International 533 - Lekt olie na nieuwe krukas keerring

Hallo.

Zoals vele van jullie weten is de motor van mijn 533 smalspoor gereviseerd. Nu is hij tot vanmiddag helemaal lekvrij geweest. Heb een eindje gereden en ik kwam terug zag allemaal olie drupjes op de stoep. Na 30 min de tractor weg gezet te hebben lag er een enorme plas olie onder schrok ervan. Heb alle bouten van het Carter aanproberen te draaien maar alles zit vast. Ik snap er helemaal niks van. Lijkt echt bij de achterste krukas keerring vandaan te komen.... wat kan dit zijn?

Groet Thomas.
Yanmarthomas

Reacties

+2
Corne S
Heb je die rubbers vervangen van het aluminium balkje die over het achterste lager zit? En is deze netjes uitgelijnd qua hoogte voor carterpan en krukaskeerringdeksel?

En hoe was het loopvlak van de krukas, geen groeven / keerring op een ander plekje gezet?

Weet je zeker dat het motorolie is? En geen versnellingsbakolie? Versnellingsbakolie wordt samen met koppelingstof ook wel zwart.

Volgens mij zit er aan de onderkant van koppelingshuis een deksel, kun je vanaf de onderkant misschien zien waar het vandaan komt.
+1
Yanmarthomas
@Corne S ja bij het aluminium blokje zitten nieuwe rubbers. Loopvlak was niks aan te zien of voelen. Weet zeker dat het motorolie is. Als ik door het gat in het koppelingshuis kijk zie ik nergens olie. Ik heb dus het idee dat het achter het vliegwiel vandaan komt...
+1
draaipiet
Thomas ik weet het ook niet. Wat jammer na zo een mooi project, ik snap hoe je nu voelt.
Succes met het oplossen en hou moed 😉
+1
Yanmarthomas
@draaipiet komt goed😉👍
Corne S
@Yanmarthomas

Had ik ook met mn 624. Plaat achter distributiedeksel ook los gehaald. Zweette goed olie. Alles schoongemaakt en nieuwe pakking er tussen gedaan. Helaas is hij daar niet minder gaan zweten.

Als je het half niet vertrouwd, zou je nog een speedisleeve over de krukas kunnen slaan. Gelukkig haal je zo'n trekker relatief makkelijk door de midden. Leuk is anders, maar je kan nu toch niet veel in deze tijd;).
Interbert
@Corne S zo'n sleeve hadden wij der ook in zitten bij onze 706, laatste keer (3e keer) der uit gehaald en de keerring zoals hieronder op de foto geplaatst en nou is ie eindelijk dicht. Sleeve is eigenlijk als je krukas wat ingelopen is bij de keerring.
Yanmarthomas
@Corne S ik ben er intussen wel achter dat hij inderdaad weer door de midden moet.... helemaal geen zin in🙈 toch maar eens gaan kijken waar het manko zit.
+3
Corne S
@Yanmarthomas

Heb je weleens. Bij mij lukt alles ook niet in 1 keer. Nu druk bezig om een Wirtz frontpto kast voor de 744 op aan het knappen. Zaterdag een setje nieuwe keerringen erin, zie ik een buitenring van een lager draaien. Geprobeerd uit elkaar te halen, sloop ik een lager. Gisteren alles in elkaar gezet, zit de as te strak, kon hij weer uit elkaar om een paar vulringen eruit te halen. Gelukkig zit er niet veel haast achter, maar je wilt ook weleens aan wat anders beginnen.
Schluterfan
@Yanmarthomas

Ken ik. De rechtse rem bij de Schlüter Compact 950 durft nogal kraken. In der tijd bij de restauratie gekeken naar de remmen, niets aan te zien. Hij had ook het ook maar af en toe. Maar op een gegeven moment was ik het beu en heb ik de remmen weer open gedaan en nieuwe pompjes erin gezet, vooral ook omdat hij nogal bot durfde remmen. Tijdje gereden, na verloop van tijd weer die zelfde rot elende. En weer die rechtste rem. Een vriend heeft mij toen als tip gegeven dat je de voering aan de voor en achterkant wat schuin moet zetten. Ik heb toen bij de demontage ook gezien dat de as van de achteras de indruk had wat te "zweten". De as op zich had maar een klein groefje erin, maar toch maar een speedy slave erover gedaan. Was toen eindelijk in orde, tot hij vorig jaar tijdens Panningen weer begon te kraken. Nou weet ik het eigenlijk ook niet goed meer. Naar het schijnt komt dat kraken ook voort van vochtige voering of te lang stil te staan. Het is ook de kant waar het hefventiel zit, en ondanks ook al van alles aan gedaan durft die ook wat zweten. Ik kan nu alleen maar denken dat het olie is van het hefventiel, ook al is het minimaal, dat door het gat aan de achterkant van de achteras erin komt en daardoor miss de remvoeringen wat aantast. Als ik een tijd gereden heb en vaak geremt het lijkt het weer voor een tijd goed.

Mijn Super 950 heeft dezelfde bak, en ik zie dat de vorige eigenaar een rubber onder het hefventiel gemaakt heeft, kennelijk voor net dezelfde reden. Heb ondertussen al horen vallen dat het nog voorkomt.

Het is zonde van al het werk soms, maar je blijft er altijd uit leren. En dan kan je je hiermee toch op een of andere manier wat mee verzoenen.
Interbert
Heb je de keerring met een passende bus er vlak in getikt, en niet te klein want dan gaat het rubber naar binnen en lekt ie. En als ie niet vlak zit ook.
Yanmarthomas
@Interbert keerring zit er recht in dat weet ik zeker volgends het boekje op een nieuw loopvlak....
+1
Interbert
@Yanmarthomas wij hebben bij onze Farmall 706 nu ook voor de 3e keer de krukas keerring vernieuwt, had nu een bus gedraaid om de keerring er met de bouten van het vliegwiel er met belijd er in te draaien, en nu istie dicht

(klik om te vergroten)

Keerring plaatsen
+2
Yanmarthomas
Nou mannen ik was net even aan het hakselen en ik zag de olie eruit zeiken, verder gaan kijken zag de van veel hoger komen. Dacht eerst de koppakking maar na enig kijken zag ik dat de klepdeksel pakking gescheurd was ik denk dat we hem te straks hebben aangedraaid, wat ben ik blij

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
wotan2
@Yanmarthomas fijn voor je. Ik heb zelf geen ervaring, maar wel eens ergens gelezen dat je die kleppendeksel eigenlijk met de hand ( dus eigenlijk zonder sleutel ) vast moet draaien. Schijnt iets te zijn wat elke nieuweling, die een inter motor reviseert, overkomt.
+1
Yanmarthomas
@wotan2 ik ben erachter gekomen ja. Heb hem heel lichtjes aangedraaid.
+2
Interbert
@Yanmarthomas da scheelt enorm veel werk🛠, kijk even of je deksel nog mooi vlak is, is maar plaatstaal door een deukje of beetje scheel lekt ie ook, nieuw pakking, wa vet der aan👍
+1
draaipiet
@Interbert Als dit waar is dan scheelt het inderdaad enorm veel werk
+2
Yanmarthomas
@draaipiet dit is het haha. Olie zeikte eruit...
+3
yoohan
@Yanmarthomas
Wees blij! Niks is zo vervelend dat je alles opnieuw kan openhalen. Het moet gebeuren natuurlijk, maar het frustreert wel.
+2
Interbert
@Yanmarthomas nog s naar de onderste foto gekeken, maar is je pakking niet te groot omdat ie er zo ver buiten uit steekt? Of verschoven met vastzetten...
+3
schluterman
@Interbert lijkt inderdaad flink uitgestulpt te zijn. Gelukkig is het dit thomas dat scheelt weer twee dagen sleutelen
+1
Interbert
@schluterman deksel kan dus scheel, beschadigd, of toch niet vast genoeg gezet, te hoge carterdruk dat ie m er tussen uit blaast.
Yanmarthomas
@Interbert deksel is niet beschadigd oid ook niet krom. Denk te strak aangedraaid. Carterdruk heeft ie 0,0 heeft 1 maand geleden motor revisie gehad🤣
draaipiet
@Interbert Hoge carterdruk lijkt me onwaarschijnlijk bij een revisiemotor, en bij de ouder trekkers zit een carterontluchting die best wel veel aan kan waardoor de carterdruk niet hoog word (denk ik)
+1
Yanmarthomas
@schluterman gelukkig ja haha.
+1
Yanmarthomas
@Interbert nee pakking was goed toen ik hem monteerde. Ik denk te strak aangedraaid en gewoon platgedrukt.
+3
Corne S
@Yanmarthomas

Beter! Was nog frustrerende geweest als je hem uit elkaar had gehaald en er achter kwam dat je aan de verkeerde kant was begonnen. Hopelijk zat er nog genoeg olie in.

Hier ook weleens een ruilblok gekocht. Gooide de koelvloeistof erin en het kwam er bij de carterpan in. Uiteindelijk carterpan weggehaald, je zag dat het bij de kop weg kwam. Bleek er een vriesdop in de kop weggerot te zijn (kop kon blijven zitten). Gelukkig lag de kop er niet af, maar wel een hoop voor niets.
+2
roscho
Mooi dat je 't gevonden hebt, het spaart een hoop werk.
Ik plakte zelf de pakking altijd vast met een dun laagje vloeibare pakking. Met die nieuwe pakking heb je dan altijd een verhoogd randje waardoor de olie liever de lagere gaten kiest dan de verhoogde rand. En als je dan eens kleppen wilt stellen, blijft die pakking in ieder geval mooi liggen.
+2
Yanmarthomas
Nou hij begon maandag weer te lekken. Had 3500kg oud ijzer naar de oudijzer boer gereden en weer een plas olie eronder achteraf. Weer die pakking lek. Pakking wat verlegd weer op precies 1 punt. Nog eens goed gaan kijken en toen zagen we dat de klepdeksel krom is. Heb via garage dijkhuizen in niebert een goede gebruikte klepdeksel kunnen kopen met bijbehorende pakking. Morgen monteren en hopen dat hij nu wel dicht blijft.

(klik om te vergroten)

draaipiet
@Yanmarthomas Zucht zucht zucht 😒
+1
Corne S
@Yanmarthomas

Vervelend. Gelukkig is het relatief makkelijk op te lossen. Vervang je ook de rubbers rondom de draadeinden?
+1
Interbert
Ja t zijn de kleine dingen die t doen....
Interbert
Ja, volgens mij hebbe we t daar over gehad, kijke dat ie vlak is....🤓
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 533 en hebben de trefwoorden olie en lekken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!