Kan een STOU olie na drie jaar klonterig worden?

In de versnellingsbak van een MF35 heb ik drie jaar geleden nieuwe STOU 15W40 gevuld, hij staat ook regelmatig buiten.

vandaag olie afgelaten, maar een boel vreemde bobbels die meekwamen, lijkt wel slijmerig, maar dat kon ik niet goed zien, je zou bijna denken dat het dieselpest is, maar dat kan toch helemaal niet in STOU olie?
Bert353

Reacties

+3
Verstand van of ervaring met STOU olie heb ik niet, maar voor een jaar of 30 terug werd het ons ontraden, dus hier nooit aan begonnen. Zal mij niet verbazen dat er een dope voor de motor dat klonteren heeft veroorzaakt.

Persoonlijk zou ik een motorolie in de motor doen en een UTTO olie in de rest (UTTO is een universele tractor transmissie olie, ook geschikt voor natte remmen, hydrauliek, enz. Maar niet voor de motor)

Heb van een gebruikt gekochte trekker de transmissie olie destijds ververst nadat ie bij mij 8 uur gemaakt had. Het was net mosterdsoep, maar wel gewoon dun zonder klonten of dikke stukken.
De motorolie zakte in die 8 uur ook een dikke centimeter aan de peilstok. Na verversen (het was dun als water) met goede minerale motorolie is het olieverbruik ook sterk afgenomen, kan nu van beurt tot beurt zonder bijvullen.
+1
Pauls
@Bert353 Als de olie klonterig / mayonaise achtige slijm ertussen zit, is dat omdat er watervocht bij in de olie komt, meestal als de olie warm is geweest en afkoelt in vochtige lucht zuigt het die lucht aan in de bak, en slaat zo neer. Bij de volgende start, gaat dit door de pomp en maakt zo de mayonaise aan. Ik weet niet of er in de STOU olie additieven zitten die dit voorkomen. Maar zoals jammermaarhelaas al aangeeft beter de juiste voorgeschreven olie gebruiken.
+1
Bert353
Het is geen mayonaise, er zat wel water onder in de bak.
voor alle duidelijkheid, deze olie zit in de bak/hydrauliek/achteras, en niet in de motor.
in de motor gebruik ik een goede minerale 15W40.

Het is de MF dealer die mij die olie voorschreef, MOTUL.
maar is STOU dan niet hetzelfde als wat jullie UTTO noemen?
@Bert353

STOU staat voor super tractor oil universal, universele olie voor alles. Deze bevat dopes die de olie voor motor, transmissie, hydrauliek, natte remmen, hydrostatische koppelingen, enz. geschikt maakt.
UTTO staat voor universal tractor transmission oil, deze is dus niet geschikt voor in een motor.
Bepaalde dopes in specifieke transmissie olie horen naar verluid helemaal niet in een motorolie.

Neemt niet weg dat grote fabrikanten wel een STOU specificatie gaven/geven, dus het zal in theorie wel kunnen, maar de dealer raadde het ons af, ook al gaf de fabriek het wel vrij. Het zal te maken hebben met mee doen in de vaart der volkeren, bieden wat de concurrent ook biedt, dat soort marketing argumenten.
Pauls
@Bert353 ik gebruik de shell Spirax S3T in de 175 achterbrug. zit er voorlopig zo'n 6 jaar in, de vorige keer ruim 10 jaar (1500 uur) met de Harvella T (de voorganger van de Spirax). mijn tractor slaapt wel altijd binnen achter gesloten deuren , maar geen geïsoleerde schuur. Voorlopig geen water of mayo gevonden in de achterbrug. Het is natuurlijk wel lastig dat het zo'n troep wordt. Ik heb ooit gehoord om tampons in diesel of olie te doen omdat dit enkel water opneemt en geen olie achtige producten, maar om dat in een rijdende/ bewegende tractor te doen, en vast te houden in een korf zodat het water kan absorberen vind ik wat overdreven.
+2
Piet1960
@Bert353 Water kan via versnellingspook in de bak komen.
+1
Bert353
@Piet1960 ja, daar was ik ook al achter, vooral dank zij de "nieuwe" samenstelling van rubber. de oude rubbers die de poken afschermden (nog uit 1960) waren zo hard dat ik ze maar verving, maar de splinternieuwe waren na iets meer als 1 jaar ook al gescheurd, waar de oude daar 60 jaar voor nodig hadden! leve het modernisme!
Stou,,,,,,,,,, Frits Stau.......
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!