Lamborghini 774-80 - Koelvloeistof lekkage lamborgini 744-80
De tractor werd de afgelopen maanden niet stevig gebruikt, maar toen dat onlangs wel een keer moest liep die snel op richting het rood (temp)
Bij controle bleek de koelvloeistof leeg, deze aangevuld en na goed 10 liter was deze weer vol
Een half uurtje met de trekker bezig was dit peil weer gezakt (lucht ?)
Nogmaals aangevuld met een paar liter en daarna leek het goed te blijven
Vandaag met een groepje zijn we gaan sleeën achter de trekker, na een goed half uur werd de trekker weer erg warm, bij controle bleek de koelvloeistof weer foetsie (hoeveel week ik nog niet)
Toen we de peilstok er uit trokken gutste de olie in een redelijke straal er uit, we hebben toch wel enkele liters opgevangen eer de olie weer op peil was
Het vermoeden bestaat dus dat er koelvloeistof in de carter terecht is gekomen
verder onderzoek moet nog volgen
alle tips en adviezen zijn welkom, heb wel 2 rechterhanden maar sleutelen aan auto's en tractoren is niet bepaald van noemenswaardig niveau
Deel dit topic
Bijlages

(klik om te vergroten)
Lees ook
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Lamborghini 774-80 en hebben de trefwoorden koelvloeistof en lekkage geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Watvoor koelvloestof is mij niet meer bekend
1x met een andere soort bijvullen kon al grote gevolgen hebben
Ik heb inmiddels via Joop-same een werkplaats handboek aangeschaft
Dat ziet er prima verzorgd/kompleet uit, bedankt Joop
Inmiddels een afspraak staan met een monteur, 12maart (helaas niet eerder) kan ik de trekker brengen, dan gaat de boel los en dan plan van aanpak
Ik hoop dat de schade meevalt en de boel redelijke te repareren is
Ik lees zo tussen de regels door A. dat het veel voorkomende kwaal is B. er aanpassingen voor geweest zijn om dit op te lossen
Waar moet ik dan aan denken om dat te doen ?
inderdaad de boel moet eerst open.
Aangezien ik geen/weinig kennis heb van motoren probeer ik me zoveel mogelijk voor te bereiden zodat ik in ieder geval weet als me een bepaalde oplossing word aangeboden ik daar heil in zie of niet
Ik snap het ! dank je
We gaan eerst de boel er maar eens af en zien hoe groot de schade is
Helaas geen sleutelmaatje hier in Venlo, ik zal het dus moeten uitbesteden... Jammer, ik doe dingen graag zoveel mogelijk zelf, ik geef het geld liever uit aan hardware dan aan uren
ik zal zeker proberen zoveel mogelijk foto's tijdens de rep te maken en hier te posten
De trekker staat inmiddels (eindelijk) bij de garage waarmee ik een leuke band heb gekregen en daar nu een soort van meesleutel (ik haal onder toeziend ook de boel uit elkaar, leuk & leerzaam)
Tevens heb ik met een goede kennis van de garagehouder gesproken, die heeft een motorrevisie bedrijf
Deze vond vloeistof in de carter (ca 4 liter) vreemd
Bij een draaiende motor en lekke koppakking zou de koelvloeistof naar buiten geblazen worden
Bij een stilstaande motor zou 1 of meerdere cilinders vollopen met vloeistof en zal de boel of niet rond gaan of kapot slaan
Echter heb ik toen ik bijvulde een paar keer tijdens het gebruik, peil bleef toen gelijk en ineens was het mis en volgens mij is dit tijdens gebruik in het carter terecht gekomen
Kan iemand mij hier iets over zeggen wat er gebeurd/oorzaak kan zijn ??
Bijgaand een paar plaatjes van tijdens de demontage
De carter is er nog niet onderuit en dus de bussen (nog) niet gedemonteerd
Wel zijn er in cilinder één en drie wat vreemde dingen waar te nemen
In cilinder 1 zitten er op twee plekken in de bovenste cm wat rare plekken, het lijkt wel een streepjescode, het is er NIET in gesleten maar ligt er boven op de cilinder wand
In cilinder 3 zijn rare vlekjes te zien, Joop-Same vertelde mij eerder over cavitatie, is dat wat hier aan de hand is
De vlekjes voelen overigens wél glad aan, het is niet ingevreten of de bus (niet voelbaar iig)
Morgen ga ik de bussen demonteren en kunnen we zien hoe de zuigers er uit zien
De meeste bouten van het carter zijn los, als de rest los is, kan dit carter dan rechtstandig naar beneden verwijderd worden of moet de voorkant een stuk los en naar voren getrokken worden om ruimte te maken ?
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
constructionequipment.com/cavitation-causes-and-cu…
1 als ik dit zou onderzoeken, zou ik andersom demonteren. Eerst de carterpan er onder vandaan en vanonder kijken of, en waar er koelvloeistof / water lekt. Daarbij als je niks zie het koelsysteem onder druk zetten met een pomp. Scheelt een hoop werk als blijkt dat hij daar niet lekt. En er maar 1 of 2 koppen af hoeven.
2 nu je toch zover bent met demonteren en deze lichte schade zie op bus 1 en 3 dan denk ik toch dat er haarscheurtjes zitten hier of daar in de koppen. De littekens lijken me verdacht veel op stoom / kalk schade. Het is goed mogelijk dat bij een vorige eigenaar er al problemen waren met zoek geraakt koelwater / vloeistof na oververhitting. En daarbij haar scheurtjes zijn ontstaan in de koppen. Ik lees ook nergens in het verhaal dat er een compressie test is gedaan. Dus bij terug montage van de koppen kan het probleem zich zo weer laten zien. Ik hoop voor je dat het meevalt. Maar je kan nu eigenlijk nog niet zeggen dat je de oorzaak hebt gevonden of ga vinden.
Inmiddels alle bussen/zuigers er uit, alles mee naar huis genomen en in een dieselbadje helemaal schoongeborsteld
bus buitenkant - matige corosie boven de afdichtingsringen
bus binnenkant - veel sporen van gesmolten aluminium
zuiger - een foto zegt meer dan 1000 woorden, warm gelopen, schade boven de veren
bus buitenkant - matige corosie boven de afdichtingsringen en flinke putcorosie op de wand
bus binnenkant - lichte sporen van gesmolten aluminium
zuiger - paar lichte krasjes
bus buitenkant - matige corosie boven de afdichtingsringen en flinke putcorosie op de wand
bus binnenkant - soort van wolkjes patroon, zo als ik begreep heeft daar roestvorming gezeten
zuiger - ook duidelijk warm gelopen, schade boven de veren
bus buitenkant - flinke corosie op de wand, wat vooral opvalt is, deze bus is al eens vervangen MAAR... er zaten met 2 afdichtingsringen op ipv 3
bus binnenkant - sporen van warmloper, anders dan de overige bussen zit het hier onderin
zuiger - duidelijk sporen van warmlopen, in tegenstelling tot de overige 3 cilinders zit het hier onder de veren ipv er boven
Wat aan de koppen vooral te zien is dat ze al eens gevlakt zijn en waarschijnlijk door een beunhaas, aan kop 4 is zelfs goed te zien dat de freesgang niet afgemaakt is maar op een positie boven de kop gestopt is en vanuit daar omhoog getrokken is
De ring die je ziet is overigens dermate dun dat deze niet voelbaar is
-------------------------
Al met al gaan er toch een heleboel onderdelen nodig zijn
ik moet mij er nog even op beraden wat ik hier nu mee wil en kan.... en dan met name gezien het financiële plaatje
Ik denk dat vragen naar een advies overbodig is, ik denk dat iedereen hier zou adviseren alles te vervangen (incl lagerschalen)
Koppen vlakken en de verstuivers ook meteen testen
Enige voordeel aan dit verhaal is dat in het motor deel dan wel zo goed als alles nieuw is...
Bijgevoegd de foto's Ter leering ende vermaeck
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
de bussen zouden met een hone er doorheen de alu wel weg hebben
Als de putcorosie niet te diep is zijn de bussen bruikbaar
Die lagerschalen zijn niet zo duur volgens mij, die zijn nog wel nuttig om mee te nemen in het verhaal
Waar de trekker staat is een verstuivertester aanwezig, dat scheelt alweer, die kunnen we dus zelf testen (spaart weer wat uit)
inderdaad een lastig keuze
Tja hoeveel kan er nog kapot vraag je je dan af
Aan de andere kant, heb toch een trekker nodig, wat je ook koopt, je weet van geen enkele trekker in die prijsklasse/leeftijdscategorie ook maar iets zekerheid