Trekker met voorlader is gewicht achterop nodig, beter water in de achterbanden of wielgewichten in de velgen?

Hallo, wij hebben recent een New Holland T6.145 gekocht met bij passende New Holland (Stoll)-voorlader. Het enige probleem wat ik er mee heb is het gewicht achterop de trekker. Een optie is om gewicht achter in hefinrichting te hangen, het nadeel ervan is dat deze altijd apart er aan- en afgekoppeld moet worden bij voorlader werkzaamheden.
Uiteindelijk blijven er voor mij twee opties over:
- Wielgewichten in de velg van de trekker
- Of water in de achterbanden laten doen, uiteraad met een middel tegen vriezen.

Wat is van deze twee de beste opties en wat is jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt voor jullie reacties👍

Deel dit topic

Reacties

+4
DANOONTJE POWERR
Het nadeel van wielgewichten en water in de banden is dat de trekker dan altijd zwaar is van achter dus gewicht aankoppelen is nog altijd de beste optie.
Ook omdat het verder achter de trekker hangt heb je minder gewicht nodig.
Pieter Buren
@DANOONTJE POWERR aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat de gewichtsverdeling met wielgewichten beter is, omdat de trekker door de voorlader van voren ook zwaar is.
DANOONTJE POWERR
@Pieter Buren die snap ik niet, dat is met gewicht in de achterhef toch precies hetzelfde?
Pieter Buren
@DANOONTJE POWERR ik bedoel meer dat het misschien helemaal niet slecht is dat de trekker met wielgewichten van achteren altijd zwaar is ,omdat de trekker door de voorlader voor ook zwaar is. En met wielgewichten blijft achter wel alles vrij om iets aan te koppelen.
jehan
Ik zou voor de wiel gewichten gaan ..we hebben ook een keer water in banden gehad ...ging mooi tot dat je de band lek krijgt ..gebruiken nu alleen maar meer wielgewichten..je kunt als het nodig is er zo een bij opzetten of er een afhalen
+3
Koiter
Ik zou voor het losse gewicht in de hef gaan. Kleine moeite om deze op en af te pakken en minder definitief dan water of wielgewichten. Hier een 4 cil 165 pk deutz met stoll voorlader waar eigenlijk nooit een gewicht bij gebruikt wordt. Stelcon platen van 1400kg kunnen nog zonder contragewicht in de voorlader op de lepels. Bij zwaarder tilwerk komt het blok er pas aan. Soms bij voorladerwerk in grasland wel gewenst om meer druk op de achterbanden te hebben om slip te voorkomen
RobVolvo
Dat ligt natuurlijk ook beetje aan je werkzaamheden, gebruik je de lader meermaals daags maar ook voor landwerk, dus geregeld een machine achter in de hef, dan zou ik inderdaad ook voor wielgewichten kiezen denk ik. Gebruik je de trekker voornamelijk als shovel, dus veel lader werk en maar af en toe als het niet anders kan de trekker ook in het land, dan zou ik gewoon een blokje achterin hangen. Het is nou ook geen hels karwei om dat blok aan en af te koppelen.. 😅 Maar dagelijks een machine in de hef nodig wordt je er wel gek van ja... 😅
+2
DANOONTJE POWERR
@RobVolvo Als de ruimte het toelaat die machine lekker in de hef laten, ik liet ook altijd de frees achter de trekker met stro lossen.
+1
J asper
Als je wilt kun je blok in hef zonder uit stappen afkoppelen, maargoed ieder zijn ding.
Frank3
@J asper Dat kan inderdaad, maar stel nou dat ik ben met een kipper in het land bezig, ik koppel deze af en ik laad deze ter plaatse heb ik het achtergewicht niet bij me.
Of met balen laden, je neemt een kar mee achter de trekker, maar dan heb ik die gewichten weer niet bij de hand.
Dus vandaar dat ik deze optie uitgesloten had voor mezelf😉
+3
DANOONTJE POWERR
@Frank3 Als je een blok hebt alleen in de hefarmen kun je vaak evengoed nog een kipper of aanhanger aankoppelen.
hoest
@Frank3 een trekker van 145 pk en dan nog gewicht nodig zijn achter om een paar baaltjes te laden🤔
Frank3
@hoest Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot de balen zijn en ds. is ook niet altijd hetzelfde, los daarvaan is het ook niet goed voor de vooras om de gewichtsverdeling te ongebalanceerd te verdelen. Deze trekker is trouwens 125 pk nominaal en 145 pk maximaal met boost.
+2
GerbertXL
@Frank3 Ik hoop dat je voor aankoop er wel achter bent gekomen dat het nooit 145 bruikbare pk's zullen zijn, die 145 slaat op het aantal pk's op de krukas zonder koeling, dynamo enz.
Het verbaast me dat veel NH rijders denken dat die pk's op de sticker kloppen terwijl de gelijke case er 115 op de kap heeft.
Maar hoe dan ook veel plezier met de trekker natuurlijk.
hoest
@Frank3 hier een 125 pk 6 cilinder aan de voorlader en zelfs stelconplaten van 1400 kg op de lepels houdt hij de kont aan de grond. Wat gewicht in de hef zou dan geen kwaad kunnen maar voor balen van hooguit 750 kg lijkt het mij overkill
fan van trekkers
@hoest een grotere trekker heeft ook een langere en hogere lader, die dus verder vooruit steekt. je blijft bezig met gewichten, en vergeet de stabiliteit niet
hoest
@fan van trekkers die grotere trekker heeft ook een langere wielbasis dus dat heeft het weer op
walker1
@Frank3 Voor bv een platte wagen om balen te laden, zou je ook een gewichtblok met trekhaak/vangmuil kunnen gebruiken.
+1
EA_MF
Quote Reactie van @walker1:
zou je ook een gewichtblok met trekhaak/vangmuil kunnen gebruiken.

Zou ik niet aanraden, 1x een agent tegen komen en je hebt een forse boete aan de broek.
Pieter Buren
@EA_MF om wat voor reden zou je daar een boete voor krijgen?
Inter-844s
@Pieter Buren Je mag officieel geen getrokken werktuig achter een gedragen hebben.
Koiter
@Inter-844s hoe gaat dat dan met alle Vervaets die een container achter de bemester aan hebben?
Inter-844s
@Koiter Dat mag dus ook niet als de container aan de bemester zit, maar als de bemester hoog genoeg kan dat je onder de bemester door rechtstreeks op de verveat kan aankoppelen mag het wel
Pieter Buren
@Inter-844s dus een wagen achter de kunstmeststrooier mag ook niet? Wij hadden een afneembaar frame op de plek van de boventrekhaak en daar het gewicht aan. Dat is dan geen werktuig, maar een aanbouwdeel net als een onder- en boventrekhaak lijkt me?
Fendt926Driver
@Pieter Buren op het land natuurlijk wel.
Maar officieel niet op de openbare weg.
Zaaizaad kar achter een maispoter mag ook niet.
Een 4 asser 34m³ mest tank met bemester en trekker (vol 65 ton) mag ook niet op de openbare weg
Een driewieler vol met 22 ton aslast achter mag ook niet op straat komen.
Enz....
deJong
@Fendt926Driver eigenlijk mag een 10 kuubs enkelasser niet eens...
Fendt926Driver
@deJong klopt. De 13m³ spreidas tank van schuitemaker mag 6.4m³ mest in op straat en dan is die aan de maximale aslast.
In het land mag die wel vol
deJong
@Fendt926Driver de andere helft water der bij👌 en een sleepvoetjd erachter heb je gelijk weer verdund...
+1
bart99
Hangt er ook vanaf hoeveel gewicht je wilt. Kunt ook een blok in de hefarmen hangen waar je geen topstang voor nodig bent, evt. Van die kabels aan de vanghaken en je hoeft de trekker niet af.
Antonie
Als je toch een systeem met wielgewichten wil, kun je het beste deze nemen denk ik, deze zijn gemakkelijk demonteerbaar.

(klik om te vergroten)

Easymass wielgewichten systeem
deJong
Ik weet niet wat je wilt optillen als je extra gewicht in de trekker nodig hebt?

de claas die we hebben tilt ook zomaar anderhalve ton op zonder extra gewicht erin.
+4
wotan2
Ik ben voorstander van een gewichtsblok in de hef; dit ontlast je vooras het meest bij gelijk gewicht. Voor ieder die meent het zonder gewicht af te kunnen: reken met de kracht x arm formule maar eens uit wat de belasting van je vooras is bij 1500 kg in je voorlader, en zet dit af tegen wat hij mag dragen.
Ik heb in mijn bedrijfshulp tijd ook wel eens staan stunten zonder gewicht in de hef omdat de boer dat niet nodig vond. Een volle bak kuilgras uitbreken, en dan de 4wd aan omdat je niet anders niet weg komt op een verharde ondergrond; dan rust bijna het volle gewicht van de trekker met voorlader + plus de lading in de bak, alleen op de vooras, tel dat maar eens bij elkaar en kijk dan eens op het plaatje wat het maximaal toegestaan gewicht is. Met wielgewichten maak je alleen de totale trekker zwaarder.
deJong
@wotan2 daar heb jij trouwens groot gelijk in👍

Het is aan de andere kant ook zo dat mensen menen dat ze een voorlader trekker ook als "shovel" kunnen gebruiken. En er gewoon te zware/grote bakken in hangen.

Jaren kuilhappen/balenladen e.d. gedaan met onze fendt 309, eigenlijk op eens een schuifbord/voerveger in de achterhef na nooit met echte gewichten in de hef gereden. En zelden benauwd geweest.
PieterA
@wotan2 Met wielgewichten of water in de banden wordt je trekker wel stabieler en heb je de neiging om sneller te manoeuvreren, wat ook weer schadelijk voor de vooras en voorlader is. Het beste voor je materiaal is een gewicht in de hef. Op het moment dat dat niet makkelijk is doe je gewoon niks en werk je wat voorzichtiger. Mijn ervaring met een vergelijkbare trekker is dat je voorlader het dan nog zwaar genoeg krijgt.
JvH 1120
Ik heb maar een hobby trekker dus verzet er geen bergen werk mee dagelijks maar ik heb zowel wielgewichten als een gewicht in de hef en geen stuurbekrachtiging dan merk je wel goed het verschil met sturen als je gewicht in de hef hebt of niet , met wielgewichten merk je geen verschil alleen meer grip op de achterwielen.dit was bij mij ook de reden om extra gewicht achterin de hangen .
+3
Fendt926Driver
Hier staat standaard een 1300kg gewicht klaar die je zo oppakt met een gatenbalk van de trekker en wat zich vast zet onder de hefarmen.
Met zakken laten op een pallet koppel je hem ook in 5 seconde weer af.

(klik om te vergroten)

Hier hangt het blok voor de trekker om te verzetten
+1
Fendt926Driver
@Fendt926Driver zo werkt het blok aanpikken.

(klik om te vergroten)

Gatenbalk in de hef

(klik om te vergroten)

Haken aan het blok.
Onder rijden. Heffen en klaar.
+1
DANOONTJE POWERR
@Fendt926Driver dat is dan ook een illegale constructie als het niet geborgd wordt.
Straks stuitert die nog uit de hef... 😜
+1
Hurli356
@DANOONTJE POWERR en er dan zelf overheen knallen 😰
BEboer
Hier een gewichtsblok van 1500kg achter de tractor is eigenlijk nt nodig maar rijd toch stabieler. Ik zou geen wielgewichten of water nemen moet je eens veel achteraan tillen is het een gedoe om.dat gewicht eruit te krijgen. Anders hef omlaag 16sec uitstappen voor topstang en dan weer weg...
+1
HansN
Water in de banden. Goedkoper dan wielgewichten en die haal je er ook nooit meer uit.
Gewicht in de hef hang je er waarschijnlijk de helft van het voorladerwerk niet aan uit gemakzucht.
FrisoMF
Een gewicht in de hef doen, is een heel stuk goedkoper dan wielgewichten en kan je nog voor meer werkzaamheden gebruiken
FrisoMF
Een gewicht in de hef doen, is een heel stuk goedkoper dan wielgewichten en kan je nog voor meer werkzaamheden gebruiken
+1
Niels_D
Op 43 sec. kun je mooi zien hoe simpel het aankoppelen kan:
huub
Bijvoorbeeld de frontgewichten van Easymass zijn ook zonder topstang te gebruiken, die kan je dus snel aan en afkoppelen. Zoiets is makkelijk een tijdje te proberen om te kijken of het bevalt.
+1
walker1
Wat je ook kiest, houd ook rekening met waar je de trekker nog meer voor gebruikt. Doe je er ook voorjaarswerk mee, waarbij je het liefst een zo licht mogelijke trekker hebt, of misschien zit je minder draagkrachtige grond zoals veen? Dan is water in de banden of wielgewichten waarschijnlijk niet de beste keus. Kom je alleen in de droge zomer in het land om balen te laden, ja dan is water in de banden of wielgewichten minder snel een probleem.
hummy
Water in band gewicht op de grond, niet op as. Zo veel makkelijker en goedkoper. Heb water in achterbanden ttv4.30, maar in 6135G hebben we dat niet nodig. Rij veel met vrachtwagen trailer over farm, wat dat ook veiliger maakt.
+2
mrpieter
Ik heb zelf ook voor dit dilemma gestaan.
Ik doe meer dan de helft van de tijd voorladerwerk. Voornamelijk balen laden lossen en bijbehorend transport.
Water in de banden ben ik zowiezo geen fan van. De roest kruipt op een gegeven moment tussen je band en de velgrand. Metalen gereedschap bewaar je ook liefst droog, zo ook met de velgen, zo was mijn redenering.
Wielgewicht was een volgende optie welke ik eigenlijk ook weer doorgestreept heb. Omdat de achterwielen veel dichter bij de voorlader zitten heb je meer gewicht nodig om hetzelfde effect te bereiken van een kleiner gewicht in de hefinrichting.

De laatste optie was een gewicht in de hefinrichting. Bij mijn werkzaamheden is ruim 400 kilo meer dan genoeg. Op dit moment gebruik ik een gewichtblok wat ik met de hef en topstang aankoppel. Er zit een trekhaak aan waar ik de wagen weer in hang.
Omdat maximale lengte bij mij gewoon weer meer balen in dezelfde vracht betekend wil ik de wagen toch weer in de wagentrekhaak gaan hangen. Ook vanwege minder kans op slingeren van de wagen bij oneffenheden van de weg.
Ik ga het gewichtblok aanpassen zodat deze alleen aan de hefarmen hangt en nog ruim onder de dissel van de wagen door draait. Ongeveer met de constructie zoals hier boven al te zien is.
hummy
@mrpieter roesten? Water in band stuk veiliger dan met gewicht in hef rond rijden. Hier word veel met balen gewerkt, kan niet zeggen dat er met blokken word rond gereden.
jan-merks
Is zo'n anti spring ballon ook nodig om gewoon te rijden op de weg?
marco955
Water met calcium is niet alles. Wielgewichten gaan werken als een vliegwiel met transport . Wat als resultaat heeft dat de remmen meer op hun tabbert krijgen. Met als gevolg meer slijtage van de remmen. Gewicht in de hef ben je veel flexibeler mee .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden voorlader , new holland , banden en gewicht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
52
DEELNEMERS
30
WEERGAVES
0