Fendt 305 LS - Fendt 305 remcilinders defect?

Hallo,

Ik ben momenteel bezig om de remmen van mijn 305 te repareren, hij remt namelijk niet. Ik had al een aantal dingen gecontroleerd, zoals druk op de pedalen enzovoort, dat was allemaal goed(druk zakte niet weg).
Uiteindelijk tot te conclusie gekomen dat de remschoen voering mogelijk weggesleten kon zijn of dat de wielremcilinders lek waren. Echter heb ik hierbij twee vragen waar jullie mogelijk een antwoord op weten.

1.) Valt de werking van de remcilinders makkelijk te testen?

Ik zie aan de voering van de remschoenen dat één van de twee, al ver weggesleten is in tegenstelling tot de andere, zoals te zien is op de bijgevoegde foto. Zou dit mogelijk een symptoom zijn van een defecte remcilinder?

2.) Valt het remhuis(precieze benamingen weet ik niet) los te halen van de trompet, zonder de eindvertraging volledig uit elkaar te halen?

Zoals op bijgevoegde foto van de trompet te zien is, is er een duidelijk overgang tussen het deel van de rem en eindvertraging. Krijg hem alleen niet van elkaar af, dien ik hierbij dan nog de bouten aan de binnenkant los te draaien. Dit lijkt me sterk aangezien je met geen een enkele sleutel, die bouten los krijgt in de trompet aangezien je geen ruimte hebt. Ja tenzij je de eindvertraging uit elkaar haalt maar dat was ik eerste instantie niet van plan. Misschien toch een kwestie van lomp slaan met een hamer en houten blok 😄 ?

Alvast bedankt
Sanderjd

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Linker deel (trommelrem) rechts trompet

(klik om te vergroten)

Remschoen voering links versleten, andere zo goed als nieuw.

Reacties

Fast Eddy
Het kan ook zijn dat de rechterkant al vroeg vervuild is geraakt met olie. En dat hij dus al heel lang slecht remt op rechts.
Als ik jou was zou ik de remcilinders laten reviseren. Je hebt ze nu toch los van de trekker. Hoe is het met de voorremmen?
Sanderjd
@Fast Eddy Ik denk dat ik het verkeerd omschreven heb, de remschoenen op de foto komen beide van alleen één kant, namelijk de linkertrompet. De trekker is op de vooras niet geremd, volgens mij om het een 30 km/h bak is.
+1
roscho
@Sanderjd Toch denk ik dat @Fast Eddy gelijk heeft, de remschoenen lijken behoorlijk vet op de foto. Mogelijk een lekke keerring.
En dat de ene schoen veel verder versleten is, zou eraan kunnen liggen dat de remcilinder aan een kant vast zit. Even laten reviseren (of vernieuwen).
Dus:
- olielekkage opsporen en verhelpen, oliepeil van eindoverbrenging controleren (die olie komt ergens vandaan)
- remcilinder reviseren
- remschoenen vernieuwen (beide, ook al is de een nog niet versleten)
- hele zaakje ontvetten
- oude remvloeistof aftappen
- alles weer in elkaar. Controleer ook de spiebanen van as en remtrommel, die willen ook nog wel eens verslijten.
- remvloeistof vernieuwen, ontluchten en op peil brengen
- rem afstellen.

Tot slot adviseer ik om ook de andere kant van de trekker aan te pakken om ongelijk remmen te voorkomen. Trouwens: remmen links en rechts zijn even oud en zullen beide gelijke slijtage vertonen (tenzij je steeds met 1 wiel remt).
Sanderjd
@roscho ja klopt de achteraskeerring aan de linkerzijde lekt naar de trompet van de rem(achterbrug zit ook te vol vanwege een lekke hefcilinder?). Het kan zijn dat de remcilinder aan een kant vast zit en dat dus tijdens het remmen steeds één remschoen tegen de trommel aangeduwd wordt. Echter remt de trekker 0.

Aan de rechterkant zijn de remschoenen beide evenveel afgesleten, deze trompet is ook niet vet. tis dan toch raar deze kant ook niet meer remt, want als je voorheen op de rempedalen trapte voelde je niks en ging je gewoon met deze snelheid verder.
+1
roscho
@Sanderjd Een gesmeerde rem remt (bijna) niet.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!