Illustratie van:

Fordson Major - Hoeveel km op 1 liter diesel?

Weet iemand toevallig hoeveel kilometer een Fordson Diesel Major rijdt op 1 liter diesel? Zonder kar, vol gas.
Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

roscho
Bij trekkers reken je meestal het verbruik per uur.
Uitgaande van een snelheid van 20 km/h zal er volgas een liter of 10 doorgaan per uur. Mijn schatting dus: 10:20 oftewel 1:2. Wellicht is er iemand die nauwkeuriger kan schatten of misschien weet iemand die toertochten maakt hoeveel brandstof je gemiddeld verbruikt.
+1
Pieter Buren
@roscho Naar den haag en terug kwam ik op een verbruik van ongeveer 1:3. Dit was op de heenweg eigenlijk constant filerijden en op de terugweg constant vol gas. Was wel met een Ford 7840. Denk dat een major wel zuiniger is.
+1
T6020 power
@Pieter Buren wel zuiniger per uur maar je bent wel een x zo lang onderweg 😜
valmet6400power
@Pieter Buren
Ik had 50 liter diesel nodig met de 6400 voor 228 km heen en terug Den Haag. Heen reden we denk ik gemiddeld 20? Terug vol gas 42 km/u. Viel mij alles mee. Was wel een van de zuinigste trekkers in de groep, hij weegt ook maar 4400 kg maar moet wel vol gas draaien om die snelheid te halen. En dan heeft ie nog 20 pk meer dan standaard.
+2
bas101
Brandstofverbruik van een tractor wordt in de praktijk idd in liter per uur uitgedrukt ipv aantal km per liter , verbruik t ligt ook aan de toestand van de motor , ik heb 2 Bührer traktoren met een Ford major motor , de 1 verbruikt 3 ltr per uur de andere die een motor in topconditie heeft verbruikt slechts 2,5 ltr per uur deze rijdt 24 km/h dan kom je uit op een verbruik van om en nabij de 1 op 10km de andere met een motor in minder conditie die 3 ltr per uur verbruikt rijdt 20km/h deze zit dan op 1 op 7 km .
+5
wim-same
@bas101 deze hoeveelheden kloppen beter bij oudere trekkers. Deze trekkers hebben ook geen ingewikkelde versnellingsbakken die veel vermogen kosten, en ook geen andere hydraulische en elektrische toestanden die alleen maar vermogen kosten. Het is mij wel meer op gevallen dat de oude trekkers veeel zuiniger zijn dan jongere trekkers. Wat nou milieu????
+2
bas101
@wim-same en zo is t Wim.
+6
Pieter Buren
@wim-same wij waren 6 jaar terug in oost duitsland op vakantie. Daar was een boer met een claas xerion en een kirovets. De xerion nam 28 liter per hectare met ploegen en de kirovets 15 liter...
+2
wim-same
@Pieter Buren Dan zie je maar, Hoe simpeler hoe zuiniger, en dus beter voor het milieu. ha ha
Pieter Buren
@wim-same ja maar volgens de geleerden komen bij die zuinige oude voertuigen schadelijkere stoffen vrij dan bij die minder zuinige nieuwe voertuigen.
bas101
@Pieter Buren vergeet niet dat t productieproces van een nieuwe tractor ook t een en ander aan energie vergt .......
+1
Pieter Buren
@wim-same maar ben het wel met je eens dat hoe zuiniger hoe beter. Ik snap dat gehaat op die 'vieze' brommers in de grote steden ook niet. Die dingen lopen 1:40. Dan kun je toch nooit meer schadelijke stoffen uitstoten dan een auto die 1:13 loopt?
bas101
@Pieter Buren brommers lopen op 2 tact benzine dat is aanmerkelijk vervuilender
Pieter Buren
@bas101 die nieuwe scooters zijn bijna allemaal 4-takt.
roscho
Quote Reactie van @Pieter Buren:
die nieuwe scooters zijn bijna allemaal 4-takt

Inderdaad is 4-takt in het algemeen schoner dan 4-takt. Maar als je de naam hebt dat je een vervuiler bent, kun je het eigenlijk nooit meer goed doen. En dat negatieve gevoel is ook gekoppeld aan het verkeersgedrag van sommige scooterpiloten. Je wordt rechts gepasseerd, ze vliegen voor je naar links en halen de volgende links in. Nu nog een beetje generaliseren bij en zo worden alle brommer- en scooterrijders vervuilende verkeersterroristen.
+2
walker1
@wim-same uiteindelijk zal je dan alles moeten gaan doorrekenen. Oude motoren die niet eens aan een euro norm voldoen stoten per liter verbruikte diesel veel meer CO2, stikstof en fijnstof uit. Maar verbruiken per uur wel minder als bv euro5 of euro6 motoren. Als je dan alle oude motoren vergelijkt met de moderne, dan lopen de bespaarde liters aardig op. Op lange termijn betekent dat uiteindelijk ook minder ritten met tankwagens, minder vaarten met olietankers en uiteindelijk minder olie die opgepompt en geraffineerd moet worden. Dan wordt de milieuwinst van die oudjes toch steeds groter. Voor de oudjes hoeft ook geen Ad blue geproduceerd en getransporteerd te worden. Roetfilters, tja ik vind wel dat ze werken, maar wat gebeurt er met oude roetfilters na vervanging? Als ze niet milieu verantwoord verwerkt worden is de milieuwinst ook weer weg.
spotmelker
@walker1 Tuners weten vaak dieselmotoren tot wel 30% zuiniger en veel taaier af te stellen. Dan halen ze weliswaar niet de emissie norm maar ben 100% met je eens dat de netto milieuwinst van al die snufjes nihil is. Garantiebepalingen zitten tunen wel in de weg maar als je de extra dieselkosten rekent is de keus niet zo moeilijk.
roscho
@walker1 De meest vervuilende stoffen als CO2 en fijnstof worden veroorzaakt doordat moderne motoren veel warmer worden. Door extra brandstof in te spuiten, worden die motoren a.h.w. "geblust", de temperatuur loopt terug en ze worden schoner. Niet voor niks wordt door veel "sjoemeldiesel-Volkswagens" geklaagd dat na de terugroepactie (softwareupdate) die auto's plotseling veel meer verbruiken.
Wybren de vries
@wim-same dus eigenlijk moeten we terug naar de ouwe 1,2 pittertjes voor een beter “milieu”
spotmelker
@Pieter Buren mijn buurman had vroeger altijd een Belarus 650 voor de regeninstallatie staan. Zuiniger kon je niet vinden.
+1
manus
Met mijn Eicher 7 liter per uur pipowagen + autoambulance met een Fendt erop. Richting oldtimer weekend 28 liter op 4 uur. 37 kmu
Met kleine 11ton totaalgewicht
+1
bas101
@manus das dan 1 op 5,5 dat is netjes met 11 ton totaalgewicht , wat voor type Eicher ?
+1
manus
@bas101

Zie profiel foto.
+1
Sojaboontje
@manus Eicher fahren, treibstoff sparen. Trink dafür noch ein bier. Kijk daarom past Eicher goed bij ons 😉
+1
roscho
@manus Bandjes mooi hard, dat scheelt ook al een hoop rolweerstand.
+1
bas101
Op mijn tank schrijf ik tegenwoordig hoeveel liter 1cm dieselolie is , de tankmeter is mijn duimstok , met die duimstok meet ik voor vertrek dan t aantal liters in de tank , ik weet t brandstofverbruik per tractor en dan weet ik of ik met de voorgenomen rit de reis kan halen.
+1
Towaberg
@bas101 ik ben eens met een fordson dexta met volle tank naar Houffalize gereden, ongeveer 160km gereden met 1tank. Maar toen was hij leeg🙈🙈🙈
Centrum houffalize in panne!
+1
roscho
Quote Reactie van @Towaberg:
Houffalize

Houffalize, plaats met de rammelklinkers in het centrum. Wij zaten daar in het hotel, 's morgens om half 5 reden daar al vrachtauto's en trekkers met rammelende wagens door het centrum. Slechte herinneringen, geen oog dicht gedaan.
inspecteurfendt
@Towaberg was het toen dat het ontluchtingsschroefje van de mazoutfilter ook was afgebroken?
+1
Towaberg
@inspecteurfendt idd inspecteur! Je hebt goed opgelet 👍👌👍👌👍👌

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0