Wat is een geschikte (en kleine) trekker voor onderhouden weide(2 ha) en slepen rijbak?
Ben op zoek naar een goede en compacte trekker voor:
- Maaien weide (bloter o.i.d.)
- Kalk/kunstmest verspreiden
- Slepen rijbak/weide
- Kleine overige werkzaamheden (in combinatie met kar erachter en lading)
Mooiste zou zijn als ik onder de €4000,- kan blijven.
Eventuele kleine reparaties en onderhoud kan ik prima zelf doen.
Mijn vraag is dan ook of dit mogelijk is voor deze prijs. Heb al wat rondgekeken en kom zelf uit op iets van een Kubota/Iseki etc. Zijn de Aziatische merken betrouwbaar genoeg?
Voor iedereen die mee wil denken, heel erg bedankt!
- Maaien weide (bloter o.i.d.)
- Kalk/kunstmest verspreiden
- Slepen rijbak/weide
- Kleine overige werkzaamheden (in combinatie met kar erachter en lading)
Mooiste zou zijn als ik onder de €4000,- kan blijven.
Eventuele kleine reparaties en onderhoud kan ik prima zelf doen.
Mijn vraag is dan ook of dit mogelijk is voor deze prijs. Heb al wat rondgekeken en kom zelf uit op iets van een Kubota/Iseki etc. Zijn de Aziatische merken betrouwbaar genoeg?
Voor iedereen die mee wil denken, heel erg bedankt!
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik zou voor een "zware" trekker met 4 wielaandrijving (25pk of meer) gaan die trekken beter in een paardenbak. Een 4 wiel aangedreven smalspoor trekker behoort ook tot de mogelijkheden.
Onderdelen zijn veel beter te verkrijgen en veel goedkoper dan japanse merken.
En de kwaliteit is ook zeer goed.
Alleen even zoeken voor een goed onderhouden exemplaar.
Mocht er intresse zijn hoor ik het wel
Iets als een Fordson Dexta of Massey Fergusion 35 is zo oud, en over het algemeen zo versleten vanwege de vele jaren dat er mee gewerkt is, dat het vrijwel altijd olie lekt en slecht aanslaat bij kouder weer. Positieve uitzonderingen daargelaten. Het is te repareren, maar brengt kosten met zich mee.
Wat betreft de Deutz trekkers die hier aangeraden worden kan ik niet uit eigen ervaring spreken, maar ook daar geldt dat je met een oude trekker van doen hebt. Voordeel van die oudere Deutz typen is dat ze luchtgekoeld zijn, dus je hebt geen risico met te weinig antivries in het koelsysteem waardoor de motor kapot vriezen kan.
Bij een oude trekker zoals hierboven genoemd heb je wel de standaard maatvoering voor hef en aftakas zoals nu nog steeds gebruikt worden voor trekkers van deze vermogensklasse (categorie 1 of 2). Hiervoor kun je makkelijk machines vinden.
Ga je te werk met een tuinbouwtrekker (zoals bijvoorbeeld een Iseki of Kubota) dan is deze maatvoering anders, en heb je dito machines nodig. Deze konden wel eens prijzig zijn, dit is iets om vooraf naar te kijken.
Over het algemeen betaal je voor een minitrekker naar verhouding meer. Ze zijn wel handiger, kleinere draaicirkel, passen door smallere hekken en hebben minder bergruimte nodig.
Sommigen vinden zo'n kleintje wat bekrompen zitten, even proefzitten dus. Je hoeft er niet de hele week op te zitten.
Verder is het hefvermogen van een grote trekker natuurlijk navenant groter. Maar die kunstmeststrooier hoeft voor 2 ha niet zo zwaar te zijn.
Ik heb zelf een Hinomoto C144 (4wd, 14 pk aan de aftakas), gebouwd zo rond 1985. Ik heb hem al bijna 20 jaar. Meteen na de aanschaf bleek dat er in de aandrijfpotten van de voorwielen klei zat i.p.v. olie. Hij had kennelijk in de rijstvelden gelopen. Alles schoongemaakt, paar nieuwe lagers en keerringen erin en ik heb er nooit meer problemen mee gehad. Behalve nieuwe accu, olie en filters is er nooit meer iets aan gebeurd en hij loopt als een zonnetje. Ik heb er een grasmaaier/weidebloter bij van 1.50 m., een cultivator met rol (1.10 m.), een frees van 1.35 en een trekhaakkogel waar de auto-aanhanger aan gaat. Ik zou er nog wel graag een frontladertje bij willen, die zou mij veel gemak opleveren.
Nog pas heb ik er een gekregen, "volwassen" palletdrager aangepast door de koppelpunten op de goede plek te zetten. Het hefvermogen valt me wat tegen, als we met twee personen op het uiterste eind gaan staan, begint de trekker haast van voren op te wippen. Een paar gewichtjes zouden hier wonderen doen. Heffen kan hij het gemakkelijk.
Voor zo'n kleine trekker zul je misschien net onder de €4000 kunnen blijven, maar met die werktuigen niet. Met een grote trekker ben je waarschijnlijk iets goedkoper uit en ook de werktuigen daarvoor zijn vaak voor minder geld te krijgen.
Kies voor zo'n kleintje in ieder geval geen 1- of 2-cilinder. Daar moet je toch wel met gehoorbescherming op zitten, ze geven ook veel resonantie en trilling. 3-cilinders lopen mooi.
Foto van een Kubota GT21
Werkt prima, was er erg blij mee. Zorg wel voor een 4wd, dan heb je net even meer te vertellen.
Ik heb voor het slepen er een gewone weidesleep achter en rijd daarmee rondjes die ik elke iets doorschuif. (maak dus eigenlijk 30 Audi-logo's op een rij) en wissel elke sleep beurt de rijrichting (dan houd je de bak mooi vlak)
En zoals @roscho zegt. Kijk welk model je past. Die Kubota van mij kon het stuur kantelen, anders was ie wel erg krap. Dan even bedenken wat voor uitvoering je wilt.
Sommige hebben HST (doordraaiende aftakas) en in de handbakken modellen hebben sommige ook een omkeerschakeling op het stuur.
Ik ben vanwege het tilwerk van grote hooibalen, na 2 jaar gebruik, overgestapt op een groter model met voorlader. Dus bedenk goed wat je er mee wilt gaan doen.
Voor het grondwerk (maaien, bak slepen) zal een 20-25 pk model jou prima passen, Wil je tillen en dingen verplaatsen....Koop dan zo groot mogelijk
In Japan zijn de, voor ons, mini trekkers voor hun gewoon DE landbouwtrekker. Met een 150pk Fendt rol je daar waarschijnlijk de berg af over alle rijstvelden heen
Verder zijn de Japanse merken gewoon A merken en de Koreanen komen op een goede tweede plaats. Vergeet niet dat veel (de meeste?) kleine modellen van europese merken ook uit azie komen in een andere kleur gespoten (soms hebben ze andere kappen erop).
Zo zijn de kleinere MF modellen van Iseki.
Van de chinese merken zou ik nog even wegblijven. Niet dat ze slecht hoeven te zijn maar meer voor onderdelen, dealers etc.
Ik heb nu een TYM (staat voor Tong Yang Moolsan), komt uit Korea en maken al sinds de jaren '60 tractoren.
Dit exacte model is o.a. ook verkocht als JCB en Lamborghini.
Hoe word je in de maling genomen
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Thuis deden/doen we altijd alles om het huis; bloten, weide slepen, rollen, bak slepen, kunstmest strooien, etc.... en altijd met heel veel plezier van de dexta of de mf 35.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)