Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb even een vraag.
Ik heb onlangs een getrokken kraan gekocht. Was in vrij goede staat, enkel roestig, 1 cilinder lek en hij lekte bij de draaikop (of hoe je het ook maar mag noemen). Wil hem technisch helemaal in orde maken, en hem spuiten. Cilinder is inmiddels gereviceerd, nieuwe zuigerstang en manchetten. Lekkage bij de draaikop is ook al klaar, zat enkel een banjobout los.
Maar ik vind de kraan vrij traag. Helemaal als je 2 cilinders tegelijk bedient, dan gebeurt er haast niks.
Heb de trekker eerst op 540 toeren gezet met 1600/1700 toeren, en het net geprobeerd met de trekker op 750 of 1000 toeren. Bij de 1000 toeren heb ik dan iets van 1200/1300 toeren, zodat hij in ieder geval niet sneller draait dan 540, maar dan loopt de trekker wel mooi rustig.
Wat kan dan de oorzaak zijn? Gewoon een trage kraan?
Ps. de hydrauliektank is ongeveer half vol.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
kijk daar een naar
of anders de pomp doormeten
dx11: Weet ik zo niet, ga de pomp zoiezo niet vervangen.
Remco1234: Goede tip, zal ik eens naar kijken.
Axle Rose: Dat doe ik zodat de trekker niet met zoveel toeren staat te brullen, en durf de pomp niet meer toeren te geven, ben bang dat hij dan kapot loopt.
Tom VB: Denk dat persoonlijk niet dat de pomp versleten is, en de leidingen zijn dik zat.
Favorit614: Goede tip, ik zal de filters eens checken.
aan wat voor een tractor heb je hem hangen? Wat Axle Rose zegt klopt wel, als je weinig gas geeft, heeft de pomp ook geen druk, hoe meer touren hoe meer druk. Waar ik werk hebben we ook een getrokken kraan, die hangt aan een john deere 1120 of deutz d40s, maar daarbij hoeven we bijna geen gas te geven. Loopt bijna stationair en de kraan gaan mooi vlot, ook met 2 kraan bewegingen. Te dunne leidingen of te weinig olie kan een oorzaak zijn waardoor die traag gaat.
De meeste oude pompen gaan toch voor 540PTO toeren Dat kun je bereiken door 1800 toeren te draaien, of 1400 in de ECO of 750 toeren. Het kan ook in zn 1000, maar dan draait de trekker met 1000-1100 toeren en dan is zijn koel-, en smeervermogen niet optimaal.
Indien de pomp gewoon versleten is heb ik hier een goede te koop van een Icar Bazzoli 3.
Oja? Hoe werkt dat dan?
weinig toeren heeft de pomp geen druk? maakt niks uit een pomp maakt geen druk
jaja stel monteurs hier
Een pomp maakt geen druk? 170bar is dus drukloos? Druk opbouwen doet een pomp wel vanaf een minimum aantal toeren, bij het op toeren zal er meer flow zijn, de druk blijft dan vrijwel het zelfde
Als je een zwaar geladen frontlader moet optillen met weinig touren gaat dat toch langzamer dan met veel touren. Dan draait de pomp langzamer en heb je minder oliedruk. dat bedoel ik eigenlijk.
Zoals ik net al zei geeft de pomp bij meer toeren meer liters. De druk geeft geen snelheid, maar de kracht. de liters/ capaciteit van de pomp geeft de snelheid.
Een pomp geeft toch nooit meer liters dan je slagvolume x je toerental?
Maar dat is niet zo.
Er is wel degelijk druk, want zonder druk zal de olie nooit gaan stromen.
Verder een beetje onzinnig en off-topic.
Fendtgek, kun je ook een typeplaatje vinden op de oliepomp en de tandwielkast? Misschien is op die manier te achterhalen hoeveel aftakastoeren technisch gezien mogelijk is.
Als je niet de gelegenheid hebt om de pomp te testen, moet je eens vergelijken of de machine met warme olie ook trager is dan met koude olie. dit kun je makkelijk meten door bepaalde trajecten van de giek te klokken. (Zo warm dat het gaat kriebelen in je handen als je die tegen de olietank houdt)
ja bij de tank van de kraan en dan vol gieten en dan draai die beter
Weet iemand ook het merk? Ik kan er niet achter komen namelijk, onder de gele verf zit oranje en daar weer onder geel.
Hij hangt achter een fendt 306LS
Weet je nu al meer over je getrokken kraan?