Illustratie van:

Pottinger Torro - Aanschaf nieuwe gebruikte ladewagen

Deze week een gebruikte ladewagen gekocht namelijk een Pottinger Torro 5700 van 10 jaar oud. Bij ons komt die achter een DF 6.160 of een DF 140.7 wat is jullie voorspelling over het werken(vermogen laadsnelheid snijden enz...). en zijn er nog belangrijke tips tbv onderhoud en controle

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Torro 5700

Reacties

+1
fan van trekkers
Goeie keus geweest, je gaat je verbazen over de capaciteit wat je met zo wagen draait. Paar punten: zit er niet te veel speling op de tandbalken, dan zijn je lagers versleten en raapt hij slecht op, lagers kun je ook smeren. Tussen de veren en de messen zitten wieletjes, deze moeten gangbaar zijn, anders komt je mes slecht terug. Verder blijven het de standaard dingen zoals het bij andere wagens ook is. Veel plezier met je aankoop
Agrotron 140.7
@fan van trekkers die speling is idd 1 van de dingen die ze zouden herstellen voor aflevering. Bedankt voor je reactie
fan van trekkers
@Agrotron 140.7 dat is mooi, als je pech hebt en de lagers zijn erg versleten dan kun je de tandbalken ook vervangen
PieterA
Een beetje off-topic, maar welke trekker zit meer pit in. De 6160 loopt misschien wat minder rauw, maar de 140 is flink wat sterker denk ik?

Daar zit toch een 1013 in?
+1
Agrotron 140.7
@PieterA goede vraag. Ik zou het niet weten die 6. Serie trekken wel harder op met een tank of ladewagen op de weg. Maar voor een pomp of maaiers. Denk ik dat de 140 taaier is. Maar die 6.160 hebben we nog maar kort geleden omgeruild tegen een 6.140
PieterA
@Agrotron 140.7 Lijkt me een goede ruil! Met zo'n trekker heb je wel wat meer mogelijkheden. Een handgeschakelde?
Agrotron 140.7
@PieterA Jah idd hand geschakeld
GROENEDEERE
Laadsnelheid is natuurlijk nooit te voorspellen.
Maar met goede messen en de pittigste trekker ervoor zul je een hele goede capaciteit halen.
+2
mdoornekamp
Kijk of de messen nog goed zijn. Of koop er een stel nieuwe bij. Scherpe messen scheelt veel pk's. Oude messen zijn vaak direct weer stomp

Ik zou de trekker met het meeste gewicht ervoor zetten. En met de beste banden. De meeste problemen ga je bij de bult krijgen als je een beetje de hoogte in wilt. Zo'n dikke wagen goed vol weegt zomaar tegen de 20 ton.
Agrotron 140.7
@mdoornekamp Daar zit ik idd het meest over in Deutz-Fahr is niet zo zwaar. Ons meeste land is over de weg en dan rijd je liever ook geen halve vrachten. Gelukkig zitten er wel joekels van banden onder.
mdoornekamp
Quote:
joekels van banden

Ja wel mooi breed. Maar geen 26,5 diameter. En Pottinger heeft tandem altijd vrij ver naar voren staan zodat je weinig druk op de trekker hebt. En deze wagens laten zicht vrij goed vierkant vol laden. Dus veel gewicht achterin.

Ik heb jd 6155R van 8,5 ton voor 36 cubs strautmann. Op 26,5 banden. Maar die trekker heeft het soms al goed zwaar.
PieterA
@mdoornekamp Onder moderne kippers zitten hier vaak 30,5 inch banden. Dat verlaagt de rolweerstand enorm. Het is wel erg jammer dat je dan niet meer zo hoog kan. Je moet het dan in de lengte zoeken. Ik zelf zie wel wat in een tandemstel op 30,5 en dan een bak van 130 hoog en dan een baklengte van 8m.
CaseCS130
@mdoornekamp Komt wel goed, een 5700 is ook wat kleiner en lichter als jou Giga. Scheelt al 1500kg leeg gewicht. En mocht het niet gaan kun je het tandem relatief eenvoudig iets naar achteren zetten. Frontgewichtje in de trekker en dan doe je ineens al veel meer.
PieterA
Als je de tandem een 15 cm naar achteren kan zetten en dan 500 kg in de fronthef, dan ken je je combinatie inderdaad niet terug💪
mdoornekamp
@PieterA @CaseCS130 als ik de wagen zo zie, hebben ze tandem al stuk terug gezet. Daar zit ook nog wwl een grens aan kwa sterkte van je dissel en kop.
CaseCS130
@mdoornekamp O ja, als het die is van de foto bovenaan dit topic lijkt die al wat terug te staan. Ik had daar niet op gelet, dacht dat het een foto als voorbeeld was. Nou dat scheelt alleen maar werk dan en idd zit daar zeker een grens aan.
mdoornekamp
@CaseCS130
Quote:
grens

Ja ik heb al genoeg wagens met gescheurd frame gezien . Ook een Strautmann Giga III. Daar hadden ze tandem ook terug gezet. Zo'n 40 cubs strautmann druk je ook niet makkelijk de bult op.
CaseCS130
@mdoornekamp Nee, dat zijn ook lummels van wagens. Ooit 1x mee gereden in een hakseltrein maar dat was wel andere koek als m'n eigen wagentje.
Ik let er bij mijn eigen wagen wel op na jou advies. Maar gaat hier goed tot nu toe. Kuilen ook overwegend droog in en doen nooit lomp en weinig transport.
trean
Komt deze wagen uit Scherpenzeel? Dan hebben wij hem ook bekeken en er een offerte van gehad, maar toch gekozen voor een mooie groene wagen.
mdoornekamp
@trean van de vegt. Wat voor groene?
+2
trean
@mdoornekamp deutz fahr rotomaster 5520

(klik om te vergroten)

+1
CaseCS130
@trean Mooie wagen, wordt mooi werk zo met de Valtra ervoor! Zal wel iets prijsgunstiger zijn geweest dan de Pöttinger.
trean
@CaseCS130 nee, prijs was vergelijkbaar, deze is van 2014 en heeft maar 5 seizoenen gereden
+1
CaseCS130
@trean Mooie jonge wagen dus, dik voor mekaar.
+1
trean
@CaseCS130 zeker, hopen er weer 10-15 jaar mee vooruit te kunnen, vorige wagen was al 10 jaar aan de kleine kant.
JoranK
@trean @oanejorrit12 zn oude wagen?
trean
@JoranK heeft die een andere gekocht dan?
oanejorrit12
@JoranK phoe geen idee eigenlijk, volgens mij is dit een andere. @trean door wat veranderingen binnen het bedrijf laten we het nu doen. Laten nu hakselen
mdoornekamp
@trean das ook een dikke wagen. Met 26.5 banden?
trean
@mdoornekamp klopt 800/45r26,5 eronder
Agrotron 140.7
Quote Reactie van @trean:
800/45r26,5

zijn dat de zelfde banden als die je op de foto hebt staan want die lijken op de foto niet echt breed. Deze Pottinger hebben we juist uitgezocht vanwege dit onderstel
+1
T6020 power
@mdoornekamp Deutz fahr zag ik laatst voorbij komen 👍🏼
+3
Grazy
Wij hebben 2 jaar de 1145 TTV voor onze Torro 5700 gehad, ging prima alleen met een volle wagen ladend de heuvel op kwamen we vermogen tekort, maar daar heb je in NL waarschijnlijk geen last van. Ook de kuil op viel mij alles mee.
Let ook op of de afstrijkers niet de rotor raken, al weet ik nog steeds niet wat daar aan te doen.


Foto van een Deutz-Fahr Meerdere

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Pottinger Torro ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0