Wat vervangen vóór 1e keer starten na 20 jaar?
Dag allemaal,
Ik heb, volstrekte leek, net een Ford 2000 (Dexta?) gekocht die al 20 jaar onder een keurig lakentje in een schuur staat. Om hem daar weg te krijgen, moet hij op een autoporteur.
Het lijkt mij niet slim om er wat diesel in te doen, waarschijnlijk "iets" met (motor, of ook al hydrauliek)olie, en hem zomaar te starten (met een nieuw accu waarschijnlijk) - ook al hoeft hij maar een paar meter te rijden.
Wat kan ik het slimst doen? Filters vervangen, tank op roest nakijken - dat soort dingen? Of is dat echt niet nodig? Oh: water?
Misschien is dit een algemene vraag die geldt voor alle oude trekkers die lang stilstonden - maar misschien ook niet....... .
Alvast bedankt!
Ik heb, volstrekte leek, net een Ford 2000 (Dexta?) gekocht die al 20 jaar onder een keurig lakentje in een schuur staat. Om hem daar weg te krijgen, moet hij op een autoporteur.
Het lijkt mij niet slim om er wat diesel in te doen, waarschijnlijk "iets" met (motor, of ook al hydrauliek)olie, en hem zomaar te starten (met een nieuw accu waarschijnlijk) - ook al hoeft hij maar een paar meter te rijden.
Wat kan ik het slimst doen? Filters vervangen, tank op roest nakijken - dat soort dingen? Of is dat echt niet nodig? Oh: water?
Misschien is dit een algemene vraag die geldt voor alle oude trekkers die lang stilstonden - maar misschien ook niet....... .
Alvast bedankt!
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
- Alle oude brandstof aftappen, tank inspecteren op rommel, evt. uitspoelen, nieuw brandstoffilter monteren en de brandstofleiding doorblazen, zodat de troep eruit komt. Daarna vullen met nieuwe brandstof, ontluchten. Als de trekker niet start, dan evt. de verstuivers controleren.
- Kijken naar de motorolie. Als er voldoende op zit, kan hij er best een half uur mee lopen. Daarna olie aftappen en nieuw filter en nieuwe olie erop. Kijk ook naar de kleur van de olie. Grijs duidt op water in de olie, daar moet de motor niet mee lopen. De trekker kan inwendig lekkage hebben (koppakking) waardoor koelvloeistof in de motor komt. Zonde van de olie als je dit pas na de oliewissel ontdekt.
- Koelvloeistof: Alles aftappen. Vul eerst een keer met water om te kijken waar de lekkages zitten. Grote kans dat wel ergens een poreuze slang zit. Met wat pech kunnen er ook lekkages in de koeler zitten. Hiermee kan hij ook wel een half uur lopen. Daarna: alles aftappen, het kraantje aan de koeler en ook het kraantje aan de motor en weer vullen met de goede koelvloeistof (organisch).
- Hydrauliekolie: Peil controleren. Indien voldoende olie gaat het hier ook wel een half uur goed. Nu kun je eerst zien of de olie er niet aan alle kanten uit gutst. Test de versnellingen en de aftakas. Indien alles in orde (schakelen, aftakas etc) dan olie aftappen, filter vervangen en nieuwe olie erop.
- Luchtfilter: Waarschijnlijk een oliebadluchtfilter. Openmaken, de oude olie eruit, bakje uitspoelen en nieuwe motorolie erin tot de peilstreep. Die kun je in ieder geval verversen, daar gaat niet zo veel op.
Als blijkt dat de trekker het waard is: zorgen dat overal voldoende en de goede vloeistoffen op zitten, vervang dan ook de olie in de eindaandrijvingen.
Gebruik de trekker dan eerst een poosje, zodat je kunt zien wat er nog allemaal aan mankeert. Repareer en indien nodig, spuit dan pas over. Bij sleutelen beschadig je altijd wat aan de lak.
Ik denk dat je het olieadvies voor een Ford 5000 wel kunt aanhouden: kroon-oil.com/nl/productadvies/…
Veel geluk ermee.
Eventueel de verstuivers eruit halen en dan proberen de motor te laten draaien door aan de koelvin te draaien.
Roscho - alles overgeschreven, want waar ik 'm mag halen heb ik geen verbinding.....
WO 562 Driver - verstuivers zijn die "harde slangen" zeg maar? Allemaal los; komt op het lijstje
Langeslagdiesel en Corne S - check, voor het starten dus bedenken hoe ik dat ga doen.
Hamvraag deze hele serie werkzaamheden voor-het-1e-half-uurtje: oude brandstof aftappen, tank eraf en schoonmaken, brandstofleiding doorblazen (er is in die schuur geen stroom, hoe - moet daar veel druk op?); motorolie kijken - stel hij is niet grijs (ik weet hoe waterolie eruit ziet) en ik vul zonodig even bij; koelvloeistof aftappen en water erin (radiateur schoonmaken/ontkalken of kan dat later?); hydrauliek-olie stel genoeg anders beetje erbij; luchtfilter + motorolie; verstuivers loshalen; luchtslang los en passende prop maken
red ik dat in een ochtend of middagje? Ik wil de "oude" eigenaren - letterlijk en figuurlijk, ze zijn ver in de 90, van tevoren vertellen wat ik kom doen en een beetje een tijd erbij zeggen zodat ook zij weten wat er zomaar op hun terrein gebeurt.
Sleutelen kan ik wel, heb het alleen nog nooit zelfstandig aan een trekker gedaan.
Ik word een beetje heen-en-weer geslingerd.
Iedereen aan wie ik het vertel hier kent deze trekker; hij is (inderdaad, gecheckt bij MatAgri) altijd goed onderhouden geweest, deze boer had een klein bedrijf en weinig wagenpark dus z'n uren heeft deze trekker wel gemaakt - maar verder alles goed.
De ene helft van de mensen reageert met: ben je gek geworden, je gaat toch geen trekker kopen vóór de eigenaar 'm heeft gestart zodat je 'm hoort lopen?! Als 'ie niet loopt is 'ie alleen de schrootprijs waard en niet jouw 2.000 Euro!
En de andere helft zegt: Ach, je kunt een hoop zelf zonder veel kosten en de kans dat hij het écht niet gaat doen is erg klein (een geval van "dikke pech" dat niks te maken heeft met 20 jaar stilstaan) - je kunt je er geen buil aan vallen.
Het komt nu dus een beetje op het emotionele vlak en niet meer het technische. Laat ik maar gewoon mijn optimistische zelf blijven...... .
Ik zal er zelf aan moeten sleutelen, dat doe ik graag en ben het inmiddels gewend (ik help mijn buurman op het land) dat er ook aan nieuwere trekkers gewoon van alles mis kan gaan op momenten dat je dat net niet kunt gebruiken. Het enige was dus die 20 jaar stilgestaan - beetje voorzichtig met de eerste keer starten, vandaar dus mijn startvraag.
Jullie hebben me heel erg geholpen met die vraag en alles eromheen. Ook veel stof gegeven om over na te denken. Heel erg bedankt daarvoor!
Ik ga maar eens met de oude eigenaar overleggen, we spraken er allebei in goed vertrouwen over dat er geen reden is waarom de trekker het niet zou doen. Ik zal een zaklamp meenemen om dan goed naar alle niveaus (m-olie, h-olie, "water", brandstof, luchtfilterpotje) te kunnen kijken en de staat van de tanks + hoe de motorolie eruit ziet. En wat ik dan nog meer kan zien (regelstang/pootje beweegt, vin ronddraaien, werkt de stopknop, kan de luchtslang makkelijk los). Van wat ik daar ontdek laat ik maar afhangen hoe we verder gaan.
Lijkt alles in orde dan durf ik het wel aan om hem als mijn schuur klaar is op de aanhanger te sjorren en gaat hij ongestart mee zodat ik 'm hier thuis eerst oppoets om 'm gecontroleerd te laten starten.
Is er van alles mis, dan zet ik mijn grootste glimlach op en zeg: "okay, mijn schuur is bijna af, ik kan de trekker komen halen - we spraken erover dat er geen enkele reden zou zijn dat de trekker niet zou starten, maar hoe gaat u hem zover krijgen? Het is niet slim om hem nu te starten, want ...... etc. En zonder dat hij heeft gestart neem ik hem niet mee natuurlijk". Daar gaat de boer niets aan doen. Dus ben ik van de koop af en moet ik op zoek naar een andere.
Dit lijkt wel een roman, sorry! Maar jullie hebben wel verdiend om te weten hoe het verhaal afloopt...... . Wordt dus vervolgd over een tijdje. Ik hoop om verder te praten over Ford 2000 wel-en-wee's, want ik wil 'm echt graag hebben.
Misschien domme gedachte van mij maar we gaan 't horen van de kenners
Roscho en Bas: ja, de gouden tijden zijn wel voorbij..... . Voor de niet-ambtenaren waren die trouwens nooit van veel karaats goud, hoor. De gewone pensioenen (en andere uitkeringen) waren altijd al bedroevend laag. De gewone Fransen konden dan wel eerder stoppen, maar dan alleen leven met veel kunst- en vliegwerk en klusjes hier-en-daar. Ik had mezelf al in 2004 "gepensioneerd" toen we hierheen vertrokken. En zorgde in toenemende mate voor man en later ook ouders. In 2015 overleden ze alle drie. Na een jaar kreperen bleek ik tot mijn grote verbazing recht te hebben op ABP prepensioen - in een grijs verleden was ik ooit 11 jaar ambtenaar geweest. Ondertussen was ik steeds meer mijn buurman gaan helpen (zijn zoon neemt het wel over "maar nu nog even niet".....) - en was er een heel nieuwe wereld voor me open gegaan. Inmiddels kan ik werken (meestal aanrollen na zaaien en tijdens de oogst naar binnen rijden) met een John Deere, twee super oude Renaults, en soms "deep-tillen" met een Case, en natuurlijk klusjes met de Manitou. We hebben ook zelf een gecombineerde till-zaai machine gebouwd (semi direct, ik ken alle nederlandse termen niet). Tanden en schijven verwisselen en veel sleutelen - ach teveel om op te noemen.
Bartjuh & Fendtinterfan - die tips hou ik erin voor als ik heb gecheckt en schoongemaakt wat ik kan (áls het zover komt!) - dank! - tenzij de kenners er iets anders over gaan zeggen?