Renault 56 - Schakelt slecht met veel kraken en in lage gearing reageert hij niet op koppeling

Hallo,
onze Renault 56 schakelt niet meer lekker, in de hoge gearing gaat het schakelen soms goed maar meestal gaat het gepaard met een hoop gekraak. in de lage gearing kun je eigenlijk niks meer beginnen, als je de koppeling in trapt loopt hij gewoon door, en in en uit een versnelling gaat moeizaam en blijft vaak vastzitten.

waar zou dit aan liggen?
koppelingsplaten?
iets afgebroken in de versnellingsbak?
Bjorn Renault

Reacties

argelojr
Koppeling al een keer gesteld?
Bjorn Renault
@argelojr nee, hoe werkt dat?
argelojr
@Bjorn Renault koppelingspedaal kun je stellen door het asje die aan het koppelingspedaal zit langer te maken. In deze as zit schroefdraad waardoor je hem langer of korter kunt maken.
goeiedag eem
Heeft hij dat nu in de kou en daarvoor niet? Kan zijn dat de olie zo dik is dat de versnellingbak door blijft draaien in de dikke olie. Dat heeft onze deutz 6006 ook nu in de kou, is het boven nul is het weer over
Bjorn Renault
@goeiedag eem hij had er voor de kou al last van
goeiedag eem
@Bjorn Renault oke dan kan het inderdaad de koppeling zijn dat die wat blijft plakken of dat hij wat meer afgesteld moet worden
davyke
@Bjorn Renault heb je al geprobeerd te schakelen als de motor uit is. Dan moet je normaal vlot alle versnellingen kunnen schakelen zonder koppelen? Het schakel deksel kan je met een paar bouten los doen en dan kan je de versnellingsbak bekijken. Wel de pook uit versnelling zetten voor je dit doet. Ik denk dat er onder de tractor ook een plaatje is dat je met een paar bouten kan verwijderen om de koppeling te bekijken.
roscho
Quote Reactie van @davyke:
Het schakel deksel kan je met een paar bouten los doen en dan kan je de versnellingsbak bekijken.

Dat heeft niet veel zin. De klacht is dat de koppeling niet vrij komt en niet dat de versnellingen zich niet laten inschakelen.
De oplossing is te zorgen dat de koppeling weer goed vrij komt. Mogelijk problemen: verkeerde afstelling, zoals @goeiedag eem zegt, of te ver versleten druklager, waardoor de koppeling zelfs bij uiterste afstelling nog niet vrij komt. In het laatste geval moet de trekker middendoor en als dat toch gebeurt, is het verstandig om de hele koppeling, incl. platen, druklager, toplager, krukas- en versnellingsbakkeerring te vervangen. Maar dat doe je niet meer met een trekker die nog maar €1000 waard is. Aangezien wij de waarde van de trekker niet kennen, is dat dus een overweging voor @Bjorn Renault .
Bjorn Renault
@roscho als het het 2e geval zou zijn, wat zou dat alles dan ongeveer gaan kosten aan onderdelen?
roscho
Quote Reactie van @Bjorn Renault:
kosten aan onderdelen?

Ik heb eigenlijk geen idee. De lagers en de keerringen zijn de kleinste post, reken daar op €200. Je zou verder de hele koppeling eruit moeten draaien en naar een revisiebedrijf moeten brengen. Daar krijg je hem 100% in orde terug. Er zal verschil in zitten of je een dubbele plaat (doordraaiende aftakas) hebt, of een enkele. En misschien is het vliegwiel, waar de plaat tegenaan gedrukt wordt, ook ingelopen, dan moet je dat ook af laten draaien.
Als je het montagewerk zelf doet, gok ik toch al snel op totaal €1000, maar anderen zullen hier vast beter op de hoogte zijn, wellicht kan iemand hier een verstandiger antwoord geven, of je belt gewoon een revisiebedrijf op.
Bjorn Renault
Ik heb de koppeling wat bijgesteld, in de lage gearing zit geen verschil. in de hoge gearing kraakt het schakelen wel minder vaak/hard
goeiedag eem
@Bjorn Renault vergeet niet dat de olie nu heel dik is, en alles mee draaid, ik had het ook met onze 6006 dat ik niet schakelen kon, alles kraakte, en werd niet echt minder maar ding schakeld anders super zou iig even kijken wat hij doet als de temperatuur weer flink boven nul is of er dan verbetering in zit voir je je op kosten jaagt of als een gek begint te sleutelen en het nogniets oplevert
roscho
Quote Reactie van @goeiedag eem:
vergeet niet dat de olie nu heel dik is, en alles mee draaid

@Bjorn Renault gaf als antwoord op de eerste keer dat je dit opmerkte al aan dat de trekker er voor de kou ook al last van had. Dikke olie kan wel bijdragen, maar zal dus zeker niet de enige oorzaak zijn.
goeiedag eem
@roscho zo als onze 6006 kraakte toen ik hem vorigen week zaterdag, dus voor deze kou, nodig was zou dat heel goed het probleem kunnen zijn. Heb deze week alles met de 10006 gedaan en daar werkte alles al traag en zwaar van ook het schakelen. Maar als ik de 6006 nodig was geweest had ik zeker deze problemen gehad die hij omschrijft dus vandaar dat ik zei even wachten tot het goed warmer is, en kijken of er verbetering in zit voor je gaat sleutelen. Maar dat moet hij helemaal zelf weten, het is maar een advies wat ik zelf heb ervaren en dus ook ervaring mee heb. Soms zitten dingen wat grote problemen lijken in de simpelste oplossingen
roscho
@goeiedag eem Ik sluit ook helemaal niet uit dat dit door de kou kan ontstaan, maar @Bjorn Renault geeft zelf aan dat het probleem vóór de kou ook al bestond. In zijn geval zou ik ook hopen dat het door de kou komt.
goeiedag eem
@roscho wij hadden het ook voor de kou, en hebben dat in de winter vaker met die trekker en zelfde als hij aangeeft
chef beunhaas
Dit had mijn fendt 106 ook die had de koppelingsplaat schoon op. als je zelf een beetje kan sleutelen heb je zn trekker zo doormidden. als je geluk hebt kan je de drukgroep nog vlak laten draaien en dan ben je met een nieuwe plaat, toplager en druklager voor 250 euro wel klaar. veel succes
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 56 en hebben de trefwoorden versnellingsbak en koppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!