Ford 4000 - olie uit de uitlaat

Beste tf-ers,

een familie lid heeft een ford 4000. maar nu komt er olie uit de uitlaat gespetterd. hij doet dit zowel met de originele als met een gewone open pijp 😉

wat kan hier de oorzaak van zijn?

mvg Ben
Fordson_Ben

Reacties

valmet6400power
Versleten zuigerveren :? kenners weten het wel..
remco1234
Zuigerveer verrot of zo
of je blok is bijna overleden 😃
Daanl
Ik heb nog wel n ford 4000 te koop, ik denk dat het tijd is voor nieuwe zuigerveren
Fordson_Ben
Aj niet zo best dus.. 😞
DeutzFahrTTV
Idd hopen dat het de zuigerveren zijn.
remco1234
@Fordson_Ben

ja ford he je vraagt er zelf om 😃
Jahn
Carterontluchting misschien verstopt? daar eerst even naar kijken!
roelie91
Is het met starten of constant ? Wij hebben met de trekkers als ze een tijd buiten hebben gestaan dat er wat roet en water uit de pijp komt.
supergerben
Vaak zijn dan de afdicht ringetjes die bovenom de kleppen zitten bij de klepveren versleten of uitgedroogd
Wimsumar
Beste Fordson_Ben: De storing "oliegespetter uit de uitlaat", is een klassieker.
De afdichtingen rond de klepstelen zijn waarschijnlijk versleten (lek).
arjan-lamberink
@Wimsumar hallo Wimsumar, ik heb het zelfde probleem met een Cormick D326, maar daar zitten geen kleprubbers op en geleiders lijken spelingsvrij.... Groeten, Arjan.
Wimsumar
Beste Arjan-Lamberink:

Quote Reactie van @arjan-lamberink:
spelingsvrij

De klepstelen zullen toch gesmeerd moeten worden. Iets speling zal er dus wel op zitten. Ook zullen de toleranties ten tijde van de bouw van deze Mc Cormick D-326-motor groter zijn geweest dan hedentendage.
Ondanks dat er geen/weinig speling op zit, zou er een kras in kunnen zitten.
Het is maar wat het je waard is/wat je er voor over hebt. Niets doen of nieuwe kleppen monteren.
Ferdinand mf
Olie uit de uitlaat komt niet van versleten zuigerveren want dit zou in de verbrandingskamer komen, en zodoende mee verbranden ik zou zelf eerder denken aan klepgeleiders of klepsteel rubbertjes indien op deze motor gemonteerd
old man jose
@supergerben

Deze rubbers zitten om de klepgeleiders, zijn idd uitgedroogd.
supergerben
@old man jose

die bedoel ik ook kon ff niet op de naam komen
old man jose
@Fordson_Ben

Zoals hier boven reeds gemeld door: @ Supergerben is dit veelal het probleem.
Oplossing: Verwijder per cilinder de verstuiver, zet de zuiger op BDP maak van een oude verstuiverhouder een lucht aansluiting en zet druk op de te repareren cilinder.
Als de tuimelas verwijderd is kun je de klepveren er af halen waarna je het rubber ziet zitten deze vernieuwen en de veren weer monteren. Zo per cilinder afwerken.
Mooi klusje voor een regenachtige dag.
suc 6.
polletje
Goed aan het werk zetten. Komt vaker voor. zal wel uitdroging zijn. Als je hem ens goed warm laat worden, heb je grote kans dat het minder wordt. Als je 's winters het "klungelwerk"weer ingaat, begint ie weer.
weurding
Als ie goed loopt gewoon onderlangse uitlaat maken en gaan met die banaan, heb je ook geen last van oliespetters 😉
Axle Rose
@weurding Haha volgens mij is de klepsteel rubbers vervangen makkelijker en sneller.
ford5000
Of je kleprubbers zijn eraan zoals hierboven ook al vermeld, maar het is echter ook niet uitgesloten dat de zuigerveren aan vervanging toe zijn al hoeft dit niet het geval te zijn. Het makkelijk of juist slecht willen starten kan een goeie indicatie zijn.
Als de zuigerveren echt slecht zijn zal hij ook slechter starten omdat hij minder compressie opbouwt.
Weet niet hoeveel werk dat ding voor zijn kiezen krijgt, maar misschien blijven je zuigerveren ook wel een beetje plakken in de groeven. Komt bij Fords ook nog wel eens voor.
Als je ze niet vaak aan het gevoel komt verzameln zich roetdeeltjes tussen de zuigerveren waardoor ze de neiging hebben een beetje vast in de groef te gaan zitten.
Door ze stevig aan het werk te zetten wordt de motor warmer en is de verbranding meestal beter waardoor het aanwezige roet veel heter wordt en beter wordt verbrandt.
Ik weet niet of dit ook voor andere merken opgaat, maar weet uit eigen ervaring dat dit bij een Ford vaak dat gesmeer met olie uit het uitlaatspruitstuk oplost.
Zorg dus maar eens dat de uitlaat er een dag of wat roodgloeiend op komt te staan, en kijk of het gesmeer minder wordt.
Wellicht dat hij dan met koude motor ook makkelijker weer wil starten.
Wimsumar
Beste Old man Jose]

Quote:
zet druk op de te repareren cilinder.

Wilt u A.U.B. ook vermelden waarom de zuiger op het BDP (bovenste dode punt) gezet moet worden en waarom luchtdruk op de te reparen cylinder te zetten?
@Wimsumar Lijkt me logisch anders vallen de kleppen in de cilinder.
old man jose
@Wimsumar

Okay Wim door druk op de cilinder te zetten blijven de kleppen lekker strak boven in staan, wat dan weer makkelijk is om de veren te verwijderen.
Je zet de zuiger op het BDP omdat de kleppen dan niet in de cilinder vallen.
Wimsumar
Beste Old man jose: Dank u voor de toelichting.
De argeloze doe-het-zelver zou zonder toepasing van 1 van deze wetenswaardigheden aan de klus beginnen en zichzelf behoorlijk in de nesten te hebben gewerkt als hij/zij ineens

PLING

geluid uit het motorblok hoort komen. 😄
simon
Is geen olie, onverbrande diesel wat zich vermengt met roet. Goed schoonbranden en vaak is het over.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!