop en cilinder huis / bank echt heel goed schoon zijn. Ook goed controleren of er geen roest of corrosie schade op deze zittingen en raakvlakken zit. Het moet er voor montage gewoon weer als nieuw uitzien. Nieuwe koppen zal je nog wel kunnen kopen, maar dat is nog lang niet aan de orde, eerst stap voor stap te werk gaan. Wij hebben wel eens een blok 3 keer open en dicht gemaakt, voor we het hadden gevonden. ( een haarscheur in de cilinderwand ter hoogte van de stootrand.) vind dat maar.
Toxiq
Buikpijn is het toch wel geworden....
Inmiddels alle bussen/zuigers er uit, alles mee naar huis genomen en in een dieselbadje helemaal schoongeborsteld

Quote:
Cilinder 1:

bus buitenkant - matige corosie boven de afdichtingsringen
bus binnenkant - veel sporen van gesmolten aluminium
zuiger - een foto zegt meer dan 1000 woorden, warm gelopen, schade boven de veren

Quote:
Cilinder 2:

bus buitenkant - matige corosie boven de afdichtingsringen en flinke putcorosie op de wand
bus binnenkant - lichte sporen van gesmolten aluminium
zuiger - paar lichte krasjes

Quote:
Cilinder 3:

bus buitenkant - matige corosie boven de afdichtingsringen en flinke putcorosie op de wand
bus binnenkant - soort van wolkjes patroon, zo als ik begreep heeft daar roestvorming gezeten
zuiger - ook duidelijk warm gelopen, schade boven de veren

Quote:
Cilinder 4:

bus buitenkant - flinke corosie op de wand, wat vooral opvalt is, deze bus is al eens vervangen MAAR... er zaten met 2 afdichtingsringen op ipv 3
bus binnenkant - sporen van warmloper, anders dan de overige bussen zit het hier onderin
zuiger - duidelijk sporen van warmlopen, in tegenstelling tot de overige 3 cilinders zit het hier onder de veren ipv er boven

Wat aan de koppen vooral te zien is dat ze al eens gevlakt zijn en waarschijnlijk door een beunhaas, aan kop 4 is zelfs goed te zien dat de freesgang niet afgemaakt is maar op een positie boven de kop gestopt is en vanuit daar omhoog getrokken is
De ring die je ziet is overigens dermate dun dat deze niet voelbaar is

-------------------------

Al met al gaan er toch een heleboel onderdelen nodig zijn
ik moet mij er nog even op beraden wat ik hier nu mee wil en kan.... en dan met name gezien het financiële plaatje

Ik denk dat vragen naar een advies overbodig is, ik denk dat iedereen hier zou adviseren alles te vervangen (incl lagerschalen)
Koppen vlakken en de verstuivers ook meteen testen
Enige voordeel aan dit verhaal is dat in het motor deel dan wel zo goed als alles nieuw is...

Bijgevoegd de foto's Ter leering ende vermaeck

(klik om te vergroten)

Bus 1 binnenkant

(klik om te vergroten)

Bus 1 buitenkant

(klik om te vergroten)

Bus 2 binnenkant

(klik om te vergroten)

Bus 2 buitenkant

(klik om te vergroten)

Bus 4 binnenkant

(klik om te vergroten)

Bus 3 buitenkant

(klik om te vergroten)

Bus 4 buitenkant

(klik om te vergroten)

Bus 4 buitenkant

(klik om te vergroten)

Kop 1

(klik om te vergroten)

Kop2

(klik om te vergroten)

Kop3

(klik om te vergroten)

Kop4

(klik om te vergroten)

Zuiger 1

(klik om te vergroten)

Zuiger 2

(klik om te vergroten)

Zuiger 3

(klik om te vergroten)

Zuiger 4
roscho
Zou je bij een tractorsloper een ruilmotor kunnen vinden? Misschien past er ook een motor van een Hürlimann in. Als je alle genoemde onderdelen al kunt vinden, denk ik dat je er een kapitaal voor kwijt bent, volgens mij ben je met €5000 niet klaar.
Toxiq
Met de info die ik nu verzameld heb zijn de onderdelen rond de 2500 en met een ruilmotor weet je ook niet wat je koopt, tevens ben ik dan een stuk meer kwijt aan uren want een motor wisselen gaan ook heel wat uren in zitten
Welten
Ik zag de tractor tijdje terug al voorbij komen op een trailer. Staat hier in de zelfde straat als mijn werk. Was vanmiddag nog even daar voor het werk. Had nog wat tips gegeven aan die man voor de onderdelen. Misschien heb je er wat aan. Verder wel een leuke tractor
+1
Toxiq
@Welten

Ah grappig, je was dus bij Rory... jammer dat ik niet wist dat je langs kwam, dan had ik er ook geweest
Welten
@Toxiq ja daar was ik vanmiddag even. Altijd wel mooi daar
langeslagdiesel
Dit is inderdaad geen meevaller, als je de foto’s zie van de zuigers en bussen. Al vallen bus 1 tm 3 mij niet tegen, zo op het oog. Dit zijn ook zo op het eerste gezicht nog de originele bussen. Dat het blok goed heet is geweest is wel duidelijk. Bus en zuiger 4 hebben een warm loper gehad. Na afkoeling gewoon weer gestart blijkbaar. Lagerschalen zou ik me nog niet zo druk over maken. Wel over de motor olie druk. €2500.- voor 4 nieuwe bussen, zuiger en veren is niet gek. Zou me niet verbazen als je bij de zo genoemde A merken het dubbele of meer moet betalen. Blijft daar in tegen twee en een halve rug. En houd het daarmee op? Lastige beslissing.
Toxiq
Een maatje van me (erg handig met oude auto's, revisie en dat soort dingen heeft ongeveer de zelfde mening
de bussen zouden met een hone er doorheen de alu wel weg hebben
Als de putcorosie niet te diep is zijn de bussen bruikbaar

Die lagerschalen zijn niet zo duur volgens mij, die zijn nog wel nuttig om mee te nemen in het verhaal
Waar de trekker staat is een verstuivertester aanwezig, dat scheelt alweer, die kunnen we dus zelf testen (spaart weer wat uit)

inderdaad een lastig keuze
Tja hoeveel kan er nog kapot vraag je je dan af
Aan de andere kant, heb toch een trekker nodig, wat je ook koopt, je weet van geen enkele trekker in die prijsklasse/leeftijdscategorie ook maar iets zekerheid
roscho
Quote Reactie van @Toxiq:
een lastig keuze

Eigenlijk is de keuze niet zo heel lastig. Er zijn maar twee mogelijkheden:
1. De trekker opknappen, er bijna €3000 aan spenderen en dan hopen dat de rest in orde is.
2. De trekker proberen te verkopen. Helaas zal er niemand zijn die hem koopt, hij is niet in orde en zal misschien €1000 opbrengen.

Als je hem opknapt, weet je dat in elk geval de motor goed is. De rest moet je afwachten, maar hij heeft gelopen, dus je weet vast al wel iets meer over de versnellingsbak en de koppeling. De staat van de banden kun je ook bekijken. Motor OK, bak OK. Wat kan er dan nog meer aan dure reparaties volgen, elektronica zit er eigenlijk niet in? Nu weet je waarom deze in de handel is gekomen: motor stuk, er is een aanwijsbare oorzaak.
Je schrijft dat je in ieder geval een trekker nodig hebt. Na de opknapbeurt zal weet je van deze wat je eraan hebt en als je er een koopt, moet je dat maar afwachten. Voor de prijs van de revisie moet heel erg zoeken om een betrouwbare vervanger te vinden.

De moraal van dit verhaal: Knap hem op, dan weet je wat je hebt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Lamborghini 774-80 en hebben de trefwoorden koelvloeistof en lekkage geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN