Fordson Super Major - Werking Start meganisme super major

Beste leden,
Ik ben bezig met het op knappen van een super major nu ben ik er achter gekomen dat je hem moet starten met de linker hendel maar van mijn fordson is dit gewoon een losse hendel zou er mij iemand kunnen uitleggen hoe dit meganisme werkt of er uit ziet
Alvast bedankt
Jeroom
jeroom-verhelst

Reacties

pitman
Die hendel loopt met een stang eraan naar de startmotor aan de bovenkant. Als je op de hendel drukt duwt de stang de startknop in. Bovenkant startmotor zit een oogje bij het rubbertje waar de srang aan vasrt zit.
jeroom-verhelst
@pitman oke bedankt dan vrees ik da de originele startmotor er niet meer op zit
wrobijns
Beste,
Weet iemand wat de polariteit is van de originele startmotor? Voor zover ik heb kunnen zien vind ik niets terug op de startmotor zelf (zoals de foto die pitman heeft gebruikt)?
Ik heb een industrie motor die gebruikt is in een mobile crane van Taylor gebouw in 1951
de Taylor 42 Jumbo.

Alvast bedankt
Wim
monster 2012
Heb je ook een afbeelding van je startmotor,het verschil wat er kan zijn in verschillende startmotoren is dat bij de 1e het startrelais aan de startmotor vast zit maar het kan ook zijn dat je relais bij de accu zit .bij dat laatste systeem heb je het systeem zoals Pitman beschrijft en anders moet je gaan werken met een startschakelaar of drukknop.
monster 2012
De startmotor zoals boven is de dikke aansluiting een dikke draad welke naar je relais gaat ,verder komt er een + draad waar voeding op komt als je de trekker op contact zet het contact waar de stang van de handel tegen aan duwt als je wil starten en de andere aansluiting gaat na een kleine aansluiting op je start relais zodat deze bekrachtigt wordt als je wil starten.
let wel op de juiste aansluiting van je accu polen .de + van de accu zit normaal op het chassis gemonteerd
wrobijns
Quote Reactie van @monster 2012:
e + van

Beste,
super dat is inderdaad de info die ik zocht, de +pool naar de massa, negatieve pool via Relay naar startmotor (bovensten connector)
wrobijns
Beste, bedankt voor de reactie,
het is de startmotor die pitman beschrijft: aangedreven met een hendel, die op zijn beurt contact geeft aan een ander (extern) relay. dus identiek als de foto die Pitman heeft weergegeven.

Echter zijn de batterijklemmen identiek (geen + en -) en ik ben niet zeker of de +pool naar de massa moet of de -pool. (startmotor heeft ook 2 aansluitingen) maar welke is positief en welke negatief.

Met vriendelijke groeten,
Wim
monster 2012
Wim ,heeft jou starter 2 dikke aansluitingen?
wrobijns
@monster 2012
De starter heeft inderdaad 2 aanlsuitignen (onderste naar chassis, bovensten naar relay)
Dus zoals je aangeeft is onderste aansluiting --> chassis --> +pool
bovensten aansluiting --> relay --> -pool
monster 2012
Dat durf ik niet te zeggen Wim,de starter van mij heeft alleen maar 1 dikke aansluiting en daar komt de dikke kabel op vanaf het relais.ik zou gewoon de bovenste even proberen
monster 2012
Op www.lutje-ford.nl staat wel een bedradings schema op
wrobijns
De bovenste is nog verbonden met het relay de onderste is verbonden met het chassis (dus dat zal wel goed zitten)
Alle andere bekabeling is verwijderd. dus ook de batterijconnector.
ik weet ook niet wat de schade kan zijn moest ik de batterij verkeerd aankoppelen (startmotor zal verkeer draaien vermoed ik)
Dus ofwel - massa (zoals tegenwoordig) of + massa (zoals het misschien wel eens kon zijn)
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!