International 624 - Motor te hoog in toeren welke schade?

Hallo
Ik was bezig met een dichting te vernieuwen in de brandstofpomp, toen ik deze terug monteerde en de tractor wilde starten ging deze enorm hoog kn toeren. Had de pomp verkeerd afgesteld,dom van me.
Nj ik de tractor weer probeerde te starten plofte deze langs de inlaat.
Waar kan dit aan liggen?
Ikzelf dacht aan een kromme inlaat klep maar na het demonteren van het kleppen deksel was er niets speciaals te zien.
Compressie is ook nog goed.
Wat ks dit volgens jullie?
En de volgende keer blijf ik van mn pomp af 😅

Deel dit topic

vanheule

Reacties

Klein Rot
@vanheule

Is de timing van de pomp nog goed
vanheule
@Klein Rot weet ik niet zal hem profesioneel laten afstellen
Klein Rot
@vanheule
Dat is beste oplossing
jan4072
Ik weet niet hoe je de compressie hebt gemeten maar als je met de hand ronddraait om de compressie te meten dan gaat het langzaam. Als de motor loopt dan worden de kleppen veel harder bedient en mogelijk dat er dan wel eentje ergens blijft "kleven" of hangen.
vanheule
@jan4072 en wat kan ik hier aan doen?
Kleppen demonteren en poetsen ?
roscho
Als je nu geen onregelmatigheden aan de kleppen hebt gezien en je de motor met de hand rond kunt draaien, zou ik alles weer monteren, de boel correct (laten) afstellen (pomp en kleppen), daarna eerst starten met stopknop uitgetrokken (om te kijken of de motor goed rond wil), dan starten en maar kijken waar het schip strandt. Hopelijk heb je geluk gehad.
vanheule
@roscho de kop is er inmiddels af, aan de kleppen is niets speciaals te zien, ik zal enkel de kleppen controleren op lekken.
Hoe doe ik dit het best, ikzelf dacht aan diesel boven de kleppen gieten en kijken of die niet zakt?
vanheule
@vanheule en de motor wil goed rond, heb dit geprobeert met de verstuiverleidingen afgekoppelt.
Enkel hoorde ik een 'plof' in de luchtfilter
roscho
@vanheule Als de pomp flink verkeerd afgesteld is geweest, kan het ook zijn dat de motor een slag de verkeerde kant op heeft gelopen. Dan gebruikt hij de uitlaat als inlaat en puft de uitlaatgassen uit het luchtfilter.
Volgens mij kun je, als je niks verkeerds ziet, het best een nieuwe koppakking monteren, de hele boel weer in elkaar draaien, kopbouten op de goede manier en met de juiste kracht vastdraaien, kleppen en pomp laten afstellen en dan starten maar.
vanheule
@roscho ja maar tijdens het starten ploft ie langs het luchtfilter en niet tijdens het lopen
roscho
@vanheule Als de pomp op het verkeerde moment inspuit, staan de kleppen niet goed en ploft hij de uitlaatgassen door de inlaat naar buiten.
De motor zal dan toch ook niet aanslaan, of hij loopt compleet andersom.
Volgens mij zal het probleem opgelost zijn, als je de pomp goed hebt staan. Maar voor de zekerheid kun je met kop en kleppen langs een revisiebedrijf gaan om te vragen of kleppen slijpen nodig is. Een goed bedrijf zal je geen geld uit de zak kloppen als het niet nodig is.
Klein Rot
@vanheule
Nu de kop eraf is wil de motor dan mooi rond zonder zware stukken?
vanheule
@Klein Rotkan ik dit proberen want de dieselpomp is er af en het tandwiel zit er gewoon nog in..
trekkerdockter
@vanheule die gok zou ik niet nemen, als hij een tand verspringt dan ben je verder van huis..
vanheule
Kan de plof aan de luchtfilter lichen aan een lekke klep?@roscho
+3
roscho
@vanheule Onwaarschijnlijk. Een lekke klep veroorzaakt te weinig compressie. Gevolg: slechter starten, minder kracht en als hij helemaal geen compressie meer opbouwt zal 1 cilinder niet meer meedoen. Dat hoor je direct. Terugslag kan wel voorkomen als de klep op het verkeerde moment open gaat of als de complete motor een slag achteruit maakt.
Anekdote in dit verband: de oudste diesels hadden geen achteruitversnelling. Als je daar per sé mee achteruit moest, dan liet je het toerental van de motor zo ver zakken, dat hij bijna afsloeg. Als hij dan net stilstond, gaf de gas, waardoor hij andersom ging lopen. Zo werkten alle versnellingen achteruit. Wou je weer vooruit, dan moest je die truc opnieuw uithalen. Kijk maar eens naar dit filmpje (5 seconden):

Hier gaat het om een tweetakt diesel, bij een viertakt is het allemaal wat moeilijker, mede ook doordat de inspuiting preciezer is geregeld..... maar als jij de pomp verkeerd hebt staan, sluit ik niet uit dat een slag achteruit alsnog mogelijk is.
vanheule
@roscho vanwaar kan die plof dan wel komen?
De plof bleef als ik wilde starten met verstuiverleidingen los
roscho
@vanheule Ik heb eigenlijk geen idee. Je zou zeggen dat een inlaatklep op het verkeerde moment open gaat, op het moment dat de motor een compressieslag maakt. In dat verband is jouw idee van een kapotte/kromme klep niet zo gek, als de zuiger zijn hoogste punt bereikt, kan de klep niet omlaag gaan, dan raken ze elkaar en gaat er iets stuk.
Ik weet eigenlijk niet precies welk onderdeel onderin de motor wat de klepstoters steeds een duwtje geeft. Heb je daar ook iets losgedraaid, zodat daarvan de timing misschien veranderd kan zijn?

Edit: De kleppen worden aangedreven door een nokkenas die onderin de motor ligt en die op zijn beurt weer via tandwielen verbonden is met de krukas. De puls van de nokkenas komt via de klepstoters naar boven en via de tuimelaars worden dan de kleppen opengeduwd.
Nu is dus de vraag of die tandwielen die de nokkenas aandrijven op een of andere manier anders zijn komen te staan, zodat de kleppen niet meer op tijd open gaan.
vanheule
@roscho ik heb niet losgedraait wat met de timing te maken heeft,
Ik dacht aan een klep die lekt en tijdens de compressie slag zo de lucht terug duwt richting het luchtfilter en zo ploft
+1
Corne S
@vanheule

Klepspelling gecontroleerd voordat je de kop demonteerde?

En misschien had je makkelijk een lektest kunnen doen. Nepverstuiver met perslucht aansluiting op de compressor, hoor je waar hij lekt. Zuiger op het bovenste dode punt.

Nu zou je eventueel bij een revisiebedrijf de kop kunnen testen. Langs de verstuivers lekken of langs de verstuiverbussen kan eventueel ook.
roscho
@vanheule Een lekke klep zou hooguit sissen. Er wordt bij jou duidelijk compressie opgebouwd en dat kan niet als de klep flink lek is. Als het aan de kleppen ligt, zie ik als enige mogelijkheid dat een inlaatklep open gaat op het moment dat de bijbehorende cilinder net op druk is. Zou hij (flink) lekken, dan zou hij geen compressie kunnen opbouwen.
Misschien is het nu tijd om er een "echte" monteur bij te halen. Zo van afstand valt het allemaal moeilijk te bekijken.
+2
wessel8830
@vanheule koppakking niet lek tussen twee cilinders? Heb keer trekker gehad die lucht eruit blies via inlaat/luchtfilter, kon er niet anders van maken dan dat het wat met de kleppen of koppakking te maken had en bleek dus wel de koppakking door, precies tussen twee cilinders. Dan blaast hij de lucht via de andere cilinder eruit wanneer daar een klep openstaat van inlaatpoort. Succes
Jorrick 1455XL
@roscho interessant filmpje weer wat geleerd!👍🏻
+1
Kidd
Toen ihc de 523 en 624 op de markt bracht claimde ze dat het een 'gedrosselte' motor was en daardoor een langere levensduur had.
D.w.z. dat ze ontwikkeld zijn voor 3200 tpm, en geknepen zijn tot 2150 tpm.
Het geeft te denken dat hij hier voor een keer prima tegen moet kunnen.
roscho
Quote Reactie van @Kidd:
dat hij hier voor een keer prima tegen moet kunnen

Dat geloof ik, maar het blijkt dat bij deze iets niet in orde is, getuige de inlaatplof bij startpogingen.
+2
county854t
Hallo, je kan ook even het inlaatspruitstuk eraf nemen en dan proberen, dan weet je welke cilinder raar doet en kun je gericht actie ondernemen.
Succes
vanheule
@county854t de cilinderkop is terug gemonteerd, en als ik probeer te starten zonder inlaatspruitstuk,
Dan is het de 3de cilinder die raar doet, in de compressieslag komt er lucht uit bij de inlaat. Waar kan dit aan liggen?
roscho
Quote Reactie van @vanheule:
3de cilinder die raar doet,

- Klep die niet goed afsluit, misschien doordat er iets tussen zit, kool of zo.
- Een lek in de koppakking waardoor een cilinder die het wel goed doet zijn compressie kwijt wordt via de 3e cilinder.

Zomaar wat gokjes, weten doe ik het ook niet.
Klein Rot
@vanheule
Hebt u de kop bij een revisie bedrijf gehad zodat die de kop konden inspecteren. Is er een nieuwe koppakking gemonteerd zijn de kopbouten op het goede moment en in de goede volgorde aangehaald.
vanheule
@Klein Rot de koppbouten zijn juist aangespannen, en er is een nieuwe koppakking gemonteerd
+1
Corne S
@vanheule

Kleppenstoters eraf. Verstuivers eruit en de lektest doen. Zo ben ik er pas achter gekomen dat een 633 lekkage had tussen de 2de en 3de cilinder. Eventueel kun je dezelfde lektest doen met kleppenstoters met de cilinder op het bovenste dode punt.

Kleppenspeling al gecontroleerd?
+2
DB780
Hallo vanheule

Ik heb een andere tractor maar een soort gelijk probleem gehad.
Bij het starten en lopen hoorde ik plof geluid uit de lucht inlaad komen.
In mijn geval had de zuiger de kleppen geraakt, er was niets aan te zien bij de zuiger en kleppen en bij ronddraaien voelde ik compressie weerstand.
Uit eindelijk bleken de klepstoters krom te zijn, mogelijk een beveiliging dat als de kleppen door de zuiger worden geraakt, de motor niet kapot loopt.
In mijn geval heb ik de klepstoters recht gebogen, en de kleppen opnieuw afgesteld.
Daarna functioneerde de motor als van ouds.
Klein Rot
@DB780
Dat zal hij toch gezien moeten hebben hij heeft de kop er tenslotte ook af gehad,
@DB780 zelfde heb ik ook gehad idd ploffen tijdens het lopen was er een stoterstang krom die ervoor zorgde dat de klep niet los ging
jammermaarhelaas
Zoals @Corne S al zei, heb je de klepspeling al geconteoleert?

Mijn redenering is dat wanneer je de klepspeling controleert en er zit een inlaatklep bij zonder speling, dan kon daar wel eens iets verkeerd zitten in de bediening. Bijvoorbeeld een stoterstang die niet goed meer in de zitting/nokvolger zit waardoor er te weinig speling is (veroorzaakt door het te hoge toerental). Omdat het een kleine moeite is lijkt het me zeker het controleren waard.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 624 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!