Illustratie van:

Ford 5110 - Aftakas blijft door draaien

Hoi,
Wij hebben een Ford 5110 gen 3 waarvan de aftakas blijft draaien al vanaf je hem start. Het verschil tussen aftakas aan en aftakas uit is bijna niks.
Niet tegen te houden met de hand. Zelfs met zware maaier stopt hij niet. Weet iemand wat dit is? Kunnen we dit zelf doen of moeten we hiervoor naar de LMB? Alvast bedankt voor de moeite!

Deel dit topic

Reacties

+1
Fendt926Driver
Even naar kamphuis in rossum rijden. Die weten alles van ford.
Ford_5110
@Fendt926Driver ik kom daar binnenkort nog wel langs maar ik was wel benieuwd of iemand het zou weten.
+1
Fendt926Driver
@Ford_5110 @nhmonteur zal jou kunnen vertellen wat er waarschijnlijk aan de hand is
selectford
Rem bandje van het aftekas pakket kapot .
Gewoon even naar de dealer rijden 👍
+3
jd4050
@selectford

Dan zou je m eigenlijk nog wel wat tegen moeten kunnen houden. Ik vermoed dat dit in combinatie met een paar kromme aftakaspakketplaten is.
selectford
@jd4050 dat zou ook goed kunnen maar als de remband helemaal los is draait die ook gewoon mee
+1
Pieter Buren
@selectford maar niet net zo hard als wanneer de aftakas wel aan staat.
+4
nhmonteur
Hoogstwaarschijnlijk is het rembandje kapot in combinatie met een defect in de aftakas koppeling. Hier kan een kromme plaat in zitten of er is een schotelveer gebroken die nu tussen de plaatjes ligt.
Als alleen het rembandje kapot zou zijn dan zou je de aftakas met de hand tegen kunnen houden.

Om hier bij te komen zal de hefdeksel er moeten. Als je zelf handig bent kun je dit zelf doen. Anders toch maar even naar je mechanisatie bedrijf brengen.
Ford_5110
@nhmonteur Is dat een grote kostenpost anders kan hij mooi door blijven draaien!
Pieter Buren
@Ford_5110 remband zelf kost 30 euro ongeveer (een paar jaar terug tenminste). Voor de zekerheid moet je ook even een rubberen ringetje van de oliedrukleiding tussen de bak en het hefdeksel vervangen.
En om het hefdeksel eraf te halen is het handig om de cabine eraf te halen. Dan kun je er veel beter bij.
Ford_5110
@Pieter Buren en als je het laat doen? Zit je dan niet met veel werkuren dat het een klus van 1000eur gaat worden? En je zegt "een paar jaar terug", heb je dit zelf ook een keer mee gemaakt dat de remband het probleem is?
Pieter Buren
@Ford_5110 heb dit zelf ook gehad, zie mijn andere reactie hieronder.
Als je het laat doen kun je rekenen op minimaal 8 uur x 65 euro (dus 520 euro) arbeidskosten.
Ford_5110
@Pieter Buren dus incl remband en ruim aanhouden komt het dus neer op zn 600eur?
Pieter Buren
@Ford_5110 Die 8 uren is een grove schatting. M'n vader heeft het toen zelf gedaan en is er 2 dagen mee bezig geweest. Misschien dat @nhmonteur er meer oven kan zeggen hoelang een monteur bezig is en wat de kosten dan worden.
+1
nhmonteur
@Ford_5110 voor dat bedrag ga je het zeker niet redden.
Ik denk dat je minimaal 1,5 dag/ 12 uur moet tellen.( a 60 tot 80 euro per uur.)
Een rembandje zou niet de grote kostenpost zijn.
Maar ik verwacht dat er meer dan alleen de remband kapot is. Als alleen je remband kapot is dan moet je hem makkelijk met de hand tegen kunnen houden. Maar als jij al zegt dat een maaier gewoon door blijft draaien, dan is er echt wel meer aan de hand bij de aftakaskoppeling.
Je zou er mee door kunnen rijden. Maar 1 het is best gevaarlijk. Je kan nooit een machine goed stil zetten.
En 2, het kan heel goed zijn dat de aftakas het nog maar even blijft doen doordat er meer kapot is/gaat in het aftakas pakket.
Farmax.
Stegboer kan dat ok wa. T opmonteurtje.
Ford_5110
Ben trouwens 1 ding vergeten te zeggen! Als je de schudder inklapt terwijl hij nog draait (is ontzettend slecht voor de schudder i know) gaat de motor NIET uit. Hij is dus wel tegen te houden maar met heel veel moeite
Pieter Buren
@Ford_5110 was bij onze 5610 ook zo. Op een gegeven moment de aftakas los als we over de weg moesten.
Ford_5110
@Pieter Buren daarom wil ik het ook graag gerepareerd hebben omdat dat nu ook het geval is bij ons en dat is knap irritant met bijv maaien, want wij hebben meerdere stukken grond dat een paar 100 meter uit elkaar ligt
+1
Fendt926Driver
@Ford_5110 heb hier een monteur die veel minder rekent per uur.
En vanuit agelo ook maar 15 minuten rijden. Die repareert ook veel ford trekkers.
Ford_5110
@Fendt926Driver tom kamphuis?
Fendt926Driver
@Ford_5110 je hebt pb...
Pieter Buren
@Ford_5110 De oorzaak van het breken is het abrupt uitzetten van de aftakas terwijl het werktuig nog door wil draaien. Om dit te voorkomen moet je sowieso altijd de aftakas uitzetten bij stationair toerental. Bij machines met veel draaiende massa is een vrijloopkoppeling noodzakelijk. Bij ons is het bandje waarschijnlijk gebroken bij het uitzetten van de hark. Hier hadden we eerst geen vrijloopkoppeling op.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5110 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN