49

Wat vervangen vóór 1e keer starten na 20 jaar?

Dag allemaal,

Ik heb, volstrekte leek, net een Ford 2000 (Dexta?) gekocht die al 20 jaar onder een keurig lakentje in een schuur staat. Om hem daar weg te krijgen, moet hij op een autoporteur.

Het lijkt mij niet slim om er wat diesel in te doen, waarschijnlijk "iets" met (motor, of ook al hydrauliek)olie, en hem zomaar te starten (met een nieuw accu waarschijnlijk) - ook al hoeft hij maar een paar meter te rijden.

Wat kan ik het slimst doen? Filters vervangen, tank op roest nakijken - dat soort dingen? Of is dat echt niet nodig? Oh: water?

Misschien is dit een algemene vraag die geldt voor alle oude trekkers die lang stilstonden - maar misschien ook niet....... .

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

+24
Onderstaande uitvoeren vóór de eerste start en een half uurtje draaien:

- Alle oude brandstof aftappen, tank inspecteren op rommel, evt. uitspoelen, nieuw brandstoffilter monteren en de brandstofleiding doorblazen, zodat de troep eruit komt. Daarna vullen met nieuwe brandstof, ontluchten. Als de trekker niet start, dan evt. de verstuivers controleren.
- Kijken naar de motorolie. Als er voldoende op zit, kan hij er best een half uur mee lopen. Daarna olie aftappen en nieuw filter en nieuwe olie erop. Kijk ook naar de kleur van de olie. Grijs duidt op water in de olie, daar moet de motor niet mee lopen. De trekker kan inwendig lekkage hebben (koppakking) waardoor koelvloeistof in de motor komt. Zonde van de olie als je dit pas na de oliewissel ontdekt.
- Koelvloeistof: Alles aftappen. Vul eerst een keer met water om te kijken waar de lekkages zitten. Grote kans dat wel ergens een poreuze slang zit. Met wat pech kunnen er ook lekkages in de koeler zitten. Hiermee kan hij ook wel een half uur lopen. Daarna: alles aftappen, het kraantje aan de koeler en ook het kraantje aan de motor en weer vullen met de goede koelvloeistof (organisch).
- Hydrauliekolie: Peil controleren. Indien voldoende olie gaat het hier ook wel een half uur goed. Nu kun je eerst zien of de olie er niet aan alle kanten uit gutst. Test de versnellingen en de aftakas. Indien alles in orde (schakelen, aftakas etc) dan olie aftappen, filter vervangen en nieuwe olie erop.
- Luchtfilter: Waarschijnlijk een oliebadluchtfilter. Openmaken, de oude olie eruit, bakje uitspoelen en nieuwe motorolie erin tot de peilstreep. Die kun je in ieder geval verversen, daar gaat niet zo veel op.

Als blijkt dat de trekker het waard is: zorgen dat overal voldoende en de goede vloeistoffen op zitten, vervang dan ook de olie in de eindaandrijvingen.
Gebruik de trekker dan eerst een poosje, zodat je kunt zien wat er nog allemaal aan mankeert. Repareer en indien nodig, spuit dan pas over. Bij sleutelen beschadig je altijd wat aan de lak.

Ik denk dat je het olieadvies voor een Ford 5000 wel kunt aanhouden: kroon-oil.com/nl/productadvies/…

Veel geluk ermee.
+7
@roscho Veel waardering voor het uitgebreide antwoord, hulde!!!
+6
@Rozema Ach, als ik zelf een vraag heb, hoop ik ook op duidelijke antwoorden.
+2
Ik zal denk ik eerst kijken of de motor nog rond wil.
Eventueel de verstuivers eruit halen en dan proberen de motor te laten draaien door aan de koelvin te draaien.
+4
Wees er bovenal scherp op dat bij de eerste start de motor niet op hol slaat. Dan heb je gelijk niks meer. Ja een bak ellende en schrot.
+1
@langeslagdiesel
Inderdaad. Zorgen dat je hem kunt laten stikken. Luchtslang los en een passend plankje bij de hand.
+1
@langeslagdiesel Ik weet niet of je bij deze pompen bij de regelstang kan, anders kan hij dit zo controleren. Bij Bosch lijnpompen kan er zo een dekseltje af die op de zijkant van de pomp zit, dan kan je met een schroeven draaier bij de de regelstang.
+2
@langeslagdiesel idd je kunt t niet vaak genoeg zeggen , regelstang controleren of deze niet klemt.
Jullie zijn geweldig...... .
Roscho - alles overgeschreven, want waar ik 'm mag halen heb ik geen verbinding.....
WO 562 Driver - verstuivers zijn die "harde slangen" zeg maar? Allemaal los; komt op het lijstje
Langeslagdiesel en Corne S - check, voor het starten dus bedenken hoe ik dat ga doen.

Hamvraag deze hele serie werkzaamheden voor-het-1e-half-uurtje: oude brandstof aftappen, tank eraf en schoonmaken, brandstofleiding doorblazen (er is in die schuur geen stroom, hoe - moet daar veel druk op?); motorolie kijken - stel hij is niet grijs (ik weet hoe waterolie eruit ziet) en ik vul zonodig even bij; koelvloeistof aftappen en water erin (radiateur schoonmaken/ontkalken of kan dat later?); hydrauliek-olie stel genoeg anders beetje erbij; luchtfilter + motorolie; verstuivers loshalen; luchtslang los en passende prop maken

red ik dat in een ochtend of middagje? Ik wil de "oude" eigenaren - letterlijk en figuurlijk, ze zijn ver in de 90, van tevoren vertellen wat ik kom doen en een beetje een tijd erbij zeggen zodat ook zij weten wat er zomaar op hun terrein gebeurt.

Sleutelen kan ik wel, heb het alleen nog nooit zelfstandig aan een trekker gedaan.
Quote Reactie van @Ruth LCC:
verstuivers zijn die "harde slangen" zeg maar?

Verstuivers zijn de ventielen die de diesel in de cilinders laat vernevelen. Ze krijgen onder hoge druk brandstof toegediend door de brandstofpomp.
Volg de brandstofleidingen vanaf de brandstofpomp omhoog en je komt bij de verstuivers. De leiding is daar met een wartel op vastgedraaid.
Soms zitten die verstuivers er zo in vastgeroest dat je ze niet loskrijgt. Paar dagen kruipolie doet wonderen. Er zijn dus net zoveel verstuivers als dat er cilinders zijn (en leidingen omhoog vanaf de brandstofpomp).
In deze thread wordt geschreven over een niet-werkende brandstofpomp, wellicht heb je daar straks wat aan: tractorfan.nl/topic/153734/
+13
Duw hem met ophalen lekker op de transporteur. Thuis lekker rustig op je gemak doen.
Valmet 605 : hoeveel man(kracht) is daarvoor nodig zo tegen die rijplaten op? Ik voel er wel wat voor.... ; ben wel sterk maar zó sterk nou ook weer niet. Hoeveel man moet ik meenemen? Ik zie dat hij 1500 kilo weegt?
+2
@Ruth LCC liertje en je kan het alleen af. Ik zou daar niet proberen de trekker te starten, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Mooi rustig thuis mee aan de slag.
@Ruth LCC met een ander voertuig langs rijden en je trekt hem zo op een aanhanger. Anders met spanbanden om en om zo gedaan.
+1
Als ie al 20 jaar binnen staat is t meestal wel goed ,maar in alle gevallen zou ik ook t oliepeil controleren , staat t boven peil grote kans dat je water onderin t carter hebt zitten , beste is even plug losdraaien en aftappen tot er reine olie komt, ook aan vorige eigenaar vragen welke type olien hij gebruikt heeft , controleren en dit dan ook blijven gebruiken.
Ha, heerlijk, het houdt niet op, dank voor alle adviezen - regelstang brandstofpomp, te hoog oliepeil/water in carter + welke oliesoorten staat nu ook op mijn lijstje en ik zal zien een autoporteur te krijgen met een lier, zodat ik rustig thuis aan de slag kan. Geen lier, dan toch maar 2 mannen meenemen..... welterusten!
+8
@Ruth LCC

Als de autotransporter geen lier heeft zou je hem ook met de sjorband erop kunnen ratelen. Gebruik dan wel 2 sets sjorbanden of leg iets achter de wielen als je de band weer ontspant.
+2
@Fast Eddy ja idd zo heb ik in Zwitserland een tractor van 1500kg de auto opgetrokken
+1
@Ruth LCC pak anders een hand kettingtakel en lier hem er daar mee op, een ratelsjorband werk maar is de lengte zo beperkt per keer wat je pakken kan
Nog even, ik bekeek alvast op internet brandstofpomp Ford 2000 waar die regelstang zat, zodat ik 'm straks direct herken. En zag tot mijn grote schrik (bij Histoparts) "niet toepasbaar voor bio-diesel". Uhm ... er is tegenwoordig toch alleen nog maar diesel waar een deel bio inzit? Die kent deze oude trekker waarschijnlijk niet..... . Ik zal dus meteen een nieuwe brandstofpomp, die wél geschikt is, moeten kopen?
@Ruth LCC Biodiesel is diesel die volledig plantaardig gemaakt is, meestal van koolzaadolie. In de gangbare diesel aan de pomp zit wel een beetje bijgemengd, maar niet zoveel dat het schadelijk is. Wacht dus maar met kopen van een brandstofpomp en probeer eerst of het ding misschien zomaar wil lopen (na de controles te hebben uitgevoerd).
@Ruth LCC gangbare diesel is de laatste 10 jaar wel enorm verschraald heb ik het idee. Vroeger was het wat vetter en had ik in de winter met sleutelen eigenlijk nooit schrale droge handen. Tegenwoordig wel. Voor mijn trekker uit 1960 doe ik om de tankbeurt een dopje 2 takt olie door de diesel. Puur voor de smering van de brandstof pomp. Bevalt prima. ( tot nu toe )
Misschien hebben jullie er ook wat aan (?): ik ben net ook nog even langs de MatAgri gereden. Die kwamen met de tip: als de radiateur leeg is, doe er water in. Komt dat er uitlopen (en geen lek slangetje of zo, zoals Roscho al zei), 10 tegen 1 dat de trekker bevroren is geweest - en dan van de koop afzien ook al zou hij starten, want dan is waarschijnlijk ook het motorblok gescheurd. Lekker dan. Na 2004 hebben we nog een paar strenge winters gehad hier, daarvóór was dat standaard - dus het kán (ik woon in Frankrijk).
@Ruth LCC trekken moet idd met antivries of met alle water eraf weggezet zijn
@Ruth LCC da's ook onzin, we hebben hier zat trekkers gehad waarvan het blok gescheurt was door ijs, en de radiateur nog heel, en andersom. dus dat wil ook lang niet alles zeggen.
en ook een bevroren blok is te repareren.
+2
@Bert353 Kijk! Dat laatste geeft me dan weer moed..... (een gescheurd blok te repareren).
Ik word een beetje heen-en-weer geslingerd.
Iedereen aan wie ik het vertel hier kent deze trekker; hij is (inderdaad, gecheckt bij MatAgri) altijd goed onderhouden geweest, deze boer had een klein bedrijf en weinig wagenpark dus z'n uren heeft deze trekker wel gemaakt - maar verder alles goed.
De ene helft van de mensen reageert met: ben je gek geworden, je gaat toch geen trekker kopen vóór de eigenaar 'm heeft gestart zodat je 'm hoort lopen?! Als 'ie niet loopt is 'ie alleen de schrootprijs waard en niet jouw 2.000 Euro!
En de andere helft zegt: Ach, je kunt een hoop zelf zonder veel kosten en de kans dat hij het écht niet gaat doen is erg klein (een geval van "dikke pech" dat niks te maken heeft met 20 jaar stilstaan) - je kunt je er geen buil aan vallen.

Het komt nu dus een beetje op het emotionele vlak en niet meer het technische. Laat ik maar gewoon mijn optimistische zelf blijven...... .
@Ruth LCC Als de koeler nog vol koelvloeistof zit, is hij niet lek. En zo niet, wat let je om hem de koeler daar ter plaatse al voor de koop te vullen. Mocht de motor (dus niet de slangen) zo lek als een mandje zijn, dan kun je er misschien nog vanaf zien.
@Ruth LCC

Als hij in onderhoud is geweest bij een mechanisatiebedrijf, kan je stilletjes er van uitgaan dat er koelvloeistof in het blok zit of heeft gezeten. Voor €2000,- zal je er geen buil aan vallen.
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Voor €2000,- zal je er geen buil aan vallen

Je valt je er misschien geen bult aan, maar op €2000 is een kapotgevroren motor toch een beste schade. Als je dat van tevoren weet, koop je hem niet en zoek je een andere.
@roscho Precies, het valt altijd tegen moet je vanuit gaan. Ik heb al zat oldtimer tractoren gezien die er goed uitzagen en goed reden alleen de remmen deden het niet goed, dus de remmen uit elkaar, en dan is zo'n tractor net een dominosteen, die van de een in de andere omvalt, lagers, pakkingen, keerringen, bandjes enz enz. Als je voor zo'n Fordje dan 2 ruggen betaald en er mankeert al een hoop aan de motor bijvoorbeeld en de koppeling is ook versleten dan verdien je dat nooit meer terug. En hele mooi 2000 is hooguit 3 tot 4 ruggen waard dan houd het wel op helaas. Nou maakt dat voor een hoop mensen niet uit.
+1
@Kramer U800 Hmmm dat klopt.
Maar soms hoeft het ook niet 'uit' te kunnen. Een beetje liefde, sleutelplezier en hobby mag best wat geld kosten soms. 😉
+2
@Tom VB ja zo is , voor de 1 is dat Ford voor de ander is dat MAN of Schlüter, ik persoonlijk verkies liever de laatste 2 .
+1
@Tom VB Ik vind het altijd wel mooi als je op zijn minst kiet speeld. Maar bij een hoop tractor merken gaat dat meestal niet.
+1
@Kramer U800 klopt. Zeker niet bij trekkers waar er heel veel van zijn gemaakt. De onderdelen en de arbeid die je nodig hebt kosten meestal net zoveel...
+4
Jongens allemaal, geld maakt mij heel veel uit - ik leef dik onder het nederlandse bestaansminimum - niet erg: ben stik gelukkig. Ik heb vier jaar gewerkt om die 2.000 te kunnen spenderen. En heb een trekker nodig om ermee te kunnen werken. Noem me uiterst naïef. Als iemand die mij kent en weet hoe ik rondkom me zegt dat hij precies heeft gevonden wat ik zoek, de trekker van een simpel hardwerkende, goudeerlijke boer is geweest, MatAgri me bevestigt dat de trekker altijd daar in onderhoud was dan geloof ik dat hij dat geld waard is - omdat hij voor me kan werken.
Ik zal er zelf aan moeten sleutelen, dat doe ik graag en ben het inmiddels gewend (ik help mijn buurman op het land) dat er ook aan nieuwere trekkers gewoon van alles mis kan gaan op momenten dat je dat net niet kunt gebruiken. Het enige was dus die 20 jaar stilgestaan - beetje voorzichtig met de eerste keer starten, vandaar dus mijn startvraag.
Jullie hebben me heel erg geholpen met die vraag en alles eromheen. Ook veel stof gegeven om over na te denken. Heel erg bedankt daarvoor!
Ik ga maar eens met de oude eigenaar overleggen, we spraken er allebei in goed vertrouwen over dat er geen reden is waarom de trekker het niet zou doen. Ik zal een zaklamp meenemen om dan goed naar alle niveaus (m-olie, h-olie, "water", brandstof, luchtfilterpotje) te kunnen kijken en de staat van de tanks + hoe de motorolie eruit ziet. En wat ik dan nog meer kan zien (regelstang/pootje beweegt, vin ronddraaien, werkt de stopknop, kan de luchtslang makkelijk los). Van wat ik daar ontdek laat ik maar afhangen hoe we verder gaan.
Lijkt alles in orde dan durf ik het wel aan om hem als mijn schuur klaar is op de aanhanger te sjorren en gaat hij ongestart mee zodat ik 'm hier thuis eerst oppoets om 'm gecontroleerd te laten starten.
Is er van alles mis, dan zet ik mijn grootste glimlach op en zeg: "okay, mijn schuur is bijna af, ik kan de trekker komen halen - we spraken erover dat er geen enkele reden zou zijn dat de trekker niet zou starten, maar hoe gaat u hem zover krijgen? Het is niet slim om hem nu te starten, want ...... etc. En zonder dat hij heeft gestart neem ik hem niet mee natuurlijk". Daar gaat de boer niets aan doen. Dus ben ik van de koop af en moet ik op zoek naar een andere.
Dit lijkt wel een roman, sorry! Maar jullie hebben wel verdiend om te weten hoe het verhaal afloopt...... . Wordt dus vervolgd over een tijdje. Ik hoop om verder te praten over Ford 2000 wel-en-wee's, want ik wil 'm echt graag hebben.
+3
@Ruth LCC bevestigd maar weer s dat geld niet gelukkig maakt
@Ruth LCC Dit vind ik toch wel even schrikken, ik had dit nooit verwacht. Ik dacht dat je een hobbyist was die gewoon opzoek was naar een leuk tractortje, maar dit veranderd alles wat ik en een paar anderen gezegt hebben.

De 2 belangrijkste dingen in het leven zijn: als je maar gelukkig en gezond bent! Dan komt de rest daarna. Veel geluk in de toekomst, ik ben benieuwd of je hem alsnog kan kopen, en onthoud goed dat je je zuur verdiende geld maar één keer uit kan geven.
+3
@Kramer U800 Ik laat het je weten, en dan mag de rest meelezen! Je hoeft niet te schrikken hoor, alles wat jullie gezegd hebben is toch waardevol (vind ik)! En .... ik ben naast gelukkig nog gezond ook, dus wat willen we nog meer? Nou .... een trekkertje, dus.
@Ruth LCC als je mogelijkheden zie, om met een 55 jaar oude trekker een snee brood te verdienen dan heb ik daar ook wel weer respect voor. Het zal geen veeleisend werk zijn. Maar als het ze geld opbrengt, waarom niet. Succes man.
@Ruth LCC Ik las in je profiel dat je in Centraal-Frankrijk woont en 63 bent. Kun je binnenkort nog niet gebruik maken van het Franse pensioenstelsel? Ze zijn er in Frankrijk toch aardig vroeg bij met de AOW? Of zijn de gouden tijden voorbij?
@roscho interssante vraag gericht aan ruth lcc , vooruitlopend op t antwoord denk ik persoonlijk dat de gouden tijden overal wel zon beetje voorbij zijn , daarnaast denk ik dat je als Nederlander meer afhankelijk bent van t Nederlandse pensioen en aow stelsel dan van t Franse , wat mij bekend is dat in Frankrijk (net als Griekenland ) een enorm percentage aan mensen in dienst heeft die bij de overheid of semi overheid werken, met t ouder worden van de mensen den ik dat een en ander onbetaalbaar wordt , meende al s gelezen te hebben dat bijv in Griekenland 55% van de mensen als ambtenaar werkt, Frankrijk zit daar niet ver van af met royale pensioenvoorzieningen voor de ambtenaar die liever lui dan moe s en de boer moet maar zien hoe ie rondkomt.
+1
@bas101 Ja Bas, even een totaal ander topic, maar ik wil er wel wat over zeggen! Ik weet niet hoe het in de steden is, woon op het pure platteland. Veel vrouwen van boeren hebben een baantje als ambtenaar of semi-ambtenaar "voor de zekerheid". Dat werkte min-of-meer tot de schaalvergroting uit de hand liep. De bedrijven werden groter (die val stonken ze bijna allemaal in), zodat er meer handen nodig waren - maar een betaalde kracht eigenlijk nét niet uitkon. Maar "moeders" werkte elders en de kinderen konden ook niet (scholen ver weg). Dus toch maar een part-time betaalde hulp en dan maar geld lenen voor een andere machine ipv cash. Waardoor moeders toch echt nog meer vast zat aan die betaalde ambtenarenbaan voor het afbetalen van de schulden. Nu zijn we bezig met de schaalvergroting van de overheid, het verdwijnen van lokale overheden (en voorzieningen) en de bijbehorende banen. En dat is pure ellende voor behoorlijk wat bedrijven van eigenaren zo vanaf 40-jaar. Tel daarbij op de steeds sneller wisselende (europese, groene) regelgeving die ófwel meer werk betekenen (terwijl er geen geld is om dat te betalen), ófwel investeringen (idem) en de moraal staat hevig onder druk. Nee, ga nu alsjeblieft niet reageren met "boeren klagen altijd" of iets met "subsidies" - het systeem past gewoon niet meer. We zitten echt in een overgang en het is triest om te zien wat dat met veel hardwerkende, jonge mensen doet.
+1
@Ruth LCC ik heb van 1993 tot 1996 een fantastische tijd gehad als zelfstandig internationaal vrachtwagenchauffeur op Frankrijk , o.a stro terug laden bij de boeren , en veel groupage lossen door heel Frankrijk , van Duinkerken tot Menton en van Metz tot Andorra; pensioengericht gezien heb ik er financieel niets mee opgebouwd , hindert niet ,ik was toen gelukkig en denk er regelmatig nog met plezier aan terug.
+1
@Ruth LCC woon jij in Frankrijk? In Nederland word binnenkort het vakantiegeld overgemaakt... het moment dat veel mensen hun rommel voor weinig kwijt willen voor een nieuw speeltje. Dus blijven kijken als bij jou ook zoiets eraan komt.
Zou het wat zijn om via de verstuivers(demonteren) wat olie/diesel op de zuigers te laten lopen. Dagje laten staan en dan met de hand motor draaien. Zo word de cilunderwand vast wat gesmeerd. Als je dan bij 1e start zonder de verstuivers start blaast overtollig olie/diesel er weer uit. Dan verstuivers er weer in en starten.

Misschien domme gedachte van mij maar we gaan 't horen van de kenners
@bartjuh zo heb ik ook al eens een ander dieseltje gehad na 2jaar stil staan. Geen compressie, beetje olie in de inlaat nevelen en hoppa starten als een nieuwe. Het mooie is dat de verstuivers er niet eens uit hoeven
+1
@bartjuh Ik kom net bij iemand vandaan die met me mee wil, met een goede accu - maar belangrijker is misschien nog wel dat hij een paar "trucjes" weet om te zien of we misschien beter éérst dit met de zuigers kunnen doen!! Precies wat jij zegt. Ik heb weer alle hoop dat het goedkomt! Wordt vervolgd.
+3
Langeslagdiesel: Ik help mijn boerende buurman (akkerbouw extensief, 150 hectare) en één van de klussen is het snoeien van de eindeloze hoge en lage heggen - en de omgewaaide bomen natuurlijk. Dat gaat het hele jaar door zo'n beetje tussen de bedrijven door. Hij in de Manitoubak, ik rijden en hem de bomen in tillen. Dat hout is mijn stookhout en moet dan zo snel mogelijk het land af. Als ik dat kan doen met mijn eigen trekker, splitter mee, bak mee, en dan zó mijn eigen schuur (ben ik aan het bouwen) inrijden dan ontlast dat een hoop. Qua tijd en dat ik niet zijn materieel nodig heb. Verder moet ik ermee gaan maaien, want mijn eigen handmaaier wordt nu echt te zwaar en spitten (als ik een frees vind is die voor mij) en dat zal ik her en der ook wel bij anderen gaan doen. Dus het is niet zozeer er geld mee verdienen, maar voor me wérken moet hij wel.
Roscho en Bas: ja, de gouden tijden zijn wel voorbij..... . Voor de niet-ambtenaren waren die trouwens nooit van veel karaats goud, hoor. De gewone pensioenen (en andere uitkeringen) waren altijd al bedroevend laag. De gewone Fransen konden dan wel eerder stoppen, maar dan alleen leven met veel kunst- en vliegwerk en klusjes hier-en-daar. Ik had mezelf al in 2004 "gepensioneerd" toen we hierheen vertrokken. En zorgde in toenemende mate voor man en later ook ouders. In 2015 overleden ze alle drie. Na een jaar kreperen bleek ik tot mijn grote verbazing recht te hebben op ABP prepensioen - in een grijs verleden was ik ooit 11 jaar ambtenaar geweest. Ondertussen was ik steeds meer mijn buurman gaan helpen (zijn zoon neemt het wel over "maar nu nog even niet".....) - en was er een heel nieuwe wereld voor me open gegaan. Inmiddels kan ik werken (meestal aanrollen na zaaien en tijdens de oogst naar binnen rijden) met een John Deere, twee super oude Renaults, en soms "deep-tillen" met een Case, en natuurlijk klusjes met de Manitou. We hebben ook zelf een gecombineerde till-zaai machine gebouwd (semi direct, ik ken alle nederlandse termen niet). Tanden en schijven verwisselen en veel sleutelen - ach teveel om op te noemen.
Bartjuh & Fendtinterfan - die tips hou ik erin voor als ik heb gecheckt en schoongemaakt wat ik kan (áls het zover komt!) - dank! - tenzij de kenners er iets anders over gaan zeggen?
+1
@Ruth LCC

Mooi verwoordt. Ik snap jou motto wel: plezier hebben in het leven is alles dat telt. En als je er ook nog anderen mee kan helpen is het helemaal mooi.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
49
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0