Iseki TX 1300 - Op zijn zijkant gegaan maar waarom doet de tx 1300 nu niets goeds meer

Dag Allemaal,
mijn iseki TX1300 is tijdens hard werk op zijn zijkant gegaan. Na ongeveer 10 minuten terug recht gezet en starten. Echter na ongeveer 10 a 15 minuten begon hij erg hard te roken en hij stopte ermee. Veel rook ook uit de opening van de peilstok. Ik wilde toch even het olie peil checken. (Stond erg laag) !
Na een dag afkoelen en opnieuw olie bijgevuld te hebben start hij bijna niet meer. Hij maakt een erg hard geluid alsof hij een gloeikopper is geworden. De motor slaat meteen af en dus niet verder proberen te starten.
Weet iemand wat de reden is?
Verder....
Ik vrees dat hij open moet om te zien wat er aan de hand is. Nu wil ik dat met maar een probleem graag doen. Het werkplaats handboek. Anders weet ik niet hoe vast alles terug vastgezet moet worden. Ik heb gelezen dat sommige het hebben en evt digitaal kunnen doorsturen. Wil iemand dat AUB ook naar mij doen.
via een pb aub
Bedankt alvast. mvg herwin
herwin-pulles

Reacties

Klein Rot
@herwin-pulles
Hoe lang heeft hij nog gelopen toen hij op zijn zijkant lag.
roscho
@herwin-pulles In de eerste plaats is het niet verstandig om je mailadres openbaar neer te zetten. Dat is vragen om spam. Wil je persoonlijk bericht, vraag dan liever om een pb (persoonlijk bericht). Als dat binnenkomt, krijg een een mailtje en je kunt dan in je profiel kijken voor je inbox.

Als een motor op zijn kant gaat, krijgt de oliepomp geen olie meer. Dan is het dus zaak om de motor ONMIDDELLIJK stop te zetten.
Zet je de trekker weer rechtop, dan zit de olie op allerlei plekken waar dat niet hoort. Na rechtop zetten dus een half uurtje wachten voor je opnieuw start, vooraf natuurlijk wel eerst olie peilen.
Mogelijk is bij jou de olie in de uitlaat terecht gekomen: roken. En als er veel te weinig olie in zat, heeft in dat kwartier de motor waarschijnlijk schade opgelopen.
Dat harde geluid zou ook nog kunnen komen doordat er bij het omslaan vuil uit de tank omhoog gekomen is, wat nu een of meer verstuivers verstopt. Dan maken die kleine motortjes ook een geluid of ze zullen ontploffen.
Ik zou beginnen met verstuivers uitnemen en (laten) reinigen, brandstoffilter vervangen, brandstofleiding doorblazen. Daarna vloeistoffenniveaus controleren en nog eens voorzichtig proberen te starten. De boel helemaal los draaien kun je altijd nog.
ten bosse
@roscho maar wat is de beste manier op vertstuivers te reinigen?
roscho
Quote Reactie van @ten bosse:
verstuivers reinigen

Het best kun je dat even professioneel laten doen bij een revisiebedrijf. In het filmpje hieronder doet iemand het zelf.
(reactie gewijzigd omdat ik een beter filmpje vond.)
Klein Rot
@roscho
En dan moet je de openings druk nog controleren en eventueel afstellen. Dan pas kan je ook zien of ze goed vernevelen.
roscho
@Klein Rot Klopt, maar als je de ringetjes er weer indraait zoals het gezeten heeft, zou hij in elk geval moeten lopen.
herwin-pulles
De tip van het mailadres is wel erg goed. ik heb het meteen veranderd!
Ik schat dat hij nog 15 minuten gelopen heeft voordat hij stil viel.
Kan het zijn dat de drijfstangen krom zijn ? omdat er olie boven de cilinders kan zijn gelopen en dus de druk niet aan kon?
roscho
@herwin-pulles De vraag is eigenlijk hoe lang hij LIGGEND gelopen heeft.
Als hij daarna nog weer rechtopstaand gelopen heeft, lijkt het me niet dat er olie boven de zuigers terecht is gekomen, dan had hij helemaal niet kunnen lopen.
Ik denk meer aan vuil dat door de rol boven is gekomen, waardoor de verstuivers verstopt zijn geraakt. Hij liep waarschijnlijk eerst nog goed, tot het leek of er een vent met een hamer bovenin de cilinderkop begon te slaan? Ik denk dat er veel verbetert als je het brandstofsysteem schoonmaakt, incl. de verstuivers.
herwin-pulles
Niet meer dan 30 seconden denk ik. Ik moest toch maar eerst even zorgen dat ik er zelf af was en toen meteen uit gezet.
nhfendt fan
@herwin-pulles als die op de kant heeft gelegen komt er vaak olie in de verbrandingskamer dit is ook de reden van de rook die je gezien hebt als die olie te veel is kan het goed zijn dat er een klep krom is gegaan en dat verklaard dan weer het harde tikken eat je hoord dus als ik jou was ( en ik weet niet hoe handig je bent ) zou ik de kop eraf halen en naar de kleppen kijken dit is niet veel werk bij een mini tractor
roscho
Quote Reactie van @nhfendt fan:
olie in de verbrandingskamer

Het trekkertje heeft na rechtop zetten nog 10 min. weer goed gelopen, reden waarom ik denk dat het probleem niet aan olie in de verbrandingskamer ligt. Dan had hij die 10 min. ook niet gelopen.
Volgens mij heeft hij eerst nog goed gelopen op de schone brandstof die nog in de brandstofpomp zat en gaf er daarna de brui aan toen de smurrie binnenkwam.
Maar evengoed kan ik het verkeerd hebben.
wotan2
Heb je hem daarna nog wel eens gepeild? Jij hebt hem bijgevuld kort nadat hij op zijn zij lag, mogelijk zat er nog olie “bovenin” het blok toen jij peilde; en zit er nu veel te veel olie in.
herwin-pulles
Ik ben vandaag naar het bedrijf geweest met de tx1300 waar ik hem vandaan heb. Ze hebben 42 jar ervaring en hij haalde het lucht filter eruit en starten maar. Na ongeveer 5 keer start hij en met hoog toeren tal en enig tegensputteren begint hij steeds beter te lopen. Na een aantal minuten klinkt alles weer veel rustiger. de zware klappen zijn weg en ook de olie die in de luchtinlaat zat.
Al met al is alleen nu er een nieuw luchtfilter ingegaan en hij loopt weer normaal. Poeh poeh wat een opluchting zeg. bedankt voor al jullie hulp en hopelijk heeft iemand uiteindelijk hulp aan deze topic. vr gr herwin
roscho
@herwin-pulles Mijn conclusie: dus toch vuil in de verstuivers. Dat is er door dat hoge toerental nu uit geblazen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki TX 1300 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!