Toerental getrokken kraan

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb even een vraag.

Ik heb onlangs een getrokken kraan gekocht. Was in vrij goede staat, enkel roestig, 1 cilinder lek en hij lekte bij de draaikop (of hoe je het ook maar mag noemen). Wil hem technisch helemaal in orde maken, en hem spuiten. Cilinder is inmiddels gereviceerd, nieuwe zuigerstang en manchetten. Lekkage bij de draaikop is ook al klaar, zat enkel een banjobout los.

Maar ik vind de kraan vrij traag. Helemaal als je 2 cilinders tegelijk bedient, dan gebeurt er haast niks.

Heb de trekker eerst op 540 toeren gezet met 1600/1700 toeren, en het net geprobeerd met de trekker op 750 of 1000 toeren. Bij de 1000 toeren heb ik dan iets van 1200/1300 toeren, zodat hij in ieder geval niet sneller draait dan 540, maar dan loopt de trekker wel mooi rustig.

Wat kan dan de oorzaak zijn? Gewoon een trage kraan?

Ps. de hydrauliektank is ongeveer half vol.

Deel dit topic

Reacties

Johndeeretje
Heb je een foto van de kraan??
dx11
Wat voor pomp zit er op? Die kun je wel vervangen voor een met meer liters.
remco1234
Er zit ook een pijlstok in de halfvolle hydrauliek tank
kijk daar een naar
Axle Rose
Wat voor nut heeft het om met verschillende aftakas schakelingen te werken als je geen gas geeft? Als je hem op 1000 toeren zet maar niet meer als 540 toeren maakt geeft de pomp ook niet meer olie.
Tom VB
Wss pomp versleten, geeft weinig liters. Weinig liters kan ook andere oorzaken hebbe, overdrukklep, te dunne leidingen, etc etc etc.
Favorit614
Filters vervangen? , met name het zuigfilter.
of anders de pomp doormeten
jan-willemvanerk
Hydroliek olie bijvullen scheel een stuk
Fendtgek
Johndeeretje: Komt binnenkort.
dx11: Weet ik zo niet, ga de pomp zoiezo niet vervangen.
Remco1234: Goede tip, zal ik eens naar kijken.
Axle Rose: Dat doe ik zodat de trekker niet met zoveel toeren staat te brullen, en durf de pomp niet meer toeren te geven, ben bang dat hij dan kapot loopt.
Tom VB: Denk dat persoonlijk niet dat de pomp versleten is, en de leidingen zijn dik zat.
Favorit614: Goede tip, ik zal de filters eens checken.
Inter1246fan
@Fendtgek

aan wat voor een tractor heb je hem hangen? Wat Axle Rose zegt klopt wel, als je weinig gas geeft, heeft de pomp ook geen druk, hoe meer touren hoe meer druk. Waar ik werk hebben we ook een getrokken kraan, die hangt aan een john deere 1120 of deutz d40s, maar daarbij hoeven we bijna geen gas te geven. Loopt bijna stationair en de kraan gaan mooi vlot, ook met 2 kraan bewegingen. Te dunne leidingen of te weinig olie kan een oorzaak zijn waardoor die traag gaat.
Valtra-Fordpower
Wat voor olie zit er in? Is de olie niet erg dik? Zit er voldoende olie in? Is het zuigfilter goed schoon? Is het persfilter(indien aanwezig) niet verstopt? Hoe reageren de stuurschuiven, ventielenblok? Als die lek is of een te laag afgestelde overdruk heeft gaat de olie daarlangs.

De meeste oude pompen gaan toch voor 540PTO toeren Dat kun je bereiken door 1800 toeren te draaien, of 1400 in de ECO of 750 toeren. Het kan ook in zn 1000, maar dan draait de trekker met 1000-1100 toeren en dan is zijn koel-, en smeervermogen niet optimaal. 😛

Indien de pomp gewoon versleten is heb ik hier een goede te koop van een Icar Bazzoli 3. 😉
deutz6007
Ik hab dit ook met mijn kraantje, als ik gas geef op de 540 gaat het beter maar wil het allemaal niet vlot. waarschijlijk is de pomp op de kraan niet groot genoeg of zit er te weinig olie in het systeem. ik heb het zelf op gelost door een grotere pomp te monteren. zo hoef ik niet gek veel toeren te maken en draaid de kraan toch redelijk snel
radium45
@jan-willemvanerk

Quote:
hydroliek olie bijvullen scheel een stuk

Oja? Hoe werkt dat dan?
john deere 7810
@Inter1246fan

weinig toeren heeft de pomp geen druk? maakt niks uit een pomp maakt geen druk 😉
john deere 7810
@radium45

jaja stel monteurs hier 😃
Wimsumar
Beste Radium45: Met een volle hydrauliekolietank (in plaats van halfvol) blijft de olie op lagere temperatuur. Dit kan bij een versleten pomp gunstig uitwerken op de pompcapaciteit. ( Maar 't blijft uitstel van executie).
Valtra-Fordpower
@john deere 7810

Een pomp maakt geen druk? 170bar is dus drukloos? Druk opbouwen doet een pomp wel vanaf een minimum aantal toeren, bij het op toeren zal er meer flow zijn, de druk blijft dan vrijwel het zelfde 😛
Inter1246fan
@john deere 7810

Als je een zwaar geladen frontlader moet optillen met weinig touren gaat dat toch langzamer dan met veel touren. Dan draait de pomp langzamer en heb je minder oliedruk. dat bedoel ik eigenlijk.
Valtra-Fordpower
@Inter1246fan

Zoals ik net al zei geeft de pomp bij meer toeren meer liters. De druk geeft geen snelheid, maar de kracht. de liters/ capaciteit van de pomp geeft de snelheid.
Axle Rose
Een pomp levert geen druk alleen liters. De weerstand in leidingen ventielen motoren en cilinders zorgen voor de druk. Laat een pomp zonder persleiding draaien en je hebt veel liters maar geen druk.
JOHNDEEREBOERTJE
@Axle Rose

Een pomp geeft toch nooit meer liters dan je slagvolume x je toerental?
Axle Rose
@JOHNDEEREBOERTJE Maar wat nou als zijn pomp meer dan 540 toeren nodig heeft? Blijkbaar weet hij het zelf niet zeker dus ik zou dat eerst uitzoeken. De meeste tips hier zijn goed hoor maar als je met een te laag toerental werkt zal hij nooit snel zijn.
JOHNDEEREBOERTJE
Je hebt wel gelijk ja, maar uit je vorige reactie begreep ik dat als je een pomp zeg maar onbelast laat draaien dat hij meer liters zou geven als dat je hem belast zou laten draaien.
Maar dat is niet zo.
Ramrod2
@Axle Rose

Quote:
Laat een pomp zonder persleiding draaien en je hebt veel liters maar geen druk.

Er is wel degelijk druk, want zonder druk zal de olie nooit gaan stromen.

Verder een beetje onzinnig en off-topic.

Fendtgek, kun je ook een typeplaatje vinden op de oliepomp en de tandwielkast? Misschien is op die manier te achterhalen hoeveel aftakastoeren technisch gezien mogelijk is.

Als je niet de gelegenheid hebt om de pomp te testen, moet je eens vergelijken of de machine met warme olie ook trager is dan met koude olie. dit kun je makkelijk meten door bepaalde trajecten van de giek te klokken. (Zo warm dat het gaat kriebelen in je handen als je die tegen de olietank houdt)
jan-willemvanerk
@radium45

ja bij de tank van de kraan en dan vol gieten en dan draai die beter
Fendtgek
Heb net 2 foto's in mijn fotoboekje geplaatst, misschien geeft dat duidelijkheid.

Weet iemand ook het merk? Ik kan er niet achter komen namelijk, onder de gele verf zit oranje en daar weer onder geel.

Hij hangt achter een fendt 306LS
Fendtgek
Even een paar reacties verwijdert, waren wel heel erg off topic, over een kerstboom enzo.
lcboom
Bij mij was de oorzaak dat de hoofdtoevoer welke onder de kraan doorliep bijna zat dicht geknepen.
Valtra-Fordpower
@Fendtgek

Weet je nu al meer over je getrokken kraan?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
29