Ford 4610 - Hydrauliek en hef ineens heel traag

Ik heb een Ford 4610 II met voorlader die is aangesloten op 2 dubbelwerkende ventielen. Het ventielenblok met hendels zit voor onder de stoel. Nadat ik de voorlader heb gebruikt om wat te verplaatsen, werkt de hydrauliek van de voorlader en hefinrichting ineens heel traag. De olie is op peil. Kan een overdrukventiel zijn blijven hangen, waardoor hij niet meer voldoende druk kan opbouwen of zou de pomp ineens versleten zijn? Alvast bedankt voor jullie hulp!
F4610

Reacties

jammermaarhelaas
Uit je verhaal maak ik op dat je een ventielenblok op de hefdeksel hebt, onder de stoel?
En geen extra oliepomp op de motor, opzij, onder de tank?

Staan beide hendels van het hydrauliek ventiel weer terug in neutraal stand wanneer je de hef gebruikt? Als er een hendel open is blijven staan kan het zijn dat de olie door het overdrukventiel gaat, zoals je al vermoed.
Op zich gaan de hendels vanzelf terug in neutraal stand voordat de olie door het overdruk ventiel gaat, maar het zou kunnen dat de arretering te zwaar is afgesteld, of dat de hendel vast is gezet, zodat die niet terug kan naar neutraal?

Opzij van de achterbrug, aan de kant van de rempedalen, zit een zwarte draaiknop (kwart ronde knop), die kun je verdraaien, daarmee stel je de doorstroom hoeveelheid van het hydraulisch circuit af die van de hoofdpomp komt. Die pomp zelf zit opzij in de achterbrug. Heb je deze knop misschien versteld?
Deze knop is er voor om de hef-snelheid in te stellen wanneer je de trekkracht regeling gebruikt, bijvoorbeeld bij ploegen of cultiveren. Normaal gesproken kun je die op maximaal laten staan.
+1
F4610
@jammermaarhelaas Eindelijk erachter gekomen. Je had gelijk: het was de hendel voor de hef-snelheid voor gebruik bij trekkracht-regeling. Waarschijnlijk heb ik deze per ongeluk met de hak van mijn schoen omgestoten. Hij stond nu op S (Slow) i.p.v. F (Fast)....
Bedankt voor je hulp.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Deutz4506
Lage temperatuur, dikke olie
+1
mklok
@Deutz4506 zou in deze temperaturen zomaar de oorzaak zijn. Als de temp onder nul gaat dan reageert alles als dikke stroop in een vergiet. Toen ik nog op de kraan zat en met deze temperaturen te maken had deed ik een kwartiertje gymnastiek om de olie op temperatuur te krijgen en dan niet volgas maar gewoon voorzichtig . Alles reageert anders met temperaturen onder nul.
F4610
Heren, bedankt voor het meedenken. Hopelijk zijn het de lage temperaturen, maar ik merkte het de eerste keer een week geleden en toen was het nog aanzienlijk warmer.

@jammermaarhelaas idd ventielenblok op de hefdeksel, volgens mij geen extra oliepomp op de motor. De hendels gaan allebei makkelijk naar neutraal. Ook de voorlader (die ik met een van die hendels bedien) gaat traag. Ik zal die zwarte draaiknop eens proberen, maar zover ik weet ben ik daar niet aan geweest.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!