Dubbellucht met Row crop banden ? Ervaringen

Beste leden,
Heeft iemand ervaring met dubbellucht row crop banden naast normale banden te monteren. Ik overweeg om een 230/95R48 naast een 16.9R38 (=420/85R38) te monteren. (omdat deze kwa hoogte bijna overeenkomen). Maar nu zie ik dat bij de rowcropbanden de minimale druk best 1.6 bar is en dan is het effect weg van lage druk rijden. Het mag ook niet een model breder zijn omdat dan zowel op de weg, als de werkbreedte (2.7m) te hoog wordt. Weet iemand goede raad.
Pauls

Reacties

+3
walker1
Als het om lage druk rijden (bodem beschermen) kan je beter bredere banden monteren, dus een 520 of 600 en niet met smalle cultuur banden gaan prutsen
Pauls
@walker1 Dank voor uw reactie, de kostprijs om de boel om te gooien naar bredere banden is geen optie, ik wil de rest van't het jaar op 16.9R38 rijden, zij zijn bijna 50 cm breed (het zijn Mitassen en dus breder dan op de band vermeld) op de grond, en wil met deze banden de andere werkzaamheden blijven doen, zoals ploegen en spuiten, ik rij niet met zware kiepwagens dus de 16.9R38 voldoet voor de rest prima, enkel op het geploegde wou ik werken zoals met de oudere trekker (maar dat zijn 2 13.6R38 naast elkaar). Ik wil vooral de ervaringen horen van de mensen die met de rowcropbanden reden naast hun normale. Ik woon net over de grens (in belgie) en zag tot 10 jaar terug vaak de nederlandse collega's, die smallere banden naast hun gewone banden hadden, de grens oversteken, maar tegenwoordig monteren ze vaker de bredere banden, zoals je al zei, en nu zie ik het niet meer.
+1
renault 89
Hallo wij gebruiken ook smalle en brede banden langs elkaar als de smalle wielen aan de trekker zitten op spoor 150 cm de brede als dubbel lucht er langs is dan net geen 300 cm
als de brede banden aan de trekker zitten de smalle er langs de montage gebeurd met een tussen ring van 48 en 38 inch in alle banden dan 1,2 bar
Pauls
Quote Reactie van @renault 89:
alle banden dan 1,2 bar

Dat was ook de max druk waar ik aan dacht. Welk montage systeem gebruiken jullie, centrale bout, of spanhaken, of molcon 5ster ? of nog iets anders ?
DANOONTJE POWERR
@Pauls Alle systemen zijn op zich prima, het is soms net wat je tegenkomt.
Ik vind een tussenring en centrale spindel M30 het mooist, dan moet er wel een blokje in de velg zodat ze niet kunnen draaien.
Pauls
@DANOONTJE POWERR Ik heb op de oudere trekker de molcon 5 ster, telkens klooien tot het goed staat. Sterk genoeg is het wel. Het blokje in de velg is geen optie , het zijn volledig gesloten velgen, dus een ring met draadspindel lijkt me goed, maar dan moet ik mss met 2 draadspindels werken die op de origionele moeren/bouten kunnen.om de tractie over te brengen, maar ze moeten vooral wat kunnen dragen.
DANOONTJE POWERR
@Pauls Twee spindels is niet nodig, een U profiel op twee wielbouten vast zetten en een centrale moer in het U profiel.
Maar zonder blokje gaan ze geheid draaien, dan zal je met klemmen moeten werken.
Gesloten velgen maakt niet uit, het blokje doe je in de rand waar de ring in loopt en dan in de ring meerdere uitsparingen maken zodat je niet altijd precies goed moet staan.
Pauls
@DANOONTJE POWERR Dan moet de band ff los om een blokje te lassen ?
DANOONTJE POWERR
@Pauls Ja, dat kan ook met een hielendrukker eventueel.
Of gewoon lassen en direct koelen, hebben wij laatst gedaan en ging ook prima.
Pauls
@DANOONTJE POWERR Zou een lang U profiel (dat ik op de huidige bouten monteer) ook voldoende zijn om de wiel aanslag te maken ? Tenslotte is het vooral de brede band die de rij krachten moet overbrengen, en de andere dient eerder als drijvende/zwevende band. alvast bedankt om mee te denken
DANOONTJE POWERR
@Pauls Als die sterk genoeg is misschien wel maar ik zou een blokje prefereren.
Pauls
@DANOONTJE POWERR De banden die ik onlangs heb te koop zien staan, zitten nog op de velg die direkt past op mijn trekker, als ik (4) lange moeren en bouten erop schroef met een afstandsring, is het mss ook opgelost. Of is dit technisch te moeilijk, omdat de rij krachten dan op die (4) bouten komen.
DANOONTJE POWERR
@Pauls Als dat gaat draaien komen je bouten scheef te staan, dat is niet bevorderlijk.
Dan zou ik toch echt voor klemmen gaan maar die zijn weer vrij prijzig.
+1
Pauls
@DANOONTJE POWERR Ik snap dat er veel torsie zou komen op de bouten. Ik kan natuurlijk nog altijd twee M20 in de velgen boren en draad tappen om ogen in te zetten (ik heb nog draadtappen van M20), om daaraan klemhaken te monteren. Of in plaats daarvan, gaten van 24 en daar een oogbout en moer vast te maken. (want ik heb geen M24 draadtappen)
+1
renault 89
@Pauls wij gebruiken wielen beide met kommen die passen aan de trekker daar tussen een verloopring van 38 inch naar48 innch met in het midden een haak om te klemmen ik denk dat het GS systeem is
wel blokje gelast in velg om mee te nemen en door draaien te verkomen
+2
fiatfan
Pauls
@fiatfan bedankt voor deze link
+1
langeslagdiesel
Ik heb met diverse set’s ervaring. Ook met fietsbanden naast 600 of 650 banden. Heb altijd de indruk dat het er meer voor de show aan zit dan voor het nut. Behalve op de graskuil. Dan bewijst het zijn nut wel. Je creëert er namelijk geen extra draagvermogen mee bij gelijk blijvende as belasting. Ze zijn te smal en snijden makkelijk door een wat zachtere ondergrond dan dat ze gaan dragen. Het mooiste setje binnen de 3 meter is 18.4 / 16.2. 298cm breed op het loopvlak, toch een cm of 5 tussen de banden om te kunnen lossen, en loopt redelijk vrij langs de weg. Meestal had ik de druk in de dubbellucht set 0,5 bar lager dan de trekker banden. Als je dan hol rijd gaat het dubbellucht niet voor 100% dragen. Dan breken je haken niet zo snel en blijven je velgen rond.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden dubbellucht en montage geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!