Tractor in de hef slepen

Wegens reparatie moet ik eerdaags mijn trekker een 16km verplaatsen
Rijden gaat niet (lekke koppakking) dus ik ben aan het kijken wat de opties zijn

Nu zag ik een filmpje over de gesleepte tractor met de voorkant in de hef van een slepende tractor te hangen

Heeft iemand een foto waar wat duidelijker op te zien is hoe zoiets er uit ziet om de trekker zo te kunnen slepen

Deel dit topic

Reacties

Fast Eddy
Ik neem aan dat het om de Lamborghini gaat. Heb je hi/lo(dat werkt meestal met een knop op de versnellingspook) op de trekker?
En slepen mag maar met een lage snelheid. Omdat de versnellingsbak druk gesmeerd is.
Hoe lang kan de motor aan voordat dat de koelvloeistof op is?
Hannesman
@Fast Eddy dan is het meer de vraag hoe lang kan de motor aan voor deze op is. Geen loonwerker in de buurt waar je een wagen kan regelen?
Fast Eddy
@Hannesman

Met dit weer wordt hij niet zo gauw warm. Ik bedoel of de motor binnen een kwartier al het koelwater verbruikt heeft of na een half uur pas.
Toxiq
@Hannesman En wat voor wagen bedoel je dan precies ? een platte kar ofzo ?
Hannesman
@Toxiq veel loonwerkers hebben wel een oprijwagen voor minikraan of dieplader. Hebben we hier ook gedaan met een kapotte /geblokkeerde bak. Mr je kan hem niet gewoon vrij zetten en slepen?
+1
bartjuh
@Toxiq dieplader zal hij bedoelen. Vaak weten de bij mechanisatie bedrijf okk wel iemand met zo'n ding
Toxiq
@Fast Eddy Werkt dat net al bij een automaat dan ?

De trekker heef lo, mid en high / 1, 2, 3, 4
Als alles in zijn vrij staat kan je dan niet gewoon slepen ? dat dacht ik

Het koelwater verwijnt best wel snel, ik had hem geheel bijgevuld, heeft ca 1 a 1,5 uur gedraaid bij elkaar en ik denk dat er zeker enkele liters in de Carter terecht zijn gekomen

Ik durf het risico niet te nemen
Fast Eddy
@Toxiq

Dat is een versnelling die je zonder de koppeling kan schakelen.
Als alles in de vrij staat kan je hem waarschijnlijk wel slepen. Maar meestal is dat met een lage snelheid en ook maar een bepaalde afstand.
joop-same
@Toxiq Als je alle groepen en de versnelling vrij zet kan je hem met trekker snelheid wel 16 km
slepen, rijdend slepen gaat ook wel maar hij stuurd dan wel heel moeilijk (zwaar )
+1
martijnimmink
Bok voor in de hef gelast.

(klik om te vergroten)

Toxiq
@martijnimmink fraai....
+1
Koiter
Ik zou kijken in het handboek of slepen mogelijk is, is de makkelijkste uitweg. Staat vaak wel ergens vermeld, en vaak ook wel welke snelheden voor welke duur. Hier hebben we een vaste trek/duw stang die we daar altijd voor gebruiken.
Toxiq
Heb ik ook aan zitten denken (stang) maar deze trekker heeft stuurbekrachtiging, valt daar nog wel mee te sturen als de motor niet loopt ? vandaar kwam eigenlijk mijn vraag mbt tot het slepen in de hef
Koiter
@Toxiq dat is geen probleem, hier hebben we vaak genoeg trekkers met 2 man versleept (niet lopend). Trekkers met stuurbekrachtiging moeten nog bediend kunnen worden desondanks de motor niet loopt, alleen gaat dit wat zwaar
+2
roscho
Een korte afstand slepen met lage snelheid is meestal geen probleem. Sturen gaat wel zeer zwaar, je zult dus de bochten wat ruimer moeten nemen.
Maar over 16 km slepen kan voor sommige trekkers grote problemen opleveren omdat de bak/achterbrug niet meer gesmeerd wordt.
Ik denk dat je beter een diepladertje kunt lenen bij een LMB. Daar rij je hem zo op (evt. optrekken met een lier) en rij je onbeperkte afstanden. Een ander voordeel van een dieplader is dat je het karwei in je eentje kunt klaren.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @roscho:
Een ander voordeel van een dieplader is dat je het karwei in je eentje kunt klaren.

Dat is nogmaals een bijkomend voordeel.
+2
jammermaarhelaas
Voor dit soort klusjes heb je diepladers.

Met deze temperaturen (5 tot 10 graden onder nul) is de transmissieolie ook dik, en smeert het allemaal nog een stuk minder, juist op de plekken waar anders de druksmering olie heen pompt, daar loopt ie nu vermoedelijk vrijwel droog. Ik zou voornamelijk daarom nu niet gaan slepen, ook al heb je de vooras van de grond zodat je niet hoeft te sturen.

Als je dan eerst nog een oppik systeem moet gaan maken, kun je misschien sneller een dieplader regelen, eventueel van de reparateur waar ie heen moet?
DB780
Hallo. Ik overweeg ook een tractor te slepen door de vooras door de heft op te tillen.
Het probleem is dat de voorkant uit elkaar ligt, dus geen stuur en geen aandrijving. Er word gesproken over smering van de bak, maar is dit ook het geval bij kleine tractoren voor 1975? Gewone handbak geen power shift of iets dergelijk. Lijkt mij in de vrij zetten, zowel hoog/laag als versnelling en dan naar huis rijden? Ik zoek ook foto's hoe ik zoiets kan maken, een dieplader is mooi, maar bij pech, geen ruimte, of niet te hoeven reserveren, lijkt mij slepen in de hef handiger. Daar naast zou ik willen vragen of iemand dit gedaan heeft, en wat zijn ervaringen zijn, met name ook wegligging.
Fendt926Driver
@DB780 het ligt er aan hoe ver je de trekker wilt slepen.
en baksmering kun je ook ietwat kunstmatig opwekken door alleen de groepen of de versnellingen in te schakelen. Dan lopen er toch nog een paar assen en tandwielen mee en komt de olie door de hele bak.

Weg ligging is prima als jij maar niet te hard door bochten gaat.

En jij de volgtrekker maar zo vast zekeren kunt dat die mee blijft komen en toch iets een bocht ten opzichte van de andere trekker kan maken
DB780
@Fendt926Driver Hoe neem je de trekker mee, gebruik je de voor trekhaak, of heb je een bok die je onder de trekker schuift?
Fendt926Driver
@DB780 hangend aan de shovel met een ketting.
En dan achteruit rijdend met de shovel.
Was maar 3 km
roscho
Quote Reactie van @DB780:
Er word gesproken over smering van de bak, maar is dit ook het geval bij kleine tractoren voor 1975?

Hoe het met andere tractoren zit, weet ik niet, maar bij mijn Schlüter 850 (ZF-achterbrug) wordt een deel van de bak gesmeerd via de retour van de hydrauliekpomp. Als de pomp niet loopt, wordt dus een deel van de bak ook niet gesmeerd. Ik zou mijn Schlüter dus niet over langere afstand laten slepen zonder lopende motor.
bart-bijvoet
In de hef met een gatenbalk.

(klik om te vergroten)

In de hef met een gatenbalk.

(klik om te vergroten)

Met een draadstang door het trekpunt.
Fast Eddy
@bart-bijvoet

Daar was al niet veel meer aan te verprutsen. Die versnellingsbak heeft ook druksmering.
+1
bas101
Helaas een wat onduidelijk foto ,jmaar je ziet hier een fabrieksopname uit de jaren 50 waar 3 tot 4 nieuwe tractoren achter elkaar in de hef worden gesleept, t gaat hier om Meili Traktoren in SChaffhausen CH.

(klik om te vergroten)

Toxiq
Ok, duidelijk... gewoon niet proberen dus
Ik ga zoeken naar een dieplader

Als er iemand in de buurt van Venlo is met een dieplader die over een paar weken mijn trekker kan verplaatsen, stuur me dan even een berichtje
+6
Toxiq
Uiteindelijk door de tips van hier in zee gegaan met iemand die de trekker kon verplaatsen met een dieplader voor een redelijke prijs

met een beetje mazzel is hij over een week of 2 klaar

PS, weet iemand waar ik de VIN nummers kan vinden bij een Lamborghini 744-80 voor het aanvragen van een kenteken

(klik om te vergroten)

Onderweg naar de monteur
Corne S
tractorfan.nl/movie/26014/

Gatenlat in de hef. Zwaailat er op en in 1 kant in de boventrekhaak. Zorgen dat Zwaailat niet links / rechts kan schuiven.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0