Illustratie van:

David Brown 990 - vrijtrappen aftak-as

Bij het door-trappen van de koppeling komt de aftakas niet vrij en laat zich niet schakelen met draaiende motor. inkoppelen moet met motor uit. Kan iemnd mij aan tekeningen helpen of werkplaats handboek. Wat kan de oorzaak zijn. erg lastig is dit.
m.vr.gr.
Jan-Willem

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste DB990MW: Je hebt waarschijnlijk een erg grote vrij slag(speling) op het pedaal. Dit moet opnieuw afgesteld worden.
DB_jansen
Het kan ook aan de koppelings plaat liggen, hoeveel uur heeft ie?
old man jose
@DB_jansen

De koppeling zit altijd op dezelfde plaats. Wat bedoel je met een koppelings plaats??
old man jose
Als er een dubbele drukgroep in een trekker is gemonteerd, dan hoor je echt kennis van zaken te hebben om zo een drukgroep af te stellen. daar komt wat meer bij kijken als vrije slag en 30 mm afstelling.
SUC6
marcpd
Ik vermoed dat in je trekker een zgn dubbele koppeling zit, bediend door het voetpedaal, waarbij maar één druklager aanwezig is. Ik vermoed dat de rijkoppeling goed werkt (?), maar de aftakaskoppeling wordt niet ontkoppelt. Dit moet je bijregelen aan de koppeling zelf.Bij de meeste trekkers is er een kijkgat ter hoogte van de koppeling (onderaan, aan de zijkant of soms ook bovenop). Als je deze weg neemt en je bekijkt je koppeling, terwijl iemand het voetpedaal laat werken, kun je de bewegingen van de koppeling zien. Je zult dan ook zien dat de aftakasplaat bijna niet of helemaal niet beweegt (in jouw geval) (de aftakaskoppelingsplaat is de kleinste)Nu kun je dit bijregelen door ter hoogte van de koppelingsvingers (dit zijn deze waar de druklager op duwt)stelschroeven in of uit draaien. Let op je moet evenveel stelschroeven gehad hebben als er vingers zijn. Dit afstellen is ook millimeterwerk, dus kleine verdraaiingen kunnen al veel invloed hebben.
DB_jansen
@old man jose

o haha ik bedoelde koppelings plaat 😉
DB990MW
Hoi Marcpd, bedankt,hier heb ik wat aan. ik zal eens zien of ik iets aan je beschrijving heb en houdt je op de hoogte.
Polderjong
Bij de DB-990 zit de koppelingsplaat voor de aftakas helemaal achter in het koppelingshuis tegen het vliegwiel aan. Voor deze koppelingsplaat zit een ongeveer 1 cm dikke stalenplaat die in de normale situatie via een getande buitenkant door de getande binnenkant van het koppelingshuis heen en weer kan schuiven. Wanneer de tractor lange tijd niet gebruikt is dan zit deze stalen plaat vast geroest en kan je dus de PTO niet meer vrij koppelen. Ik heb dat meerdere keren bij de hand gehad. De tarctor moet hiervoor middendoor en het is een aardige klus om deze plaat weer los te krijgen.
marcpd
@PolderjongDat zou ook een mogelijkheid zijn dat de koppelingsplaat vast plakt aan de meeneemschijf van de groep. Dat vertanding van de plaat zelf vastgeroest komt te zitten op de hoofdas heb ik nog niet gezien, maar in dit geval ga je de trekker met heel veel moeite maar uiteen krijgen. Als de plaat plakt kun je proberen met ingetrapte koppeling de aftakas zwaar te belasten, zodat ze kan lossen. Dit bv met de frontaftakas van een zwaare trekker aan te sluiten op de aftakas.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
11