Fendt 106 - Hoog laag versnelling werkt niet

Ik heb afgelopen week een prachtige fendt 106 gekocht (via een veiling dus de staat was een groot raadsel), nu heb ik hem zojuist aangeslingerd en hij loopt prachtig, echter krijg ik hem niet in de hoge versnellingen. Wellicht doe ik iets niet goed of is er iets defect. Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen. Hier 2 foto’s van de trekker en (volgens mij) de hoog laag versnelling.

Gr Leo
leonardlugt

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Tim Hurkmans
De pook op de foto is de splitter, nu staat hij in zijn hoogste stand. Als je hem naar achteren trekt staat hij in laag en dat is een halve versnelling naar beneden. Dus stel dat je in 4 hoog zit dan is 5 laag alsnog sneller.

Om van giering te wisselen (dus de echte hoog laag waar je het over hebt) moet je de andere versnellingspook in midden houden en naar voren duwen. Deze tractors hebben een dubbele H-bak, dat is vrij moeilijk uitleggen als ik het niet voor kan doen maar ik doe mijn best.

R2 - S - 5
4 - - 6
|
R1 - - 2
1 - - 3

Dit is ongeveer de diagram die boven op de pook staan als dit nog leesbaar is. S is de snelgang en dat is de hoogste versnelling. De rechte streep in het midden is het wisselpunt tussen de hoge en lage giering, dit kan alleen onder stilstand geschakeld worden. In de diagram zie je ook het idee van de dubbele H, onderaan heb je R1, 1, 2, 3 wat de eerste H is en bovenaan R2, 4, 5, 6, S wat de tweede H vormt. Alle versnelling behalve de 2 achteruit versnellingen en de S zijn gesynchroniseerd. Als je bak nog in goeie staat is kan je alsnog redelijk makkelijk in de S schakelen onder het rijden, zo niet dan zul je moeten dubbel koppelen of aanrijden in de S. Aanrijden is de S is ook geen enkel probleem vanwege de vloeistofkoppeling. De splitter werkt op alle versnellingen behalve de S. Je hebt dus 4 achteruit versnellingen en 13 vooruit.

Ik denk dus dat jou probleem is dat je hem in de onderste van de 2 H’s hebt staan.
leonardlugt
Ha Tim, dank voor je reactie. Ik vergeet iets essentieels te melden. De splitter zoals je aangaf krijg ik dus niet in beweging. (Geen mm) Ook niet als ik de versnelling in zijn vrij heb staan. Wellicht is hier is niet in orde?

In de S haal ik nu een snelheid van 5/6 kmh

Je uitleg helpt me in ieder geval de bak wat te begrijpen.
+1
yoohan
Ik denk niet dat je in de S zit dan, die kan volgens mij niet vertraagd worden met de hendel links.

Weet je zeker dat je al in de hoge groep zit en niet de onderste helft van de H-bak?
+1
basia
Als de "splitter" ook wel 30 % hendel genoemd , vast zit , zit waarschijnlijk de arretering vast .
Hiervoor moet je het plaatje bovenop (4 of 6 - 13 mm kop boutjes ) losdraaien , hieronder zit een veer met pen en kogeltje die op een kwadrantje drukken ; di.t
e bedienen een pen die in de bak de tanwielen schakelt .
Heb meerdere keren meegemaakt dat de pen met veer en kogel vastgeroest zaten

Maar als je het plaatje er af hebt zie je het mechaniek wel zitten ; later alles goed invetten en het gaat meestal weer soepel
+3
leonardlugt
Het is gelukt! Ik zat inderdaad niet in de voorste H. Het is even voelen en rommelen maar nu werkt het super!
+2
leonardlugt
En ook de splitter heb ik weer werkend gekregen na wat proberen👍
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!