Trekker met voorlader is gewicht achterop nodig, beter water in de achterbanden of wielgewichten in de velgen?
Uiteindelijk blijven er voor mij twee opties over:
- Wielgewichten in de velg van de trekker
- Of water in de achterbanden laten doen, uiteraad met een middel tegen vriezen.
Wat is van deze twee de beste opties en wat is jullie ervaring hiermee?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden voorlader , new holland , banden en gewicht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ook omdat het verder achter de trekker hangt heb je minder gewicht nodig.
(klik om te vergroten)
de claas die we hebben tilt ook zomaar anderhalve ton op zonder extra gewicht erin.
Ik heb in mijn bedrijfshulp tijd ook wel eens staan stunten zonder gewicht in de hef omdat de boer dat niet nodig vond. Een volle bak kuilgras uitbreken, en dan de 4wd aan omdat je niet anders niet weg komt op een verharde ondergrond; dan rust bijna het volle gewicht van de trekker met voorlader + plus de lading in de bak, alleen op de vooras, tel dat maar eens bij elkaar en kijk dan eens op het plaatje wat het maximaal toegestaan gewicht is. Met wielgewichten maak je alleen de totale trekker zwaarder.
Met zakken laten op een pallet koppel je hem ook in 5 seconde weer af.
(klik om te vergroten)
Gewicht in de hef hang je er waarschijnlijk de helft van het voorladerwerk niet aan uit gemakzucht.
Ik doe meer dan de helft van de tijd voorladerwerk. Voornamelijk balen laden lossen en bijbehorend transport.
Water in de banden ben ik zowiezo geen fan van. De roest kruipt op een gegeven moment tussen je band en de velgrand. Metalen gereedschap bewaar je ook liefst droog, zo ook met de velgen, zo was mijn redenering.
Wielgewicht was een volgende optie welke ik eigenlijk ook weer doorgestreept heb. Omdat de achterwielen veel dichter bij de voorlader zitten heb je meer gewicht nodig om hetzelfde effect te bereiken van een kleiner gewicht in de hefinrichting.
De laatste optie was een gewicht in de hefinrichting. Bij mijn werkzaamheden is ruim 400 kilo meer dan genoeg. Op dit moment gebruik ik een gewichtblok wat ik met de hef en topstang aankoppel. Er zit een trekhaak aan waar ik de wagen weer in hang.
Omdat maximale lengte bij mij gewoon weer meer balen in dezelfde vracht betekend wil ik de wagen toch weer in de wagentrekhaak gaan hangen. Ook vanwege minder kans op slingeren van de wagen bij oneffenheden van de weg.
Ik ga het gewichtblok aanpassen zodat deze alleen aan de hefarmen hangt en nog ruim onder de dissel van de wagen door draait. Ongeveer met de constructie zoals hier boven al te zien is.