New Holland T 5050 - Aftakas toerental schakeling defect

Hallo TF-ers,

De aftakas van mijn NH T5050 heeft 3 toerentallen (540, 540E en 1000) waarvan de schakeling niet meer werkt. Het schakelen was altijd al een knakensysteem, dit ging steeds slechter en dit voorjaar tijdens het schudden kreeg ik hem überhaupt niet meer aan de gang. Vanaf de hendel in de cabine gaat een kabel naar de hevel op de achterbrug. Ik heb de kabel eraf gehad en met een tang de hevel bewogen; zo is het me na wat proberen gelukt hem 'in de versnelling' te krijgen en dit was gelukkig de 540. Maar de 540E en 1000 zijn op geen manier nog aan de gang te krijgen.

Om verder te kijken wat er aan de hand is moet de trekker verder uit elkaar, maar hij wordt dagelijks ingezet dus daar beginnen we niet zomaar aan. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?
DualPower

Reacties

DualPower
Ik heb trouwens de stomp er ook uit gehad, maar daarachter is niet veel te zien. Wellicht heeft @nhmonteur dit al eens bij de kop gehad?
nhmonteur
Hoogstwaarschijnlijk is de schakelstang verbogen, gebroken of ingelopen.
Enigste wat je dan kan doen is de achterkant eraf halen en een nieuwe schakelstang monteren. Deze zijn ook iets veranderd.
Meestal moet er ook een schakelgaffel vervangen.
DualPower
@nhmonteur Eindelijk tijd om hier werk van te maken 😀 Kun je globaal aangeven wat er los moet? Cabine of hefdeksel eraf lijkt me wat rigoreus hè
nhmonteur
@DualPower de cabine of hef hoeft er zeker niet vanaf.
Je laat de achterbrugolie eraf.
Dan de slee van de trekhaak demonteren.
Daarna de kabel van de aftakas schakeling eraf. Dan nog een leiding los.
Dan de bouten los van de achterkant. Nu kan je de achterkant met aftakaskoppeling en tandwielen eruit pakken.

Als alleen de as defect is haal je de borgbout los en dan kan je de schakelas er zo uit schuiven. Maar het is ook verstandig om de gaffel die over de as schuift te vervangen.
Hiervoor moet je de grote centrale moet losmaken en dan kan je een voor een de delen eraf galen totdat je bij de gaffel uitkomt.
Let erop dat je de vernieuwde as en gaffel monteert. En vergeet niet een nieuwe originele o-ring om de as te doen.
DualPower
@nhmonteur Hè de achterbrugolie zit er net nieuw in (afdichting snijmolen mesttank lek). Dankjewel voor de uitgebreide instructie, hier moet het mee lukken.
De trekker heeft nu even pauze, als de koeien naar binnen gaan gaat hij weer aan de kuilsnijder waar hij de hele winter aan blijft staan. Dus voor die tijd maar even weer klaarmaken.
DualPower
Ik had al zo'n vermoeden. De trekker losmaken is geen probleem, als we maar weten wat er gebeuren moet.

Gaat het schakelen met de veranderde stangen beter? Wij hebben de trekker nieuw gekocht maar dat schakelsysteem heeft nooit fijn gewerkt, vaak niet goed in de versnelling, maar we gebruiken het wel vrij veel.
tombo
@DualPower Heb enkele jaren geleden hetzelfde meegemaakt met men tla , was ook de schakelstang die afgebroken was... werkt inderdaad niet zo mooi om te veranderen van toerental
nhmonteur
@DualPower De schakelstang zit geborgd met een bout. Voorheen zat er een hele sleuf in de stang, waardoor deze op de sleuf wel eens wilde breken. Nu zit er een klein gaatje waar de borgbout invalt. De as is du sterker.
Ook is de schakelgaffel veranderd. hier zit nu een glijbus in die over de schakelstang gaat. Voorheen zat er geen bus in en sleet het erg snel op elkaar in.
Als je de as en schakelgaffel vervangt dan schakelt het al een heel stuk soepeler.
casejxu
@nhmonteur weet jij ook of je de aftakas rem makkelijk er af kan halen? Want dat maakt het schakelen alleen maar lastiger.
Herbert
@casejxu bij de maxxum was het niet mogelijk is mij verteld. Is bovenstaande mechanisme hetzelfde als bij de jxu?
+1
casejxu
@Herbert T6080 op t werk heeft n knopje om de rem er even af te gooien dus waarom dan bij maxxum niet??
Herbert
@casejxu ja die bedoel ik. Ik wou er graag een andere schakelaar die in de uit positie blijft staan in hebben of helemaal uitgeschakeld. Kon niet, kreeg je foutmeldingen zeiden ze.
casejxu
@Herbert Aha. Met aankoppelen is het idd nog wel eens lastig ja...
+1
Herbert
@casejxu ja ook, en heb een paar machines zonder vrijloop. Oa Mestverspreider en kunstmeststrooier vinden het beide niet zo fijn als je het vergeet
casejxu
@Herbert die gaan idd wel direct uit ja.... vind t ook n irritante "veiligheid"
ronald-deutz-fahr
@Herbert kan wel! Bij aan en afkoppelen zet je dat knopje om
Als je weer instapt zet je knopje weer terug
Laat je hem ingeschakeld staan, krijg je fout melding, en schakelt de aftakas niet in.

Boer waar ik vroeger werkte had dat zo gedaan. Werkte prima
Derkmax
@Herbert
Hier heeft de monteur de schakelaar "professioneel" omgebouwd. Was een extra tijdrelais nodig en een dik uur werk.
Heb het gedaan omdat ik de rotor van de opraapwagen liever laat uitlopen dan op de rem gooien.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland T 5050 en hebben de trefwoorden aftakas , toerental en pto geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!