Fordson Dexta - Nieuwe cilinderkop bestellen webshops

Ik twijfel over de staat van de cilinderkop van mijn dexta. Nu zie ik bij verschillende webshops oa histoparts, kodaparts en agriline nieuwe cilinderkoppen voorbij komen voor rond de 250 euro.

Heeft hier iemand ervaring mee? Moeten ze nog worden nabewerkt?

Een nieuwe is misschien wel goedkoper dan de oude laten opknappen.

Alvast bedankt!
Groeten Sander
Sanderford

Reacties

Klein Rot
@Sanderford
Waarom denkt u dat de cilinder kop vervangen moet worden.
Sanderford
@Klein Rot @lutje-ford wanneer ik de koelvloeistof bijvul tot net onder de dop, gooit hij alles er uit tot het aan het rooster staat, ik heb dus het vermoeden dat er druk op het koelsysteem komt.

Daarnaast komt er erg veel ik vermoed olie uit de uitlaat. Mijn idee is dat de koppakking lek is. Wanneer de kop eraf is zou deze weer gevlakt moeten worden lijkt mij? En eventueel klepsteelgeleiders vervangen?

Ik dacht dat dat bij elkaar meer zou gaan kosten dan een een nieuwe kop, waarvan ik dan zeker ben dat ie weer goed is. Of hebben jullie andere tips/ideeën?
+1
Sjon
@Sanderford volgens mij is het heel normaal dat er na het (te vol) vullen er wat koelvloeistof uitloopt. Zolang het peil maar boven de platen blijft.
Zit er water in de motorolie.
Sanderford
@Sjon nee geen water in de olie 🤔
Klein Rot
@Sanderford
Dat is redelijk normaal ook water zet uit als het warm wordt, er zijn testkits in de handel waarmee gemeten kan worden of er compressiegassen in het koelwater komen daarmee kan je controleren of de pakking lekt.
Olie uit de uitlaat kan op slijtage van de zuigerveren duiden op lekkage langs de klepgeleiders en dan met name de inlaat kleppen, ik weet niet of de Ford afdichting kapjes heeft op de klepstelen.
Sanderford
@Klein Rot motortje is een jaar of 8 a 10 geleden voorzien van een nieuw interieur en heeft nog niet echt veel uren gemaakt, zou me snel lijken dat de zuigerveren weer versleten zijn...
Klein Rot
@Sanderford
Is de motor dan wel goed ingelopen of heeft hij alleen maar sukkelwerk gedaan zonder goed op temperatuur te zijn gekomen. Heeft hij wel goed gewerkt vermogen geleverd pas dan zullen de zuigerveren zich goed zetten en inlopen op de cilinders.
Sanderford
@Klein Rot beetje vanalles, ook regelmatig mee geculterd, wat met de weidebloter, kunstmest strooien, spuiten, voor de wagen
+1
Klein Rot
@Sanderford
Ok dan heeft hij geen luizenleven gehad dat is namelijk ook funest voor de motor dan slipt die helemaal dicht met kool, is slecht verbrande diesel doordat de motor niet goed op temperatuur komt
Bert353
@Sanderford je weet zeker niet of er toen chromen cilinderbussen ingezet zijn?
Deze hebben namelijk de eigenschap na (relatief) korte tijd olie te gaan gebruiken.
Sanderford
@Bert353 nee dat weet ik helaas niet, heb het toen laten doen. Zou het tegenwoordig (met hulp van) gewoon zelf doen
Bert353
@Sanderford Dacht ik ook, maar met alle verborgen verrassingen heb ik besloten het te laten doen uit en inpersen bussen, en is maar goed ook, er zou zogenaamd maar één mogelijkheid van bussen zijn, nu we een maand verder zijn hebben we nóg steeds de goeie niet!
Sanderford
@Bert353 das niet best... weet wel dat toen de bussen voor de mijne besteld zijn, er een kraag teveel aan zat. Die hebben ze er nog af moeten draaien.
+1
Sanderford
@Bert353 bij de beide inters heb ik het samen met een maatje gedaan, dat is goed gegaan
lutje-ford
Wat mankeert er aan cilinderkop of koppakking.
Clayson M80
@lutje-ford weet je misschien de maat van boutjes waar de neus steun mee vast komt bij een Fordson Dexta
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden Koppakking en cilinderkop geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!