Sind kort heb ik er een gebruikte New Holland TL90 bij. Wat mij opvalt is dat ik steeds helemaal stil moet staan bij het schakelen van de mechanische omkeer. Als ik dat niet doe dan kraakt de omkeerbak.
Ik heb al een TN75N lopen en deze kan ik schakelen met de omkeer als ik nog niet helemaal stil sta.
Voor de rest doet de trekker wat hij moet doen.
Is dit normaal bij een TL 90?
Lees ook
New Holland TL 90 - gebruikershandleiding
New Holland TL 90 - lampen
New Holland TL - 90 koelvloeistof spuit deruit
New Holland TS 90 - Hefinrichting
New Holland TL 90 - warme achterbrug
New Holland TS 90 - versnellingsbak
New Holland TS 90 - versnellingsbak
New Holland TL 90 - daalsnelheid mechanische hefinrichting
New Holland TL 90 - daalsnelheid hef
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de New Holland TL 90 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
althans krakende omkeer kan nooit goed zijn
Die heeft er ervaring mee.
Als je bij een te hoge snelheid opeens de pook in z'n achteruit zou zetten zijn zo je synchromessen versleten...
goh is dat zo dat ze altijd na 7000 uur open gaan, wat een onzin!!
Maar smemo het schakelen van je voor/achteruit moet normaal gesproken wel kunnen als je nog iets achter/vooruit beweegt, maar heel goed voor je synchromeshen is het niet.
Bij je tl90 zijn deze waarschijnlijk al een eind versleten omdat hij gaat kraken als je hem erin wil zetten. Het beste is gewoon om de trekker eerste helemaal tot stilstand te laten komen en dan pas te schakelen naar de voor of achteruit.
Ook als je een elektrische omkeerschakeling hebt is dit veel beter voor de levensduur van je synchromesh ringen in je versnellingsbak.
Tja maar als jij een shuttle onder je stuur hebt dan ga je echt niet stil staan en dan omkeren, tenminste ik niet. Die dingen zijn er ook voor gemaakt om onder last te gebruiken en je moet er natuurlijk ook geen misbruik van maken zoals bij 18 km/h en vol gas om dan maar al voor en achteruit te keren dat kan natuurlijk ook nooit goed zijn nee.
Heeft een TL ook geen lamellenpakketten voor de omkeer NHmonteur?
nop massey een gesygroniseerde ommekeer
"Het beste" ? Misschien is het nog beter als je gewoon de hele dag vooruit blijft rijden? Of.... Of.....
Nou ja ik kan er nog wel meer verzinnen, maar even serieus: Er zit toch geen gesynchroniseerde omkeerbak in om alsnog te wachten met schakelen tot de trekker helemaal stil staat?
Ik denk dat dat gewoon moet kunnen al kan natuurlijk nooit kwaad om een beetje met gevoel te schakelen, dus nooit kracht zetten maar zachtjes in de versnelling laten vallen. (indien mogelijk
Lamellen vervangen is de enige oplossing, en niet goedkoop :|
shop.rmtractorparts.co.uk/nh-40s-forwardreverse-sy…
Dat het duur is, is een feit. Maar zoals nhmonteur zegt verlengd de levensduur aanzienlijk als je steeds stilstaat voordat je gaat omschakelen.
Een TLA met eletrische omkeer onder het stuur heeft een lammellen pakket voor de voor en achteruit. Bij een TSA en TS zijn de voor en achter gewoon een synchromesh die doormiddel van een hydraulische cilinder worden bedient.
Dit is inderdaad gemaakt om onder last te schakelen, maar wat we wel eens zien is dat als er bv een voorlader op zit er veel heen en weer geschkald word met veel last aan de trekker.Tijdens het schakelen word alle kracht op de synchromeshen afgeremt waardoor deze erg kunnen gaan slijten. Daardoor geven wij altijd als advies mee om eerst de trekker met de remmen af te remmen zodat hij bijna stil staat en dan pas om te schakelen. Dit is gewoon veel beter voor het behoud van de versnellingsbak.
Bij een TLA heb je hier iets minder last van omdat hier een platenpakket in zit, maar ook deze gaan sneller slijten als je met grotere snelheden gaat schakelen.
Of bij een TL met elektrische omkeer een platenpakket of een synchromesh zit weet ik niet helemaal zeker maar ik dacht dat hier ook een platenpakket in zit.
Klopt die laatste zin wel? Ik ben geen monteur en heb ook nog nooit zo'n bak van binnen gezien, maar bij mijn weten worden de synchromeshen alleen gebruikt om de te koppelen delen een gelijke snelheid te geven en als vervolgens de koppeling(van het tandwiel aan de as) geslaagd is en als de trekker dan nog rolt, wordt de last/trekker afgeremd op de normale rijkoppeling en dus niet op de sychromeshen. Die hoeven alleen maar een paar vrijdraaiende tandwieltjes af te remmen(of te versnellen), toch?
Wat ben ik lekker vervelend he?
het klopt wel wat je zegt. Maar het afremmen van die vrij draaiende tandwieltjes (en assen) brengt wel slijtage met zich mee.
Je kunt je misschien wel voorstellen dat een omkeer schakeling nog net een beetje meer van je synchromesh vraagt dan een groepenschakeling.
Dat klopt wat je zegt, maar zo'n type trekker heeft geen normale koppeling meer.
Dus als je van voor naar achteruit schakeld gaat eigenlijk direct de cilinder de achteruit proberen te schakelen, maar omdat er ook nog een plattenpakket van druk af moet is er toch altijd een moment dat de synchro de krachten moet afremmen.
Ok duidelijk, maar moet dat geheel dan niet zo afgesteld en/of gecallibreerd worden dat dat onmogelijk is?
nee als je de bak calibreerd dan word dit vanzelf afgesteld. Al moet ik wel zeggen dat de synchromeshen vanaf de TSA serie een stuk beter is als in de ts serie.
En als je er gewoon met beleid mee omgaat dan gaan die versnellingsbakken heel lang mee.
wij hebben thuis een case mx90c en als die warm is en je gaat van de voor naar achteruit (ook bij stilstand)begint die heel erg te kraken/krassen als je de koppeling op laat komen,is dit normaal?
zou je die laatste zin eens tegen @guy willen zeggen? Hebben hier al over gediscusseerd maar toch blijft hij de 16/16 bak eindeloos afkraken.
Hoor je hem wel eens over die 'geweldige' bakken in de Winner's dan?
haha is dat zo, je hebt altijd mensen die iets nooit goed vinden.
@bert8210 logisch toch, TSA al beter dan TS, TSA is al veel meer doorverbeterd he!! En ja, ge krijgt alles kapot, dus maak de conclusie voor jezelf..
@MaartenMandemaker Moet ik iets geweldig vertellen over de MF versnellingsbakken????? Kheb daar ervaring genoeg mee hoor..
Toevallig heb ik het daar vandaag met mijn collega over gehad waarom dit zo is.
Maar ik denk dat ze zo dachten bij nh, als ik een ts-tsa bak elektronisch wil maken (voor-achteruit) dan kan je dat het makkelijkst doen door er een cilindertje op te zetten dan door in de versnellingsbak de synchro´s te vervangen voor platenpakket. Want dan moet de bak weer helemaal overnieuw ontworpen worden, en bij zo´n cilinderje is dit veel minder werk.
ze hebben ten tijde van de ford 40-serie nog lammellen gebruikt in hun 'synchromeshen' ook, dat systeem was nog gevoeliger aan slijtage, en over die winner bakken, de TS heeft hetzelfde synchrogeheel (vooruit-achteruit) als de range command alsook de winners...
Bert, als gij wist da ne fiat winner zo'n slechte en zwakke boite heeft, waarom ebde gij u dan nen nieuwe TM 120 gekocht MET die boite???
Ik weet niet precies wat je met lammellen in een synchromesh bedoelt, want ik bedoel een lammellenpakket die door oliedruk bekrachtigd word.
Een synchro in een range command is volgens mij wel een stuk zwaarder als in een ts/tsa bak hoor.
In een 40 serie ligt gewoon een gesynchroniseerde omkeer, al dan niet met een knop voor de koppelingsbediening.
@GUY, rustig maar.
niet waar, ik heb een synchro van een range command in een TS bak gestoken... ik weet wat je bedoelt met 'n lammellenkoppeling, mor ik bedoel een synchromesh met as-en trommelplaatjes...
ja, idd, gesynchroniseerde omkeer, en die synchro was dezelfde als de Range command...
okay dat wist ik niet dat die hetzelfde zijn. heb meerdere keren die bakken los gehad maar is me dan niet opgevallen.
En die synchro's met remplaatjes ken ik eigenlijk ook niet, maja zo zie je maar weer dat je nooit te dom bent om te leren
haha, ik zal daar eens trachten een foto van te trekken, dat moet toch vaak genoeg open:)
als het goed is hebben we nog wel 2 oude synchro's liggen van een range command en een tsa bak. ik zou van de week eens ff kijken of ze gelijk zijn.
omdat ik met de allereerste range command enorm slechte ervaringen had, en de shuttle command wilden ze mij niet verkopen, dus schoot er nog maar één over. Daarbij komt nog dat je verwacht dat na 10 jaar M/60/TM serie de problemen er toch uit zouden zijn, niet dus, ik ben gewoon het vertrouwen in NH kwijt, voorgoed denk ik...
Dat kan goed zijn ja... kga daar niks van zeggen... Das elk zijn mening er over ja, tis overal wel iets ze. Khoop maar 1 ding voor u daje nie tevele miserie hebt met die dyna 6.