Trekker of vrachtwagen kopen voor bedrijf?

Gewoon hier even een opinie peiling, en hierbij ook mij situatie schets: ik ben een kleine zelfstandige, actief als algemene klusdienst (alles bouw gerelateerd), met 1 vaste werkkracht en 1 persoon op zelfstandige basis (af en toe) waarbij we vele renovatiewerken doen van dak tot vloer, maar ook heel regelmatig terrassen, opritten, tuinomheiningen enz..

Nu ben ik aan het plannen om op (lange) termijn te investeren in grotere werk- en transportmiddelen, naast onze bestelwagen (3,5ton trekkracht), pick-up (2,4T trekkracht), 2 aanhangwagens (2T en 2,4T). Maar ik ben er nog niet uit wat het beste is, een trekker of een vrachtwagen…

Om te beginnen zal dit zeker ook geen nieuw materiaal zijn (zo kapitaalkrachtig ben ik nog niet). En heb al wat rondgekeken en de voor- en nadelen (naar mijn situatie) eens opgesomd rekening houden met een budget van bv. €50.000 louter indicatief om ergens te beginnen:

- Prijs: een occassie vrachtwagen (met bv. containersyteem) loopt de leeftijd en kilometers al aardig op eer het betaalbaar wordt volgens budget. Een trekker met ongeveer 150-180PK is veel recenter en met ongeveer 5000u op de teller
- Afstanden: ik doe regelmatig projecten 20-40km van mijn bedrijf, met een vrachtwagen is dit sneller te doen als met een trekker
- Vrachtwagen met kipbak/vaste bak/container, is direct klaar voor gebruik. Kiezen voor een trekker daarintegen moet ik nog extra investeren in iets (aanhangwagen) om eraan te hangen. Een containerwagen, haaksysteem kost 2dehands ook al snel weer 20K
- Geen tachograaf of kilometertracing in de trekker, wel in de vrachtwagen (België). Maar denk in mijn geval dat dit niet veel uitmaakt.
- Trekker is veel veelzijdiger en inzetbaar dan een vrachtwagen (hakselaar aanhangen, kipper, frees enz..). Eventeel kan ik een trekker ook makkelijker in onderaanneming laten rijden in bv. Grondverzet of loonwerk als ik hem zelf niet nodig heb.

Deel dit topic

Reacties

Mdbm
Een vrachtwagen komt meestal goedkoper uit. Zuiniger, wendbaarder, compacter, goedkopere banden, sneller, gemaakt om over de straat te rijden,...
Als nadeel: Bij een 6x2 kan je wel maar 12 ton in de bak laden.

Bij een trekker in de pk-klasse die jij zoekt en bijhorend containersysteem kan er 16 ton in de bak. Je moet wel net zoals bij een vrachtwagen wel op witte diesel rijden, CE-rijbewijs, v-nummer, kilometerheffing, jaarlijkse keuring,...

Als kostwinning zou ik voor de vrachtwagen gaan. (Eventueel 8x4) Als hobby natuurlijk voor de trekker.
davy-polspoel
@Mdbm Bedankt voor de info, zeker qua tonnage. Maar overig blijft het wel voor mij persoonlijk een twijfel. Ondanks een vrachtwagen zuiniger, wendbaarder, compacter, goedkopere banden, sneller is.. komt dit ook met een stevig prijskaartje t.o.v. een trekker (2dehands). Dusja..haal je dit eruit vraag ik mij af.

Vandaar dat ik speelde met het idee om de trekker in te zetten in onderaanneming bij andere activiteiten. Met een vrachtwagen is dit moeilijker denk ik.
+1
T930
@davy-polspoel als je voor een trekker gaat zou ik voor een gaan met een vario bak Qua comfort op de weg, het is veel makkelijker en sneller om weg te rijden je hoeft namelijk niet te schakelen en over het algemeen gaan deze vario’s bij fendt zonder problemen rond de 10000 uur mee.
Ook qwa snelheid rij je met gemakt 55 kmh
PieterA
Wat misschien ook meetelt: rijbewijs. In Nederland kost het behalen van een vrachtwagenrijbewijs 5000 euro. Een tractorrijbewijs 1.500. Er zijn desalniettemin veel meer vrachtwagenchauffeurs dan trekkerchauffeurs.

Onderhoud: Een vrachtwagen is stukken goedkoper dan een trekker denk ik. Een trekker van 50.000 euro inclusief haakarm die je elke dag meeneemt draait 1.200 uur en kost dan 12.000 op jaarbasis aan het landbouwmechanisatiebedrijf. De haakarm gaat er dan nooit af, je bent nog steeds niet erg flexibel.

In een trekker die je niet elke dag meeneemt, maar vaak omkoppelt voor een frees of hakselaar moet je een beetje hobby hebben. Elke dag dat je hem gebruikt smeren, schoonmaken, kleine reparaties. En het ombouwen kost ook iedere keer tijd die je niet betaald krijgt.
davy-polspoel
@PieterA Dat is zeker een terecht opmerking. Maar ik heb het voordeel dat mijn personeellid (zijnde mijn eigen vader) een CE-rijbewijs heeft. Ikzelf niet maar ben hier reeds mee bezig en dankzij paar premies zou ik dit voor mekaar krijgen voor €2000 - als ik direct slaag voor alles 😁 .

Ik heb zelf wat hobby maar zeker niet genoeg om een trekker echt regelmatig te gebruiken. Anderzijds bv. hakselaar of frees kan ik dit perfect soms beroepsmatig nodig hebben (wat al gebeurd is en dan ga ik dit huren). Natuurlijk voor die paar keer, kan ik dit blijven huren, tenzij ik specifiek op zoek ga naar meer werk waarbij ik een trekker kan gebruiken (meer dan een vrachtwagen)
J asper
Quote Reactie van @PieterA:
Een trekker van 50.000 euro inclusief haakarm die je elke dag meeneemt draait 1.200 uur en kost dan 12.000 op jaarbasis aan het landbouwmechanisatiebedrijf.

Is dat niet een beetje heel hoog aangehouden?
+2
PieterA
@J asper Nee hoor, alleen banden is al 2 standaard olie en filters 3 euro. Dan heb je nog niks stukgelopen en de helft van je budget is al op.
J asper
@PieterA Als je 10 euro per uur kwijt bent alleen aan onderhoud standaart kun je beter wat anders gaan doen😅😂 2 euro voor banden per uur?? Dan rij je elke 3000 uur een setje van 6000 euro glad. Voor 6000 euro heb je hele knappe set banden voor beetje over straat rijden. Filters en olie voor 3 heb je elke 500 uur een beurt van 1500 euro dure hobby.
+3
PieterA
@J asper Welkom in de echte wereld!
J asper
@PieterA Weet toch echt wel wat het hier kost. 3 jaar terug set nieuwe banden(michelin voor krap 4500)nu ruim 2000 op gedraait en amper wat afgesleten. En ook niet elke 500 uur een beurt voor 1500 voor Leen verversen zonder reparaties.
+1
PieterA
@J asper Ik rekende ook de haakarm achter de trekker. 4x een dumperband van 1800 euro per stuk....
J asper
@PieterA Klopt dan wordt de rekensom wel heel anders idd, maar je hoeft de haakarm zelf niet te verversen.
PieterA
@J asper Nee, dat is waar. Van die achterbanden van 4500 klopt ook (650/65r38) . Maar je moet niet onderschatten wat het op straat slijt hoor.

Standaard alleen olie en filters is inderdaad minder. Ik heb het opgezocht en het is elke 1000 uur 1900 euro. Daar zit de arbeid ook bij in. Dat is 1,90. In die 3 euro zit dan inderdaad nog wat ruimte voor kleine reparaties.
J asper
Quote Reactie van @PieterA:
In die 3 euro zit dan inderdaad nog wat ruimte voor kleine reparaties.

Klopt, dan komt wel aardig uit, en de grote diegenen versnellingsbak/motor kunnen daar nog indincenteel bij komen. 4500 was rondom 600/65 r38 multibib 2600€
+1
PieterA
@J asper Dat valt mij mee! Maar misschien te klein voor 150 pk voor een haakarm?
J asper
@PieterA Ligt ook aan de haakarm, als je altijd met meer dan 20 ton rondsleept wel idd.
PieterA
@J asper Ik bedoel met die 10 euro ook accu, startmotor, v-snaren, airco, en alle andere onderhoud en (kleine ) reparaties.
J asper
Quote Reactie van @PieterA:
Ik bedoel met die 10 euro ook accu, startmotor, v-snaren, airco, en alle andere onderhoud en (kleine ) reparaties.

Dat kost hier zonder grote dingen nog geen 5. Inclusief banden maar dan idd zonder haakarm, met 1800 per dumperband gaat dat idd wel heel hard 🙉🙈
newholland6640
@PieterA

Wat een onzin, heb voor circa 3000 m'n CE gehaald
PieterA
@newholland6640 Heb je dan alles compleet? Dan ben ik verkeerd voorgelicht
newholland6640
@PieterA

Ja theorie wel zelf geleerd. Maar als je technisch bent kom je al een heel eind.
+1
Rokus
@newholland6640 dan heb jij hem goedkoop gehaald ik was rond de 6K kwijt, avond scholing gevolgd en alles in één keer gehaald!
newholland6640
@Rokus

Dacht dat het uiteindelijk rond de 3300 was. Maar theorie zelf leren scheelt rond de 2000 dacht ik
newholland6640
@Rokus

Dacht dat het uiteindelijk rond de 3300 was. Maar theorie zelf leren scheelt rond de 2000 dacht ik
+1
mike_v
2 opmerkingen over je argumenten;
- Afstand: Je vermeld dat je sneller zal zijn met een vrachtwagen. Op 40km ga je geen 2 minuten verschil hebben. Je gemiddelde snelheid met een vrachtwagen zal op die afstand ver onder de 40km/u liggen. Dus tenzij je snelwegkilometers kan maken ga je even snel ter plaatse zijn met een trekker dan met een vrachtwagen.

- Kilometer tracing: Ik neem aan dat jij een OBU bedoeld? Als het goed is zal je deze ook in je trekker moeten gaan plaatsen icm een wit kenteken en dus witte diesel ipv. rode (Uitgaande dat je Belg bent aangezien ze in Nederland geen kilometerheffing hebben volgens mij?)
+1
davy-polspoel
@mike_v Afstand: klopt, heb je een punt, ik doe wel autostrade nu, maar is echt beperkt. Dus vrachtwagen of trekker komt op hetzelfde neer.

Kilometer tracing: klopt ook, hier ben ik mis. OBU is inderdaad verplicht als je witte nummerplaten hebt.
+3
CaseCS130
Denk dat het vooral van je werkzaamheden afhangt. Als je nu vaak het gevoel hebt dat je eigenlijk een trekker nodig was bij een klus of deze al vaak gehuurd hebt in het verleden dan zou ik daar voor kiezen. Is het puur transport met een container dan is een vrachtwagen de betere keus.
Trekker onderverhuren zou ik niet te veel voordeel uit rekenen, zeker als je eigen mensen er niet opzitten. Dan gaat zo'n trekker meestal harder van je af dan jij aan rekeningen kan schrijven.
davy-polspoel
@CaseCS130 Wel dat is het hem nu juist waar heel de twijfel zit. En zal mij even verduidelijken:
Transport met container: is voornamelijk voor mijn nodige materialen (zand, grind, materialen etc). Maar ook voor afval (grond, steenpuin, allerlei rommel). Ik verkies dan een container want ik zit meestal bij particulieren bezig met een kleiner graafmachine en die kan niet zo hoog om bv. in een dumperkar te leggen. Hiervoor is een vrachtwagen met zo'n systeem heel praktisch.

MAAR: als ik kies voor een trekker met zo'n systeem, dan heb ik meer mogelijkheden, met de trekker kan ik ook hout hakselen, (grote) tuinen frezen, mobieler in zachte grond zeker als het verder van de straat is. Ik ben ook klaar voor grotere werken met meer grondverzet, eventueel zelf of mijn personeel in onderaanneming rijden (niet onderverhuren) wanneer ik hem voor eigen werken niet nodig heb..

Maarja, beiden hebben hun eigen voor- en nadelen, en wat ik ook kies in de toekomst, zal ik ook het werkgebied van mijn bedrijf hiernaar moeten aanpassen om zo rendabel mogelijk te zijn.
CaseCS130
@davy-polspoel Snap je dilemma, beide heeft z'n voors en tegens. Bij twijfel weeg ik zelf meestal de dingen af zoals jij het al doet en als er dan nog steeds twijfel is kies ik gewoon hetgeen waar ik het beste gevoel bij heb. Soms zijn er meerdere goede keuzes dus dan is welke keuze je ook maakt altijd goed.
+1
Sjon
Alles wat niet op je aanhangers past laten vervoeren. Kan je in die tijd ook ander werk doen.
Zoek iemand bij je in de buurt woont voor die lange afstand/ de grote vrachten.
+1
davy-polspoel
@Sjon Dat heb ik al veel gedaan, met verschillende leveranciers. Maar je weet dan ook dat je altijd afhankelijk bent, als er zelf iets in je planning onverwacht wijzigt of het weer slaat om enz moet je hopen dat ze jou steeds ook uit de nood helpen en het hun past.

Als alles perfect verloopt en ik moet €50 tot €100 per transport betalen is dat allemaal niets, maar als het tegengaat en ik moet dat 3 keer betalen door omstandigheden ben ik beter af met eigen middelen.

Kortgezegd: ben door zulke negatieve avonturen het beetje beu om op anderen te rekenen, te wachten en te betalen. Dan schrijf ik liever mijn eigen gerief af en het staat er als ik het nodig heb.
Jan pieter
Koop een gebruikte same tractor wordt in ned verkocht voor een scheet en drie knikkers wat je aan vermogen nodig hebt is jouw keuze maar de tractorgeeft veel meer toepassingen .een same van 3jaar oud is gemakkelijk te koop onder de 10000€
+1
inspecteurfendt
Quote Reactie van @Jan pieter:
een same van 3jaar oud is gemakkelijk te koop onder de 10000€

Ik denk dat iedereen dan wel Same zou rijden....
Jan pieter
Fendt heeft een te hoge kostprjs voor een normaal bedrijf.inruil prijs wordt door de importeur ver boven de echte waarde die dit gebruiks voorwerp heeft zwaar opgewaardeerd vergelijkbaar met huizen prijzen in ned
+1
mf 6150
@Jan pieter
Blablabla😂
valtraaa
@Jan pieter die same moet dan wel heel veel uren hebben gedraaid wil die onder de 10000 zitten
mf 6150
@Jan pieter
Wat een praat
Bert353
Heb je al eens gesproken met mensen die vergelijkbaar werk doen, en die óf een trekker hebben, óf een vrachtwagen, en waarom die dat zo gedaan hebben?
Ik neem aan dat je wel zo iemand kan vinden die daar open over praat?
stannetje96
Is die trekker ook niet gauw te groot om een tuintje te frezen enzo als ie ook een flink container moet trekken?
Bert353
@stannetje96 Volgens mij ga je dan het beste alweer richting twee trekkers, een grote voor zijn containerwerk, en een ongeveer 40pk voor een tuintje te frezen, zeker bij particulieren moet je trekkertje dan wel voldoende wendbaar zijn.op zulke kleine lapjes tuin.
+2
stannetje96
@Bert353 zou dan eerder denken een vrachtwagen voor transport en, waarschijnlijk op termijn, een klein trekkertje erbij voor die werkzaamheden. Die is dan ook te vervoeren met die vrachtwagen
Bert353
@stannetje96 die kleine trekkertjes kosten ook de kop niet, maar dat is dan meer in het hobby segment denk ik, ik weet niet of dat voor davy nog verschil maakt? dat ie met iets Moderns/bijna nieuw aan moet komen zetten, of dat ie dat kan doen met een 40 jaar oud trekkertje?
Om sommige contracten binnen te halen moet je tegenwoordig kunnen bewijzen dat jouw materiaal aan de laatste milieunorm voldoet.
stannetje96
@Bert353 het moet allemaal wel betaald worden... trekkertje zelf hoeft dan niet te duur te zijn misschien maar koop er een paar knappe machientjes bij en het tikt zo door.
Bert353
@stannetje96 Klopt, maar misschien wil Davy deze richting ook niet in? was maar een gedachte van mij. het lijkt me dat Davy vanalles wil aanpakken. en ik wilde zo alleen maar aangeven dat als ie zo'n tuintje van enkele M2 zou komen omfrezen, en men ziet hem komen met een 150Pk, dan denk ik dat ze raar staan kijken? 😄
davy-polspoel
@stannetje96 Ik heb ook 2 oudere trekkers (Fiat 850 en Case IH 323) staan die prima hun dienst kunnen doen voor kleine freeswerken en andere werkjes (vorige week nog 20 tal weidepalen uitgetrokken) en echt kleine tuinfrezen heb ik ook dus dat is allemaal het probleem niet. Maar deze trekkers zijn niet meer geschikt voor dagdagelijks gebruik voor transport enz en ontbreken wat PK's hiervoor 😉

Heel mijn idee is om klaar te zijn voor de verdere toekomst van mijn bedrijf. Misschien had ik dit ook moet schrijven, ik heb buiten bouwwerken ook veel algemene tuinwerken/opritten/terrassen en heeft ook meer en meer mijn voorkeur, zeker ook grondwerken (geen mega werken). Maar altijd kraan(tje) huren, laten leveren, containers huren, grote hoeveelheden materialen afvoeren of laten leveren.. @stannetje96 heeft gelijk dat er in de komende jaren veel op mijn verlanglijst staat zoals: kraantje, kniklader, grotere aanhangwagen/kipper/containerwagen, enz enz..

Maar alles begint bij eigen transport.
+1
stannetje96
@davy-polspoel die trekkers zouden toch prima voor een snipperaar kunnen? Dan lijkt me dat je alleen iets voor transport nodig heb en dan is een vrachtwagen het beste denk
davy-polspoel
@stannetje96 Kunnen zeker voor een sniperaar maar deze blijven niet eeuwig meegaan. En echt zuinig zijn ze ook niet. En zeker niet snel ook (25km/u)

Als het een trekker ooit zou worden mag het zeker geen mastodont zijn van 300PK maar eerder in de richting die ik eerder aangaf, 150 tot 200PK
Bert353
@davy-polspoel Het ligt er ook aan waar je werken zijn, ver van huis of niet?
als je dadelijk ook meer dat eigen materiaal hebt, Kraantje, trekkertjes die te langzaam zijn en niet voldoende zuinig (ik betwijfel of die modernere en grotere wél zo zuinig zijn?) zul je misschien moeten denken aan een dieplader? of een haakarm systeem met een platte container waar je je Kraantje, trekkertjes opzet vastspant en bij de klant neerzet? BE combinatie met zo'n Iveco en platte oprijwagen????
davy-polspoel
@Bert353 Inderdaad, verbruik en langzaamheid zijn zaken waar ik ook aan denk bij een trekker. Alhoewel voor verbruik moet je bij sommige merken van vrachtwagens ook goed opletten 😬

Enja een dieplader speelt ook in het hoofd (in de verre toekomst) dus denk om te beginnen en het meest praktische is een haakarmsysteem met containers maar kost ook weer poen. Maar zo'n BE combinatie zie ik niet zitten. Dan heb ik enkel transport voor machines, misschien ook voor wat materiaal maar ben ik weer beperkt in gewicht.
Bert353
@davy-polspoel Ok, ik probeer ook alleen maar wat mee te denken, en weet natuurlijk niet wat jij nodig hebt om te vervoeren en wat dat weegt.
je moet mijn ideeën maar zien als een idee waar je misschien nog niet aan gedacht had? en past dat dan aan aan jouw situatie?
dennisbouter
@stannetje96 ik ben zelf wel eens een frees voor een minitrekker wezen kopen in belgie, die man had een 412 vario om tuintjes te frezen en in te zaaien, in belgie heb je iets meer plek en denken ze iets anders als bij ons
mf 6150
Ik zou er ook zeker een kraan op nemen! Ik werk regelmatig voor een hovenier. Hij heeft een vrachtwagen met afzetbak en kraan, ideaal. Laden en lossen van alle materialen gaat gewoon een stuk sneller
dennisbouter
Als ik zelf een rijbewijs C zou hebben zou ik een knijperauto kopen en niet zo zeer een containerauto
Rokus
Heb je voor 50K geen goed gebruikte knijperauto met afzet systeem? Lijkt mij voor de kleine klusjes ideaal! En afstand maakt dan ook niet meer uit!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
54
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0