Foto's vloeistofkopppeling

Hallo,

ik ben op zoek naar duidelijke foto's over een vloeistofkoppeling.Ik heb namelijk foto's nodig voor een presentatie voor school.Omdat ik weet dat fendt veel vloeistofkoppelingen gebruikt vraag ik hier maar even om foto's. En mss ook en beetje uitleg hoe het juist werkt zo'n koppeling.

alvast bedankt,
boerekebart

Deel dit topic

Reacties

Zetor-Musil
youri

ff doorspoelen naar 4:52
youri
@youri

ik boedoel 5:20
David512c
In een fendt 500 serie zit ook een vloeistof koppeling. als je gewoon rijdt en je komt bij het stoplicht dan druk je de rem een beetje in en dan sta je stil, is erg handig. Weet zelf niet precies hoe het nou werkt...
David512c
@youri

door het draaien word dus de olie naar buiten gedrukt en dat verbind de 2 koppelingsplaten?
Koentjuh
Dus het zit zo, door de rotatie word de olie in de koppeling naar buiten gedrukt. Dit zorgt voor wrijving tussen de koppelingsplaten waardoor de trekker gaat rijden.
En door de vloeistof kan de trekker niet afslaan? Klopt dat zo'n beetje of?
B - W
@David512c

Quote:
dan druk je de rem een beetje in en dan sta je stil

dat gaat ie niet fijn vinden, met de koppeling los en dan stilstaan...
youri
@David512c

mijn duits in niet perfect maar volgens mij wel , in theorie lijkt het mij de perfecte koppeling zonder vaste delen te erg snel afleiten maar een directe koppeling heeft zo ook zn voordelen
Koentjuh
Hier heb ik wat gevonden, zo wordt het wel duidelijk:

tinyurl.com/3hruvpo/
boerekebart
@Koentjuh

ja, dit filmpje heb ik al gebruikt in m'n powerpoint.
het enige wat ik tegen morge nog nodig heb is gwn een paar goede foto's van hoe het an de trekker bevestigd is.
toch bedankt
fiatnhpower
Een vloeistofkoppeling bezit een turbinewiel en een pompwiel. deze zijn onderling niet verbonden met elkaar. er is dus geen aanraking. De vloeistofkoppeling is ongeveer 80% gevuld met olie.
Het pompwiel is aangedreven en "smijt" de olie in het turbinewiel, door de snelheid ontstaat er haast geen slip.
boerekebart
@fiatnhpower

dit wist ik reeds, maar bedankt.
nog eens, ik heb alleen goede foto's nodig want op google vind ik niet vee duidelijks. 😄
David512c
@B - W

zou in theorie niets uitmaken met een vloeistof koppeling, mijn buurman heeft een 512c die wij wel eens lenen maar hij rijd altijd zo als hij op de weg zit.
youri
@Koentjuh

mooi filmpje , heel duidelijk
youri
@boerekebart

wat doe je voor een opleiding op school als ik vragen mag?
marcpd
Algaier is het eerste trekkermerk dat op de markt kwam met een oliekoppeling,met de AP 17, later ook in bijna alle Porsche trekkers gebouwd. Een oliekoppeling of vloeistoflkoppeling werkt als volgt. In een "huis" (=ronde cylinder), welke aan één zyde tegen het vliegwiel geschroefd is, zijn aan één zijde "schoepen"(zoals in een turbine)(aan de kant van het vliegwiel), daartegenover kan vrij een andere schijf, ook met schoepen, draaien.(is ook in het huis). De schoepen draaien tegenover elkaar.De laatste schijf wordt dan over een gewone platenkoppeling doorverbonden met het drijfwerk.Is er géén olie in het huis, dan wordt de tweede schijf niet meegenonen als de motor draait, er is immers geen vaste verbinding tussen de schijven.Is er olie in het huis, dan wordt nog altijd de tweede schijf niet "meegenomen"bij laag toerental, de olie vloeit gewoon rond. Verhoogt men het toerental, dan wordt de olie naar de buitenkant gezwierd, hierdoor ontstaat een soort starre verbinding en wordt de tweede schijf meegenomen en kan men met de tractor rijden. De werking van de oliekoppeling is afhankelijk van de hoeveelheid olie erin, de dikte van de olie, de temperatuur van de olie, het toerental en bouw van de oliekoppeling.Een oliekoppeling heeft een vermogenverlies van ongeveer 3%, buiten de kostprijs veel voordelen . Val hier beetje in herhaling, maar was aan 't typen tijdens de andere reacties.
Schluterfan
Auf wunsch:


En hier heb je beetje info over de "Hydrokupplung" zoals ze die bij Schlüter heette.



Hier in combinatie met de Lastschakeling er vlak achter 😄 :
digilander.libero.it/delfoweb/pages/…

Het is de 2de foto.

Weet niet of je er wat mee bent, maar het kan misschien interessant zijn om ook in de powerpoint te steken 😉.
boerekebart
@youri

automechanica, en binnenkort avondschool lassen. ik had dit nodig voor een presentatie voor school. we moesten per 2 een presentatie geven over een koppeling en ik had weer de moeilijkste uitgekozen 😄
Bartjuh1993
Toets dit in bij google en je hebt een hele boel foto's

Voith Turbo Fluid Coupling - Hydrodynamics
appie1967
Hier alvast een foto
appie1967
en nog 1
appie1967
en nog 1
appie1967
en de laatse
bartdereu
Zoek bij google op 'torque converter'

et voila. Koppelomvormer is ietsje anders dan een vloeistofkoppeling in een fendt of andere trekker, omdat hij het koppel beïnvloed door de stator die er in het midden tussenzit. voor de rest ist het principe gelijk

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
12