Ford 2000 - Laad lampje ford 2000

Hallo,

Ik heb een ford 2000 en het laad lampje bleef constant branden heb hem toen bij een mechanisatie bedrijf (ford dealer) gehad en die hebben een nieuwe dynamo en spanningsregelaar erop gezet en dan is het weer even goed en na een tijdje brand hij weer bij de dealer weten ze ook niet hoe dat kan kabels zitten wel allemaal goed.

Ik lad ergens iets over spanningsregelaar electronisch maken? Hoe werkt dit? Ben een beetje einde raad iemand ideeën? Hoor graag van jullie
Hendrik1

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
blauwe tractor
Normaliter worden een dynamo en spanningsregelaar op elkaar ingesteld misschien een ideetje???
+1
Eric72
Ik herken het probleem, hier hetzelfde.
Nieuwe regelaar, nieuwe dynamo, zelfs een nieuwe accu, bedrading goed, regelaar en dynamo gepolariseerd, en nog laad het kreng niet.
Bij mij gaat bij toeren wel het lampje uit, maar als ik op beide polen meet is de spanning 0.2V lager dan bij motor uit.
Toch iets met dat polariseren denk ik.
Hendrik1
@Eric72 ik heb hem al 3x bij het bedrijf gehad en het is nog niet goed lijkt me dat die er wel een beetje verstand van hebben
+1
Noordammen
Volgens mij zit er onder de accu een sensor die heeft iets te maken met het wel of niet opladen ivm de temperatuur van de accu, als deze niet goed werkt , of niet goed aangesloten is , laad de tractor niet bij.
+1
iantx1500f
Zal ergens een stekker zitten vanaf de dynamo naar regelaar
Trek die maar eens uit elkaar
Als die slecht contact maakt krijg je namelijk dit soort storingen
+1
dendeze
Noordammen heeft gelijk denk ik, wij zien het natuurlijk niet, maar ik heb dat probleem ook gehad en ik heb dat ding onder de batterij doorverbonden.
Kijk daar eerst maar naar want iets oplossen waar je niet bij bent is natuurlijk niet zo evident.
Ik begrijp ook niet goed waarom men direct een nieuwe dynamo koopt, die zijn prima te herstellen.
Hendrik1
@dendeze top bedankt zal ik daar eerst eens naar kijken

De dynamo reviseren was duurder hadden ze het over
+1
DVJD3030
Wat is de staat van de accu, heb je die laten controleren?
Hendrik1
@DVJD3030 ja accu is nieuw
+1
dendeze
Is het nu opgelost?
Hendrik1
@dendeze nee helaas de sensor was niet aangesloten dus daar lag het niet aan
+1
Bert353
Hen je het nu over een oude (gelijkstroom) dynamo?
of al een modernere (wisselstroom) alternator?
Ik heb ook eens zoiets voorgehad, niet op een blauwe trekker, en heb toen uiteindelijk ook een alternator geplaatst. kon ik tegelijk ook eens goeie lampen plaatsen, want zo'n oude dynamo laad zeker bij stationair niet zoveel.
Hendrik1
@Bert353
Ja klopt idd het is de originele gelijkstroom dynamo ik denk ook maar dat ik voor de wisselstroom dynamo ga want zo is het ook niks
+3
Bert353
@Hendrik1 ik denk dat dat wel beter is, misschien niet origineel, maar wel praktischer.
vooral als je veel werk doet met net iets meer als stationair toerental, in dat toerengebied laadde de oude dynamo nog niet, en de moderne wel al, dus is het risiko van een platte batterij veel minder.
succes!
Hendrik1
@Bert353 top👍 bedankt voor je reactie en tip
+2
nhmonteur
Je kan inderdaad een wisselstroomdynamo monteren. Alleen heb je dan geen toerental meer. Deze word namelijk van je dynamo afgepakt.

Het probleem wat je beschrijft heb ik ook gehad bij een klant van ons. Al een aantal jaren liggen stoeien, maar telkens deed alles het maar even. Meerdere malen dynamo en regelaar laten testen en afstellen. Nieuwe accu’s, nieuwe bedrading, niks hielp.
Toen uiteindelijk met een dynamo/startmotor specialist om tafel. Die vertelde ook dat de regelaars die tegenwoordig geleverd worden van zeer slechte kwaliteit zijn.
Deze beste man heeft uiteindelijk de regelaar helemaal elektronisch gemaakt. Alles in het regellaarhuis kunnen monteren met dezelfde aansluitingen.
Nu nooit geen problemen meer gehad.
Bert353
@nhmonteur nou, ik weet niet hoe dat bij Ford zit met wat jij zegt,maar wisselstroom alternators hebben wel degelijk een "W" aansluiting waarvan je het toerenteller signaal kunt pakken, dat is hoe bijna alle diesel auto's in de jaren '80 en '90 dat deden.
+1
basia
@Bert353

Beste Bert ; bij de Ford 2000 word de toerenteller via een kabel aangedreven vanaf de dynamo d.m.v. een haaks tandwieltje overbrenging .
Dus een mechanische aandrijving .
Han745XL
@basia
Kun je nog op een andere manier de toerenteller werkend krijgen? Ik heb de toerenteller ook niet werkend sinds er een wisselstroom op zit. Zou mooi zijn als die het weer doet
nhmonteur
@Bert353 inderdaad wat @basia zegt, bij de oude ford modellen word het toerental mechanisch gemeten. Bij de oude via de dynamo. Bij de latere types via de nokkenas.
@nhmonteur

Klopt het dat de toerenteller kabel aan de dynamo de andere kant op draait dan wanneer die op de nokkenas-aandrijving zit? Dan zou je in dat geval dus een andere teller moeten monteren.
Hendrik1
@nhmonteur bedankt voor je reactie,

Ik heb wel eens gehoord dat je met een wisselstroom dynamo dan moet je een speciaal mechanisme maken voor de toerenteller kabel vlakbij het oliefilter aan het blok vast klopt dat?

Bij welk bedrijf heb je die spanningsregelaar electronisch gemaakt?
+1
nhmonteur
@Hendrik1 je kan ze soms aansluiten onder het oliefilter via de nokkenas. Maar bij de oude types zit daar het gat dicht gegoten. Waardoor het dan dus niet mogelijk is.

Ik heb de regelaar laten maken bij Auto Electro de Wit in Herveld. Deze man doet alles op het gebied van startmotors en dynamo’s.
+1
Han745XL
Dit probleem hebben wij ook gehad met onze Ford 5000, in combinatie met slecht starten. Toen is er een bij ons een wisselstroom alternator opgezet. Nu nergens last meer van.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!