Illustratie van:

Ford 3000 - Wat is een Originele versnellingspook

Weet er iemand of dit een ford 3000 versnellingspook is
Hij blijft soms vast zitten en dan moet de deksel los en weer op zn plek zetten
Hij gaat uit de pal

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

roscho
Ik denk dat de pook wel origineel is, maar dat de "tand des tijds" zijn werk heeft gedaan en dat hij wat is afgesleten. Misschien kun je bij de sloop nog een goede vinden, anders kan iemand er misschien iets op lassen.
+3
RPCounty
Dit is een echte nepper lijkt me zo toe. Kun je zien aan de rubber hoes er boven. En het feit dat hij al na korte tijd naar de heilsoldaten is. Terwijl een originele het 40 jaar probleemloos doet....
jammermaarhelaas
@RPCounty

Blauwe verf onder de deksel, origineel is bij mij blank staal.
roscho
Quote Reactie van @RPCounty:
na korte tijd naar de heilsoldaten is

Die informatie heb ik niet, ik lees het niet in het bericht. Had jij inside-information?
+5
RPCounty
@roscho ik zie dat idd net als @jammermaarhelaas aan de kleur van het deksel. De pook is ook verkeerd gepostitioneerd bij die deksels. In het ergste geval kost het je je bak....
+2
jammermaarhelaas
@roscho

Heb die deksel van mijn 2600 ooit eens opgeknapt. De 4e versnelling schakelde heel lastig, voelde alsof de hendel ergens vastklemde.
Heb de deksel er af geghaald, mechanisme aan de onderkant van de deksel gedemonteerd, en een schijf waar de hendel mee vergrendeld zit losgeslepen (was gepuntlast).
Er zit een kom in de deksel, waar een kogel in valt ie aan de hendel zit, opzij zit een sleufgat in de kom, en een pen aan de kogel. Deze pen was grotendeel weggesleten, en het sleufgat in de kom was heel ruim geworden. De kogel zelf was door roest sterk aangetast (dus iets kleiner geworden).
Oorzaak zit hem volgens mij hoofdzakelijk in een lekkende O-ring op de hendel, onder het kunststof afdekkapje buiten om de hendel. Zodoende kon er water langs de hendel in het kogelgewricht komen, en werd het geheel droog.

Reparatie kost even wat moeite en geduld (ik heb voornamelijk ouderwets handgereedschap naar een paar eenvoudige electrowerktuigen zoals een slijptol en een boormachine. Dus geen Dremel oid. Het sleufgat is wat lastig te bereiken met gereedschap, heb het weer opgelast, en met een vijl kunnen afwerken. Heb hierbij niets op de pen gelast (de pen die in de schakelschuitjes valt), want bij controle bleek de pen ruim voldoende in de schuitjes te vallen, ondanks dat het kogelgewricht iets hoger komt te staan doordat het iets was afgeroest.

Het resulteerde in een als nieuw schakelende bak.

De dealer waar ik een nieuwe pen (voor in de kogelkop aan de hendel) gekocht had gaf me al te kennen dat ze ook wel nieuwe (imitatie) deksels hadden, dus toen was mijn motivatie het zelf met het origineel klaar te krijgen nog wat groter 😉
+2
jammermaarhelaas
Als je liever een andere deksel koopt dan deze op te knappen, dan adviseer ik je niet de goedkoopste op internet te gaan zoeken, maar even contact te leggen met een kenner, die weet welke deksel je moet hebben. Er zit namelijk wat kaf onder het koren, en dan kun je eindigen met een kapotte versnellingsbak.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0