Illustratie van:

Fendt 102 - Hydrauliek snelkoppelingen + trekhaak speling

Hallo,

Ik wil binnenkort een kieper gaan kopen van rond de 4 a 5 ton.
De hydraulische snelkoppelingen zijn nog niet eerder door mij gebruikt de afgelopen 12 jaar.
Kans bestaat dat ik deze moet vervangen.
Echter een leek op het gebied van deze snelkoppelingen.

1 => Wat is de meest gangbare snelkoppeling voor deze toepassing?
Kieper 4 a 5 ton met een tractor van 42pk
2 => Herkent iemand de snelkoppelingen die ik er op dit moment op heb zitten? Hoe heet dit syteem?

De tractor heeft op dit moment enkel een boventrekhaak met een minimale trekbekhoogte van 72cm. Niet ideaal voor een kieper maar ik wil het toch proberen een kieper te vinden waarmee dit werkt.
3 => de trekbek(draaibaardeel) heeft +-5mm speling waar deze bevestigd zit aan de rest van de ophaning. Zou dit kwaad kunnen? De bouten zitten uiteraard muurvast en ik zie nergens een manier om dit syteem te stellen?
4 => Het draaibaardeel kan ik maar hooguit 20 graden naar links of rechts draaien? Ik zou verwachten dat je deze volledig rond moet kunnen draaien?

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Draaibaardeel heeft +-5mm speing t.o.v. het vaste deel ook kan hij maar een klein stukje verdraaien (+-20 graden)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Fendt926Driver
Neem een lange stang. Doe die in de trekbek en hij kan gewoon volledig rond.
Maar er zit een arreterings kogeltje in.
Dan kan de gehele trekhaak andersom gemonteerd worden en zit die ook automatisch een stuk hoger.
marc102
@Fendt926Driver Dat is snel huub 😀

Ik ga het proberen.
Met andersom monteren komt de trekhaak inderdaad een stuk hoger.
Maar ik zou graag lager willen aangezien de meeste kiepers die ik op internet zie een laag aankoppel punt hebben.
Eerst ga ik het zo proberen als dat niet werkt dan zoeken we misschien een ondertrekhaak o.i.d.
Fendt926Driver
Snelkoppelingen zijn gewoon universeel en zien er netjes uit zou ik zo maar niet verwanhen.
Misschien iets kruipolie in de losse buitenhuls spuiten dat de kogeltjes wwer netjes gangbaar zijn.
En misschien de rubber en plastik afdichtings ring (laten) vervangen
marc102
@Fendt926Driver Ok
Jij weet ook vast wel hoe dit systeem heet mocht ik het willen vervangen?
yoohan
Snelkoppelingen zien nog als nieuw, misschien ff het Oringetje en het witte plastic ringetje vervangen.
Als je lager wilt met trekhaak kun je misschien de rails verlengen naar beneden. Of een ondertrekhaak scoren
roscho
Als je de kipper nog moet kopen, zou je ook kunnen zoeken naar een kipper met eigen olietank en -pomp op de aftakas. Daarmee vervuil je de olie van de trekker niet en je weet dan ook zeker dat je genoeg olie hebt om de kiepcilinder helemaal te vullen.
Een laag aankoppelpunt is beter als je door los zand moet, de trekker komt dan niet zo gemakkelijk los met de voorwielen. Maar met een paar gewichten kun je dat ook oplossen.
Wil je toch een ondertrekhaak, dan zul je daarvoor een hele ophanging moeten monteren, voor zover ik het op de foto's kan zien, zit die er nog niet onder. Die koop je niet voor een paar tientjes.
marc102
@roscho Precies niet voor een paar 10tjes en allebouten zitten bij mij waarschijnlijk muurvast omdat het nog nooit los is geweest.
Ik laat het liever zo als het kan

Een eigen olie systeem klinkt leuk maar dan heb je weer een extra pomp, ventielen, olietank, ... welke ook onderhoud nodig hebben. De kiepers die in mijn prijsklasse vallen zijn ook niet de aller nieuwste zegmaar haha
yoohan
@marc102
Heb je geen gaten in de achterbrug zitten dat je een vaste trekbek maakt of laat maken en die gewoon vastbout. Uiteraard zwaar genoeg.

Heb je er eentje met lange of korte rails voor de trekbek?

Ik heb een 102s gehad en regelmatig met een Miedema kiepertje gereden van een ton of 5 denk ik. Met tandemassen eronder. Reed best achter het Fendtje.
marc102
@yoohan Ik zou inderdaad wat rails kunnen tekenen, laten snijden en dan lassen daar had ik nog niet aan gedacht 🤔

(klik om te vergroten)

Helaas de korte uitvoering van de rails.Bijna alle andere 100 serie fendts hebben de langere uitvoeren zo lijkt het
+1
yoohan
@marc102
Ja dat is de korte rails, nog 1 van de eerste 102'tjes denk?
Heb je boutgaten zitten om langere rails te monteren? Denk dat de ruimte tussen deze rails ook smaller is als de lange rails, maar dat weet ik niet zeker meer.
marc102
@yoohan ik heb er ooit naar gekeken en volgensmij hebben de nieuwere 100series ook andere ophang punten maar dat weet ik niet 100% zeker
Fendt926Driver
@marc102
Kippertje voor weinig.
Zijn wel beste..

tractors-and-machinery.nl/item/614279/…
marc102
@Fendt926Driver Die zijn niet overdreven duur inderdaad. Liefst ga ik ze zelf halen met de tractor dan weet ik ook dat alles werkt maar daar is het net te ver weg voor
Fendt926Driver
@marc102 of je maakt er zelf 1.
Beetje ijzer en tekening maken en klaar.
marc102
@Fendt926Driver Ik zie er nu een mooie te koop staan met hydraulische remmen. Hierbij is het toch zo dat als er druk gezet word de remmen erop gaan en zonder druk eraf? Dit in tegenstelling tot luchtremmen?

Als dit zo is zou ik zonder de remmen aan te sluiten kunnen rijden en eventueel ooit de cilinder los halen ofzo.
Max gewicht zal ik niet snel vervoeren
Fendt926Driver
@marc102 yup bij hydraulische remmen zijn ze er altijd af totdat jij ze er hydraulisch op zet.
En kun je in tijden van nood ook nog helpen remmen door jou hydrauliek aansluiting op de rem aan te sluiten
marc102
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
lische remmen zijn ze er altijd af totdat jij ze er hydraulisch op zet.En kun je in tijden van nood o

Zit daar geen speciale olie in de remmen of is dat normale hydrauliek olie?
Fendt926Driver
@marc102 gewone hydrauliek olie
roscho
@marc102 Remmen die je via hydrauliek bedient, gebruiken altijd "gewone" hydrauliekolie van de trekker.
Als het goed is, zit er dan een hydauliekventiel op je trekker dat oliedruk geeft zodra je remt. Dan wordt er dus gewone hydrauliekolie in de leiding gepompt. Op de aanhanger zit dan bij elk wiel een cilindertje dat een hendel bedient waarmee geremd wordt.
Heb je geen speciaal remventiel, dan kun je ook remmen door de remleiding aan te sluiten op een gewoon hydrauliekventiel. Je moet dan dus de leiding druk geven met dat ventiel. Nadeel is dat het slecht te doseren is en de druk erg hoog. Grote kans op blokkeren van de aanhangerwielen dus. Verder heb je in het geval van een noodstop wel andere dingen aan je hoofd dan ook nog eens een ventiel te bedienen.
roscho
Quote Reactie van @marc102:
allebouten zitten bij mij waarschijnlijk muurvast omdat het nog nooit los is geweest.

Waarschijnlijk zitten die bouten er helemaal niet in. Als je geluk hebt, zitten er plastic dopjes in de gaten. Zo niet, dan moet je ze netjes schoonmaken en dan kan er zo een bout in.
rijk-beker
Sting pas nog originele onder trek haak op marktplaats voor jou type want dat is een farmer 2 s

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0