Projec t ford 8730

Goedenavond.

Ik ben Karlo Coster. 17 jaar en zit in het tweede jaar van de opleiding tot trekkermonteur. Ik woon op een boerderij waar ik in de vrije tijd en savonds op help. Overdag werk ik bij een mechanisatiebedrijf.

Zoals velen vind ik het leuk om projecten van anderen hier op tractorfan te volgen. Nu heb ik na een aantal trekkers gehad te hebben, ook m'n droom trekker en tevens project gekocht. De ford 8730. Toen ik hem kocht lag het de achteruit en de koppakking eruit. Ook is het uiterlijk niet het mooiste meer.

Een paar gegevens over de ford.
Ford 8730
Komt uit Tsjechië
16000 uren ongeveer
40km/p
Full powershift 18v/9a

Ik hoop jullie voldoende geïnformeerd te hebben en hoop dat jullie het interessant vinden. Vragen/opmerkingen staan altijd vrij.
fordt5110

Reacties

+1
fordt5110
De eerste foto van de trekker toen ik hem een poos terug opgehaald heb.

(klik om te vergroten)

+1
roscho
Leuk dat je meedoet. Trekkermonteurs kunnen we altijd goed gebruiken in deze groep.
Ik ben benieuwd naar je 8730. Misschien kun je ook wat actiefoto's plaatsen. Ook een mooie Steyr trouwens.
fordt5110
@roscho bedankt👍
Johndeereforlife
Hoe ben je in tsjechië uitgekomen?😅 vond je er geen hier?
+1
fordt5110
@Johndeereforlife medetractorfanner @martijnimmink had hem gekocht en opgehaald. via tractorfan heb ik de ford van hem gekocht.
+4
fordt5110
Ik heb het geluk dat ik van het bedrijf waar ik werk, in de vrije tijd aan de trekker mag sleutels.

(klik om te vergroten)

Na een paar dagen sleutelen de bak er tussen weg
+1
fordt5110
De bak uit elkaar gehaald en zoals verwacht waren de meeste platen hardstikke glad. Meteen de andere 2 platenpakketten bekeken maar die waren gelukkig nog wel goed.

(klik om te vergroten)

Zo zagen de meeste versleten platen eruit.

(klik om te vergroten)

De bak zelf

(klik om te vergroten)

De onderste hoe het er ongeveer uit hoord te zien
+1
fordt5110
Ondertussen de bak in elkaar gezet en de trekker weer opgebouwd. De trekker geprobeerd, en hij wil weer achteruit😇 maar toen kwamen we op het volgende probleem. De trekker slipt in versnelling
1-9. versnelling 10-18 en de achteruit werkt perfect naar de lage versnellings dus niet. Dus dat Wordt zoeken naar het probleem😌 ook kwamen we tijdens het testen er achter dat de trekker olie naar de koelvloeistof lekt, en hij veelste warm wordt. Dus nu gaan we eerst te motor repareren, zodat als de motor weer goed is , we de bak kunnen caliberen.

(klik om te vergroten)

De toerentalsensor miste, dus besteld en die werkt weer 👌

(klik om te vergroten)

Hoe hij er nu bij staat
+3
roscho
@fordt5110 Als ik zie wat je allemaal al gedaan hebt, dan heb ik goede hoop dat de rest ook gaat lukken. Succes!
+4
2850Johndeere6R
Petje af, Die heeft nog wel wat uurtjes liefde nodig zo aan het zien. Maar het begin is er.
fordt5110
@2850Johndeere6R bedacht, gelukkig hoeft hij niet snel klaar te wezen.
mdoornekamp
Mooi project. Vraagt wel wat sleutel ervaring. Wel balen dat de bak nu nog slipt. Deze bakken zijn normaal wel van goede kwaliteit dacht ik
+1
fordt5110
@mdoornekamp ja nornaal gesproken zijn ze van goede kwaliteit, behalve de achteruit die platen will een wel verslijten
+1
valmet6400power
Pfoe, interessante materie!
+1
a3vandiejen
Mooi project, Succes.
+1
CaseCS130
Mooi project en super dat je er bij de baas aan sleutelen mag in je eigen tijd.
+1
fordt5110
@CaseCS130 ja daar ben ik ook blij om. Ik heb daar al het gereedschap zo bij de hand😅
mdoornekamp
@fordt5110 Is het ook een Nh garage waar je werkt
fordt5110
@mdoornekamp nee vroeger wel ford, fiat en valmet/valtra verkocht, maar nu van alles wat.
HolderB12
@fordt5110 Bisschop Punthorst?
+1
fordt5110
@HolderB12 klopt ja
+4
RickHensbergen
Mooi project! Goed om te zien dat er weer een mooie Ford 30 serie opgeknapt gaat worden.
Zelf ook al aan meerdere Ford 30 series gesleuteld dus voor vragen kun je altijd bericht sturen!
Je kunt ook @wouterdp proberen, een van de TF'ers die technisch behoorlijk veel van Ford af weet.

Succes met de restauratie, hou ons op de hoogte met foto's!
fordt5110
@RickHensbergen het moet nog een mooie ford worden kwa uiterlijk🙈 daarom ben ik onderandere dit topic ook begonnen, om zo als ik vragen heb die te kunnen stellen.
De foto's komen nog zeker👍
+1
HansN
Goed bezig! Ik volg mee 👍
+1
Interford
Succes , kump goed
+1
GerbertXL
Mooi man.
Je bent er vroeg bij, nu al zo'n slagschip kopen 👍
Mooie leerervaring die bak open trekken, zou mij wel een brug te ver zijn.
fordt5110
@GerbertXL ja een hele ervaring. Gelukkig een werkplaatshandsboek online erbij en een maar mensen met veel ervaring in de 30serie die ik altijd een appje kan sturen.
+1
Fendt280S
Mooi, leuk dat je ervaringen deelt.
Hannesman
Mooi project! Succes man, wordt vast een topper
+1
fordt5110
@Hannesman dat ga ik wel proberen ja😅
+1
frammi
Harstikke mooi. Veel succes. We blijven volgen
+1
wilbertkw
Mooi en leerzaam project👍💪
+2
wouterdp
Voor je f1 probleem begin maar met de hele kleppenblok te reinigen. 12 potjes nemen en er de koppelingen opschrijven A b c 1 2 3 f1 f2 r mc1 mc2 en overdrukventiel. Blok volledig leegmaken, grondig schoonmaken en terug monteren. Op je mc1 en 2 zitten filters en piepkleine kalibratieopeningen deze zijn het belangrijkst om schoon te maken. Mc1 en mc2 zijn proportionele spoelen die de groepen voeden en dienst doen als koppeling. Mc1 voor de f1 en mc2 voor f2 en R.
fordt5110
@wouterdp bedankt voor de uitleg. Ik ga mee aan de gang.
+3
fordt5110
Vandaag een paar uur met een kameraad aan het sleutelen geweest. De kop eraf gekregen, dus die gaat morgen naar vekoma om gevlakt en afgeperst te worden.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Henkkouters
@fordt5110

vaak is het probleem als er water bij de olie komt bij deze type motoren dat er een gaatje in de cilinderbus zit of net op een lagering van de nokkenas deze zit op een punt heel kort tegen de wand aan en deze willen wel een door roesten net als de ciliderbus

vaak word er gedacht aan koppakking of cilinderkop

cilinderkoppen van deze motoren zijn zelden tot nooit problemen mee

het ergste van dit probleem is dat het vaak pas zichtbaar is als je de motor even warm hebt dan zet de bus iets uit en dan heb je het probleem

zelf al vaak tot ergernis gezocht naar dit probleem

7 van de tien keer is het niet de koppaking (wat mijn ervaring leert )
fordt5110
@Henkkouters bij deze komt juist olie bij het water, maar kan dat ook aan hetzelfde liggen?
+1
Henkkouters
@fordt5110 dan meestal niet kan wel natuurlijk

Maar controleer eerst de olie koeler eens
fordt5110
@Henkkouters ik ga er na kijken👍
Kramer U800
Wat een reus!! Hoeveel pk mag zoiets wel niet hebben? Leuk dat je ook op vroege leeftijd zoiets aanschaft, daar kan je een heel hoop van leren. Eigenlijk een moderne tractor voor toen, met al die elektronica en versnellingsbak, maar nog wel lekker een oude degelijke diesel motor erin.
Ik blijft je volgen ook al is Ford niet persé mijn merk.
+1
fordt5110
@Kramer U800 orgineel maar 155 pk. Ik ben er ook zeer blijf mee, en het is een mooi leerproject. Ja er zit veel elektronica op voor die tijd, en ook niet alles is even storing vrij.
Ik volg joun project van de kramer ook al een poosje, en heb er ook veel respect voor hoe jij die opknapt.
Kramer U800
@fordt5110
Quote:
maar 155 pk

Dat is nogal wat 🤣

Ja de eerste elektronica die op zulke tractoren zit is inderdaad niet alles meer na zoveel jaren.

Bedankt dat je mij ook volgt, ik wist niet dat je een Ford aan het restaureren was maar dat is weer een mooi restauratie project erbij voor hier op TractorFan!
+2
fordt5110
@Kramer U800 ja ik vind zelf projecten van anderen op tractorfan ook leuk om te volgen dus daarom ben ik ook dit topic begonnen.
+1
edwin-hensbergen
Succes met t project!
Technisch al wat vorderingen gemaakt zie ik💪🏻💪🏻
+1
fordt5110
@edwin-hensbergen ja we komen steeds wat verder. Eerst technisch goed maken en daarna het uiterlijk.
selectford
Ja een mooi project wordt een mooie tractor 👍
+1
fordt5110
@selectford dat hoop ik wel ja👌
+2
DualPower
Mooi leerproject, veel succes! Altijd mooi als er weer een Ford wordt opgeknapt, ik volg mee
fordt5110
Weet iemand hoeveel de verstuiverdruk ongeveer moet zijn vam de ford?
+1
wouterdp
@fordt5110
200bar
fordt5110
Nog een vraagje. Weet iemand zo de aanhaalmomenten van de kop? Alvast bedankt
+1
county854t
Hallo, ligt aan de maat kopbouten als het 1/2 duims bouten zijn is het 165Nm, bij 9/16bouten is het 190Nm.
Liefst in 3 stappen van binnenuit naar buiten aantrekken
Succes met je mooie project
wouterdp
@county854t
30 serie is altijd 9/16 bouten
fordt5110
Bedankt voor de reacties maar ik had ondertussen al een foto van een medetractorfanner gekregen

(klik om te vergroten)

+6
fordt5110
Weer een update van mijn kant. Afgelopen week een paar avonden aan de gang gegaan, en de moter zo ver in elkaar dat hij weer gestart kon worden. Vrijdagavond was het zo ver, eerst alles geprobeerd te ontluchten maar nergens kregen we diesel. Alle leiding nagelopen en bekeken en kwamen we erachter dat het opvoerpompje kapot is. Een nieuwe besteld maar die komt pas deze week binnen, dus het is wachten op het opvoerpompje en dan wil die hopelijk wel ontluchten.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
selectford
Mooi leuk dat je ons zoo ophoogten houd
+9
fordt5110
Weer een update van mijn kant.

Woensdag heb ik het opvoerpompje ontvangen er erop gezet. Een paar keer pompen en we hadden gelukkig diesel, daarna wou hij ook zo weer starten. Maar na een paar minuten lopen zag ik de olie uit de turbo lekken, meteen uitgezet en gekeken. En toen zag ik tot mn schrik dat er wel een centimeter speling op de turbo. Dus dat word opzoek naar een andere😶

(klik om te vergroten)

+1
roscho
@fordt5110 Je wordt met deze trekker wel meteen voor de leeuwen gegooid. Je kunt eigenlijk niks aanpakken of er mankeert wel iets aan. Als het klaar is, heb je er een enorm leerproject aan gehad. En dan zul je er waarschijnlijk uiteindelijk een probleemloze trekker aan overhouden.
+3
valmet6400power
@roscho
Precies wat jij zegt! Wel jammer dat het wel in de papieren loopt ipv dat er een keer een slangetje lekt of een boutje afbreekt. Nieuwe of tweedehands turbo heb je niet voor €250. Maar je leert er wel ontzettend veel van dat is zeker waar!
fordt5110
@roscho precies. Soms denk ik wel van, waar ben ik aan begonnen maar ik heb er nog steeds plezier van😅
+1
DANOONTJE POWERR
@fordt5110 nog even een tip voor een nieuwe turbo of revisie.
Turbo's Hoet is daar heel scherp mee.
Paar offertes gedaan zelf toendertijd en kreeg prijzen van 1000 en 750 euro en bij Hoet 500 euro voor precies dezelfde turbo!
+1
fordt5110
@DANOONTJE POWERR bedankt voor de tip, ik ga ze een berichtje sturen.
+1
Saeghershof
Mooi project. Veel succes en geduld.
+1
mf 6150
Goed bezig! Er moet veel gebeuren, maar daardoor zeker een mooi leerproject. Veel succes👌
+1
fordt5110
@mf 6150 jaa het word een steeds groter leerproject🙈😅
+2
Farmax.
Mooi project!!!
Heel veel succes!!
+4
fordt5110
Goedendag, weer een update van mijn kant.

De afgelopen 2 maand is er weinig gebeurt aan de ford, druk met school en ander werk thuis. Ondertussen had ik turbo hoed een mail gestuurd maar die konden niks beteken, daarna een bericht op Facebook gezet en na een paar weken kreeg ik begin deze week reactie dat iemand een dezelfde turbo had met nog maar 50 uur gedraaid.

De turbo gekocht en gisteren erop gezet. Een rondje gereden en de turbo draaid goed. Maar het probleem met olie in het koelwater is niet voorbij, na een poosje rijden was de trekker veelste warm en kwam er een stoomwolk aan water gemengt met olie uit de overdruk van de radiateur.

We gaan weer rustig verder opzoek naar het probleem en de oplossing.
+1
Pieter Buren
@fordt5110 olie in het koelwater zal wel komen door een lekke pakking ergens.
Dat de trekker te warm wordt zal wel weer een andere oorzaak hebben. Misschien iets verstopt of de waterpomp stuk.
+1
Arie_MF
@fordt5110 heeft deze een motoroliekoeler gekoeld met koelwater? Daar zou motorolie in de koelvloeistof kunnen komen.
fordt5110
@Arie_MF deze heeft de oliekoeler in je radiateur zitten ja. Dus die ga ik nog afpersen
roscho
Als er olie bij de koelvloeistof komt of koelvloeistof bij de olie, dan moet er tussen beiden een lek zitten. Daar zijn eigenlijk maar 2 plekken voor: de kop(pakking) of inwendig, als de cilinders bussen hebben die niet goed afdichten.
Nou dacht ik dat zo'n Ford geen bussen heeft, blijft dus de kop(pakking) over. In het begin heb je al geschreven dat de kop is gereviseerd en gevlakt, blijft de pakking over. Misschien niet helemaal goed gemonteerd of de verkeerde pakking (weet niet of er verschillende mogelijk zijn).
RobVolvo
@roscho Gebeurt vaker bij Ford motoren dat de wand tussen 2 cilinders doorrot. Dus gevolg is olie in het koelsysteem of water bij de olie. 😉
roscho
@RobVolvo Zijn daar oplossingen voor of is dat einde verhaal voor de motor?
RobVolvo
@roscho Ik geloof dat ik wel eens gehoord heb dat sommige ze laten opboren, gat dichtmaken en er dan een losse bus van de juiste maat in duwen. Maar of ieder blok daar 'vlees' genoeg voor heeft weet ik niet.. 😉
roscho
Quote Reactie van @RobVolvo:
opboren, gat dichtmaken en er dan een losse bus van de juiste maat

Dan heeft Karlo ( @fordt5110 ) nog een mooi karwei voor de boeg.
fordt5110
@roscho dit type heeft dacht ik wel bussen, dus kunnen die ook verrot zijn
mdoornekamp
Zit er toevallig geen water gekoelde lucht compressor op? Zo'n verhaal heb ik bij een Combine van New Holland wel eens gehoord. Hele motor gereviseerd. Maar bleek in de lucht compressor te zitten.
fordt5110
@mdoornekamp nee deze heeft dat niet, maar bedankt voor het meedenken
+2
wouterdp
Ford motoren zijn bekend voor gaten in de cilinderwand. Haal de kop er maar af, cilinders halverwege en blok vol water. Nachtje laten staan en je zal wel zien waar het gat is.
fordt5110
@wouterdp ik ga er mee aan de gang👍
+7
fordt5110
Goedendag, weer een update van mijn kant.

Na een hele poos niks gedaan te hebben aan de ford (door drukte met school en thuis op de boerderij) er maar weer is aan begonnen.

Vorige week begonnen met de carterpan er onder weg te halen, zodat als ik het koelsysteem ga afpersen en er een lek is, ik het kan zien waar het lek is. Ondertussen was ik erachter gekomen dat de vooras er onderweg moest voordat de carterpan er onderweg kan.

Vanavond begonnen met het demonteren van de gewichten, dieseltank, steun voor de gewichten en dieseltank.

En komende week hoop ik de vooras er voor weg te krijgen

Grt karlo
+4
fordt5110
@fordt5110 ik zie net dat de foto's er niet bijgevoegd zijn. Bij deze de foto's

(klik om te vergroten)

Gewichten en dieseltank er voor eeg

(klik om te vergroten)

De steun voor de gewichten en de dieseltank er ook voor weg

(klik om te vergroten)

Zo lijkt hij al een heel stuk korter🙈
+5
new holland koen
@fordt5110 En dan ineens heb je een 8630 over🤣
+2
a3vandiejen
@fordt5110 Veel werk, vindt het knap allemaal. Succes weer.
+3
fordt5110
Goedendag.

Gisteravond weer een poosje met de ford aan de gang geweest. De radiateur ervoor weg gekregen, daarna de vooras losgebout en met de shovel geprobeerd om we te tillen. Die was toch wat zwaarder dan ik dacht, waardoor hij nu wel los ervoor zit maar nog niet ervoor weg is. Vanavond met wat groter geschut proberen🙈

Vandaag de radiateur meegenomen naar het werk om hem af te gaan persen. Onder het afpersen erachter gekomen dat de oliekoeler die in de radiateur zit hardstikke lek is, wat het motorolie in het koelwater wel verklaard.
Dat word dus opzoek naar een nieuwe.

(klik om te vergroten)

Hoe hij er nu bij staat

(klik om te vergroten)

De radiateur
+2
roscho
@fordt5110 Misschien kun je er een radiator op zetten zonder oliekoeler en vervolgens een aparte oliekoeler voor de radiator zetten. Misschien een sloper van een kraantje of minishovel?
selectford
@roscho het is eigenlijk meer een warmte wisselaar . Dat heb je dan niet meer .
roscho
@selectford Waarom moet er dan warmte gewisseld worden tussen olie en koelvloeistof? Als ze beide op acceptabele temperatuur blijven, is het toch goed? Of moet de olie om een of andere reden dezelfde temperatuur houden als de koelvloeistof? Op die manier kun je natuurlijk wel de temperatuur van de olie aflezen via de koelvloeistof.
RickHensbergen
@roscho In principe hoeft dat niet (bij mijn weten). Ik heb bij mijn Ford de motorolie ook een tijd lang gekoeld via een extra oliekoeler, deze zat tussen de tank en de radiateur gemonteerd. Echter heb ik een Powerstar blok er in zitten ipv een standaard 6.6L blok, daarom uiteindelijk wel een CNH warmtewisselaar langs het blok gemonteerd.
selectford
@roscho het is ook niet persee nodig . Maar was omdat dan de olie en het water de zelfde temperatuur kreeg .
fordt5110
@roscho bedankt voor het meedenken. Ik ga morgen is wat adressen rondbellen. En anders word het wel zoiets oplossing👍
+3
fordt5110
Goedendag.

Na een paar avonden beunen bijna alles uit het blok gekregen. Maar nu kom ik op het volgende probleem, ik krijg de bussen in geen mogelijkheid uit het blok. Met een draadeind en een plaat onder de bus al aan het trekken geweest maar dan buigt het plaatje krom en schiet hij in de bus zelf.

Als iemand een oplossing daarvoor weet hoor ik het graag.

(klik om te vergroten)

+1
Arie_MF
@fordt5110 je plaat is een strip zo lijkt het? ik zou een dikke ronde schijf nemen, draagt beter en dus minder kans op vervorming. Ook lijkt het me dat je "maar" een M12 of M16 moer erop hebt zitten? Ik zou eerder een M24 of M30 draadeind gebruiken om te trekken. Ik neem aan dat je bovenop het blok de holle pers hebt staan met een bus die lang genoeg en groot genoeg van diameter voor de cilinderbus om erin te passen?
+3
RPCounty
@fordt5110 hahahaha dat is ook n kansloze missie....die bussen worden er onder krimp in geperst. Als je ze dr al uit kreeg was je nog niks verder want die bussen moeten na montage nabewerkt worden. Dat is gewoon blok strippen en wegbrengen.
+3
fordandre
Je blok moet uitgekorterd worden en dan nieuwe bussen erin.
+1
GerbertXL
Zoals gezegd een dikke ronde schijf een heul groot draadeind en dan wellicht vloeibare stikstof erin gieten?
+1
Ford6000
Mooi project, succes verder.
Benieuwd naar eindresultaat
+1
steyr 9087
Komen er nieuwe bussen in?
Als dat zo is kun je er met het lasspparaat een las in die bus leggen net zoals je een buitenring van een lager verwijder uit een behuizing
+1
Valtra man
Mooi project! Ik kocht op jouw leeftijd ooit een Jeep Wrangler, daar mocht ik vervolgens zowat alles aan veranderen dat ik aanraakte.. ergens doet jouw project me eraan terugdenken. Waarom wil je eigenlijk persé die bussen eruit? Is je lek in de oliekoeler dan niet de reden van je eerst beschreven probleem?
+1
fordt5110
@Valtra man dat zijn zeker de mooie projecten als je jong bent en er tijd voor hebt.

De reden dat ik de bussen wil vervangen is, dat dat de trekker een poos heeft stil gestaan voordat ik de kop eraf had gehaald. En toen de kop eraf was zat op 1 cilinderwand roest. En omdat de kop er nog op zat kan er geen water vanaf buiten erin zijn gekomen.

En nu hij toch zo ver uit elkaar ligt, wil ik er alles nieuw in doen zodat hij straks weer goed loopt. Ook al kost het nu maar wat meer😄
+3
mestyle
@fordt5110

Weet niet waar je woont maar er zit in tiendeveen een man die vrij veel met ford motoren doet qua revisie. Mis dat je een blok kan ruilen met wat betaling erbij. Of dat hij een geschikte prijs heeft voor kortere en nieuwe bussen. Heeft destijds mijn cilinderkop gedaan. Was niet te duur
fordt5110
@mestyle Staphorst, dus maar een half uurtje rijden. Heb je een naam daarvan? Mag ook in pb.
+1
basia
@mestyle

Adverteerd onder de naam ; A.H , Tiendeveen op marktplaats : Ford traktormotors te koop -reviesie-onderdelen
+2
fordt5110
@basia en op tractorfan volgens mij onder @fordandre
+1
basia
@fordt5110

Ja kan kloppen ; ik meende al dat hij een account had op TF
+2
Martinsame
Mooi project respect er voor
+1
fordt5110
Omdat de vooras er toch onderweg was, die maar mee naar het werk genomen om speling te verhelpen en nieuwe olie erin. De stuurkogels van de spoorstang hadden wel bijna 4 centimeter speling in totaal dus vernieuwen was wel nodig🙃

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+3
mf 35x
Respect voor je! Je pakt het keurig aan ondanks de tegenvallers
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden ford en Opknappen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!