International 624 - Kabelboom opnieuw maken advies

Beste TF-ers,

Na aanleiding van het vorige topic heb ik het probleem met rare dashboard dingen gevonden.
De gloei/start schakelaar bleef hangen. Hierdoor is de draad naar het gloeispiraal en de aanvoerende draad erg warm geworden.
Draad van het gloeispiraal kwam tegen de draad die continue spanning voor het contactslot zet, zodoende gingen de dashboard lampjes branden.

Nu wil ik een nieuwe kabelboom naar voren maken. Nieuwe kabelboom is duur en past niet meer (ivm wisselstroomdynamo ipv gelijkstroom). Nu wil ik graag jullie advies hierin. Heel veel draden zijn het niet (groot licht / dimlicht 2x, oliedruksensor en watertemperatuur, laadstroomlampje, startdraadje en nog een laaddraad van dynamo naar startmotor).

- Wat voor draad gebruiken jullie? Is dat gewoon standaard draad wat ook veel in schakelkasten gebruikt wordt (op het werk hebben we 70 graden en 90 graden soepel)?
- Wat voor isolatie gebruik je om van de draden een boom te maken (isolatietape is geen succes)?
- Tussen het dashboard en de kabelboom zit deze stekkers: kramp.com/shop-nl/nl/…
Enig idee met wat voor connectors er in de connector moeten? Bij kramp staan ze alleen tot 2 mm2, maar de aanvoerende draad is bijvoorbeeld 6 mm2.
- Wat voor tang gebruiken jullie voor die ongeisoleerde amps (geisoleerd heb ik)?

Alvast bedankt.
Corne S

Reacties

yoohan
Ik bestelde enkeladerige draad in alle kleuren op rdae.nl Ben er zeer tevreden over, daar kun je praktisch alles vinden. Ik heb veel 2.0mm2 gebruikt omdat daar veel dubbele kleuren van te krijgen waren en een gedeelte 6mm2 wat dikker moest.
Ook buitenmantels in pvc e.d. te koop daar.
Corne S
Dankje. Is de buitenmantel dan geen krimpkous? Krimpkous lijkt me namelijk zo stug worden.
Mc-Cormick523fan
@Corne S op eBay zijn complete kabelbomen te koop voor alle types van International, ik zou daar ff gaan zoeken
Interbert
Misschien 7 aderige kabel, die je ook voor n aanhanger gebruikt, alleen lastig onderweg de juiste draad er uit te vissen. Ik zou de draad van dynamo naar startmotor wat dikker pakken en niet ergens bij doen in een krimpkous. Als je m ergens los met tyrips langs bind kan ie zen warmte beter kwijt.
porschestandard
Meeste draden zijn 1.5mm2 en voor dynamo laadstroom 6mm2 en plus en min van accu 50 a 70mm2
porschestandard
Kijk maar eens bij mijn foto's ik heb hetzelfde gedaan bij mijn fendt.
Sanderford
Wij hadden destijds alleen 70 graden draad, gaat gewoon goed maar als je nu toch bezig bent zou ik 90 graden draad pakken. Ik heb spiwrap gebruikt om de boom in te pakken, dan kun je makkelijk aftakkingen maken. Voor de connectoren hadden wij nog een paar harting stekkers liggen, die heb ik ertussen gezet en dat werkt perfect.
Koiter
Heb ook een nieuwe kabelboom voor onze 1455xl gemaakt, ook zoals bovenstaand via rdae.nl. Meeste kabels zijn 1,5mm2. De kabels daar zijn mooi klein door een andere mantel ten opzichte van de kabels die vroeger werden gebruikt. Inbinden in een kabelmantel, en bij elke aftakking krimpkous met lijm gebruiken voor de beste werking
gerritw
Ik heb evt nog compleet dashbord liggen zonder klokjes compleet opnieuw bedraad
✔️
roscho
Ik heb voor een groot deel 7 aderig aanhangerkabel gebruikt (standlicht, dimlicht, grootlicht, claxon), en naar spatborden 3 aderig (breedtelicht, richtingaanwijzer en remlicht). De 0 is overal degelijk vastgemaakt aan het chassis, daarvoor dus geen aparte draden. Koppelingen gesoldeerd en daarna krimpkous erover, daarna het geheel weer gebundeld met een dikkere krimpkous.
In het dashboard is het meeste gebeurd met losse draad en af en toe een koppeling met zo'n Scotch-blokje. Dat is me eigenlijk nog niet mooi genoeg, ik wil dat nog wat bundelen met trekbandjes.
+2
Interbert
@roscho ik ben geen voorstander om de aarde overal te pakken op het chassis. Ik neem eigelijk altijd een extra draad mee naar een centraal punt voor de massa, vanaf ieder lampje.
Scotch-blokjes zijn ook storings gevoelig, oxideren, trillen. Pas een doosje weg gegooit🤔
+1
roscho
Quote Reactie van @Interbert:
Scotch-blokjes zijn ook storings gevoelig, oxideren, trillen.

Ben ik met je eens, ik ben er achteraf ook niet zo gelukkig mee. Misschien maak ik ze nog wel weer los en soldeer ik de verbindingen, afgedekt met krimpkous.
+1
1046
Ik heb alles weggeknipt en met behulp van schema zelf een kabelboom op de trekker gemaakt. Massa gewoon met draden gewerkt en niks aan het chassis om storing in de toekomst te voorkomen
gerritw
Ik heb evt nog compleet dashbord liggen zonder klokjes compleet opnieuw bedraad
✔️ Als je evt belang bij hebt kan je evt foto sturen
AG35
Maak de kabelbomen, met allemaal losse draden, en dan in de krimpkous. En inderdaad ook met massa vanaf een punt, en dan mee in de kabelboom naar elke lamp.
Bestel de draad bij rdea.nl of bij conrad. Daar hebben ze ook de connectors/kabelschoenen voor in die stekkers, voor dikkere draad.
Naar de juiste tang voor deze connectors, voor een redelijke prijs, ben ik ook nog op zoek.
Corne S
Ondertussen een bestelling geplaatst bij rdea, Helaas geen krimpkous met lijm besteld. Zowel krimpkous (dikwandig) als PVC -kous besteld. Ik ben er nog niet helemaal uit wat het handigste is. PVC-kous of krimpkous. Voordeel van krimpkous is dat de draden er makkelijker door heen gaan. Nadeel lijkt me dat het vrij stug is. Tang en connectors ook besteld.

PVC en dan gewone krimpkous over de aftakpunten, zou dat niet werken?
En weet iemand de goede lamphouders voor in de klokken? (BA9Y?)
JordyW
@Corne S
In de klokken past BA9S met 2W gloeilamp. Zijn gewoon te bestellen bij Histoparts of Granit, is wel met dubbele aansluiting op de fitting, hiervoor moet je dus een massadraad erbij maken.

Mvg,
Jordy
Corne S
@JordyW

Kun je een link geven bij histoparts of granit? Ik kan ze namelijk niet vinden.
JordyW
@Corne S
Jazeker hieronder de link van bijv. Histoparts
histoparts.com/h8342-dashboard-lampfitting-ba9s-du…

Mvg,
Jordy
Interbert
Bij mobiled.nl en werkenbijlicht.nl hebben ze ook verschillende krimpkousen, en ook krimphulzen met soldeertin, werken ideaal, draad erin föhn erbij en is waterdicht verbonden. Alleen best duur. Bij Alie 🤫 zijn ze goedkoper
Corne S
Krimpkous met lijm ook besteld. Wat zou jullie voorkeur hebben? Geheel krimpkous of pvc icm krimpkous?

(klik om te vergroten)

Gesmolten bedrading.

(klik om te vergroten)

Restanten onder dashboard. Waarschijnlijk muizen denk ik, gezien de fijne stukjes poetspapier.
InsaneNL
@Corne S ik heb zelf pvc gedaan met krimpkous bij de stekkers en aftakkingen in de kabelboom. Is mooi soepel en alles blijft goed op de plek, kabelboom is er al een paar keer op en af geweest en alles blijft netjes

(klik om te vergroten)

+2
Corne S
Inmiddels de kabelboom / dashboard klaar. Achterste kabelboom is gebleven zoals die was. In dashboard wel alles vernieuwd qua draden. Nieuw knippers hakselaar, groot / dimlicht relais (van 633, is hetzelfde, kleiner en 4x goedkoper), gloeistartschakelaar. Knipperlicht relais is een simpel ding, remlicht op knipperlicht heb ik niet. Alleen op aanhanger.

Kabelboom voor grootste gedeelte met pvc gedaan. Eerste stuk met krimpkous, grootste pvc wat ik had, paste niet. Op kruisingen krimpkous met lijm. Voor dynamo / aanvoer contactslot dubbel geïsoleerde draad gebruikt (draad met 2 lagen isolatie).

Getest, dynamo gaf 30a bij 13,5v. Accu was blijkbaar aardig leeg.

Qua tijd viel me het niet helemaal mee. Toch wel 1,5 dag bezig geweest. Nieuwe relais voor koplampen ook uit elkaar gehad, zat binnenin niet helemaal lekker.

Bedankt iedereen.

(klik om te vergroten)

Knipperlicht relais was uit z'n behuizing gekomen, functioneerde prima. Nieuw simpel relais werkte niet, dus oude 'gerepareerd'.

(klik om te vergroten)

Zwevende zekering voor laadlampje etc. Beter contact als die andere zekeringen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Interbert
Ja tis ff werk maar dan heb je der weer jaren plezier van👍
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 624 en hebben de trefwoorden dynamo en kabelboom geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!