Illustratie van:

John Deere 4240 - Brute koppeling van de versnellingsbak

Beste,
Ik ben/was opzoek naar een 2de handse trekker en had op deze John Deere mijn oog laten vallen. Toen wij ging kijken, ik samen met mijn vader, merkte mijn vader op dat deze nogal een brute koppeling van de versnellingsbak had. De verkoper, een dealer, zei d

Deel dit topic

Reacties

Wim3510
Mijn excuses, ik typ even verder. De verkoper, een dealer, zei dat hij hieraan gewerkt had en dit "al wat verbetert had", door een ander "veertje" te vervangen. Wat mij ook opviel was dat hier een manometer met een lange "draad" op aangesloten was.
Werkt deze koppeling hydraulisch?

Nu is mijn vraag, is dit normaal, deze brute koppeling?
Kan dit zo verbeterd worden?
Is dat simpel om zelf te doen?
Of zijn hier een berg kosten aan?
Heb de tractor nog niet gekocht maar het is een prachtding. Graag even jullie technische kennis
RJBrouwer
@Wim3510 wat bedoel je met een brute koppeling? dat ie zwaar gaat, of dat ie slipt in de versnelling?
Wim3510
Had er zelf niet mee gereden, maar mijn vader merkte op dat je de koppeling niet zachtjes kon loslaten. Die pakte vrij direct. De tractor "sprong" bijna.
RJBrouwer
@Wim3510 ik denk dat het een afstellingsdingetje is. dat de koppeling te strak staat gesteld, dat ie in verhouding te vroeg aangrijpt. de dealer zal die vast minder strak kunnen stellen, zodat je wel op een fatsoenlijke manier kan wegrijden...
Wim3510
Even verder ter info, die manometer was wel degelijk op de koppeling onder het koppelpedaal aangesloten met een lange "draad"
RJBrouwer
Maar ik kan het mis hebben, misschien dat er anderen zijn die ook deze ervaring hebben gehad...
het lijkt mij dat ze nadat ze dat 'veertje' vervangen hebben, em niet goed afgesteld hebben...
Wim3510
Denk je dat het een afstel probleem is? Zou je dit zelf kunnen doen of moet je hiermee naar de garage? Of zou de hele koppeling versleten zijn? Zijn dit nogal grote kosten?
RJBrouwer
@Wim3510 je koppeling testen is heel makkelijk, in de hoogste versnelling zetten, en dan vol gas geven en dan de koppeling los laten, als ie dan niet uitvalt of bijna uitvalt, is het goed. als ie er door heen slipt is je koppeling niet goed. afstellen zou ik gewoon vragen of degene waar je em koopt kan doen. in de manual staat wel beschreven hoe dat moet als het goed is.
stephan-inter
@RJBrouwer beter gewoon in de versnelling en laten rijden. Dan vol remmen.
Valt de trekker uit is de koppeling en tevens rem goed.
Gaat hij stilstaan maar de motor draait nog is koppeling slecht.
Rijdt hij gewoon door is rem slecht
RJBrouwer
@stephan-inter kan inderdaad ook, had ik nog nooit zo over nagedacht, bedankt!
roscho
"Happende" koppeling kan ook komen door het soort koppelingsplaat wat erin zit. Een zgn. sinterplaat pakt veel abrupter dan een normale. Helaas kun je dat pas zien als de trekker doormidden gaat. Een sinterplaat is minder gevoelig voor slippen. Doordat je eigenlijk alleen maar abrupt kunt wegrijden, is de slijtage minder. Maar door de klappen is de slijtage van je achterbrug des te meer.
+1
goeiedag eem
Tractor nog helemaal origineel of is er wat aan gepast voor trekkertrek dmv een verzwaarde koppeling
+2
mdoornekamp
De natte kopeling ( olie gekoeld) van dit type trekkers is altijd wreed. Wel zeer degelijk. Hoeft eigenlijk nooit vervangen te worden
Wim3510
Dat is echt fijn om zoveel ideeën en tips te lezen!
Helaas beginnen nu alle puzzelstukjes samen te komen door jullie reacties. De dealer had er ook een ´nieuwe mazout lijnpomp opgezet´ en een nieuwe waterpomp. Is een lijnpomp dan beter of slechter? Als ik nu over alles denk, lijkt het mij een trekker trek tractor.
johndeere 2650
@Wim3510 volgens mij is een 4240s gewoon geleverd met lijnpomp
Een normale 4240 met een roterende.
stephan-inter
@Wim3510 wat is er mis met een trekker die voor trekkertrek is gebruikt?
mdoornekamp
@stephan-inter elke vorm van opvoeren of chip tuning geeft extra belasting en dus extra slijtage.
stephan-inter
@mdoornekamp ben ik het niet mee eens.
RJBrouwer
@mdoornekamp met chiptuning is zorgt het zeker niet altijd voor extra slijtage, door sommige chiptuners, wordt de verbranding geoptimaliseerd, zodat de trekker meer vermogen krijgt met hetzelfde of soms zelfs minder brandstofgebruik. Dit komt omdat de meeste fabrikanten bij de 'nieuwe' trekkers hem zo instellen dat ie onder alle omstandigheden( temperatuur en dieselkwaliteit onder andere) aan het vermogen komt. De verbranding levert dus eigenlijk in nagenoeg geen geval het hoogst mogelijke rendement, en dat proberen sommige chiptuners te optimaliseren, dit zorgt dus lang niet altijd voor meer slijtage.....

Het lukraak opvoeren van trekkers voor tt of andere doeleinden geeft natuurlijk wel meer slijtage. Dus maar gedeeltelijk eens met je stellige zin...
+1
mdoornekamp
@RJBrouwer Met chiptuning bedoel ik ook vermogens toename. Eco tuning is natuurlijk niks mis mee. Al wordt het wel steeds lastiger om de complexe inspuiting en de ad blue inspuiting en reiniging van de uitlaat goed op elkaar af te stemmen. Daar gaat het bij de goedkope tuners nog wel eens mis. En fabrikanten laten steeds meer de garantie vervallen als er wel iets kapot gaat.

Vermogens toename geeft altijd extra druk op de lagers en hogere temperaturen. In de praktijk gaat het meestal wel goed omdat er altijd wel wat reserve in de techniek zit. Ik heb zelf een 6820 gehad met 195 pk. (standaard 145). Die blokken kunnen heel wat aan. Maar koeling zat wel op het randje met hoge buiten temperaturen. Dus altijd met verstand mee omgaan.
+1
Wim3510
@stephan-inter iedereen kan zijn persoonlijke mening hierover geven, maar ik deel de mening van mdoornekamp
stephan-inter
@Wim3510 dat mag.
Zijn veel bedrijven en trekker rijders die anders beweren.
Eigen ervaring is ook positiever.
Veel zuiniger. Minder belasting enz enz enz
Wim3510
Had deze info eerst niet vermeld omdat het mij niet belangrijk leek
+1
radium45
Deze trekker heeft een Perma koppeling. Onverwoestbaar maar een hork van een koppeling.
ford8630power
@radium45 @deeremeneer had hier geloof ik wel een oplossing voor maar dan moet de trekker wel door midden. Heb eerder wel eens met een 4630 gewerkt maar dat was niet te doen, trekker sloeg soms gewoon af
+1
mdoornekamp
@ford8630power toen was trekker rijden nog mannen werk.
ford8630power
@mdoornekamp voor de rest kon je er prima mee rijden, maar het moment van aangrijpen zat op 1mm in de totale slag van het koppelingspedaal.
radium45
@ford8630power Het was levensgevaarlijk om tijdens het aan- en afkoppelen van een werktuig tussen machine en trekker te staan.
mdoornekamp
@ford8630power ja ik ken de trekker wel. 15 jr mee gewerkt.
+1
radium45
@ford8630power Ik had een 4440.. Die sloeg werkelijk nooit af. 😂
deeremeneer
@ford8630power klopt. Mijn 4440 kun je net zo soepel wegrijden als je wilt.
+2
Sjon
Aan de laptop en de waarden van “shuttle control” wijzigen?
Dit kan bij de Amerikaanse 5 serie.
+2
radium45
@Sjon Deze 4240 heeft nog geen software. Enige electronica wat eraan zit zijn de lampen denk ik.
+1
goeiedag eem
@radium45 voor starten zal er denk ik toch ook elektronica op zitten of moet je hem nog aanslingeren😄😄
+1
Wim3510
Dus als ik even terug ga naar de vraag van de brute koppeling, blijkt dit dus normaal te zijn en bitter weinig aan te doen? Buiten dat het blijkbaar hele goede koppelingen zijn?
+1
Tom VB
@Wim3510 correct
Wim3510
Dag allemaal, ik was te laat om deze trekker te kopen. Toch allemaal bedankt voor de fijne reacties, tips en jullie technische kennis. Fijn dat tractorfan bestaat! En wie weet tot de volgende!
+1
deeremeneer
@Wim3510 moet het perse een 4240 zijn? Ik heb nog een 4040 te koop.
johndeere 2650
@deeremeneer die cabrio?
deeremeneer
@johndeere 2650 nee had er nog een gekocht.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 4240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0