50

Wat is de charme (het mooie) van een tractor?

Ik ben bezig met een artikel over de charme van de tractor/trekker. Wat is dat in jullie ogen, wat is er zo mooi aan een (of voor jullie misschien juist die ene) tractor/trekker? En waarom is dat zo mooi/bijzonder/indrukwekkend?

Deel dit topic

Reacties

+6
Voor mij persoonlijk hangt dat niet zo zeer van een merk of type af. Meer omdat je er het mooiste werk van de wereld mee kunt doen. Loonwerk 😁
Altijd in de natuur, vrijheid (bent toch vaak alleen op pad) en met de nieuwe technieken als bijv GPS altijd uitdagend om je verder te ontwikkelen.
+8
En niet te vergeten het soms roepen en vloeken op je trekker @Siete, maar de volgende dag ga je gewoon weer samen op pad 😆
+6
@mike_v
Zoveel vloek ik niet op machines. Heb ze voorheen wel geprobeerd heel te vloeken als ze stuk waren. Nooit gelukt dus ben dr maar mee op gehouden.
+3
Dat is ook waar @Siete. Maar soms is het eruit voor je er erg in hebt 😉.
+5
Jou vraag is zeer persoonlijk. Ik kan het zo niet zeggen. Van de ene kant is het de kracht die te werk stelt en aan de andere kant het ontwerp. Vooral het laatste is zeer persoonlijk. Voor mij heeft een trekker charme als hij mij dient en daarbij ook nog mooi is om te zien. Dit heeft weinig met de grote van een trekker te maken. Veel hoor ik zeggen dat ze de grootste uit de serie wel willen hebben. En dan? wie heeft er de machines voor en dan weer de oppervlakte om met die machine te werken. Daarom liever een kleine die me dient.
@flip1150 Het is inderdaad persoonlijk. Als ik vragen mag, wat vind jij mooi om te zien dan? Want daar zit hem voor jou ook de charme in.
+13
De charme die ik aan een trekker vind is heel simpel in mijn ogen..en dan vooral een trekker zonder canbine ,,hele dagen rij ik op trekkers met cabine arco een heel goede stoel een computer erin ..allemaal heel fijn om er hele dagen mee te kunnen werken ..maar als ik vrij heb en op mn eigen land bezig ben pak ik graag mijn oude international zonder cabine ..heerlijk in de openlucht het land bewerken ..wie doet je wat
+3
@jehan precies vind ik ook
+2
@case 745 xl @jehan Voor mij het zelfde, niets leuker dan de oude trekker zonder airco, elektronica, cabine, heerlijk in het voorjaarszonnetje genieten, al ruim 30 jaar en ik krijg er niet genoeg van, maar heel soms moet het werk net iets eerder klaar zijn en dan neem je automatisch het iets grotere, luxere materiaal...
+1
In mijn ogen is dat de uitvoering en aankleding van het uiterlijk van de trekker. Vaste chauffeurs hebben de trekker vaak een beetje gepimpt met een paar lampjes en luchthoorns en zullen hem geregeld poetsen en er niet mee door takken rijden.
+2
En mn charme voor een bepaald merk steek ik ook niet onder stoelen of banken ..op mn werk hebben we dat merk en heb er zelf ook een aangeschaft van hetzelfde merk ...het eerste type dat ik bereed van dat merk vond ik lelijk ..maar de kracht wat ie gaf daar was ik van onder de indruk...
+2
Door mijn verblijf in de U.S.A. jaren geleden heb ik een zwak gekregen voor Amerikaanse trekkers van begin jaren 70. Met als toppers Natuurlijk de MF 1150 en (wel wat jongere) Versatille 1150. Ook de internationals uit die tijd en dan vooral de 806 en de 1468 en 1568.
John deere 20 serie Oliver 55 serie.
Dit zijn voor mij allemaal droom trekkers omdat ik er geen functie voor heb. Mijn topper op dit moment is de Antonio Carraro SRX 9900. Dit omdat deze trekker mij dient Als hij op smalle wielen staat is hij 110 cm breed en kan ik makkelijk in mijn kippenstal de 1.40 cm brede paden schoon maken. Op brede wielen is hij leuk om te zien hij loopt 42 km/h en met zijn 85 pk kan hij mijn getrokken maai-kneus combinatie makkelijk aan. Voor de rest een veel te handige trekker die overal voor gebruikt word. Dus gewoon een trekker die me in alle opzichten dient. Maar ook mijn MF 50 EX is een topper. eigenlijk een jongensdroom omdat deze trekker vroeger de enige was die een funktie zou kunnen hebben op ons bedrijf. Dan is de 50 ex (met 4wiel aandrijving) ook nog eens de zwaarste die ze gemaakt hebben. Super handig met hoogkipbak, pallervork, houtklover. diverse balenklemmen en door zijn 3 punt hef en aftakas ook nog in te zetten bij het hooien.
+2
De mooiste is iig de John Deere 7010 serie met zn machtige 8.1 DPS
+6
Ik denk dat je met andermans ervaring wel een mooi artikel kunt maken, maar met eigen ervaring van het rijden met een oud trekkertje kun je ook schrijven uit eigen ervaring,

Ik vind zelf deutz trekkertjes van de D, 05 en 06 serie prachtig, maar ik zal me in houden

Als ik je een tip mag geven, leen effe ergens een trekker, of trekkertje en ga rijden!

Maar het is altijd trekker en geen tractor ben ik van mening😉
+8
In een notendop.
Het mooie van een tractor, is dat veel technieken samen komen, hydraulisch mechanica, elektro techniek.
Daarbij het zoeken naar onderdelen, contact met gelijk gestemde.
Verder kom ik op plekken die ik met de auto zou passeren, Het is ook een uitdaging (avontuur) om van A naar B te komen over een langere afstand.
Een tractor is voor mijn gevoel een oldtimer die nooit af is, heb je de tractor klaar, dan begin je aan een werktuig.
Naast het toeren is het werken met een tractor is leuk, zeker voor de vereniging, de dankbaarheid die ik dan ervaar.
Het geluid van mijn tractor doet mij herinneren aan vroeger, in het bijzonder de 3 cylinders.
+2
@DB780 Helemaal mee eens!
+2
@DB780 inderdaad 100 punten. De zoektocht naar die ene trekker/machine, van vroeger of vanuit de passie voor het merk/type. Het vinden en het ophalen, de euforie. Dan de mengeling van meevallers en tegenvallers, late avonduren, je knokkels schaven met steeds die ene kut steeksleutel. En als alles hersteld en weer opgebouwd is, een grijns die je gezicht in 2en splijt.
+2
@DB780 @Hannesman Mooi verteld, zo is het voor mij ook een beetje.
+2
@FabianE . Kweet nie waar jij woont. Maar misschien dat er in jouw buurt wel tf-ers zijn die je kan aanspreken voor hun ervaringen en eventueel rondje te rijden
+1
Voor mij persoonlijk is de charme het werken met trekkers waar nog zwarte rook uit de uitlaat komt als hij het zwaar krijgt. En daarnaast proberen om een trekker zo lang mogelijk mee te laten gaan op ons bedrijf. Overigens worden op die drie trekkers waar dat bij ons over gaat ik denk 50, 250 en 300 uur per jaar gereden dus dat stukje comfort verlies neem ik dan voor lief voor die uren.
De trekker die bij ons niet rookt is de N142, dat is een vario en die is gewoon nodig voor het hoofdwerk op ons akkerbouwbedrijf. Maar of je daar nou charme voor voelt, ja misschien met 10000 uur, hij is nu net over de helft..
+2
De combinatie trekker en werktuig, het zo afstellen dat het goed loopt en je de capaciteit van de trekker goed benut. Er is door enkele eenvoudige afstellingen (bandendruk, treklijn, stand van tanden, enz.) veel winst te halen qua efficiëntie en werkplezier.
@jammermaarhelaas
Ja mooi, er is veel winst te halen op die punten wat dan ook de bodem ten goede komt.
+4
Mijn belangstelling voor trekkers is gewekt toen ik nog klein was. Buurman had een loonbedrijfje, hij had maar liefst 3 exemplaren Lanz, een technisch wonder uit die tijd. Toen ik wat ouder werd, mocht ik ook zelf wat helpen: hooi harken, gras maaien etc. Aan het eind van de dag had je het gevoel dat je veel werk had gedaan en nuttig bezig was geweest (en dat was ook zo).
Uiteindelijk ben ik getrouwd met de dochter van een boer. Daar hadden ze ook 2 trekkers. Omdat ik er al handig mee was, hielp ik daar ook mee en dat ben ik ook blijven doen toen mijn zwager de boerderij overnam. Mijn zwager is een handige knutselaar en veel werd zelf gerepareerd, maar ook nieuwe dingen gemaakt. Trekkers moesten steeds groter worden, dan kon je in korte tijd meer doen, ook een beetje loonwerk. Maar hij emigreerde en alle trekkers gingen weg, verkocht of ze emigreerden mee.
Vroeger was het hoe groter, hoe mooier, maar hoe ouder ik word, hoe meer ik oude, kleinere trekkertjes kan waarderen. Ze zijn uitgevonden en bedacht door ware pioniers en in de loop van de geschiedenis konden ze de boeren goed helpen. In Duitsland waren misschien wel honderden smeden die hun eigen trekkers bedachten. Daarvan bleven er enkele over en op dit moment zijn er nog maar een paar grote merken. Maar die moderne trekkers zitten technisch zo ingewikkeld in elkaar, dat die door een hobbyist onmogelijk te repareren zijn. Dan is het niet leuk meer. Het mooie van die oudjes is, dat ze het vaak nog gewoon doen, ook al zijn ze meer dan 50 jaar oud. In die tijd werd op degelijkheid gebouwd en werd nog niet berekend hoe lang iets mee mocht gaan.
Quote Reactie van @roscho:
Ze zijn uitgevonden en bedacht door ware pioniers en in de loop van de geschiedenis konden ze de boeren goed helpen.

Die twee mannen op mijn profielfoto hebben er een zeer grote bijdrage aan geleverd 😉
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Die twee mannen op mijn profielfoto

Om ze te kunnen onderscheiden moet ik heel erg inzoomen, dan nog kan ik ze niet herkennen en zie ik alleen maar pixels. Aan de kleding te zien, zijn het twee Duitse fabrikanten van landbouwmachines.
@roscho Gebr Fendt? of Ford...
+2
@roscho

Het zijn Henry Ford en Harry Ferguson, bij hun Ford-Ferguson tractor met ploeg.
@jammermaarhelaas Vermoede al dat Ford het was met jou achtergrond, maar kon de tweede niet.
+3
@a3vandiejen

Ferguson was een techneut Avant la lettre, heeft met zijn 3 punt-hef met automatische trekkracht regeling de landbouwtrekker enorm vooruit geholpen.
@jammermaarhelaas Leuk weetje. 👍👌
+1
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Henry Ford en Harry Ferguson

Ik had al stiekem gegoogeld op Fendt, Claas, en Eicher, daar kon ik geen passende gezichten kennen. Ford en Ferguson had ik zo niet aan gedacht omdat ik vooral op Duits materiaal ben georiënteerd. Inderdaad, zij zijn heel belangrijke aanzetters voor de vernieuwingen geweest.
+1
@jammermaarhelaas Vergeet niet dat eerste tractor met een drie punts hefinrichting de "black tractor" van David Brown en Ferguson was en Ford was nog niet in beeld.
Echt een Engelse onder ons je....
+2
@akkermopet

Zeker. David Brown heeft bij mijn weten al vrij snel de samenwerking met Ferguson gestopt, en Ford pakte het wel op (Henry Ford was zeer enthousiast over het systeem van Ferguson).
+1
@akkermopet

Er staat best veel over op internet, bijvoorbeeld:
irishamerica.com/2004/02/…
+2
Ja rij graag op de trekker, waarom ik het mooi vind is moeilijk te beschrijven. Misschien het feit dat er altijd iets verandert. En je probeert iets te verbeteren. Het moet wel nut hebben anders ben ik het vlug zat. Met auto rijden heb ik maar een hekel aan.
+3
Het is moeilijk uit te leggen aan iemand die nog nooit op een trekker heeft gereden, maar ik zal een poging wagen.
Het werk wat je doet is altijd anders en elke trekker is ook weer anders. In vergelijking met een auto zitten er veel meer functies op en die zijn bij elk tractormerk net weer anders te bedienen. Dan moet je altijd weer even leren.
Qua uiterlijk spreken mij Ford trekkers aan omdat ik daarmee groot ben geworden en veel leuke herinneringen mee heb.
Bij het werk met een trekker kun je vaak ook direct resultaat zien. Je hebt echt het idee dat je wat doet. In het land ben je vaak alleen en bevind je jezelf in een soort 'bubbel' (vooral 's nachts). Alsof je helemaal alleen op de wereld bent. Voor mij is dat een soort ontspanning.
+12
De machine is leuk, maar de achterliggende vriendschappen zijn naar mijn mening nog belangrijker. Het kunnen delen van de passie.

Ook al ken ik niet iedereen hier persoonlijk, het is wel leuk dat er hier zoveel mensen zitten met dezelfde passie en waar je eens een leuke geschreven babbel kunt hebben.
+6
Trekkers verbinden mensen, de meesten onder ons kijken al van kindsbeen af, op naar de grote trekkers die met ouder te worden heel wat kleiner zijn geworden! Wie van ons stopt er nooit eens onderweg om een andere trekker te bewonderen om dan ervaringen beginnen delen en voor je er erg in hebt is er een uur voorbij! En zoals hierboven al meer vernoemd is het rijden, repareren, het in stand houden, het aankopen, er steeds opnieuw naar kijken, enz....
+1
@Towaberg Zo is het maar net!!👌
+2
Als ik terug kijk in de tijd ben ik begonnen met de Hanomag R35 en die kon ik bij 12 jaar de koppeling fatsoenlijk in trappen...🤣.
Toen vond mijn vader dat ik dat ik tractor mocht rijden!
Daarna volgde de David Brown 770, 885 en de 990 enzzzvoort... tot Fendt 611 SA op kuil hopen bij een loonbedrijf en verder vrachtwagen chauffeur gegaan.
Op mijn eerste toertocht in 1982 was het naar Delden (OV) naar de tweede Twentse puizeltocht met de Lanz 1906.🤠
En volgde mijn eigen tractoren de R12, Alldog en de Unimog 403...
+5
De charme van de trekker zit hem toch echt in de vloeiende lijnen van de body.
Hoe strak de spatborden erbij hangen en de knipperlichten zijn onderhouden.
Maar ook vooral hoe ze op haar banden staat stevig....
Je moet er verliefd op worde en en ze zal moeten kreunen wanneer jij met haar te werk gaat....
Maar met een oude trekker is het altijd genieten ze zal op haar oude dag nog altijd alles geven en dat meestel zonder dakje zo in de buitenlucht.
Maar van een jonge trekker kun je natuurlijk ook genieten zo heeft ze alles nog mooi strak en netjes opgemaakt maar daar mee doe je het wel altijd binnen veilig bij de kachel of airco dan gaat het charme er wel een beetje van af...
Kortom voor ieder wat wils groot klein.
Rood of groen
Grore spatborden kleine spatborden.
Ga er met respect mee om want ze plukken je leeg.
+2
@GROENEDEERE 😂 Schitterend
@GROENEDEERE je vergeet blauw😉😉
+2
@1046
Ik heb maar een beperkte groep blauwe vrienden.....
@GROENEDEERE oja, en blauw was geen kleur . Maar een toestand🤣🤣🤣
@1046 en wit ook niet....😜🤣🤣🤣
+2
De tractoren waarmee ik opgegroeit ben heb ik vaak wel iets mee.
+2
@John89 Zo is het bij mij ook. Ik ben nogal nostalgisch aangelegd.
Je voelt je zo groot als je met tractor rijd en dan de blikken van voorbijgangers ziet. Je zit ook heel anders dan in een vrachtwagen of auto en da gevoel kan je pas weten als je zelf met tractor rijd. Er is niks mooier dan werken op het veld met ondergaande zon (behalve als de zon in u ogen schijnt) 😅 Het rijden van een tractor da valt moeilijk te beschrijven aan een niet tractor rijden maar het is gewoon fantastisch. Het brullen van sommige types (zoals een 7710 jd ).
+2
Voor mij verschilt dat erg per trekker, niet zo zeer qua merk. De ene trekker kan soms echt (brute) kracht uitstralen, de ander geeft je meer een nostalgisch gevoel van vroeger. Ook het idee dat je in/met de natuur bezig bent. Als je aan het ploegen bent bijvoorbeeld, dan komen er vaak vogels op je land af om eten te zoeken uit grond dat je naar boven werkt. Dat geeft een heel mooi beeld met de vogels om je trekker heen. Voorbijgangers kijken je ook altijd aan, hoe groot of klein je trekker ook is. Je bouwt ook een soort van band op met je trekker, alle uren dat je ermee gewerkt hebt en dat je 'm weer onderhoud

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
29
WEERGAVES
0