TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de MB Trac 1000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
6 zonder turbo.
Niet, hij zegt dat hij een OM352A zoekt. De A staat voor turbo.
Als er LA achter staat is het turbo intercooler, maar dit is alleen van toepassing op de om366.
@Steyr thomas
daar heeft fast eddy weer een punt. want een mb trac 1000 heeft geen turbo origineel.
De motoren uit de vrachtwagens hebben een ander type brandstofpomp, die voor landbouwgebruik niet geschikt is. Wat is er mis met de huidige motor? Veel mensen bouwen een turbo bij de bestaande motor op. Let er wel op dat de versnellingsbak dan de beperkende factor wordt...
De Mercedes vrachtwagens zijn voor zo ver ik weet 130pk 6 cilinder.De stukken zijn normaal overal te verkrijgen en ik denk dat ze passen in jou motorblok zonder dat je er een ander in moet steken.Ik zal het in ieder geval eens navragen.
Nee, 1300
waar je zowiezo al voorzichtig mee moet wezen...
???
Bij welke versnellingsbak moet dat niet?
aan de ene kant zeg ik, je hebt gelijk, maar als ik de versnellingsbak van onze Ford 6610/7810 vergelijk met onze mb-1000, denk ik dat die van de Ford meer kan hebben, maar hij schakelt daar tegenover een stuk beroerder
Ben ik niet direkt met je eens. Het kan zijn dat hij groffer is qua opbouw.
De gemiddelde Ford-bak schakelt zo slecht, dat je de groepen (vooruit-achteruit) met name, extra rustig schakelt, omdat het anders helemaal niet wil. Daardoor hebben deze minder te lijden. Mooiste voorbeeld vind ik altijd nog de mechanische omkeerbakken van Renault, met name in de -51 serie, met de poken nog tussen de benen. Die omkeerpook schakelt zo geniaal, dat ik in het verleden met schrobbende banden van voor- naar achteruit, en omgekeerd kon schakelen, als ik wou. Vervolgens klagen velen, dat deze bakken zo vaak kapot zijn, en snel slijten.....
Als je een MB schakelt zoals het hoort: De groepen alleen bij stilstand, en de versnellingen met 2 vingers, en beleid, i.p.v. kracht, gaan ze jarenlang mee. Er zijn gevallen bekend van 30.000 uur, zonder revisie, terwijl sommigen ze in 3000 uur kapotkrijgen. Een MB is alleen gevoeliger voor de juiste chauffeur, omdat je ze makkelijker kan mishandelen, zonder dat ze laten blijken dat ze er last van hebben, zoals een Ford doet. (krrrrrr)
dat was ik nog vergeten te zeggen, ik zou dat op dezelfde manier geformuleerd hebben bij onze Fords moet je aardig werken om de 1234 te schakelen, dat bedoelde ik.
Groepen schakel moet je sowieso stilstaan.. dat is zeker! anders poets je z'n tanden iets te ruw
bij een MB, is mijn mening, daar moeten de 1234 er in 'vallen' je moet ze zoals jij zegt met 2 vingers schakelen, Dat red jij bij een Ford niet
Dat was wat ik bedoelde, vind hetaltijd moeilijk om het formeel goed te zeggen
leg eens uit, versnellingsbak kan makkelijk 140 pk aan, maar jij houdt hem niet eens heel met de originele 100 PK...
In dezelfde tijd die hij nodig heeft gehad om deze bak te slopen, was bij een vario waarschijnlijk al de 4e of 5e bak ingebouwd....
Ik vind 25.000 uur voor een, volgens jou, slechte bak niet eens zo beroerd. Ik teken er voor, dan zou ik de eerste 12.000 uur geen last hebben. Bij 150 uur per jaar kan ik dan bijna honderd jaar vooruit met de 1600....
Bij de 900 nog 35 jaar.
Bij juist gebruik kunnen die bakken wel enigszins mishandeld worden. Ik heb al eens een 1000 gereden, waar ze een OM366 met turbo en intercooler ingebouwd hebben. Dat ding heeft rond de 170 pk, maar daar wordt aan onderhoud absoluut niets bezuinigd, en maar 3 vaste chauffeurs.
Maar, om terug te komen op het thema: Originele ruilmotoren kun je nog gewoon krijgen bij Mercedes.
Anders zijn er verschillende handelaren:
-Heiny Lubbers (www.lubbersmachines.nl)
-Donald Verdonk (www.unimogdonald.nl)
-Schreyer (www.schreyer-online.com)
-Walter Kürsammer (Welle-K is zijn Duitse Ebay-naam)
Enzovoort.
Ik zou in jou geval mijn blok reviseren, en er een turbo bij opbouwen. kost net zoveel, of minder als een andere motor, en dan heb je alles weer als nieuw.
Als je een gereviseerde motor koopt, ben je meer kwijt.
Koop je een ongereviseerde motor, dan weet je niet wat je hebt, en ben je misschien binnen 2 jaar weer aan een revisie toe.
Ho effe, je hoort mij niet over slechte bakken, ik zeg dat je er met beleid mee ommoet gaan!
Een Duitser, die valk over de grens bij Luxemburg woont. Die man kan aan de hand van een paar zinnetjes al een diagnose doen als het op een MB versnellingsbak aankomt, en doet ook reparaties op lokatie. Ik denk dat hij het nog red met een blinddoek voor.
Maar, bij Unitrac komt het ook wel goed. Zal wel een paar euros kosten denk ik?