Illustratie van:

John Deere 1640 - Lek bij oliekoeler

Waar de leiding aan de oliekoeler zit, is er een lek. ik heb de oude leiding al vervangen en ook stevigere klemmen gezet. Maar ik krijg het niet dicht. Eerst was er enkel een probleem aan de aansluiting vanboven. Maar met de nieuwe leiding is er ook een lek vanonder. Het is er dus slechter op geworden. Iemand tips om dit toch dicht te krijgen?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

ronald73
Bij mij hield het lekken pas op toen ik de originele slang hiervoor bij de JD-dealer kocht. Andere slangen die ongeveer lijken te passen, passen dus niet mooi genoeg.
+1
tom-cox
@ronald73 bedankt voor je tip. Ik ga er eens terug de oude slangen opzetten maar dan met de nieuwe klemmen. eens kijken of dat wat afdoet.
tom-cox
@ronald73 terug oude/originele slangen erop gezet, maar geen resultaat. Nu is het zo dat op de buisjes van de koeler een rand/verdikking is geperst. het is belangrijk om de klemmen juist achter die verdikking te plaatsen, heb ik ontdekt. Dan lekt het niet meer. Een halve cm te ver en je krijgt het niet dicht.
2850Johndeere6R
@tom-cox precies ja die rand daar moet die precies achter. maar goed dit lek is ook weer boven...
trekkerdockter
Slangenklem is te breed, een smallere vervormd de slang beter ter plaatste.
+1
tom-cox
@trekkerdockter die bedenking maakte ik me ook. smaller lijkt me inderdaad beter.
JD3010
@tom-cox waarom geen originele slang gebruikt?
tom-cox
@JD3010 tja, wat is origineel? lijkt me gewoon standaard slang. op de oude en nieuwe slang staat dezelfde norm en diameter vermeld. het ligt achteraf bekeken ook niet aan de slang maar wel dat de klem juist achter de verdikking hoort te zitten.
JD3010
@tom-cox origineel is wat bij JD vandaan komt.
tom-cox
@JD3010 op jdparts staat er geen artikelnummer bij. dus dit lijkt me dan gewoon standaard te zijn.
ronald73
Quote Reactie van @tom-cox:
op de oude en nieuwe slang staat dezelfde norm en diameter vermeld

Dan heb je misschien al niet meer de originele slang er op zitten als er diameter en norm op vermeld staan, en waarschijnlijk daarom lekte jouw oude slang ook. De originele slang heeft er geen norm en diameter op vermeld staan, tenminste toen ik hem iets van 10 jaar geleden kocht.
Originele slang monteren is goedkoper als later gevolgen van een olielekkage oplossen, of nog erger, een scheurende slang tijdens het werk, want dan is in no-time je achterbrug leeg (en moet je alsnog een passende slang gaan zoeken, ik heb er helaas ervaring mee).
Kijk eens naar onderdeelnummer L37286.
+1
ronald73
Quote Reactie van @ronald73:
De originele slang heeft er geen norm en diameter op vermeld staan, tenminste toen ik hem iets van 10 jaar geleden kocht.

Kijk eens naar onderdeelnummer L37286.

Ik heb zojuist in m'n werkplaats de slang opgezocht die ik 10 jaar geleden heb gekocht. Op het kaartje staat onderdeelnummer L65385.

Ik hoop dat je er wat aan zult hebben.
tom-cox
Update: alsnog een klein lekje gevonden in de oliekoeler. Koeler in een bak met water gelegd en luchtdruk erop gezet en bij voldoende druk zag ik plots luchtbelletjes. Het lek zit op het blank geschuurde deel. Met het blote oog is het niet zichtbaar.
Mijn idee is om met kneedbaar koper (2 componenten epoxy hars) het lek dicht te maken. Ik speel ook met het idee om over die rand nog een extra koperen plaatje van 1 mm dik te zetten. Ik probeer het allemaal zo budgetvriendelijk mogelijk op te lossen, zolang het maar effectief is.
Iemand eventueel een ander idee?

(klik om te vergroten)

Op het blank geschuurde deel zit het lek.
tom-cox
Gaatje gedicht met 2 componenten hars met kopervulling en gelijk er een extra koperen plaatje over gezet.
Omdat dit de 3e oliekoeler al is, heb ik de vorige terug van onder het oud ijzer uit gehaald. Deze bleek op exact dezelfde plek een lek te hebben.

(klik om te vergroten)

tom-cox
Die 2 componenten hars blijkt het niet te houden. Ik vrees dat ik weer toe ben aan een nieuwe koeler. Maar ik wil niet meer hetzelfde type want dan heb ik waarschijnlijk volgend jaar weer een lek.
Ik ben aan het denken om er een standaard koeler in te zetten of een van een andere type john deere.

Standaard koeler:
qspproducts.nl/nl/qoc-406-10/…

Van een 2450:
kuehler-rath.com/86260/en/

Goed idee of slecht idee? Wat denken jullie?

Iemand enig idee hoeveel bar de opvoerpomp in de transmissie levert? Want dat lijkt me de druk die een koeler zou moeten weerstaan.
porschestandard
Kun je hem niet dicht solderen? Veel druk zal er niet opstaan aangezien de slangen vast zitten met slangenklemmen i.p.v. geperste koppelingen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 1640 en hebben de trefwoorden lek , Oliekoeler en john deere 1640 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0