Graag tips/advies: Welk bandenmerk is het meest geschikt voor voorladerwerk?

Hallo,

Gezien de aanschaf van een nieuwe Fendt 300 serie moeten we ook de keuze maken voor een bandenmerk. De tractor gaat beschikken over een voorlader. Welk merk lijkt jullie het meeste geschikt? Men zegt dat michelin wat zachter rubber heeft, Trelleborg wat stugger. BKT goede band maar wellicht teveel B-klasse merk voor continue belasting? Voorlader wordt gebruikt voor voer laden. (doen we al vele jaren)

Deel dit topic

Reacties

Fendt280S
Michelin heeft meerdere modellen banden bijvoorbeeld waar ook een band bij zit voor voorlader werk. Hoe dat bij andere merk zit weet ik niet maar die hebben vast ook wel verschillende modellen in maat die je nodig bent.
Brabant
@Fendt280S Oke bedankt. het betreft de maat 480/65R24
+1
arjanvw
@Brabant wij hebben verschillende banden onder de voorlader trekker gehad waaronder Michelin, Trelleborg en Vredestein. Michelin zou ik niet aanraden.

Maar wat @mf 6150 zegt, zou nog wel in de overweging nemen om wat grotere banden eronder te zetten. De maat die je noemt is wel erg klein voor een nieuwe 300 serie. Of is de trekker voor jullie nieuw, maar is het een gebruikte trekker? Op de oudere 300 (C) modellen past die maat wel prima.
Herbert
Heb nu 1000 uur bkt voorop de voorladertrekker. Die hou ik nu op maximale druk of zelfs iets hoger. Daardoor nauwelijks slijtage tot nu toe. De trelleborg hiervoor had ik wat zachter staan, en die waren na 1000 uur al voor 1/3e weggesleten
SJB533
Gewoon agrarisch profiel? Of zou industrie ook kunnen?
Brabant
@SJB533 gewoon agrarisch
+8
arnoud
Bkt is geen B-keuze meer in mijn ogen en een goede band, ook voor de voorlader werk
+1
mfrijder
@arnoud BKT is een raar merk.
Als je ziet hoe slecht de 85% standaard banden zijn tegenover de 65% banden die gewoon prima mee kunnen met de grote A merken dan wordt je daar droevig van...
deJong
Mijn kameraad heeft in 1750 uur trelleborgs opgedraaids aan de voorlader trekker. En nu bkt rt 657s erop en die doen het na 1300 uur ook nog steeds. Schelen wel 700 euro op een set 540/65 r28.
B - W
@arnoud heel leuk en aardig, maar de ene BKT band zal de andere niet zijn, maar de trekkers waar zo bij ons onder liggen kun je wel met oorkappen op gaan rijden van de herrie...
mf 6150
Wij hadden eerst Michelin xm108 onder de 6460, die waren met 2500 uur glad tot 't karkas. Is later bkt onder gekomen, ze hebben er tot 6500 uur om gezeten en toen waren ze nog niet glad. Bevielen goed!
Persoonlijk zou ik wel iets grotere banden onder zo'n trekker doen dan 480/65 24.

Een boer waar ik heb gewerkt had implement voorbanden onder z'n 409 met voorlader, icm 800/65 r32. Zouden zulke voorbanden misschien een optie zijn? Of heb je ze ook nodig voor grip
Sven Francken
Bij ons liggen er ook bkt's en die bevallen ons wel.
+2
atlaspower
BKT s achter gehad en dat scheelde heel veel in trekkracht ( minder trekkracht ) met bv een zelfde maat Trellerborg of michelin, voor voorlader werk zijn ze vrij soepel, wangen gauw, als je weinig transport hebt kun je voor BKT gaan, veel over de weg of verharding zou ik Trellerborg nemen
+1
geweldenaar
Michelin XMCL
Herbert
@geweldenaar bijna een keer zo duur dan bkt wat ik zo op internet zie
geweldenaar
@Herbert gaat ook minstens 3 keer zo lang mee.
PieterA
@geweldenaar Ik vind de slijtage van deze band nogal tegenvallen. Ik heb ze wel glad met 1.500 uur op de Manitou 634 denk ik.
mf 6150
@PieterA
Die spleten bij ons ook rap, wij hebben er nu banden met een ander profiel onder. Die bevallen stukken beter!
Ruben-Wind
Tianli uit Polen is goedkoop en slijten valt mij mee.
Koiter
Hier mitas op de deutz zitten rondom, voorbanden staan op 2,5 bar, prima band voor lader werk. Wordt overigens geen contragewicht voor gebruikt
+3
jeet
Bij mijn vorige voorlader trekker 4400 uur vredestein gereden waren nog niet op de helft dus vanzelf weer vredestein onder de nieuwe trekker
+1
KlaasM
@jeet klopt. De 6030 vam m’n broertje heeft ook vredestein traction plus banden. De voorbanden zijn nu glad met 7000 uur. Trekker heeft best veel voorlader werk gedaan. De achterbanden gaan de 10.000 uur wel halen denk ik
deJong
@jeet zo hier hebben ze de 2600 uur niet gehaald😁
jeet
@deJong had je ze te zacht zeker
+1
trean
@deJong klopt je voorloop wel?, bij te veel voorloop en 4 wd aan op de verharding slijten ze ook sneller
deJong
@trean deze trekker rijd alleen maar op verharding😁 met de voorlader en volumebak eraan.
Herbert
@deJong hier ook zo'n setje van trelleborg gehad. Na 2500 uur nieuwe. Zat nog heel iets profiel op. De bkt's doen het stukken beter met hetzelfde werk
2850Johndeere6R
Hier dik 8000 uur Pirelli TM 700 om de 2850 gehad dingen sleten niet hard maar waren verend ook niet de soepelste. Trelleborg is sowieso een wat stuggere band. Nu liggen daar Mitas bandjes om die ook prima bevallen. Om de 6130R hebben we Michelin omnibib's liggen winterdag op 2,2 bar met de redrock 180 voorop, ten tijde van land werk laten we ze aflopen naar 1,6 bar gaat ook prima hele soepele slofjes. Slijtage valt mij erg mee.
Fendt612e
Goedkoopste band die je kunt vinden, slijten doen ze allemaal.
+1
county854t
Hallo, waarom niet 2 sets. 1 set agrarisch voor het zomers halfjaar en n set vrachtwagenbanden voor het winterhalfjaar. In maart en oktober ff rubbertjes ruilen en gaan met da ding.
Succes
Bekkink
Bkt. Goed en voor een nette prijs. Hou het simpel!!
deJong
Nu alliance agri stars op de claas voorlader trekker laten leggen. Eens kijken hoe dat gaat. Na fulda pionier, firestone, en vredestein te hebben gebruikt die allemaal rond dezelfde uren zijn vervangen.
2850Johndeere6R
@deJong de agristar II ? Ben wel benieuwd naar de ervaringen
+1
deJong
@2850Johndeere6R

Agri star 365, om onze voorlader trekker, rijd er 900 uur per jaar mee rond dus we gaan het zien.
+2
hummy
Harde band en van stuur afblijven als je niet rijd zijn belangrijke factoren. Goede band met bagger chauffeur is gegarandeerd korte levensduur. Ook helpt het om voorlader er af te doen als je hem niet nodig hebt. Hier rijden er verschillende met voorlader en vol pak frontgewichten rond.
+1
NH-Ford
Worden hier wel draaiuren genoemd die verschillende banden gemaakt hebben, echter is het gebruik van de genoemde banden dan ook één op één te vergelijken?
Hier heeft de voorladertrekker Multibib van Michelin, wordt voor 95% met voorlader op straat gebruikt, zijn zo tegen 5000 uur glad. Nieuw setje Multibib's heb ik al klaar staan.
Trellerborgs heb ik bij algemeen gebruik op trekker met voorlader binnen 2500 uur zien slijten..
Ben altijd nog van menig dat een duurdere band zich altijd nog uitbetaald in goede kwaliteit (en comfort (!) ) en lange levensduur.
jantje 8110
@NH-Ford hier ook multibib banden op de voorlader trekker. Deze heeft nu ongeveer 5000 uren en zit nog op 5 mm profiel. Ook wij hebben al een setje klaar staan die al 2500 a 3000 uur bij een andere boer gemaakt heeft deze hebben nog 2.5 cm profiel.
arjanvw
@NH-Ford en wat voor voorladerwerk wordt ermee gedaan? Is dat vvoornamelijk in het land of met voeren waarbij alleen op beton gereden wordt. Ook hangt het ervan af met wat voor last je rijdt.
NH-Ford
@arjanvw Zoals al gezegd, 95% op straat.
Dat is met een pelikaanbak, 220mtr, fors aan gewicht. Veelal voeren op erf. Andere 5% is eens schudden of dergelijke.
De klant van ons waar ik de Trellerborgs heb zien slijten doet iedere dag voerwagen laden, en verder mesten/balen halen/schudden etc.
mf 6150
@NH-Ford
Hoeveel bar heeft hij in de banden dan?
NH-Ford
@mf 6150 In die Trelleborg's 2,5 bar. Zelf in de Michelin 1.8 bar.
+1
walker1
@Brabant Zelf ben ik geen bandenspecialist, dus kan je geen merk adviseren. Maar je schrijft dat je een nieuwe 300 serie koopt, dan kan de dealer jou toch ook wel de juiste banden aanraden? Voor puur en alleen voorladerwerk op harde ondergrond is een industrieband nog het beste, maar je gaf al aan wel een landbouwband te willen, dus ik neem aan dat je de trekker ook in het land gaat gebruiken. Dus het moet toch een soort middenweg worden. Wat voor grond heb je en wil je er onder bijna alle omstandigheden op kunnen rijden? Ik bedoel dus of je in een nat voorjaar met de trekker ook mest wilt injecteren, of kom je alleen onder droge omstandigheden in het land om te schudden en zo. Bij het injecteren in voorjaar is een stugge voorladerband niet zo handig, maar in de droge zomer schudden heb je er geen hinder van.
De hele tijd bandendruk aanpassen zoals al genoemd gaat ook snel irriteren of je moet een drukwisselsysteem nemen.
hobbyboer
Quote Reactie van @walker1:
De hele tijd bandendruk aanpassen zoals al genoemd gaat ook snel irriteren of je moet een drukwisselsysteem nemen.

Zo heel veel maakt de bandenspanning nou ook weer niet uit, rijstijl van de chauffeur is van veel grotere invloed.
arjanvw
@hobbyboer met voorlader scheelt de bandenspanning wel degelijk. Wij hadden de banden op 2,5/3 bar. Anders was er niet mee te sturen... als de banden te slap waren zag je ook zwarte afdrukken op de beton...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
44
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
0