Illustratie van:

Fendt 312 - Hefarm plooit met maaier

Weet er iemand oplossing voor een hefarm die willicht te licht is voor een maaier van 3,4 met kneuzer de mijne is namelijk dubbel geplooid

Deel dit topic

Reacties

fendtkubota
Hierbij de foto's

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Pauls
Zonde, en pech, mss een zwakte in het materiaal, dat er al langer was ? Heb je dit al rijdend met hef omhoog door een gat gereden ?
fendtkubota
@Pauls Nee ik stopte deed omhoog maar zakte terug
ik kan helpen
Zo ziet het er inderdaad uit spijtig
pa
Heeft in verleden misschien al kromming opgelopen?
+2
MaxxuM4ever
Een lekkere lompe dummy maken op de juiste lengte voor alleen maaien zodat deze goed de druk krachten aan kan die er op komen.
Aan de andere kant, fendt heeft toch een dubbelwerkende hef? Dan zou een originele ook minimaal de drukkracht van de hef moeten kunnen hebben. Maar wisselende belasting en vermoeiing maakt van staal elastiek na verloop van tijd.
+1
Favorit614
@MaxxuM4ever Hefassen vinden een brede maaier ook niet leuk. Deze willen ook wel torderen.
Gelijk een ketting rechts aan de hef vd maaier is naast jou oplossing een optie
+1
MaxxuM4ever
@Favorit614 lekker een getrokken maaier dus al je de breedte in wilt of een contra gewicht aan de andere kant?
Fendt926Driver
@Favorit614 gisteren kwam ik door liederhothuis.
Daar stonden fendt trekkers en een silagewagen en mest tank..
Is dat bij jou?
varken
@Fendt926Driver roeke denk ik?
Fendt926Driver
@varken dat zou ook kunnen. Ben niet echt bekend in die streek. Maar zag een fendt....
Favorit614
@Fendt926Driver Das vlakbij. Ik denk dat je langs Roeke kwam.
Ik zit vlakbij Fakkert diervoeders aan de N35
Fendt926Driver
@Favorit614 ok. Ja fakkert weet ik wet te zitten.
Was bij jou leverancier van jou pottinger maaiers.
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver ga je ook over naar Pöttinger?
+1
Fendt926Driver
@2850Johndeere6R dat heet nog steeds kapottinger bij ons.
Maar dat was vroeger...
Die kwaliteit is fors verbeterd.
Heb bij lmb jetten een trekker opgehaald voor mijn buurman
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver een bekend begrip ja dat kapottinger
Favorit614
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
lmb jetten een

Via een kleine omweg had je hier ook langs gekunt.
Dan had je daar rechts vd dam af moeten gaan
Favorit614
@Fendt926Driver ik zit al een paar jaar bij lmb Heino
+1
spotmelker
@MaxxuM4ever ik denk dat de verstelbare hefstang te schuin staat om er veel drukkracht op te zetten zonder dat hij krom gaat. Daarom kiezen voor contragewicht net als bij veel knikarm-klepelmaaiers.
hobbyboer
Quote Reactie van @spotmelker:
Daarom kiezen voor contragewicht

Dat vind ik (na een tripplemaaier) de mooiste oplossing.
Heb je gelijk ook wat meer grip met het linkerachterwiel.
+1
deJong
Heb je hem wel helemaal ingedraaid gehad?
fendt308-driver
@deJong daar zijn ze wel heel gevoelig voor ja
jammermaarhelaas
Met zo'n schermkap over de spindel kun je ook niet zien wat zich er onder afspeelt.
GerbertXL
Ik heb het een keer gezien dat het werd opgelost door er een dikwandige pijp overheen te doen. Als je dat er makkelijk af wil kunnen halen zou je 'm tweedelig kunnen maken.
+1
deJong
@GerbertXL je kunt ze in feite zo uitelkaar draaien.

Voor de mesttank verstel ik ze altijd helemasl omhoog zodat ze nergens tegenaan kunnen komen. En ikzelf relaxt kan omrijden😉
+2
BartFarming
Hier hebben ik het zo gemaakt nadat ook tijdens het maaien hetzelfde probleem optrad

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@BartFarming bij ons hangt de hele trippel in een 2 sprong aan de trekker.

(klik om te vergroten)

hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
bij ons hangt de hele trippel in een 2 sprong aan de trekker.

Waarom dat dan?
Een tripple hangt toch al prachtig mooi in evenwicht.
Fendt926Driver
@hobbyboer is eigenlijk uit nood geboren.
De hydrauliekpomp was slecht en als de hef bij regelde om de hele maaier iets te heffen en dat duurde met een slechte pomp even en ik bediende net de hydrauliek om een maaier te heffen dan ging de hef in storing staan en regelde niet meer bij en dat had ik niet altijd direct in de gaten.
Nu zou het zonder kunnen. Maar het zit er aan en werkt rustgevend dat je altijd de juiste maaihoogte hebt
MaxxuM4ever
@BartFarming slim bedacht, dikke topstang ertussen, kun je evengoed nog wat stellen.
hummy
@BartFarming beschermkap voor aftakas?
marco2250
@hummy dat zouden de hydro slang en verlichtingsnoer wel leuk vinden denk
hummy
@marco2250 past niet echt met die groothoek aftakas.
+2
ralphhonda
Ook al eens gehad met de 515. Maaier omhoog en ging zo weer naar beneden 😅 Die hefstangen zijn echt veel te licht.
spotmelker
@ralphhonda Hefstangen van Fendt te licht? Het is gewoon gemaakt om te heffen. Tegen schuine druk is vrijwel niks bestand. Op een weipaal kun je loodrecht een ton gewicht plaatsen, zal wat zakken maar blijft heel. Staat die paal scheef kan knakt ie met 100 kilo al af. Natuurkundig principe.
+1
county854t
@spotmelker Ja idd veel te licht.Blijkbaar houd fendt geen rekening ermee dat er ook maaiers aan de trekker gehangen worden.
spotmelker
@county854t welke fabrikant maakt wel herinrichtingen die bestand zijn tegen dergelijke piekbelasting?
+1
deJong
@spotmelker

Ze moeten gewoon ophouden met die brede/lange achtermaaiers en liever kleine tripples maken.

Ik heb had geld over voor een +/- 7m tripple. Veel stabieler.
+1
spotmelker
@deJong als je echt breed wilt zou dat ook mijn voorkeur genieten.
+2
deJong
@spotmelker ik rijd liever wat rustiger en pak een lap mee dan dat ik druk baantjes aan het racen ben. Maar dat moest het liefst met kneuzers kunnen en een +/-150 pk trekker grotere trekker wil ik ook niet.
+2
jammermaarhelaas
@deJong

Maaide vroeger bij stageboer, 1990, met een frontmaaier en getrokken maaier, samen 6,5 meter breed en 80pk er tussen, machtig mooi was dat. De trekker had er zijn handen vol aan, maar het liep op zich mooi, want de achtermaaier was half gedragen, en hing dus niet door.
+2
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @spotmelker:
Tegen schuine druk is vrijwel niks bestand

De hefstang (die hier dus krom gedrukt werd) kan zowel op de hefarm (bovenaan) als op de trekstang (onderaan) scharnieren. Daarom is de druk die er op komt altijd evenwijdig aan de hefstang zelf. Dus in de lengterichting van de hefstang.
Zo ook de trekkracht wanneer de hef heft, deze staat ook altijd recht in de lengterichting van de hefstang.
Dit staat beschreven in de mechanica, onderdeel van de natuurkunde.

Zou de kracht er schuin op drukken (of schuin op trekken bij heffen) dan zou de hefstang dus makkelijker krom gaan, ook bij heffen, want dan zou die als het ware gebogen worden.
Alstublieft 😃

De oorzaak van de kromme hefstang zit hem in het feit dat deze ergens een zwak punt had, ik vermoed de draadspindel van de lengstestelling. Gaat deze iets kantelen in de draadbus omdat er op gedrukt wordt, dan is de hefstang niet meer echt, maar iets geknikt. Op dat knikpunt ontstaat een dwarskracht, wordt deze groot genoeg, dan is een kromme stang het gevolg. Dus ik vermoed een draadspindel die iets te ver uitgedraaid was.
spotmelker
@jammermaarhelaas dat is een mooie filosofie maar het maakt wel degelijk uit van welke kant de kracht komt. Over de trekstang is de zijdelingse kracht veel groter dan over de korte hefarm. Simpelweg omdat de kracht aan het eind van de trekstang binnenkomt en deze (veel) langer is dan de hefarm.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @spotmelker:
het maakt wel degelijk uit van welke kant de kracht komt.

Ja, dat maakt zeker uit!

En omdat de hefstang met pen-gat verbindingen aan de hefarm en trekstang zit zal de drukkracht, of trekkracht, altijd aangrijpen in de lengterichting van de hefstang, want in het verlengde daarvan wordt de pen tegen het gat gedrukt waar die door gestoken is.

Dit schrijf ik om mijn uitgangspunt te verduidelijken, niet om iemand te overtuigen 😃
spotmelker
@jammermaarhelaas de kracht die de maaimachine uitoefent is loodrecht omhoog. Deze kracht wordt door de hefstang die schuin naar voren staat afgeleid naar de korte hefarm. Hierdoor ontstaat een 2 delig kracht: 1 loodrecht omhoog en 1 horizontaal naar voren. Die laatste laat de hefstang buigen. We zouden eens een proef moeten doen met een dunne hefstang. 1 keer dat hij loodrecht tussen hefarm en trekstang staat en 1 keer onder 45 graden. Dan de krik onder de hefkogel en kijken in welke stand de hefstang het eerst verbuigt?
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @spotmelker:
We zouden eens een proef moeten doen met een dunne hefstang. 1 keer dat hij loodrecht tussen hefarm en trekstang staat en 1 keer onder 45 graden. Dan de krik onder de hefkogel en kijken in welke stand de hefstang het eerst verbuigt?

Dan gaat hij in de loodrechte stand het snelst dubbel.
Ik ga er daarbij vanuit dat de korte hefarm daarbij orgineel blijft en de hefstang loodrecht wordt gezet door hem dichterbij de trekker op de lange trekstang te bevestigen.
Daardoor wordt de kracht op de hefstang (en de korte hefarm) zo ongeveer verdubbeld.
In beide gevallen (de loodrechte stand en de schuine) loopt de kracht recht door de hefstang.
Om de hef met een scheve belasting (maaier aan 1 kant) zo lang mogelijk heel te houden is het dus juist het gunstigste om de hefstang zo dicht mogelijk bij de maaier op de trekstang te bevestigen.
spotmelker
@hobbyboer als je de proef goed wil doen moet er een kracht/drukmeter tussen om te bepalen of de stand van de hefstang invloed heeft op het krom gaan.
spotmelker
@hobbyboer dus al zou de hefstang 10 graden maken met de trekstang ( bijna parallel) gaat hij minder gauw krom?
hobbyboer
@spotmelker nee, 10 graden gaat niet goed komen idd.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @hobbyboer:
Om de hef met een scheve belasting (maaier aan 1 kant) zo lang mogelijk heel te houden is het dus juist het gunstigste om de hefstang zo dicht mogelijk bij de maaier op de trekstang te bevestigen.

Exact, zo beperk je de kracht die de hefboom (de trekstang) zo veel mogelijk.
(voor meelezers: ongeacht of de hefstang rechtop of schuin staat)
fendt2
@spotmelker de stang is kapot gegaan door knik. De kracht gaat (ging) loodrecht door de geknikte stang. De maaier duwt hem weg naar boven. De lengte van de stang en de optredende kracht bepalen wanneer hij knikt. Door de stang zo kort mogelijk te maken knikt hij minder snel. Maar dit gaat tenkoste van de hefhoogte. Of het veel uitmaakt waar de stang op de heflat wordt geplaatst zal dmv een proef gedaan moeten worden er zijn veel factoren die mee telen. Uiteindelijk is het niet zwaar genoeg gemaakt. De oplossing met een contragewicht is in mijn ogen dan de beste. Of gewoon een triple. Probleem ook opgelost.
spotmelker
@fendt2 het blijft een interessant vraagstuk. Ik kan me niet voorstellen dat de ontwerpers bij Fendt een te lichte hefstang berekenen. Ze kunnen natuurlijk niet inschatten dat er een werktuig aan komt te hangen die links een piekdruk omhoog geeft en rechts naar beneden. In feite wordt de linker hefstang tegen een dood punt aan geduwd omdat de korte hefarm niet kan wijken m.u.v. torsie van de hefas. Een test zoals ik al beschreven heb met b.v. een half duims buis als hefstang zal uitwijzen of schuinstelling invloed heeft. Ik denk het wel.
+1
fendt2
@spotmelker het is een combinatie van factoren maar hij is kapot. Dus het ontwerp is voorverbetering vatbaar...

Maar het ontwerp van de maaier is dat zeker ook.
spotmelker
@fendt2 dan blijft de vraag: Hoe verbeter je het ontwerp? Doe je dat door alles super lomp te maken of door de geometrie te veranderen? Ik heb vroeger veel met een zware Eureka loofklapper naast de trekker (MF 158, Fiat 500) gewerkt en daar braken ook hefstangen van, maar wel aan de machine-kant. En dat was veel lichter materiaal dan bij Fendt.
+2
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @spotmelker:
Hoe verbeter je het ontwerp? Doe je dat door alles super lomp te maken of door de geometrie te veranderen?

Persoonlijk denk ik dat trekkerfabrikanten gewoonweg niet verwachten dat er zoveel drukkracht op 1 hefstang komt, dat een machine dus zo ver buiten de trekker zit. Dat zie je wel in onderhavig geval, een Fendt, het merk waarvan velen denken dat het het beste is wat je kunt kopen.

Oplossing voor zoiets is het invoeren van een "torsie test" als vast onderdeel van de typegoedkeuring. Het zal raar klinken, maar het zal wel werken denk ik. Heb ook wel eens gehoord van een getordeerde hef as als gevolg van een brede maaier. Bij deze Fendt zal dat voorkomen zijn doordat de hefstang is gaan knikken, dus dit nadeel heeft ook weer een voordeel.

Of, gewoon een getrokken maaier er achter, in plaats van een brede gedragen maaier aan 1 kant.
+2
ralphhonda
@spotmelker trekker van 150 pk zou toch wel een maaier van 3 meter moeten kunnen mannen. De hefarmen van m’n JD 6210 zijn zwaarder. Het is gewoon wat licht gebouwd naar verhouding
deJong
@ralphhonda die Rs hebben naar mijn idee wel een zware achterbrug.
spotmelker
@ralphhonda JD heeft tot aan de komst van de 6, 7 en 8000 serie altijd maar een heel bescheiden herinrichting/hefvermogen gehad. Gezien de populariteit is dat nooit een probleem geweest. Dat de geometrie goed in elkaar zit is veel belangrijker. Bij de JD, Renault en DF trekkers die ik heb zijn de hefstangen alleen maar krom gegaan door de dissel van kiepers.
.
GerbertXL
@spotmelker Bij de 6000 serie was het nog steeds de laagste hefkracht in z'n klasse...
spotmelker
@GerbertXL In vergelijking met de 40 en 50 serie is de hef van de 6000' nogal wat robuuster. Ik heb destijds de hef cilinders van mijn 6100 laten vervangen door die van een 6400 omdat hij te snel was. Nu werkt hij nog heel vlot maar voor b.v. kuilverdelen is dat ideaal. Daarvoor vind ik de reactiesnelheid van veel andere merken te laag.
CaseCS130
@ralphhonda gisteren eentje gelast van een NH T6. Zelfde verhaal, ook veel te licht voor een trekker van 120pk. Onze ZF 7 serie achterbruggen hebben ze veel zwaarder in dezelfde pk klasse.
+1
Corne S
Hier een 856xl lopen met hulpcilinder voor de hef. (Verticaal naar bovenste arm). Waar zit die cilinder? Aan de linkerkant, ook niet erg handig als je er een maaier achter wilt hangen.
de-wit
@Corne S Daar heb ik me ook altijd over verbaasd. Een hulpcilinder zou rechts moeten hangen voor bijvoorbeeld een maaier, of aan beide kanten voor een machine die in evenwicht hangt. Als hij alleen links zit ga je je hefas torsen zou ik zeggen
+1
2850Johndeere6R
@de-wit Onze 2850 4wd heeft is een HL uitvoering en heeft aan 2 kanten hulp cilinders zitten. Die hef as is nooit getordeerd, afgelopen week wel een nieuwe in gemonteerd ivm de slijtage.
mf 6150
@Corne S
Sws apart dat die inters er niet 2 hebben, 1255 en 1455 hebben er sporadisch 2
Maaier zoveel mogelijk op de grond laten.
Ga je op de kopakker wel steeds door het gemaaide, maar dat is niet zoveel keer met een brede maaier. Wordt de hef flink minder belast.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 312 en hebben de trefwoorden maaier en hefarm geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
65
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN