Oplossing tekort hydro ventielen trekker

Beste TF'ers,

Voor onze voorzetwoeler in combinatie met rotorkopeg kom ik hydrauliek ventielen te kort.
1 ventiel is nodig voor de hydraulische topstang, 1 voor de hefinrichting van de woeler en dan resteert nog 1 ventiel voor de markeurs (dan moet ik de fronthef vd trekker blokkeren).

De markeurs moet ik nog op de kopeg maken. Deze wil ik zo maken dat wanneer de ene markeur door de grond sleept de andere recht omhoog staat (transportstand). De meeste nieuwe rotorkopeggen hebben dit standaard af fabriek ook zo.
Aangezien we regelmatig met stroompalen (duitsland) of andere obstakels te maken hebben zie ik het niet zitten dat ze maar halfhoog boven de grond hangen.
Wat voor soort ventiel moet ik tussen de cilinders van de markeurs plaatsen om dit mogelijk te maken?

Daarnaast ben ik nog bezig met een hefinrichting op de rotorkopeg. Hiervoor heb ik ook nog een enkelwerkend ventiel nodig. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ben benieuwd naar jullie tips/adviezen.

Alvast bedankt!

Groet,

IHpower

Deel dit topic

Reacties

stephan-inter
Electrisch ventielen blok plaatsen.
IHpower
@stephan-inter Hoe werkt dit dan? Heb daar tot heden helemaal geen ervaring mee namelijk...
+1
Fordje4600
@IHpower wij hebben op onze vorige shovel 1 dubbelwerkend ventiel voor de snelwissel, maar waren 2x dubbelwerkend nodig. Hebben op kramp een elektrisch ventiel gekocht die van 1 naar 2x dubbelwerkend gaat.
Die erop gebouwd en een schakelaar in de cabine gemaakt voor links en recht in en uitklappen van de holaras schuif.
Was een ventiel die de ene kant op gaat met spanning en automatisch terug als de spanning verbroken word

Is heel simpel, je zet het ventiel erop, sluit hem hydraulisch aan met slangen. Daarna een plus naar de schakelaar (kabels wel dik genoeg nemen) en dan van de schakelaar 1x plus naar het ventiel, en een min van het ventiel naar een massapunt op de machine. En dan werkt hij
Pieter Buren
Kun je die hefinrichting van de kopeg niet via een volgordeventiel naar de hef van diepwoeler koppelen? Als de hef van de diepwoeler dan helemaal omhoog zit, gaat de hef van de kopeg omhoog.
Ook zou je misschien de hydraulische topstang weg kunnen laten. Op het werk gebruiken we die ook niet. Daar stellen we de topstang zo in dat de diepwoeler vlak door de grond gaat. Als dat een keer gedaan is hoeft er niks meer veranderd tr worden aan de lengte van de topstang.
+1
IHpower
@Pieter Buren met hydraulische topstang kan ik rotorkop van de grond oppikken. Daarnaast kan ik de machine in het land nog altijd afstellen. Met een gewone topstang is dat bijna niet te doen.
Hefinrichting van de woeler wordt eigenlijk ook alleen voor het afstellen gebruikt. Dus eenmaal op het perceel afgesteld wordt die niet meer gebruikt.
+1
Fendt926Driver
@IHpower een insteeknippel met een T stuk erachter dan een knietje een kogelkraan en een snelkoppeling van hydrauliek.

Dus op 1 ventiel met T stuk 2 van maken.
En door de kogelkranen af te sluiten kun je die topstang of voorzet woeler hef afsluiten en een andere functie blijven gebruiken
IHpower
@Fendt926Driver Dat is inderdaad een relatief gemakkelijke oplossing.

Nu vraag ik me alleen nog af hoe ik met een dubbelwerkend ventiel twee markeurs apart kan bedienen? Daar ook nog een advies voor? Weet niet hoe machinebouwers dit maken...
+1
Fendt926Driver
@IHpower als jij de uitgaande slang van de ene koppelt aan de ingaande slang van de andere.
En de ingaande slang van de eerste koppelt aan de uitgaandeslang van de 2e dan gaat de makkelijkste eerst naar beneden (misschien iets smoren) en als die op druk is gaat de andere omhoog.
Bij hendel andersom gaat het andersom
Pieter Buren
@Fendt926Driver Zoiets zat ik ook aan te denken. Maar dan moet je ze ook kunnen blokkeren met bijvoorbeeld een pen, omdat je anders geen mogelijkheid hebt om beide omhoog te doen voor op de weg.
+1
Fendt926Driver
@Pieter Buren dat is weer met een kogelkraan op 1 cylinder op te lossen.
Of een mechanische vergrendeling maar moet er wel met verstand de hydrauliek bedient worden anders gaat er wel wat krom.
Maar op beide markeur cylinders bovenaan een kogelkraan dan is het ook veilig op straat
IHpower
@Fendt926Driver Dus dat betekend dubbelwerkende cilinders gebruiken? Is enkelwerkend ook mogelijk? dan kan de markeur/cillinder altijd nog omhoog meebewegen als deze over een verhoging zou komen te lopen. Of is dat overbodig
Pieter Buren
@IHpower als ik de foto's van kverneland zaaimachines bekijk zijn dat inderdaad enkelwerkende cilinders en een veer. Maar ik kan niet precies zien hoe dat dan werkt.
IHpower
@Pieter Buren Precies. Ik kan nergens goed zien hoe de systemen functioneren haha
+1
Valtra man
@IHpower vanaf je dubbelwerkend ventiel op elk slang een T-stuk. De ene kant van de T naar de linker cilinder zuigerzijde en rechter cilinder stangzijde. Het andere T stuk andersom.
Voor transport mode: 1 kant omhoog, borgpen erin. Daarna andere kant omhoog, door de borgpen en T stuk gaat de andere cilinder (sneller) omhoog.
IHpower
@Valtra man Bedankt. Maar wordt wordt de markeur dan niet op druk gehouden door de cilinder?
Valtra man
@IHpower mag dat niet dan? Als de transportstand over het center is, kan je eventueel je DW ventiel drukloos leggen in de tractor.
2 de optie is een schuif/sleuf van een paar cm tussen de koppeling vd cilinder en marker. Dan kan die op einde slag wat beweging hebben
IHpower
@Valtra man Ik dacht misschien is het voor de levensduur beter dat die drukloos over de grond loopt. Maar met een sleufgat gebeurd dit ook inderdaad
Fendt926Driver
@IHpower zo even uit het hoofd.
De slang van de ene enkelwerkende markeur cylinder boven in het dubbelwerkend ventiel.
En de slang van de andere markeur onder in het dubbelwerkende ventiel.
Bij druk op de ene is het drukloos op de andere.
IHpower
@Fendt926Driver Dus in dit scenario maak je gebruik van twee enkelwerkende cilinders. En de ene cilinder sluit je op het ene dubbelwerkende ventiel en de andere cilinder op het andere dubbelwerkende ventiel?
Valtra man
@Fendt926Driver je gaat hierdoor de 2 de cilinder maar half omhoog duwen. Omdat de kamer van de stangzijde minder olie bevat dan de kamer van de zuigerzijde.
+2
Pieter Buren
@Valtra man Goed lezen. Beide enkelwerkende cilinders hebben hun eigen slang en die doe je in een dw ventiel. De cilinders werken dan apart van elkaar. Hendel naar voren is druk op ene cilinder. Hendel naar achteren is druk op andere cilinder.
Valtra man
@Pieter Buren ik denk dat we antw door mekaar aan het slaan zijn, en dat is allicht mijn schuld 🙂.

Enkelwerkend verhaal zoals door Huub uitgelegd klopt.

Maar ik begreep ergens dat er werd voorgesteld om de stangzijde van cilinder 1 te koppelen aan zuigerzijde cilinder 2. En van stang cinlinder 2 ter nr de trekker. Ze in serie te zetten als het ware, dat zou slechts gedeeltelijk werken.
Beter is parallel maar stang en zuiger kruisen aan de T
+1
Fendt926Driver
@Valtra man ben ik niet met je eens.
Ligt er maar net aan hoe netjes jij de olie stroom regelt.
Zet er een smoorventiel tussen bij het heffen of dalen totdat het mooi werkt.
En natuurlijk als jij er een 150 liter per minuur bij 220 bar kan het wel eens sneller heffen aan de ene kant dan zakken aan de andere kant.
Maar een mechanisch ventiel van een gewone trekker iets naar voren zet gaat de ene kant alvast vrij staan voordat de andere kant druk krijgt..
Valtra man
@Fendt926Driver heb er maar 78 l/min, I’m out ☺️ Klopt wat je zegt, zie antw hierboven.
gerhardleusink
@Fendt926Driver dit kan inderdaad echter als de ventielen van de trekker geej gesloten middenstand hebben zou ik ook een dubbelgestuurde terugslagklep plaatsen anders bestaat de kans dat de markeurs uit de grond worden gedrukt/gaan overhevelen. Bij een ventiel met gesloten middenstamd dit juist niet doen. Dan heb je in feite 2 gestuurde terugslagkleppen achter elkaar staan em bestaat de kans dat de druk tussen deze kleppen ervoor zorgt dat deze gelicht worden en dan werkt het nog niet
+1
Fendt926Driver
@gerhardleusink mijn verhaal klopt in grote lijnen en is bij elke trekker en machine anders.
Het gaat er om dat de topic starter snapt wat de bedoeling is en het zelf nu kan maken of het er zo met een monteur over kan hebben die het snapt en voor hem maken moet.

En in de topic wordt nergens gezegd welke trekker er voor komt.

En kijken of het ventiel vanuit 0 eerst open gaat aan de andere kant kijk ik altijd met een enkelwerkende kipper cylinder.
Iets omhoog doen met druk.
Dan de hendel voorzichtig naar de andere kant druk zetten en als de kipper zakt zonder dat je de motor hoort smoren dan gaat eerst een klep open.
Smoort die direct bij het zakken dan niet.
+1
gerhardleusink
@Fendt926Driver inderdaad, het was maar even een aanvulling op je verhaal meer niet😀
IHpower
@Fendt926Driver komt een JD 6330 met elektrische ventielen voor te staan.
hobbyboer
Ventiel(en) bijplaatsen op de trekker, of is dat te simpel?
IHpower
@hobbyboer 1 ventiel bij laten bouwen zou wel een optie zijn. Maar dan heb ik nog geen oplossing bedacht voor het eenvoudig bedienen van de markeurs....
Pieter Buren
@IHpower wat @Fendt926Driver in de reactie hierboven zegt kan wel. Dan gebruik je je dw ventiel als 2 enkelwerkende ventielen en heb je in beide een enkelwerkende cilinder.
hobbyboer
Quote Reactie van @IHpower:
Maar dan heb ik nog geen oplossing bedacht voor het eenvoudig bedienen van de markeurs....

Daar zijn blokjes voor, ik weet de naam niet.
Heb er weleens mee gewerkt op een amazone zaaimachine.
Iedere markeur een enkelwerkende cilinder met ieder 1 slang naar een hydrauliekblokje in het midden en vandaar 1 naar de trekker.
Bij druk geven gingen beide helemaal omhoog en bij drukloos ging er ombeurten 1 van de 2 omlaag.
IHpower
@hobbyboer Dat moet ik dus hebben! Nu de naam nog haha
hobbyboer
@IHpower
Hier zag ik er eentje te koop, compleet met slangen cilinders en de markeurs zelf.
Handelsbericht op FarmTrade van Albert Enting:
farmtra.de/posts/3894/
IHpower
@hobbyboer Bedankt voor de tip. Maar heb al markeurs liggen oudere amazone zaaimachine. Nu nog scharnierend gedeelte maken, cilinders etc bestellen.
Pieter Buren
@hobbyboer maar hoe wisselt die dan als de hendel drukloos staat? Dan moet de olie op een manier van de ene naar de andere cilinder zonder druk?
+1
IHpower
@Pieter Buren Daar zorgt dat blokje dan voor denk ik?
+1
Pieter Buren
Of moet je aan het einde van elke baan beide markeurs eerst omhoog trekken en dan zakt er weer 1?
+1
Valtra man
@Pieter Buren ik vrees dat het amazone systeem niet gaat werken omdat daar de markeurs half boven de grond blijven. De slag naar beneden is drukloos, maar niet hard want niet hoog. Ik weet niet hoe het met jouw markeurs zit, maar als je ze in transport positie wil brengen, liggen ze dan niet over hun dode punt?

Eigenlijk is de eerste vraag hier, welke cilinders je reeds hebt. Enkel- of dubbel werkende?
IHpower
@Valtra man Half boven de grond wil ik inderdaad niet. Moet nog cilinders kopen, maar dit zullen dubbelwerkende worden (ook als enkelwerkend te gebruiken)
Valtra man
@IHpower als je je ventiel drukloos kan zetten optie 2, anders optie 1 de koppeling tussen cilinder en markeur voorzien van een sleuf. Geen extra componenten nodig.

(klik om te vergroten)

Pieter Buren
@Valtra man Als je voor optie 2 gaat moet de markeur die omhoog staat wel over het dode punt zijn lijkt me? Anders gaan ze beide naar beneden bij drukloos.
Valtra man
@Pieter Buren uiteraard 👍
IHpower
@Valtra man Als ik bij beide markeurs sleufgaten maak voor de cilinders dan kan ik ze rechtstreeks aansluiten op het dubbelwerkende ventiel en kunnen ze toch los over de grond lopen zonder dat ik het ventiel drukloos moet zetten?
Een andere optie zou zijn om bij beide cilinders/markeurs een veer te monteren die voorkomt dat diegene die omhoog staat niet naar onder zakt wanneer de cilinder drukloos staat. Dan heb je ook geen sleufgaten nodig
Valtra man
@IHpower inderdaad beide kan. Maar ik houd niet van veren.. die doen zo’n pijn 😄
+1
IHpower
@Valtra man Zorgen dat je ze maar een keer hoeft te monteren en daarna heel houden haha
hobbyboer
Quote Reactie van @Valtra man:
ik vrees dat het amazone systeem niet gaat werken omdat daar de markeurs half boven de grond blijven.

Dan heb jij het oude amazone systeem in gedachten.
Je kan ze nu ook krijgen met 2 ew cilinders met een hydraulisch wisselblokje in het midden
IHpower
@hobbyboer Ik had nu het systeem met in het midden ook een soort van wisselblokje die met een staalkabel de markeurs opbeurde/liet zakken. Maar dat bevalt me helemaal niet omdat ze dan half boven de grond hangen. En aangezien hier regelmatig obstakels in het veld staan betekend dat je ze handmatig omhoog moet doen om er langs te kunnen. Vandaar dat ik ze helemaal ingeklapt wil hebben;)
+2
joozt
Quote Reactie van @hobbyboer:
Daar zijn blokjes voor, ik weet de naam niet.Heb er weleens mee gewerkt op een amazone zaaimachine.Iedere markeur een enkelwerkende cilinder met ieder 1 slang naar een hydrauliekblokje in het midden en vandaar 1 naar de trekker.Bij druk geven gingen beide helemaal omhoog en bij drukloos ging er ombeurten 1 van de 2 omlaag.

Zit hier ook op de Gaspardo maiszaaimachine. Zou dat niet zoiets zijn?

kramp.com/shop-nl/nl/…
IHpower
@joozt Hoe gaat het systeem op die zaaimachine te werk/hoe zijn daar de cilinders op de trekker aangesloten?
joozt
@IHpower zoals @hobbyboer beschrijft. 1 slang van de trekker naar dat blokje. Vanaf dat blokje een slang naar beide enkelwerkende cilinders van de markeurs. Hendel bedienen betekent markeur zakken. Markeur optillen door de hendel andersom te bewegen. Hendel weer andersom laat de andere markeur zakken.

Vind ik overigens niet altijd makkelijk. Als ik eerst 4 keer rond zaai heb ik alleen de linker markeur nodig. Wil ik die dan op de kopakker iets opheffen voor meer bodemvrijheid en daarna weer laten zakken dan zakt dus rechts... maar als je eenmaal banen zaait werkt het perfect en gemakkelijk.
IHpower
@joozt wat is de benaming van dit 'blokje'? Welk systeem gebruik jij nu dan? gewoon rechtstreeks op de cilinders aangesloten?
joozt
@IHpower Wij gebruiken dit blokje en dan met enkelwerkende cilinders aan de markeurs. Soms als de grond heel zwaar ligt zou de markeurstreep iets dikker mogen (dus zouden dubbelwerkende cilinders aan de markeurs misschien beter zijn) maar op 95% van onze percelen doen de enkelwerkende markeurs inclusief veren het prima!
hobbyboer
@IHpower bij IN de slang naar de trekker A naar 1 cilinder en B naar de andere cilinder

(klik om te vergroten)

hobbyboer
.

(klik om te vergroten)

IHpower
@hobbyboer Is dit systeem voor enkelwerkende of dubbelwerkende cilinders bij de markeurs?
hobbyboer
@IHpower kan allebei met hetzelfde ventiel.

(klik om te vergroten)

hobbyboer
@hobbyboer voor dw het blokje in de slangen voor heffen en in de andere gewoon een T-stukje
IHpower
@hobbyboer Als ik met dubbelwerkende ventielen kan werken scheelt dat weer geklooi met veren. Hoe werkt dit ventiel dan precies?
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @IHpower:
Hoe werkt dit ventiel dan precies?

Trekker geeft drukloos, A zakt B zakt niet door terugslagklep.
Trekker geeft druk, in B loopt de druk op omdat die cilinder al omhoog is en die druk verplaatst de wissel klep en tegelijk blijft A gewoon heffen doordat de olie de goede kant op stroom door de terugslagklep.

Bij de volgende cyclus/werkgang zal B zakken
+1
IHpower
@hobbyboer en als je met dubbelwerkende cilinders werkt dan hoef je het ventiel niet drukloos te zetten om een van de markeurs te laten zakken?
Dus ventiel op druk zetten, markeur zakt omlaag. Ventiel weer op druk, markeur komt omhoog. Ventiel weer op druk zetten, andere markeur zakt nu omlaag.
Begrijp ik het dan goed?
+1
IHpower
@hobbyboer Heb dit blok besteld. Uitgang A en B moet ik op de perszijde van beide cilinders aansluiten lijkt me. De zuigerkant van beide cilinders met een t stuk verbinen en vervolgens rechtsstreeks op het andere ventiel van de trekker aansluiten?
Kubota
@hobbyboer @IHpower
Zoals dit schema, rechts is dubbelwerkend.
Cilinders-stangzijde (met t-stuk inderdaad) en cilinder-bodemzijde via blokje in hetzelfde ventiel van de trekker (A en B op deze tekening)
Lekker verwarrend meerdere tekeningen met A B 😅

Edit: reactie komt niet onder plaatje, betreft dus de onderste (laatste) foto van Hobbyboer
Favorit614
Ik weet niet of het aan mij ligt ,maar de gemiddelde rotoreg is 3 meter , net als de meeste voorzetwoelers.
De gemiddelde trekker op brede banden gaat ook richting de 3 meter.
Waarom ben je dan nog markeurs nodig?
Of praten we over een brede rotoreg en voorzetwoeler, ( 4-5 of 6 meter)
+1
IHpower
@Favorit614 Zeker in combinatie met zaaien is het veel fijner om midden over de motorkap te kijken dan continu op de spatborden/banden te moeten rijden. Rijdt veel rustiger en kunt secuurder sturen naar mijn idee.
+1
Favorit614
Quote Reactie van @IHpower:
Rijdt veel rustiger en kunt secuurder sturen

Maar net wat je gewend bent.
Ik heb er geen probleem mee
Fendt926Driver
@Favorit614 ik heb veel beginnersfouten gemaakt in de eerste jaren dat ik mais pootte waardoor ik nooit netjes recht kon poten op de markeurstreep aan binnenkant voorwiel.
Wij zijn toen ook naar markeur midden van de trekker gegaan en vindt dat nog steeds de rustigste streep om op te letten.
Want bij elke trekker zit het midden in het midden (maar je zit niet altijd in het midden)
En hier zaaien we mais met 5 verschillende trekkers en allemaal andere voorbanden zodat je blijft kloten met de markeur verstelling
Favorit614
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
mais pootte

Neem aan met een rotoregcombinatie dat je gras of granen zaait.
Of zie ik dat verkeerd
valmet6400power
@Favorit614
Gewoon op de spiegels kan ook prima toch? Mijn zaaitrekker is 2,40 breed bij de achterbanden. Je kunt dan handmatig +- langs het gezaaide rijden en dan op de spiegels het laatste stukje finetunen. Moet wel toegeven dat het land altijd op gps is bewerkt (ploegen ook op gps dus dat is helemaal makkelijk) zodat je wel altijd rechte lijnen hebt. Als je natuurlijk uit de losse pols gaat zaaien en je hebt er een bocht in dan krijg je die er niet meer uit..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
69
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0