Rolbeugel en eisen technische keuring België

Ik wil mijn trekker laten keuren maar vind er niet veel info over op het web.
Iemand ervaring met de keuring in België (autoveiligheid)? Wordt er streng gecontroleerd?
Is rolbeugel verplicht indien er geen cabine op staat?

Deel dit topic

Reacties

Pauls
@Raf76 Er wordt zeer streng gecontroleerd bij ons in Turnhout, op verlichting, remmen en stuurinrichting, en natuurlijk de papieren en chassisnr moeten duidelijk zijn. Bij mij werkte ruitensproeier niet goed, slangetje gebroken, heb er wel voor terug mogen rijden voor hercontrole. En ik gebruik dat nooit, heb wat akkerbouw, en als het regent moet ik niet op de akker zijn. Heb al wel gehoord dat ze in limburgse iets minder streng en gemoedelijker keuren. (is van horen zeggen) Rolbeugel (of cabine) was verplicht na 1968 geloof ik. Zijn ze af fabriek geleverd zonder, dan zou het nu ook geen probleem mogen geven. Je zou het kunnen proberen, maar kan zijn dat je dan alsnog iets (tijdelijk) moet voorzien om gekeurd te geraken. in ieder geval succes
Raf76
@Pauls merci,
Ik heb ook al eens gelezen dat een rolbeugel gekeurd moet zijn maar als er origineel geen op staat lijkt het me moeilijk een te vinden en kan je deze ook niet zelf knutselen.
Verlichting, rem zijn prima. Stuurinrichting heeft iets speling maar is minimaal.
Moest iemand ervaring hebben met de keuring in Limburg (As / Eksel) ...
frammi
Keuring in Alken. Stuursysteem goed gecontroleerd op speling ,verlichtingen gecontroleerd op goede werking(ook afstelling koplampen).Chassisnummer en type moet juist zijn op papieren en op chassis en typeplaatje. Remmen konden ze op de rollenbank niet testen i.v.m kambanden(tractorprofiel).Controle op lekkage's.
Krispax
Ben zelf in As geweest. Kijken naar speling, verlichting en papieren zoals frammi zegt. Remtest was een 5 tal meter op de beton rijden en de rem intrappen. Trekker is een ford 5000 en had de cabine eraf op die moment, ook geen rolbeugel, was geen probleem. Als de trekker origineel zonder rolbeugel geleverd is dan is dit ook niet nodig. Had ietwat speling op de fusees maar zei tegen hun dat het ook geen nieuwe was 😄
Pauls
Quote Reactie van @Krispax:
zei tegen hun dat het ook geen nieuwe was

Dat had ik een 30 jaar geleden ook al meegemaakt hier op de keuring, ik moest zelfs met de voorbanden op de rem testrollen staan en dan de rem intrappen, gekken, het is een 2 wd, en die plezante zie dan nog direkt, afgekeurd, rij maar naar buiten, eerst repareren. Toen stationchef erbij gehaald, en dan uitgelegd, die had toen er wel begrip voor dat ik niet buiten wou rijden. Nadien goedgekeurd ook al werd er toen gesproken dat er geen brandblusser op zat, en dan 20 jaar terug met de 390, brandblusser meegenomen, hebben ze niet eens naar gekeken, ook dit jaar hebben ze niet naar brandblusser gevraagd. Het is maar wie je tegenkomt op die keuring, en welke onverlaat ze het laten keuren, wss degene die nog nooit een trekker van dichtbij heeft gezien.
Raf76
@Pauls Ik denk ook dat je wat geluk moet hebben met wie je treft op de keuring. Ik moest in januari terug met mijn auto (As). Op het keuringsattest stond "Remvloeistof is op". Vreemd want remmen waren wel goed gekeurd. Bleek achteraf het reservoir vuil te zijn waardoor je de stand van de remvloeistof niet meer kon zien langs buitenzijde.
Raf76
@Krispax Ok, ga ook in As. Lijkt me van hier (3660) het makkelijkste. Dan ga ik het ook proberen zonder rolbeugel. Laatste dingen nog afwerken en dan wachten op beter weer.
Pauls
Quote Reactie van @Raf76:
Laatste dingen nog afwerken en dan wachten op beter weer.
Dan ga je nog snel mogen zijn, geven morgen bij ons 11 gr en mooi weer, ideaal voor cabrio rijden.
Raf76
Blijkbaar is een rolbeugel in België verplicht voor tractoren vanaf 1983. Mijn is van mei 83. 😬
Alleen is er langs de hefarmen bij een smalspoor geen plaats om nog een beugel te maken.
Misschien het er toch maar op wagen om zonder te gaan?
Krispax
@Raf76 je kunt het proberen. Herkeuring krijg je misschien ook om andere redenen. Ik had herkeuring omdat de ingeslagen chassisnummer niet duidelijk was.
Sven Francken
Als er op de stuurinrichting vetnippels zijn zou ik ook vlak voor de keuring er nog wat vet bij in pompen, hierdoor heb je iets minder speling.
+1
Raf76
@Sven Francken Dat was ik ook van plan maar op de fusee en kogelgewrichten is niet veel speling. Nieuwe bussen, druklagers... Alleen 1 fuseepen een klein beetje maar vooral in het stuurhuis. Dat moet afgesteld met dunne plaatjes (shims). Als ik er nog 1 tussenuit haal zit het potvast, steek ik er 1 tussen zit er beetje speling op. Stoort niet om mee te rijden maar op als ze daar over beginnen is het moeilijk op te lossen.
Doumenjelle
Ik ben naar As geweest in Augustus. Mijn tractor werd grondig gecontroleerd, vooral de papieren. Volgens de computer daar mocht mijn tractor maar 25 km/u lopen omdat hij geen geremde vooras had. Hij mocht niet in de grootste versnelling dus hiervoor moest ik herkeuren en zorgen dat hij er niet meer in kon. Er wordt ook gekeken of hij zweet en of de verlichting in orde is. Hierna moest ik een remtest doen, de tractor op zo'n rollenbank zetten om speling te controleren en te wegen. Ook over de speling hadden ze opmerkingen ookal was deze miniem.. Naar mijn mening zijn ze toch redelijk streng
+2
Raf76
@Doumenjelle Amai, dat is een hele controle. Heb ook al eens horen zeggen dat ze in Hechtel-Eksel minder streng zijn, maar zal voor groot stuk afhangen wie je voor je hebt denk ik. Misschien toch eens nadenken om cabine (tijdelijk) terug te zetten voor keuring.
+1
Hurli356
@Raf76 waarom zou je zonder cabine of rolbeugel willen? Het is voor je eigen veiligheid! En rolbeugel hoeft niet tussen de achterspatborden, bij smalspoor zie je ze juist vaak ter hoogte van het stuur.
Raf76
@Hurli356 Kan niet meer binnen met cabine of beugel. Bestaan wel neerklapbare beugels maar die vind je ook niet zo makkelijk. Veiliger is het misschien wel maar heb toch de ervaring dat als je omkantelt, dan ben je dingen aan het doen waarvoor jouw tractor niet dient.
Hurli356
@Raf76 en daar ben ik het echt niet mee eens. Je kunt wegzakken, wegglijden, last hebben van onverwachts vast blijven zittende lading, aangereden worden, etc. Dus denk gewoon aan je eigen veiligheid.
+1
Krispax
@Doumenjelle en hebben ze dan ook de snelheid gemeten nadat je de hoogste versnelling geblokkeerd had? Ik ben 2 jaar geleden geweest en toen was er geen sprake van rollenbank en wegen.
Doumenjelle
@Krispax De eerste keer stapte die controleur op de tractor en duwde hem in zijn 6de versnelling. Dat mocht dus niet. Toen ik voor herkeuring ging had ik hem bij het uitzetten in zijn achteruit laten staan. In de achteruit heeft mijn tractor maar 5 versnellingen en ging hij dus niet in zijn 6. Waardoor ik toch door de keuring ben geraakt zonder iets te veranderen.
Krispax
@Doumenjelle goed opgelost zo. Toch straf dat dit niet mag, zo zijn er toch veel trekkers waar je dit probleem hebt dan.
Towaberg
Inderdaad vanaf 83 of 84 heb je een veiligheidscabine of beugel nodig! Ik heb voor 2 van mijn trekkers beugels gezocht en gevonden ondanks dat ze van voor de verplichtende datum zijn! Ik vind het mooi en bovendien veilig !

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0