Fendt 102 - Lek aan hydrauliek Fendt 102s

Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum. Ik heb twee weken geleden een Fendt Farmer 102S van 1978 (watergekoeld) aangeschaft. Ik wil deze tractor vooral gebruiken (hobbymatig) maar op termijn ook grondig restaureren. Zelf heb ik geen kennis over tractoren, maar heb wel kennis van machinebouw, dus ik hoop dat één en ander me zelf lukt.
Ik heb afgelopen weekend ontdekt dat er wat hydrauliekolie op de achteras van de tractor drupt. Komend weekend ga ik eens alles proper spuiten met de hogedrukreiniger (want nu hangt er nog veel vet en zand overal aan) om beter te kunnen zien vanwaar deze olie precies komt. Maar ik zie alleszins al olie bovenop de ventielblok liggen (waar een grote afsluitdop met binnenzeskant zit). Dus het lijkt dat de olie daaruit komt. Indien dit volgend weekend bevestigd wordt, zou ik dan best deze ventielblok demonteren en alle dichtingen vervangen?
Al erg bedankt. Waarschijnlijk horen jullie me nog vaak de komende weken 😉.
Roeland
Roebas

Reacties

+1
Fendt926Driver
Kijk uit met zo maar hydrauliek blokken los draaien. Het kan bijaan het hefventiel zitten en die moet je eigenlijk niet los draaien.
Misschien handig om hier even een foto in dit topic te plaatsen van iets dat je los wilt draaien.
Dat kan door op het middelste icoontje te klikken die onder dit reaktie veld staat en dan kun je ze zo vanaf je telefoon plaatsen.
Let wel dat je in dit reaktie veld een paar letterstypt anders plaatst hij de foto niet
Roebas
Ok , ik maak binnenkort enkele foto's en zal ze dan posten
Roebas
Enkele foto’s

(klik om te vergroten)

Olie aan dop met binnenzeskant

(klik om te vergroten)

Foto 2

(klik om te vergroten)

Foto 3
Roebas
Het hendeltje voor de smoring ( net voor die dop met binnenzeskant) zit ook vast. Ik durf er niet goed aan te wringen
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Roebas:
Het hendeltje voor de smoring

Is de smoring van de hef.
Daar is de daalsnelheid mee in te stellen.
Als die (iets) vast zit staat die bijna altijd op volop zakken.
marc102
Volg
Fendt926Driver
@marc102 volg...???
Jij bent ervarings deskundige toch?
+1
marc102
@Fendt926Driver We hebben al een pb gesprek 😀
Fendt926Driver
@marc102 super.
De 100 serie heb ik weinig aan gesleuteld maar wel mee gewerkt.
John104
Zijn het niet de O-ringen tussen hefdeksel, hefblok en Hydrauliekblok? Dat is vrij eenvoudig te verhelpen.
Roebas
@John104 Sorry, ik ben volledig nieuw in de tractorbouw en de gebruikte termen. Is het hefblok datgene waartegen de hydrauliekblok (= ventiel) zit geschroefd? Dus hydrauliekblok demonteren en O-ringen ertussen vervangen?
John104
@Roebas hefdeksel, daar zitten de hefarmen aan. Die zit bovenop de achterbrug.
Tegen de hefdeksel zit eerst het hefblokje. Daar zitten ook O-ringen tussen.
Dan tegen het hefblokje zit het hydraulisch regelblokje. Ook daar O-ringen tussen. Dan nog een eindplaat, ook met O-ringen. Volg even waar je hefhendel en hydrauliek hendel naartoe gaan, dan zie welke het is.
Die blokjes kun je eraf schuiven, als de 3 m8 moertjes eraf zijn.
Even oppassen met dat hefblokje, dat moest volgens mij ergens invallen, met een spie. Volgens mij hebben we toen de hef met de hand, half omhoog gehaald, en ondersteund, met een blok hout. Toen eraf gehaald. Het is al even geleden.
De werkwijze staat hier op het forum ook wel ergens.
Roebas
@John104 Ok, ik hou je op de hoogte!
Roebas
Kan ik ergens een hydraulisch schema van een fendt 102S uit 1978 vinden?
Roebas
Hoewel mijn hogedrukreiniger nog niet is gearriveerd, heb ik ik met een doekje wat gereinigd rond het olielek. Ik zie twee plaatsen waar het lekt: aan de dop met binnenzeskant en rond die kogel op de achterbrug (=is dat een overdrukventiel?).
Iemand tips hoe ik deze lekken best aanpak?
Alle hulp is enorm welkom.
mvg,
Roebas

(klik om te vergroten)

Olie lekt aan dop met binnenzeskant

(klik om te vergroten)

Hendel voor snelheid dalen zit vast

(klik om te vergroten)

Er loopt olie rond de kogel (= overdrukventiel?)

(klik om te vergroten)

Detail kogel waar olie lekt
+2
marc102
De "kogel" herken ik niet, maar nu is jouw tractor ook een paar generaties nieuwer als de mijne.
Ik verwacht niet dat de kogel iets met de hydrauliek te maken heeft aangezien onder de kogel de remmen zitten.

De hydrauliek ventielen zijn verschillende "platen" met o ringen ertussen.
Ik zou eerder verwachten dat olie ergens tussen de platen lekt en vervolgens op de kogel druppen.

Dit ventiel wat jij hebt heet het "Bosch SB7" ventiel, google ermaar eens op
Hier heb je alvast een tekening:
fendt-oldtimer.de/index.php/…

(even omlaag scrollen)
Roebas
@marc102 Hallo, Marc, inderdaad klinkt jouw suggestie wel logischer. Bestaan er standaard dichtingssets voor deze Bosch blokken?
marc102
@Roebas Volgensmij wel, best kun je googlen in het duits bijvoorbeeld:

bosch sb7 steuergerät abdichten
Roebas
@marc102 Marc, moet ik op bepaalde zaken letten als ik al deze blokken van elkaar demonteer?
marc102
@Roebas genoeg fotos maken van welke afdichting waar heeft gezeten😉

Wel is er 1 erg belangrijk ding met het monteren wat ik verprutst heb. John104 heeft hierboven al ergens iets gezegd ovet het spieblokje en hoe je het moet uitlijnen. Doe je dit niet goed dan kun je het asje beschadigen waardoor ik een nieuw asje heb moeten laten maken.Ik kan proberen te omschrijven wat ik met het spieblokje bedoel maar als je hem straks uit elkaar hebt liggen dan snap je wat ik bedoel
+1
Fendt926Driver
@Roebas de blokken (of blok) zitten met een soort draadeindje in het blok.
Bij een extra blokje krijg je ook langere draadeindjes.
Zorg dat de moeren van de draadeindjes gaan ( of volledig uitdraaien moer eraf en draadeind er weer in) dan kun je de blokken netjes over de draadeinden schuiven en komen ze perfect recht voor elkaar als er nieuwe ringen en afdichtingen in gemaakt zijn
+3
appie1967
Als je het hefventiel weer tegen het hefdeksel wil monteren
Til dan de hefarmen omhoog op 1of andere manier zodat de bediening in elkaar kan grijpen dit lukt met de hefarmen naar beneden niet
Roebas
Dit weekend heb ik de achterzijde met de hogedrukreiniger eens ontdaan van het meeste vet en zand waardoor ik eindelijk een beter zicht had op de toestand daar. Gelukkiger ben ik er echter niet van geworden: sinds gisteren lekt er namelijk naast de olie die vantussen de hefventielblokken drupt, ook olie aan de versnellingspook. Ik had dit hier al eens eerder tegengekomen. Waarschijnlijk lekt er dus ook olie van het hefsysteem naar de versnellingsbak?
Ik heb dan onmiddellijk het peil daar gecontroleerd en zit boordevol olie (zie foto).
Ik vermoed dat de olie normaalgezien maar tot het maatstreepje moet staan?
Dus zit er waarschijnlijk niks anders op dan alle dichtingen te vervangen?
-Dichtingen van ventiel externe hydraulische aansluiting (info dichtingen?)
-Dichtingen van hefventiel (bosch 1527010283 dichtingsset)
-Dichting aan hefarmen (daar komt ook een beetje olie uit) (info dichtingen?)
-Dichting aan hefcilinder en deksel ervan (info dichtingen?)

Als iemand me op weg kan zetten waar ik de info over al deze dichtingen kan vinden, zou ik dat enorm apprecieren.

-

(klik om te vergroten)

De olie staat tot dit niveau

(klik om te vergroten)

Normaal niveau tot maatstreepje?
Fendt926Driver
Bij een te hoog versnellingsbak olie nivo is in 90% van de gevallen de hefmanchet lek.
Of eigenlijk de blauwerubber ring om de zuiger van de hef onder de stoel.
Simpel te vervangen.
Roebas
Weet iemand waar ik deze ring kan bestellen of waar ik aan het typenummer van deze ring geraak?
Fendt926Driver
@Roebas elke fendt dealer geeft jou een blauwe ring mee voor weinig (15 euri?) Als jij zegt dat jou hefcylinder lekt
+1
appie1967
@Fendt926Driver geen dooie mus weg geven setje kost rond de €38
Nog geen ramp
En voor roebas ook de o ring om de cilinder en de kleine ring verder in het deksel vervangen
Fendt926Driver
@appie1967 ok.
Ik heb alleen de blauwe ring vervangen.
appie1967
@Fendt926Driver dat kan ik neem de steuring ook altijd mee en de o ringen in het deksel
Jammer dat de boel.weer los moet als de oude platte ring toch net niet meer dicht is
Bij een 100serrie kwa werk goed te doen bij een 300 lastiger
Fendt926Driver
@appie1967 ik heb het alleen bij een 300 gedaan. 100 serie wel een foto reportage van gezien op tf
Roebas
@appie1967 Zijn er ergens onderdelenlijsten beschikbaar waar ik gegevens van deze beide O-ringen kan vinden?
Roebas
Waar kopen jullie die onderdelen zoals dichtingen? Bij de fendt dealer leek dit echt allemaal verschrikkelijk duur. Dichtingsset voor SB7 hefventiel is 16 euro bij Bosch Rexroth. Bij Fendt dealer was dit 117 euro voor die set.
Waar vind ik de codes voor die blauwe dichtingsring en dichtingen in deksel? Dan kan ik anders zelf op zoek gaan...
Fendt926Driver
@Roebas denk dat het deze is..

granit-parts.nl/e/product/…
basia
Nummer van O ring is ; X548958479000 (74,20 x 5,70 mm) = de blauwe teflon O ring
Zie eventueel Google voor laagste prijs aanbieders .
+2
Roebas
Hallo, gisteren de blauwe teflon O-ring alsook de andere dichtingen in het dekseltje vervangen. De originele "blauwe" was helemaal bros geworden en "brak" als het ware toen ik hem wou demonteren. Hopelijk is mijn probleem nu opgelost. Deze week laat ik de olie uit de versnellingsbak lopen en doe ik hier nieuwe olie op tot het correcte peil. De dichtingen tussen de ventielblokken ga ik later eens aanpakken. Alleszins lekte daar het meeste olie langs de bovenzijde, maar die grote bout met binnenzeskant stond gewoon niet vast. Deze gisteren ook aangedraaid, en nu alleszins geen lek maar langs de bovenzijde. Maar dus misschien wel nog een klein lek tussen de blokken. Dat is voor later....

(klik om te vergroten)

Roebas
Heb gisteren de olie afgelaten uit de versnellingsbak. Zou het kunnen dat ik meer dan 30liter moet aflaten alvorens ik aan het standaard peil van de versnellingsbak kom? Dat wil zeggen dat de bovenste 200 mm (schat ik) niet gevuld is met olie. Kan dit kloppen? Ik vraag dit maar omdat de vorige eigenaar de peilstok niet heeft vervangen door een andere, en ik mijn versnellingsbak kapot draai 😉.
basia
Ja ; dat kan kloppen .
Soms zitten er 2 aftappluggen ; een onder aan de bak en een onder de achterbrug ; beide aftappen en bak weer vullen met ik meende 24 liter olie .
( bij mijn 106 zit de olie op 24 cm vanaf de vulopening hoogte )
Roebas
Oef 😉! Moet zeggen dat het makkelijker schakelde zonder boordevol olie te zitten... Echt een verschil.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!