Illustratie van:

Fendt 106 LS - Hoe dubbele/hand koppeling bijregelen

Beste,

Heb een fendt 106 ls turbomatik staan. Om de cardan in te schakelen of om van snelheid te wisselen zou ik de dubbele/hand koppeling moeten opspannen. Maar deze lijkt niet voldoende gespannen te staan om dit zonder geratel te doen. Ik zet dus steeds de tractor volledig stil en zet dan de cardan koppeling in de gewenste snelheid. Voor zwaardere toestellen maakt dat niet zo veel uit, de weerstand daarvan is vaak genoeg om in 'opgespannen' toestand van de koppeling niet te draaien. Maar voor lichte toestellen, zoals strooier, blijven deze dus draaien.

Hoe kan ik deze koppeling verder opspannen of is hier meer aan de hand?

Bijgevoegd nog een foto, dit lijkt me het enige punt waar je mogelijks iets kan aanpassen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Derkmax
Hier zijn al meerdere topics aan gewijd. Even zoeken.
@Derkmax Hallo, dank voor je reactie. Had al gezocht zonder resultaat, maar dan duidelijk niet grondig genoeg! 😄
John104
Aan de andere kant, van die as, kun je iets insteken, om hem vast te houden. Dan die hevel, die je op jouw foto ziet, ietsjes verzetten, zodat die wat strakker komt. Zitten kleine splines op die as. Wel kijken dat je op je hendel bij het stuur, wel wat vrije slag over houdt.
@John104 Dag John, bedankt voor je hulp! Ga ik snel proberen.
Ondertussen heb ik nieuwe problemen. De koppeling was op een aantal graden goed ( met machines getest). Nu heb ik waarschijnlijk net iets te veel aangespannen en is die as langs de kant waar men deze kan blokkeren, gebroken.

Het vervangen van die as, is een heel ander topic vrees ik 😞
sander
Dit kan wel mee vallen. Het is geen doorlopende as. Het zijn 2 asstompen die in de drukgever gemonteerd zijn. Wss is hij bij jou gewoon los gedraaid. Die kant waar jij het over hebt is volgens mij links draaiend. Probeer maar eens tegen de klok in weer vast te draaien met een stevige schroevendraaier o.i.d
@sander Dag Sander, bedankt voor je reactie. Echter is deze wel degelijk gebroken. Ik zal best even zoeken naar een technische tekening van deze as om te zien hoe deze gemonteerd zit.

Het feit dat ik deze as echt serieus heb moeten opspannen ( volledig toer moeten bijspannen vooraleer de handkoppeling effectief vrijgave gaf) wijst misschien op een achterliggend probleem? Nu ik heb deze gekocht met dit "defect" dus stond mss al lang verkeerdelijk afgesteld.

Marten

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0