Illustratie van:

Ford 7600 - Lift

Kan iemand mij uitleggen hoe de lift van mijn Ford 7600 juist werkt?
Trekker zijn lift wordt bijna nooit gebruikt en zelf heb ik niet veel ervaring met veld, werk.
als iemand mij duidelijke uitleg met voorbeelden kan geven ben ik erg dankbaar 😃

heb er ook even een foto van gemaakt voor de duidelijkheid

tractorfan.nl/picture/583869/

mvg Fordfanaat

Deel dit topic

Reacties

fordfanaat
geertyb0y
Er staat boven op die sticker: tractor hydraulics.
maar ik weet het niet precies.
JD3010
Deze trekker heeft een hef met weerstandsregeling via de topstang en Load Monitor. Dit is voor de diepteregeling van de hef. Zoals deze nu staat, blijt de hef op dezelfde hoogte staan, ongeacht de belasting. Als je de hendel naar voren zet, gebruik je de topstangregeling. Als je bijv. een ploeg door de grond trekt, zal deze de topstang naar voren duwen Als het zwaarder gaat trekken, duwt de ploeg harder tegen de topstang, waardoor de hef iets omhoog gaat, zodat de trekkacht weer minder wordt. Hoe langer de ploeg wordt, hoe minder dit zal werken. De ploeg gaat meer opzichzelf lopen. 3 en meer scharen geeft weinig of geen druk meer op de topstang.

Bij grotere en moderne trekkers wordt de trekkrachtregeling dan ook via de onderste trekarmen geregeld, mechanisch of electronisch. Bij Ford had men toen de Load Monitor. Precies weet ik het niet, maar deze trekkers hadden in de aandrijving van de achteras iets dat het met kogels werkte. Als de trekker dan harder moest trekken, verdraait dit iets, waardoor de hef omhoog gaat.

Het resultaat van deze regeling is dus vergelijkbaar met de trekkrachtregeling via de onderste trekarmen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus weet ook niet of het goed werkt in de praktijk.
ford5000
@JD3010

Jouw verhaal klopt helemaal.
heb alleen een kleine aanvulling betreffende het Load Monitor systeem.
Je kon namelijk met Load Monitor ook externe cilinders aansturen van bv een halfgedragen ploeg. Je koppelde dan de cilinder van het steunwiel achteraan de ploeg aan de hefregeling. Komt in het kort hierop neer dat zodra de trekweerstand toeneemt niet alleen de hef een stukje omhoog komt maar ook die cilinder een stukje uitschuift zodat alle ploeglichamen even diep blijven werken en gelijktijdig omhoog heffen.
Hoop dat het zo een beetje begrijpelijk is.
Zoals de kleine hendel hier op de foto staat heb je gewoon positieregeling. In de voorste arretering trekkrachtregeling via de topstang alleen, en de achterste 3 arreteringen zijn voor de gevoeligheiodsinstelling van het loadmonitorsysteem van langzaam(voorste van de 3) tot snel(achterste).
fordfanaat
Bedankt voor de reacties !
JD3010
@ford5000

Inderdaad, dat van die externe cilinder was ik vergeten. Ik ben zelf JD-gebruiker en heb zelf niet veel met Ford, maar in 1988 ben ik bij een Ford-dealer op stage geweest. Was een leuke tijd en veel geleerd daar. Ze hadden toen een Ford 7000 staan met Load Monitor.
Valtra-Fordpower
@JD3010

Quote:
maar in 1988 ben ik bij een Ford-dealer op stage geweest

Dat moest een machtige tijd geweest zijn 😃 Nostalgie, wat dat betreft ben ik gewoon weer 15jaar telaat 😃
JD3010
@Valtra-Fordpower

Kan nog steeds hoor. Het is alleen nu New-Holland. Dat was echt leuk toen. De tijd van de zilvergrijze 7810.
ford5000
@JD3010

De Silver Jubilee. Dat waren inderdaad nog eens tijden.
Ik moest het met een normale 7810 doen, wat overigens ook zeker geen straf was voor een vent van amper 20 jaar. 😃
Valtra-Fordpower
@JD3010

NH kan niet tippen aan Ford van toen 😃
JD3010
@ford5000

Het was toch een eer als je de zilvergrijze 7810 kreeg? Kreeg elke dealer er toen 1? Of hoe zat dat toen?
ford5000
@JD3010

Nee, ze zijn niet over de dealers verdeeld volgens mij.
Elke dealer kreeg wel een messing schaalmodel in zilver om het 25 jarig jubileum van de fabriek in Basildon te vieren. Dat waren volgens mij 1:43 modelletjes die op een donkere houten plaat stonden met een plaatje erop dat naar het jubileum verwees.

Er zijn in totaal 150 Silver Jubilee's gebouwd waarvan er 25 beschikbaar waren voor Nederland.
Voor zover ik weet zijn er 24 in Nederland verkocht.
Een stuk of 4 zijn er door ongelukken afgeschreven en gesloopt.
Een aantal zijn inmiddels weer de Noordzee overgestoken omdat Engelse verzamelaars er blijkbaar meer waarde aan hechten als Nederlanders(echt iets Hollands om pas de waarde in te zien als het te laat is).
Volgens horen zeggen zijn er nu nog tussen de 10 en 15 in Nederland.
Ik weet er hier in de omgeving nog eentje te lopen, en bij van Dijk in Deurne staat er eentje te koop.
Als het geld en de ruimte geen issue waren had die laatste reeds hier gestaan. 😉
Valtra-Fordpower
@ford5000

Quote:
Als het geld en de ruimte geen issue waren had die laatste reeds hier gestaan. ;)

Helaas geld dat voor de meeste mensen.

Wat maakt de Silver eigenlijk bijzonder? Alleen de kleur, of is er meer?
ford5000
@Valtra-Fordpower

Ze hadden een iets rijkere standaarduitrusting als de "gewone" 7810, zoals standaard radio/casettespeler, standaard airco, standaard snelheidsradar icm prestatiemonitor, en standaard 4 dubbelwerkende regelventielen
Bij de gewone 7810 had je standaard maar 2 regelventielen en een gewone Blaupunkt radio.
De rest kon je wel als optie bestellen.
De 7810 die ik in 1988 onder mijn kont kreeg had, op de casettespeler na, dezelfde opties als de Silver Jubilee.
Daar betaalde je dus gewoon extra voor.
De Silver Jubilee was dan ook iets duurder als de gewone, maar uitgerust met dezelfde opties kosten ze vrijwel evenveel.
SJB533
Cassettespeler? Dat kent de jeugd niet meer 😃
Valtra-Fordpower
@SJB533

Ik ben geen jeugd en ben wel van de cassettebandjes generatie 😃
JD3010
@ford5000

Pas zag ik er nog 1 op een veilingsite staan. Het was geen nette meer met verrotte achterspatborden. Jammer dat er zo mee wordt omgegaan. Maar als alles wordt bewaard, wordt het nooit exclusief.
Bij De Heus in Oud-Beijerland staat er ook nog 1.
SJB533
@Valtra-Fordpower

Noem jou toch niet specifiek? 😃
JD3010
@SJB533

Vorige week zijn we op een vakantiepark geweest. De huisje waren nog maar een paar jaar oud. Daar stond nog een radio/DVD-speler met cassette-speler. Ze bestaan dus nog.
ford5000
@JD3010

Die bij de Heus is er niet best aan toe zeg!
Daar gaan een bult uren in zitten om vooral die cabine weer strak te krijgen! Hij is op sommig plekken compleet weggerot.
Waarschijnlijk ergens dicht aan zee gelopen of zo.
JD3010
@ford5000

Alleen de cabine lijkt verroest te zijn, de rest lijkt op de foto mee te vallen. Het is geen deukenbak, zoals je soms ziet.

Misschien gebruikt om in de winter zout te strooien.
ford5000
@JD3010

Dat kan natuurlijk ook.
Ik heb natuurlijk ook geen idee over de technische staat.
Urenstand staat er niet bij, of dat hij al eens een motorevisie heeft gehad. Kan natuurlijk maar zo zijn dat de prijs er ook naar is, maar zo op het oog houd het met een duizendje of 8 wel een beetje op vind ik.
Dik een jaar geleden stond er eentje te koop bij NH dealer Roelofs in Bennekom met een vraagprijs van 16000 Euro, maar die was dan ook net gereviseerd en in showroom staat.
JD3010
@ford5000

de meeste trekkers die daar staan zijn vaak exportkwaliteit. Vaak mankeert er wel wat aan. De cabine van die tijd waren toch niet zo vaak rot? de spatborden wel dacht ik.
Is het geen leuk project voor je?
ford5000
@JD3010

Zou het wel zijn als tijd en beschikbaar kapitaal geen belemmeringen vormden.
Zoals je zelf al zegt, het is meestal exportkwaliteit, dus het zou me niet verbazen als buiten de cabine ook de motor een revisie kan gebruiken.
De cabine zal van binnen ook wel niet helemaal spik en span zijn, dus een nieuwe bekledingsset zal er dan ook in moeten.
Als ik alleen dat al even optel kom ik gauw op een 1500 Euro.
Nieuwe koppelingsplaat en drukgroep zal ook gauw een honderd of 5 kosten, om nog maar niet over het aantal uren te beginnen.
Nog wat ander klein grut erbij en je hebt zo voor een 3 à 4000 Euro aan onderdelen bij elkaar.
In het kort gezegd telt het dus nogal op, maar over de andere kant heb je dan ook wel iets staan wat niet iedereen zomaar even achter het huis heeft staan.
JD3010
Zo heb ik ook nog een aantal projekten staan, maar hiervoor ontbreekt ook de tijd. Vaak komt er inderdaad veel meer bij, veel kleine dingen.
2 jaar terug heb ik een andere spuit gebouwd. Veel uren gekost, maar ja het blijft een hobby. Als je dan alles bij elkaar telt, loopt het toch op.
kromdiek
@ford5000
Die 7810 Silver Jublee bij van Dijk in Deurne is volgens mij een ex trekker van Hoftijzer Lochem, ik zie er wel een paar kentekens die me bekend voor komen, Johan de Rooy heeft er volgens mij ook nog 1
ford5000
@kromdiek Nooit geweten dat Hoftijzer ook een Silver Jubilee heeft gehad Henk!
Toch niet die ene die eerst een hele poos bij Schouten heeft gestaan?
De wielen van die Silver zijn toen nog onder onze 6710 gekomen omdat de 18.4R38's die daar onder zaten net te hoog waren om bij ons thuis de schuur in te kunnen.
Dat was begin 1990.
Die 6710 heeft geloof ik ook nog en herfst bij jullie meegelopen in de mais.
Hij had ook al even in de bosbouw gelopen getuige de pantserbeplating aan de onderkant van de trekker.
Wist jij trouwens dat we bij Holland in Delden ook nog een Ex-Hoftijzer TW25II hebben gehad? Was zo'n flink opgedraaide die 230 pk aan de aftakas gaf. Zat ook zo'n elektrisch smeerpompje voor de turbo op die nog een minuut of 5 na bleef smeren als de trekker stopgezet werd.
Klinkt bekend in de oren of niet?
kromdiek
@ford5000
Ja, die silver heeft eerst bij Schouten gestaan, dat van die wielen weet ik niet, maar er zaten witte vergen onder bij ons (die zouden origineel zilver moeten zijn).
En die TW 25 bij Holland klopt ook, daar hadden we er toen 2 van (van een dealer uit Duitsland, omdat ze een beetje trammelant hadden met Johan Roekevisch)die moest even weer op het goede spoor gezet worden.
En dat die 6710 bij ons meegelopen heeft kan ik me ook nog vaag voorstellen.
ford5000
@kromdiek Die TW hadden wij hoofdzakelijk voor de diepspitter staan.
Wat een brok geweld die trekker!
Een dagje spitten en de 380 liter tank was in een kleine 7 uur leeg!
Als je de trekker zocht hoefde je alleen maar in de lucht te kijken waar het zwart was. 😃
kromdiek
@ford5000
Heb jij bij Holland gewerkt dan, ik was later nog aan het denken, die TW's waren niet met de duitse neus, of dat later toch nog bij gelegd is weet ik niet zeker, of dat ze toch met de Europe neus naar ons zijn gekomen.
ford5000
@kromdiek Ik heb inderdaad bij Holland gewerkt. De laatste 3 jaar voor zijn noodlottige ongeval.
De TW had inderdaad een gewone Europese neus en geen afgeschuinde Duitse.
Hij is dacht ik ook gewoon via Johan Roekevisch bij Holland gekomen.
Volgens mij was Andre Wesselink er toen net een poosje als vertegenwoordiger.
ford5000
Zal in 1988 geweest zijn of begin 89.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
19