Ervaringen met moderne verreikers

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met moderne verreikers en dan vooral op het gebied van storingen en levensduur. We hebben op dit moment een oude New Holland verreiker die bijna probleemloos de 15.000 uur heeft aangetikt en zijn voorzichtig wat om ons heen aan het kijken naar verschillende opties om te voeren. Nu hoor ik niet altijd positieve verhalen over de nieuwere verreikers dus was ik benieuwd naar de ervaringen onder de tractorfanners.
Hobby boertje

Reacties

+1
jd4050
Ik denk dat de manier van gebruik de meeste invloed heeft op de levensduur, als je wil kun je een verreiker in een paar weken compleet afbreken. En er zal ongetwijfeld kwaliteitsverschil tussen merken zitten.
Ford revisiemotor
Als je huidige verreiker bijna probleemloos 15000 uur heeft gemaakt, dan weet je toch genoeg, lijkt mij.
Hobby boertje
@Ford revisiemotor Volgensmij ook een kwestie van geluk en ouderwetse simpelheid denk ik. Hoor niet altijd goede verhalen over de nieuwere, hebben hier ook een op demo gehad met 3000 uur die had na een paar draai uurtjes bij ons ook opeens een vage storing erin.
+1
Ford revisiemotor
@Hobby boertje
Dan nog zou ik de fabrikant, in dit geval New Holland de aankoop van een nieuwe gunnen, als dank voor de geleverde kwaliteit van de vorige.
+1
T930
Wat is de rede dat je de oude weg wilt doen ? meestal is repareren namelijk goedkoper als een nieuwe te kopen en deze machiene ken je al van binnen en buiten
new holland koen
@T930 1x repareren wel ja, maar met 15.000 uren is de kans wel aanwezig dat er meerdere grote reparaties aan zitten te komen. Dan kun je hem toch beter zo snel mogelijk verkopen voordat je er nog in moet gaan investeren, waar hij ook niet meer waard door zal worden.
En dan het gemak nog niet meegenomen. Een verreiker heb je iedere dag nodig om te voeren. Daar wil je niet mee stil komen te staan als je halverwege bent op de zondagmorgen.
T930
@new holland koen dat klopt wel ja maar als je kijkt naar de nieuwprijs van een verreiker en de reparatiekosten van een oude is de kans groot dat je met een totale revisie van de machiene minder kwijt bent
new holland koen
@T930 Jij hebt het nu ook over een nieuwe een een hele oude. Onze ahlmanns hadden ook beide al 8000 uur toen we ze kochten. Maar dat is nog maar net de helft van 15.000 wat hier boven wordt genoemd.
+1
T930
@new holland koen oke naja de machines van ons hebben allemaal een vrij hoge urenstand dus ik ben er niet zo huiverig om, al zou het wel kunnen dat de verreiker helemaal op is en dat het gewoon geen zin meer heeft verder maar dat weet ik niet
new holland koen
@T930 Als je een machine totaal niet meer vertrouwd, weg ermee! Ongeacht de leeftijd/urenstand
T930
@new holland koen en wat doe je dan een nieuwe kopen ? voor die prijs van een nieuwe kan ik 2 gebruikte trekkers/verreiker kopen en dan helemaal technisch laten opknappen.
En dan zou ik nog geld over houden.
En stel dat 1 van de 2 het begeeft kun je altijd nog de andere pakken.
daarnaast kan ook een nieuwe verreiker kapot gaan of een storing geven waardoor je niet meer verder kunt.
+7
CaseCS130
@T930 Dat valt vies tegen hoor. 2 gebruikte machines van boven tot onder laten reviseren gaat je heel erg veel geld kosten. Er gaat zo veel geld in uurloon zitten daarmee. Als je een verreiker in nieuwstaat wil brengen moet je motor, hydrauliek/transmissie, banden, fusees, telearm, alle pennen en bussen en alle slangen vervangen/reviseren. Dat x2 en je had zeker weten beter een nieuwe kunnen kopen. Restwaarde is ook nog eens niks van 2 machines met 15.000 uur ook al is er veel aan verspijkerd. Dat krijg je nooit weer terug.
Als je zelf handig bent en veel tijd over hebt is het een optie om het op jou manier te doen. Als je volle mep uurloon voor elke reparatie/revisie moet betalen en slecht zonder die machine kan zou ik het niet doen.
+2
new holland koen
@CaseCS130 Precies dat idd. Als je een verreiker koopt om mee te gaan voeren maar hij staat eerst nog een half jaar in de schuur in onderdelen...
Zelf zou ik dan eerder naar een verreiker kijken die een demo is geweest of van iemand waar het leasecontract was afgelopen. Die zijn nog zgan maar qua prijs is er wel al mooi wat vanaf.
Loaders zoals onze Ahlmanns maken naar mijn weten vaak meer uren in hun leven dan verreikers. Daar zou ik het dan ook eerder aandurven om er een te kopen met meer uren. Maar bij gebruikt kopen is het gewoon goed kijken naar de staat, ongeacht de uren. Zijn de banden nog goed, zit er geen erge speling op etc.
Het blijft gewoon altijd een gok, met gebruikt maar met nieuw net zo goed. Onze New Holland tm120 is met 6000 uur vertrokken waar de Ford 7840 met 11.500 uur er nog wel ff tegen kan.
T930
@CaseCS130 nee oke misschien dat een verreiker hiervoor dan het verkeerde voorbeeld is dat er te veel dingen zijn die verslijten maar bijvoorbeeld bij een trekker is dat wel het geval zeker als je er een koopt die al in een redelijke staat is is dat volgens mij de voordeligste optie
+1
CaseCS130
@T930 Met gebruikt moet je wat geluk hebben, maar als je iets koopt wat nog in nette staat is kan dat best wel goed uitpakken idd. Ben je al begonnen aan de 1455?
T930
@CaseCS130 klopt en af en toe valt het tegen dat is dan wel even jammer, maar als je vooraf alles uittest en dan nog wat budget over laat voor eventuele onverwachte kosten zit je meestal wel aardig goed naar mijn ervaring.
nee met de 1455 ben ik nog niet mee begonnen, maar dat komt wel dat heeft ook geen haast technisch is die zover ik kan zien in orde, en dan zometeen op mijn gemak beginnen met de demontage van de binnenbekleding en het plaatwerk en dan alles weer netjes maken maar dat zal allemaal wel goed komen, gisteren nog een toer ritje er mee gemaakt dus dat was wel leuk
CaseCS130
@T930 Verder geheel origineel houden? Of moet het een tt monster worden
+1
T930
@CaseCS130 ik ben van plan hem redelijk origineel te houden op de banden na, een set 710 achter zal en voor misschien 600 zal hem niet mis staan denk ik zo.
En misschien van die andere soort spiegels want hiermee kun je niks zien.
Maar voor de rest zal ik hem aardig standaard laten
Bert353
@new holland koen Stel je dan voor (niet in jouw geval, jij ging toch voor een nieuwe?) dat er iemand voor een goede gebruikte gaat kijken, en die oude van jou tegen gaat komen?
heb je twee kansen; 1) hij koopt 'm en gaat nog jaren verder zonder veel problemen, Super!
2) jij hebt gelijk, en de machine (die hij ook duur gekocht heeft) krijgt panne na panne, is nog een hele kar geld kwijt om dat allemaal te repareren en vervloekt dat apparaat??
ronald73
Quote Reactie van @Bert353:
(die hij ook duur gekocht heeft)

Misschien ook nog wel met een teruggedraaide urentellerstand...
+1
CaseCS130
@Bert353 Klopt, maar wat is je punt?
+1
Bert353
@CaseCS130 eigenlijk dat het dus beide kanten op kan gaan, en je nooit van te voren weet wat er gaat gebeuren niet van de huidige eigenaar, en ook niet de toekomstige. maar het wel mooi Bagger is als je net zoën koopt, en je alle tegenslag hebt.
walker1
Er zijn toch ook wel eenvoudige verrekijkers te koop, dus met weinig elektronica?
dennisbouter
@walker1 dat zal rap minder worden met de emisie eisen
+1
walker1
@dennisbouter ja een motor moet gewoon aan de huidige eisen voldoen, maar dan nog zijn er basis verreikers en verreikers met allerlei poespas?
linders
Ik heb wel vaker in een Manitou gereden die volgens mij 4 jaar oud is, maar hij wordt veel gebruikt en door sommige ook niet altijd even netjes. maar al zou je hem een keer goed op poetsen en alles een keer keuren denk ik dat je weinig tot geen technische fouten tegenkomt. voor anderen merken ga ik niet over oordelen maar je hoort sowieso weinig negatiefs over de verreikers van de laatste 5 jaar.
+1
rommert14
@linders de hele oude newhollands zijn ook gewoon manitou's toch?
linders
@rommert14 Dat zou best kunnen, zoveel weet ik er niet vanaf.
+1
Ruben-Wind
@rommert14 zitten wel veel onderdelen op van manitou ja. Maar om nu te zeggen dat het het zelfde is
Hobby boertje
@rommert14 Ja 90% het zelfde
ljdekker
Hier de derde merlot nu en dat bevalt erg goed. Zou geen ander merk willen
John k
Op het vorige bedrijf waar ik werkte hadden ze een New Holland, super ding. Ingeruild op een splinter nieuwe en dat ding was een drama sinds dag 1.....nadat de garantie eraf was nog een jaar mee gedraaid en ingeruild voor een nieuwe Manitou. Die draaid daar tot nu toe 3 jaar probleemloos.

Merlo doet het slecht in deze omgeving, lopen er genoeg maar er is tevaak wat mee. De locale dealer is inmiddels gestopt met ze nieuw te verkopen. De JCB s doen het ook goed maar hebben een slechter dealer netwerk hier in Ontario en onderdelen daarvan zijn zeer prijzig.
ljdekker
@John k Hier weinig problemen, zeer sterke machines die merlo's en dealer vlakbij
John k
@ljdekker dan maakt het dus niet uit dat die dealer vlakbij zit 😄.

Hebben er 1 keer eentje op proef gehad voor een aantal dagen . Leek zo wel goed. verder geen ervaring mee zelf , alleen dus die paar dagen. ( weet zo niet meer wat voor model het was)
Husqvarna
@John k
Bij dat CNH-spul is toch ook vaak alleen maar de sticker, heb wel eens de typeplaatjes bekeken de Case rupskranen kwamen uit Japan, de shovels uit Italië, en die laatste verreiker kwam zeker ook uit een geheel andere fabriek als de vorige, wel met een FPT motor zeker ?
dennisbouter
@Husqvarna de case kranen werden al voor het samengaan met fiat in japan bij sumitomo gebouwd,
linders
@dennisbouter ja want het is toch ook zo dat case en new holland onder fiat vallen, en dat je daar tussen al veel dezelfde onder delen hebt. dus als manitou dan veel op new holland lijkt kan het ook makkelijk overzijn gebracht op case of andersom.
Husqvarna
@linders
Ik las, t/m 2007 was het een gele Manitou, daarna maakte New-Holland zelf verreikers in Lecce, Italië. Ook met een FPT motor. Ze doen schijnbaar niks meer met Manitou samen, maar misschien weet jij meer hierover.
rommert14
@Husqvarna wel dus
linders
@Husqvarna Nee niet echt, maar ze kunnen ook gewoon volgens het zelfde principe werken, meer in de zin van: ahh jij hebt zo'n motor dan gebruik ik die ook... maar ik ben rond dat hele gebeuren niet zo bekend. ik weet wel dat als ze een nieuw snufje hebben ze het eerst op een case zetten, en daarna pas op nieuw holland zodat ze eventueel aanpassingen kunnen maken. waar door ze van nieuw holland echt wel een kwaliteit merk hebben gemaakt. En als jij nu als loon bedrijf een nieuwe new holland koopt denk ik echt wel dat je blij bent met je aan koop want het zijn echt wel goede en moderne tractoren en de prijs is volgens mij ook nog niet zo toren hoog.
+1
Hobby boertje
@Husqvarna Klopt wij hebben een blauwe manitou uit 2003, vanaf 2003 tot 2007 werden het blauwe manitou's er zit volgens mij alleen een andere cabine, kappen en motor op.
edwin-hensbergen
Eentje kopen van een stoppende boer ipv een afgedankte zou ik proberen👍🏻 Toevallig stopt mn buurman en die heeft een jcb met 600-1000 uur ongeveer volgensmij. Precieze urenstand weet ik niet
John k
@ljdekker dan maakt het dus niet uit dat die dealer vlakbij zit 😄.

Hebben er 1 keer eentje op proef gehad voor een aantal dagen . Leek zo wel goed. verder geen ervaring mee zelf , alleen dus die paar dagen. ( weet zo niet meer wat voor model het was)

Waar ik werkte maakte dat ding 1500 uur per jaar
+1
frammi
De landbouw versies van manitou goed. Niet te veel poespas en weinig problemen
+1
hummy
Soms wil je gewoon wat nieuws, toch
+2
rommert14
@hummy ja inderdaad je moet ook weer eens vooruit
John k
Dit was degene met problemen sinds nieuw

(klik om te vergroten)

T930
@John k wat van soort problemen had die eigenlijk ?
John k
@T930 sensors, koeling, hydrauliek slangen die niet goed rolden in het uitschuif gedeelte, beveiliging die er om niets opging zodat je niks meer kon. Problemen met het DEF blue systeem.....en dat sinds de dag dat die nieuw arriveerde. Dit was de eerste die in Noord America verkocht was.
Versnellingsbak die niet opschakelde en nog een restje spul dat ik zo 123 niet weet.
T930
@John k oei dat klinkt niet best nee zo een lijst , kapotte sensors heb ik persoonlijk altijd de grootste hekel aan dan weet je eigenlijk nooit waar het probleem vandaan komt
John k
Probleemloze vervanger , nu al een aantal jaar in gebruik

(klik om te vergroten)

mieras
Die blauwe nieuw Holland verrijkers hoor ik veel problemen over . schijnt een industrie verijker te zijn en telucht voor boerewerk. voor boerewerk zou de gele versie beter zijn. Maar geen ervaring mee. hier in de buurt zie ik veel merlo en Claas verrijkers bij boeren en loonwerkers rijden.
+1
worteljcb
@mieras Tot voor een aantal jaren terug waren Merlo en claas de enige met een traploos hydrostatische aandrijving. Een rijpedaal en actieve stilstand dus. Daarin onderscheiden die zich. De rest had allemaal powershift bakken.
mieras
@worteljcb dat zou kunnen. zo goed ben ik ook niet bekend met al die merken en uitvoeringen. Maar ze zullen toch ook wel gewoon goed zijn voor intensief gebruik? anders zou je ze niet zoveel zien lijkt mij.
worteljcb
@mieras Jawel de kramer/claas staat goed bekend, kunnen veel uren draaien zonder lasapparaat.. Merlo hoor je erg wisselende verhalen over. Zijn er die er prima en probleemloos mee draaien, persoonlijk heb ik er minder goede ervaringen mee. Die oudere waren wel fijne machines in bediening, die nieuwere cabine vind ik persoonlijk wat minder qua bediening.
worteljcb
@mieras Jawel de kramer/claas staat goed bekend, kunnen veel uren draaien zonder lasapparaat.. Merlo hoor je erg wisselende verhalen over. Zijn er die er prima en probleemloos mee draaien, persoonlijk heb ik er minder goede ervaringen mee. Die oudere waren wel fijne machines in bediening, die nieuwere cabine vind ik persoonlijk wat minder qua bediening.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!