Mc-Cormick 423 - Waterpomp vervangen, koelsysteem gereinigd met soda

De waterpomp van mijn 423 lekte op de as. Daarom besloten om hem te vervangen. Dit is vrij eenvoudig gelukt, alles was gemakkelijk los te krijgen. Ik heb het heel relaxed gedaan, elke avond een paar uurtjes sleutelen, en als het laat werd, of als het niet meer lukte, ben ik gewoon gestopt. En meestal lukte datgene waar ik de dag ervoor op vastgelopen was een dag erna in 1x.
Het meest zag ik op tegen het demonteren van de oude waterpomp. Maar nadat ik de moeren en bouten had losgedraaid, heb ik er gedurende 3 dagen af en toe wat WD40 op gespoten. Daarna een opstaand randje gezocht, waar ik een steenbeitel op kon zetten om het los te tikken. Aan de bovenkant steekt de waterpomp iets uit, precies genoeg op hem met een aantal gerichte en weloverwogen klappen los te krijgen.
Om genoeg ruimte te maken heb ik de radiateur gedemonteerd. Aftappen van het koelsysteem is een eitje, want er zit bij mij een aftapkraantje onderaan de radiateur. Ook achter het 1e brandstoffilter zit trouwens een aftapkraantje, dit maakt ook het doorspoelen van het koelsysteem erg eenvoudig.
Na demontage van de oude pomp ben ik een aantal dagen bezig geweest met een scherpe verfkrabber om de oude pakkingresten te verwijderen. Het allerlaatste heb ik gedaan met een scherp Stanleymes.
Toen de waterpomp eraf was, alles netjes schoongemaakt. Ook alle bouten heb ik met de roterende staalborstel ontdaan van roest, en ik heb een druppeltje olie op elke bout gedaan, voorafgaand aan de montage. Dit maakt het losdraaien achteraf wat gemakkelijker.
Voorafgaand aan de montage van de nieuwe pakking heb ik eerst een dun laagje dik vet erop aangebracht, en dit erin laten trekken. Volgens mij dicht dit beter af, en is de pakking later ook gemakkelijker te verwijderen.
Daarna alles dus weer secuur monteren, inclusief een nieuwe v-snaar.
Het koelsysteem heb ik gespoeld met water en soda, volgens de instructies uit de handleiding: 1kg soda op elke 10 liter water in het koelsysteem (1,3kg soda in totaal dus), en de trekker 1 uur laten draaien. Daarna de trekker af laten koelen en het water met soda aftappen. Vervolgens het hele koelsysteem met schoon water doorspoelen, totdat het water helder uit het systeem komt. En dan de verse koelvloeistof erin, en proefrijden.

Alles OK! Op naar de volgende klus: vervangen van de hydrauliekolie.
newtrackfinder

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

casejxu115
Goed bezig !
frammi
Mooi dat het gelukt is.
newtrackfinder
Het is inderdaad uitstekend gelukt! Heb een aantal proefrondjes gereden, waarbij ik elke keer ruim een uur aan het rijden ben geweest. Er lekt geen koelwater meer, ook niet bij langdurig volgas rijden.
Op naar de volgende klus!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick 423 en hebben de trefwoorden waterpomp en vervangen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!