Illustratie van:

Massey Ferguson 25 - Brandstofpomp ontluchten wil niet lukken

Ik ben een Massey ferguson 25 aan het restaureren (foto's staan hier op de site)
Nu wilde ik hem gaan laten proefdraaien na een motor revisie maar krijg met geen mogelijkheid de verstuivers ontlucht. De brandstofpomp en de filters kan ik prima ontluchten met behulp van het handpompje en dus krijg ik uit de brandstof pomp (roterende cav pomp) gewoon diesel, uit de bovenste en onderste schroef, maar vervolgens niet uit de leidingen van de verstuivers. Ook niet na heel lang starten.
De pomp staat niet in de "stop'" stand, de regelschuif heb ik al gecontroleerd, die zit niet vast.
Wie heeft er een goede suggestie?

Deel dit topic

Reacties

Pauls
Ik probeer bij mijn 175 (en vroeger ook de 390) zoals jij aangeeft, alle lucht eruit tot aan de schroefjes op de pomp, en nadien bij langste leiding aan de verstuiver los te zetten ( niet eraf) en starten tot hij op 3 cyl draait, en tijdens draaien de 4de vastschroeven. geeft wel een beetje diesel op de blok, maar zo kan ook de lucht daar eruit. Bij een eerste start na revisie, kan het wel ff duren. Moest het zo niet lukken dan alle leidingen aan de verstuivers lossen tot er diesel komt bij starten, dit kort stukje leiding met lucht gevuld krijgt ie niet opgedrukt met diesel. veel succes @gerben-g
gerben-g
Probleem is eigenlijk dat ik dus geen diesel uit de verstuiver leidingen krijg,ook niet bij lang doorstarten. De pomp zelf ontluchten lukt prima dmv de handpomp.
Het lijkt dus wel of er lucht in het achterste gedeelte van de pomp blijft staan, zodat ik geen drukopbouw krijg richting de verstuivers. Maar hoe krijg ik dat er uit?
Pauls
@gerben-g hoelang heeft de motor niet gedraaid ? zijn de verstuivers getest op druk ? wanneer ze openen. Normaal als de verstuivers op de voorgeschreven druk openen, zou iets tussen 150 a 200 bar kunnen zijn, maar voor jouw motor weet ik het niet, mss op annatefka.com. Dan zou je de leidingen die op de verstuivers toekomen moeten lossen tot er diesel komt, komt er geen diesel bij losse leidingen, dan zit het probleem nog in de pomp. Dit moet je eerst zeker weten, kan wel een minuutje nodig zijn om alle lucht eruit te krijgen.
RobVolvo
@gerben-g Heb je wel genoeg startsnelheid? Als de motor een tikkeltje harder rond kan gaan geeft soms net dat extra stootje wat ie nog nodig heeft om wel brandstof bij de verstuivers te krijgen. 😉

Draai wel even alle leidinkjes een paar slagen los bij de startpogingen. Omdat ze leeg zijn geweest zitten ze vol lucht wat ie er waarschijnlijk niet uit gaat drukken als je er maar 1 los draait. Het kan soms idd best wel even duren voordat er brandstof komt, maar verkijk je niet op de startsnelheid, die kan soms echt bepalend zijn!
KMMF
Draait de brandstofpomp wel?
major6cil
Als hij langere tijd stil heeft gestaan willen de plunjertjes van de pomp ook wel eens vast gaan zitten.
gerben-g
Verstuivers zijn gereviseerd en afgesteld (nieuwe nozzels en getest) . De motor is gereviseerd,dus heeft idd lang niet gelopen. Brandstof pomp is niet gereviseerd,wel voor zien van nieuwe pakkingen. Start toeren tal is wel oké,ik had er genoeg accu vermogen bij staan.
major6cil
@gerben-g lijkt me toch mis gegaan te zijn bij de pomp. heb je hem helemaal uit elkaar gehad?
gerben-g
Welke plunjers bedoel je major6cil? Ik heb een rotor pomp van cav . Die heeft dat dacht ik niet?
major6cil
@gerben-g cav dpa pomp heeft twee plunjers in de rotor zitten. Als die lang droog zijn of oude diesel hebben, gaan deze vastzitten
gerben-g
Oké, is er nog een optie om die los te krijgen,of moet hij dan uit elkaar?
major6cil
@gerben-g dan zou hij uit elkaar moeten
Ruth LCC
@gerben-g Als al het andere niet werkt en het aan de plunjers ligt :

voor het gecontroleerd uit elkaar halen van je cav-pomp. Als je geluk hebt, ligt het aan je eerste plunjertje waar het filmpje mee begint. Succes!
marcus 1
Tijdens het starten volgas geven!
Ferguson 1080
Een leiding losnemen van brandstofpomp en dan met persluchtpistool in nippel blazen tijdens starten wil ook wel eens helpen bij vastzittend plunjers
gerben-g
Dat is een goede tip. Ik had al volgas gegeven tijdens starten. Dat hielp niet echt
Pauls
@gerben-g Is het gelukt ?
gerben-g
Nee, helaas nog niet. Als ik nu start met de wartels los op de verstuivers druppelt het wel bij de verstuivers. Ik betwijfel echter of het wel genoeg is. Het spuit er niet echt uit zeg maar tijdens het starten
Pauls
@gerben-g Als het al druppelt, ben je op de goede weg, de hoeveelheid dat er telkens uitkomt is niet zo heel veel voor dat type motor. Als je nu 3 van de vier terug vast aansluiten en de vierde (langste) los laat staan dat de druk opbouw weg kan langs daar, of heb je wss al geprobeerd ?
RobVolvo
@Pauls Dat de vierde leiding de langste is klopt niet. 😉 Alle verstuiverleidingen moeten altijd even lang zijn namelijk, daarom liggen ze er vaak zo helemaal opgevouwen bij degene die het korst bij de pomp staan. 😉 Dit heeft te maken met dat in elke leiding dezelfde weerstand heerst en dat de brandstof in alle leidingen even lang onderweg is.
+1
Pauls
@RobVolvo Ja das wel logisch, alleen op zicht lijkt het zo, en de verste leiding is vaak makkelijkst een beetje weg te plooien.
MFPOWER06
Ik doe ook altijd tijdens het starten bij het ontluchten een beejte remreinger in het luchtfilter want dan begint hij al een beetje met lopen
gerben-g
Remmenreiniger doe ik liever niet, nieuwe motor dus liever geen vluchtige stoffen.
Dat druppelen is wel beter idd, maar aanslaan wilde hij nog niet,uit de retour van de verstuivers kwam nog niets gisteren avond, dus ik denk nog geen druk opbouw.Ik heb idd gestart met een leiding los op het laatst.
+1
Pauls
@gerben-g ja remreiniger is een echte noodoplossing, maar mss voor 1 keer als test, mss komt ie erdoor, eenmaal hij gedraaid heeft, kan het hopelijk niet meer nodig zijn. Ik weet nog wel dat vroeger de 4 cil een moeilijkere starter was dan de 3 cil, maar dat was in de MF35. Nadien de remreiniger niet meer gebruiken, een afkikcentrum voor motoren is er vooralsnog niet.
iantx1500f
Wd40 kun je hier ook voor gebruiken
Is iets minder agressief
+2
gerben-g
Even een update,ik heb de brandstof pomp er af gehaald en naar de Diesel specialist gebracht. Die moet hem maar eens even op de testbank zetten. Wordt vervolgd
major6cil
@gerben-g kijk ben benieuwd wat ze gaan vinden daar

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 25 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!